< Tilbake til oversikten

Generell lavkarbo vs ketolyse

bobbla sa for siden:

Jeg tenkte i utgangspunktet å starte på generell lavkarbo kosthold, men synes at jeg mer og mer nærmer meg ketolyse. Hva skiller disse to egentlig? Er fettet like viktig i et lavkarbo kosthold som i ketolyse, eller kan jeg gå ned i vekt ved bare å spise lavkarbo mat som ikke er så fet? Kjenner jeg sliter litt med å få i meg nok fett og mat generelt....

Nerthus sa for siden:

Det er mer karbo i generell lavkarbo enn i ketolyse. De aller fleste har problemer med å få i seg nok fett i starten, søk opp "fett" på forsiden av [url]www.lavkarbo.no[/url] så får du masse tips!
Ikke stress med maten - dette går seg litt til etterhvert. Min erfaring er at variasjon er viktig for å ikke bli matlei. Spiser du lite en dag eller to er ikke det krise - bare du får i deg vitaminer og nok vann. Ketolyse-vitaminene er spesielt utviklet for et lavkarbo-kosthold :)

bobbla sa for siden:

Takk for svar :o Så da er fettet viktig i lavkarbo også? Det er ikke slik at jeg kan gå opp i vekt om jeg spiser lavkarbomat og en del fett? Synes dette er veldig kompliserte greier.... Skal sjekke ut linken :D

Nerthus sa for siden:

En tommelfingerregel er at du ikke bør bekymre deg for at du spiser for mye fett om du ligger under 72 gram karbo pr dag. Selvfølgelig er dette individuelt - du må nesten prøve deg litt fram for hvor DIN karbogrense ligger :) Begynn lavt og øk med 5 gram karbo pr uke og se hvordan vekt og form oppfører seg.
Det er ofte slik det er anbefalt å gå over til et vedlikeholdskosthold etter å ha vært i ketose over tid.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.