< Tilbake til oversikten

Ketose

Diva sa for siden:

Hvordan merker man at man er kommet i Ketose?

Skorpia sa for siden:

Kan sikkert være forskjellig hos forskjellige mennesker,men jeg merker det på tørrhet i munnen og jeg blir veldig tørst.
Det er omtrent det samme som når du rett og slett ikke har spist på lenge .
DVS. Jeg merker det på tunga,har prøvd å si det til andre også,men er det bare meg???
Leste faktisk et legetidsskrift for noen år siden hvor det sto om akkurat dette,så jeg er vel ikke helt bak mål.
Nærmere bestemt Pitring på tunga,tørrhet i munnen tørste. Da vet jeg at jeg er i Ketose......

Bamseline sa for siden:

Jeg måtte ta ketose stiks for å se at jeg var i ketose.

boble sa for siden:

Ketosestix får du kjøpt å apoteket.
Du finner masse informasjon her inne om enmet.

Nille sa for siden:

:ja: :ja: :ja:
Denne skriver jeg under på !

Thula sa for siden:

Jeg er også forferdelig tørr munnen og tørst. I tillegg er jeg litt svimmel, svak hodepine og en snodig bomullsfølelse i magen i stedet for sult. Men for å være sikker så tisser jeg på en ketostix hver dag ;)

Skorpia sa for siden:

Hodepinen og svimmelheten er noe som pleier å forsvinne etter noen dager da,for det har nok med at kroppen får litt sjokk når karbohydratene ikke kommer innom som de pleier:)

Cecilia sa for siden:

Jeg har lurt en stund på dette ketose greiene.. Men ser nå at jeg er nok i katose jeg også. Er så svimmel!!! Og veldig rar i kroppen da, føler den er litt sånn som etter en kraftig fyllekule (bare ikke fylle syk da!) Håper bare ikke at det er fordi det er mangel på noe da (annet enn karbo:) )

Skorpia sa for siden:

Hvis ikke det går over ville jeg kanskje prøvd å spist litt karbohydrater,men sånn generellt burde du ikke føle det sånn dersom du har fått i deg nok fett og proteiner??????????????????

Cecilia sa for siden:

Tror jeg spiser bra med begge deler, føler meg mye bedre nå. Var nok fordi jeg ikke spiste nok igår kveld, våknet jo ihel sulten i dag.. Og litt mye kaffe igår også. Men nå er det lunsjtid, tror det får bli en kjapp omelett..

Men takk skal du ha, det er så greit å føle at det er noen som passr på og tar litt vare på!:p

Skorpia sa for siden:

ja det er viktig å få i seg mat

Nille sa for siden:

Det er vanlig å føle seg som "dagen derpå" når man begynner et lavkarbo kosthold. På engelsk har de det fine uttrykket "Induction flu" - Altså Induksjons influensa. Ganske beskrivende syns jeg. Alt fra to dager til ei uke er normalt.

Det er viktig som Skorpia også sier - du må spise nok av både det ene og det andre. OG drikke nok vann. Tror nok ikke det er så lurt med masse kaffe. Du bør enten gå over til koffeinfri eller begrense deg til en kopp eller to til dagen. Finnes mange som reagerer på koffeinen. Blodsukkeret blir ustabil go gir samme symptomer som karbe-avvenningen. Dvs. svimmelhet, hodepine, kvalme.

God bedring da !! :)

mofe sa for siden:

.. kan være mangel på vitaminer og mineraler - noe man skal ha tilskudd av under ketose-diett

Skorpia sa for siden:

tviler sterkt på at mangel på vitaminer og mineraler vil melde seg så tidlig. Det er nok overgangen fra karborik kort til ketosekost.

Men visste dere,nei det gjorde dere helt klart ikke.

Jeg slutta å løse kryssord da jeg var 25 omtrent og begynnte med det igjen etter at jeg starta lavkarbodiett. Og dette er pga konsentrasjonsvansker:-) Nå klarer jeg ikke en helg uten magasinets kryssord. Norges verste kryssord:D og så stikker jeg innom IQ testene der. Som jeg har nevnt før ,ryker jeg gjerne ut på den lette men klarer glatt den vanskeligste:D

Cecilia sa for siden:

Synes dette lavkarbo kosthlodet funker fint for meg, men idag som det er lørdag må jeg ha noe litt annet enn de andre dagene i uka, så det ble en sånn bar, ganske god faktisk! Men det jeg egentlig kom til å lure på er om man tar av selv om man ikke er i ketose, og er det da muskler som forsvinner om man ikke trener eller?:confused:

mofe sa for siden:

Jeg merket TYDELIG at jeg ikke tok kalium, etter rundt 7 dager på min induksjon.

Cecilia sa for siden:

Hva bør jeg ta av tilskudd da??

Nille sa for siden:

:ja: Mofe har helt rett her ! Induksjonen/begynnelsen på ketolysekur er kraftig vanndrivende, spesielt i begynnelsen, - og "vasker" virktige mineraler, salter etc. ut av kroppen. Spesielt viktig er det med krom, selen, magnesium og sink. En god multivitamin er som regel nok (Solaray Spektro er fin). Spesielt Magnesium er det iallefall lurt å ta. I tillegg til kalsium. Tar man prøver hos lege ettert en stund bør man også få sjekket kalium nivået. Mange på ketose dietter opplever kalium mangel og må ta tilskudd, nettopp på grunn av den sterke vanndrivende effekten.

Både Atkins (i allefall i originalutgaven av boka) og Torkil Andersen (ketolysekuren) anbefaler ovennevnte når man starter opp - nettopp for å unngå mangel og problemer på grunn av mangler senere. Regner med at de som er leger begge to har greie på det jeg ! ;)

Har tidligere nevnt at det er viktig å drikke mye vann - man blir fortere dehydrert når man er i ketose.

mofe sa for siden:

:visemuskl

;)

Cecilia sa for siden:

Tusen takk for hjelpen!! Skal kjøpe meg noen pillarter:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.