< Tilbake til oversikten

BBQ-Burger

Gerd sa for siden:

BBQ-Burger
(6 stk)

600g kjøttdeig
1 egg
3-4 ss kaldt vann
3-4 ss olje (jeg brukte olivenolje)
1/2 ts pepper
1 ts salt
1 ts sellerisalt.
1ss BBQ-saus ( Jeg brukte SantaMarias orginale)

Mixes godt sammen til en seig, god deig.

Formes til 6 passe tykke burgere,
grilles eller stekes i stekepanne.
Kan gjerne glaseres med bbq-saus under grilling/steking for enda mer grill-smak.

NYT!

[img]http://forum.lavkarbo.no/picture.php?pictureid=3381&amp;albumid=615&amp;dl=1335984913&amp;thumb=1[/img]

Yonah sa for siden:

Det hørtes godt ut Gerd!

Vet du hvordan man unngår at hamburgerene "krymper" og blir små og tykke? Føler at uansett hvor mye jeg trykker de ut, så blir de noen små klumper.

Gerd sa for siden:

Klemmer de ekstra flate jeg, så blir de mer "normale" i størrelse etter steking/grilling :)

Og bruker sterk varme så de får raskt stekeskorpe.

Alynna sa for siden:

Ja, klem de mye, mye flatere enn man skulle tro var nødvendig :)

Forresten, jeg lager min egen BBQ-saus, siden mange inneholder for mye sukker, og jeg anbefaler alle å bruke noen kroner på en flaske med "flytende røyk", hickoryessens. Den varer så og si evig, finnes i velassorterte butikker.

Da kan man superenkelt lage en deilig saus med tomatpure eller sukkerfri ketchup, et par dråper essens (ikke bruk for mye, ellers så vil maten smake svidd bål! :eek:), søtning, salt, evt. smaksforsterker, diverse grillkrydder og annet etter smak...

Jeg kan nevne cayenne eller chili, paprika, koriander, pepper, finhakket løk, hvitløk, oregano, soyasaus, you name it...

Jeg bruker tagatesse som søtning nå, men var godt fornøyd med flytende natreen i mine BBQ-sauser.

Storemy sa for siden:

BBQ-saus
Ketchup uten sukker, kaffe og chili -that's it! Blandes sammen, kald saus og varm saus er like godt. Justèr tykkelsen på sausen med mengden kaffe (eller bruk pulverkaffe og vann), smak til med chili (hva du har, chilisaus, chilipulver, fersk eller tørket chili), muligens også litt søtt. Godt! Samt kjapt og enkelt å mekke sammen!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.