< Tilbake til oversikten

Fra lavkarbo til ...

2011-slank? sa for siden:

Er det noen som har gått på eit lavkarbo kosthold og over til Grethe Roede kosthold + at en trener 1 time hver dag?
Hvordan gjekk det? gjekk du opp alt du ha gått ned?

Nerthus sa for siden:

Hehe - skjønner ikke spørsmålet ditt jeg ;)

Hvorfor vil noen ønske å gå over til Grete Roede kosthold etter å ha kjent alle fordelene ved lavkarbo??

Hm. Må først si at eg er veldig pms i dag og soo fysen på alt eg ikke har lov til. Spesielt en grov baguett med kylling/salat:confused: det savner eg virkelig no!! Savner ikke potet/ris/pasta, men brødet:( Har prøvd mange lavkarbo-oppskrifter rundt omkring men det er desverre ingen som i min munn smaker som en god grov baguett fra bakeren:o
Derfor da mitt spm om noen har erfaringer om å gå fra eit lavkarbo kosthold og over til eit GR-kosthold.

Nerthus sa for siden:

Hvor lenge har du holdt på? Spiser du nok mat evt nok fett? Hvis du har holdt på siden januar (jfr medlemskap) er det nok hjernen din som spiller deg et puss - den savner karboene sine og prøver å "lure" deg til å spise noe karborikt.
Jeg vet dette er vanskelig - men om du kan tenke på denne måten - at du fyser fordi hjernen din (som er ganske smart!) ønsker seg lettere tilgjengelig energi - så kanskje det er lettere å stå imot? Du har jo hatt en flott vektnedgang også - og er halvveis til målet nå!

Eventuelt hadde jeg heller villet økt på med karbo fra de magre 15 på ketolyse til ihvertfall det dobbelte for å se om hjernen din blir mer fornøyd. Du kan faktisk spise opptil 72 gram karbo pr dag uten å endre fettmengden iflg Lutz i boka "Bedre uten brød".

Så istedet for å gå over til et lav-fett og lav-kcal kosthold, juster deg heller litt opp på karbohydratene! Jeg er redd for at om du går over til GR nå vil blodsukkeret ditt bli litt tullete i starten (og kanskje over tid), og med lav-kcalori vil kroppen din få for lite næring - som den nå har nytt godt av med det store fettinntaket du har hatt. Ta med også at det er essensiell næring i fett kroppen din må ha for å fungerer optimalt.

Så min SYNSING er at du mest sannsynlig kommer til å bli veldig mye sulten, småfyse MYE oftere enn ved PMS, og hvis du ikke spiser veeeldig lite mat er jeg redd du vil slutte å gå ned i vekt også - og redusere forbrenningen din slik at alt du spiser ekstra vil legge seg på sidebeina...

Jeg synes det er et voldsomt alternativ du skisserer - "fordi jeg ikke kan spise en grov baguett - tenker jeg å gå over til Grete roede..."
Jeg foreslår at du spiser en grov baguett istedet jeg ;) Du har jo ikke pms hver dag heller! Evt kan du spise en grov brødskive eller to - en skive har rundt 12 gram karbo i seg. Samme karbomengde pr 100 gram som en baguett faktisk :) Så lenge det ikke blir hver dag - ikke gi deg nå som du har kommet så langt med så bra resultat!!

:heia: på deg jeg!

Takk for kjempeflott svar:)
Eg kan i grunnen ikke annet å enn å le når eg ser måten du ser det eg skrev på "eg e fysen har pms å må ha en grov baguett" ha ha ha det hørtest ganske snålt ut, ja ja d e bra folk har humor da. Men ja kanskje eg skal øke litt på karboene for å unngå dette. Men ja grunnen for at eg nevnte GR er fordi at eg vet ikke om annet kosthold der eg kan nyte en grov grov baguett med god smvittighet:p Takk for at du tok deg tid til å svare en med pms humør:D

Nerthus sa for siden:

Veldig glad jeg kunne hjelpe - av og til hjelper det at andre som står utenfor pms'n ser ting fra en annen side ;)
(Dessuten har jeg jo hatt pms jeg også... pre-lavkarbo ihvertfall ;) )

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.