Nå har jeg søkt og lest og søkt og lest igjen. Og det står masse bra og fornuftig her inne, mange flotte tips og enormt med informasjon.
Det jeg lurer på er: Skal man ta utgangspunkt i en vanlig oppskrift på feks. en kake eller dessert, er det da mulig å bare bytte feks. sukkeret med "godkjent" søtningsmiddel? Hvordan blir da smaken?
Hvis en ikke vil bestille dyre melerstattere på nett, men alikevel vil lage feks. boller. Hva er alternativene og hvor får en tak i dem?
Nå er det jo som regel slik at en ikke lager bakevarer hver dag, kanskje bare en gang pr mnd. Ødelegger en alt om en spiser den ene gangen når en skal være på lavkarbo kost?
Og hva må en ev. bytte ut og med hva og hvor? Potetmel? Melis? Maizena mel? Annet?
Tror nok det enkleste vil være å søke opp det du ønsker og finne forslag til lavkarbo-oppskrifter slik :)
Søtning kan enkelt byttes ut, men mel er en helt annen historie ;)
Som Charlott sier - i starten er det greit å prøve seg på ferdige lavkarbooppskrifter ( du vil HELT sikkert finne noe du liker i oppskriftsdelen). Med litt mer erfaring og ønske om å prøve deg fram - kan du jo teste ut litt. Vi har flere her på forumet som har testet både pizzabunner og kaker og you name it - alt i "lavkarboismens" navn ;) (Hurra for disse! :heia:)
Noe vi alle her inne er utrolig takknemlige for - fordi da slipper vi andre å stå å grise ut kjøkkenet vårt!
Hvis du er usikker på HVA du skal bytte ut i en oppskrift så bør du vente til du har litt mer kunnskap om lavkarbo og næringsinnhold i de forskjellige ingrediensene i bakst og diverse - ellers er det lett å trå feil :)
Skal du ned i vekt - ville jeg ikke spist "vanlig" høykarbomat i nedgangsperioden - ihvertfall ikke før du er halvveis til målet ditt. Mange grunner til dette - den ene er da at man kan bli veldig fysen på å spise MER - og det kan forsinke vektnedgangen din....
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.