< Tilbake til oversikten

Brownies-forvirring

Supah sa for siden:

Jeg satt og så gjennom en lavkarbo-bok som vi har hatt liggende her hjemme. Og plutselig dukket det opp bilder av brownies som så veldig gode ut. :)

Men da jeg skulle sjekke om jeg hadde ingrediensene i hus ble jeg veldig forvirret :confused: Hvetemel? Og sukker? Hæ? Nederst på siden står det at det kun er 2,5g karbohydrater per porsjon, og kaken skal gi 18 biter. Her er oppskriften:

120 g hvetemel
1/2 ts bakepulver
1 ts natron
90 g kakaopulver
2 egg
310 g strøsukker
2 ts vaniljeessens
2 ss vegetabilsk olje
200 g lett ferskost
1 1/2 dl eplemos

Det er jo ikke mye her som minner om lavkarbo :confused::rolleyes:

Jeg regnet kjapt ut et overslag, og kom frem til at hele kaken hadde ca 445 g karbohydrater og delt på 18 blir det ca 25g på hvert stykke. 10 ganger mer enn boken sier..

Noen som skjønner hvordan denne oppsrkiften kan ha sneket seg inn i lavkarboboken? :p

SiljeMerete sa for siden:

Hmmm, hørtes helt feil ut! Hvilken bok er det da?

marjusen sa for siden:

Hehe, den har godt over 400 karbohydrater den røra der, så det er feil ja.

Supah sa for siden:

Hehe, ja det virker jo helt på trynet iallefall. Egentlig så virker hele denne boken litt dum. På flere av bildene serveres maten med brød, ris og pasta. Med liten skrift står det: Kun et serveringsforslag... Ha ha. Begynner litt å lure på om de som har satt sammen denne boken egentlig har noe forståelse av lavkarbo.. :rolleyes:

Pøsh sa for siden:

Tror jeg ville sendt en mail til forlag, forfatter eller noe. Dette er jo helt på trynet.

Furine sa for siden:

Eg også har denne, fekk den i gåve. Irriterer meg akkurat det med boka også, serveringsforslaga med pasta etc. Har også ei nederlandsktalig lavkarbobok som liknar litt på denne (storleik og fasong) og den er enda teitare, der brukar dei vanlege ingrediensar vi ikkje skal ha, sukker, mjøl etc i nesten alle oppskriftene.

Supah sa for siden:

Ja, det er helt idiotisk. :mad:

Lavkarbobrownies med masse sukker og hvetemel? :rolleyes:Tror ikke det...

lifejack sa for siden:

Jeg ser at forfatterne også har en bok som heter "lavfett"(:eek:), så kanskje de bare bruker de samme oppskriftene i begge bøkene, men bytter omslag for å treffe forskjellige målgrupper?:p

Supah sa for siden:

Hahahaha! Fikk meg en god latter. Jeg ser ikke bort fra at det kan være sannhet i det du skriver!! ;)

Furine sa for siden:

Herre min hatt!! :lol: Fy då!

Nannah sa for siden:

Tror kansje det kan ha sneket seg en"trykkleif" inn her...310 g sukker er fryktelig mye sukker selv for vanlige brownies!

Men hvetemel? Og Eplemos?? No way!

Supah sa for siden:

Ja, måtte sjekke en gang til. Men det står virkelig 310 g sukker.. :eek:

Kan jo hende at det er en skrivefeil, men resten av oppsrkiften er jo som du sier også helt merkelig...

arnakristin sa for siden:

Hei,
Den boka har blitt diskutert tidligere her på forumet – ikke akkurat hva vi forbinder med lavkabo nei.

Supah sa for siden:

Åja, så det er flere som har oppdaget denne rare boken.. Hehe.

arnakristin sa for siden:

Hei,
Flere som har kjøpt den og bitt veldig skuffa…

Furine sa for siden:

Jaja, eg fekk den berre i gåve ;)

Supah sa for siden:

Tusen takk! :) Det skal jeg gjøre i helgen. Har aldri laget så mye mat og bakt så mye som etter jeg begynte med lavkarbo! :smile: :hearts: Kooooser meg!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.