< Tilbake til oversikten

Hvordan kan man være i ketose og ikke gå ned i vekt?

Sunda sa for siden:

Ja - det lurer jeg på! Har vært i ketose i 3 uker nå snart, men vekta den står uforskammet NOKSÅ stille.... Jeg trodde at så lenge man var i ketose, så er man på "Høyforbrenning", og da skal man jo etter alle solemerker faktisk gå ned i vekt?? Fått masse gode vink og tips her inne, og følger alt slavisk:confused: Har tidligere gått ned jevnt og trutt når jeg har vært i ketose, og da har jeg også KJENT at jeg har vært i ketose: hodepine, leggkramper, lett forstoppelse osv. - men ikke denne gangen. Det virker som om kroppen min bare NEKTER å gå med på ketosen...! :eek: Men for ALL del: det er mange goder ved å leve ketogent en periode, så jeg gir meg ikke jeg altså:) Bare litt undrende til det hele......

Hildemor på slanking sa for siden:

Jeg har holdt på like lenge som deg og har helt lik vektnedgang. Selvfølgelig hadde jeg forventet et større vekttap men etter å lest her inne så er vi ikke alene om å gå sakte ned. Jeg har begynt med målebåndet nå istedet for å fly på vekten hele veien. Har minket mange cm jevnt over og har nå bestemt meg for å roe ned og ikke ha det så travelt med å bli slank. Har tross alt tatt meg mange år å bli feit så om det tar et halvt år å bli slank så er jo det helt topp egentlig- selv om jeg selvfølgelig skulle ønske det skjedde i går:D

Kari Marita sa for siden:

Ja som kjent er lavkarbo vektregulerende ,og er du ganske normalvektig er det ikke sikkert kroppen vil ned i vekt. Er du overvektig kommer sikkert vektnedgangen, men noen ganger tar det litt tid. :) Lykke til. :)

Sunda sa for siden:

Jeg har begynt med målebåndet nå istedet for å fly på vekten hele veien. Har minket mange cm jevnt over og har nå bestemt meg for å roe ned og ikke ha det så travelt med å bli slank.

Ja - samme her! Cm er en bra ting:p Men LURER likevel! Tenker å gå over til å veie meg litt sjeldnere - nå hopper jeg på vekta hver gang jeg går forbi den, og det er OFTE litt demotiverende:o
Jeg har god tid når det gjelder vekttap, for dette er ikke noen kur for meg, men endring av livsstilen rett og slett.... Men akkurat å være i ketose skal nok bare stå på en stund til før jeg går over på vanlig lavkarbo igjen... Hadde bare tenkt at jeg skulle minke LITT til før jeg gikk tilbake til "Normalen"......

LenaBeatrice sa for siden:

Det kan være noe så enkelt som at du spiser for mye mat.
ketose er ingen garanti for gå ned i vekt.
Spiser du for mye mat så vil jo ikke kroppen ha behov for å bruke lagret kroppsfett som energi, man går ikke ned i vekt.

Sunda sa for siden:

Kari Marita: Jeg er ikke fryktelig overvektig, men har lagt på meg rundt 8 kg ved røykeslutt.... De må bort igjen!

Sunda sa for siden:

LenaBeatrice - har tenkt det samme...... Prøver denne uka å spise litt mindre i MENGDE - begynte i går... Så vil jo uken vise! ;-)

Charlott sa for siden:

En helt annen ting er at om du tidligere har vært i ketose, hatt opphold og så begynner igjen er ikke kroppen like klar for å "la seg lure"...
Så du må nok bare smøre deg med ekstra tålmodighet, nyte maten, bruke målebånd og se om det slipper ;)

Sunda sa for siden:

Er en stund siden sist jeg var i ketose - et par år nå, så det skulle vel gå greit...? :confused: Forb........ røykekilo!!!! :(

Husk, det er ikke meningen at man skal gå sulten heller.
Men dette med sult/metthet er ikke alltid så lett, for det er mange ting som påvirker. Spesielt dette med "passe mett" kan være "tricky" og kan ta litt tid å lære seg.

Trj sa for siden:

Jeg skjønner ikke akkurat den... Dersom ketose er et resultat av at forbrenningen er basert på fett og med minimale inntak av karbohydrater, så bør vel kroppen reagere på samme måte hver gang ?

Charlott sa for siden:

Den BURDE ja ;) Jeg er i ketose og har vært det siden 2.januar, ikke gått ned overhode etter en hektisk jul. Og jeg har en bmi på 33, nok å ta av mao ;)

Mener det ligger flere tråder her om dette med gjentatte ketoserunder og manglende vekttap... skal lete litt :)

Sunda sa for siden:

Jeg trenger jo ikke være Stappmett heller, og prøver å la vær å proppe meg... Men ER jo god mat på ketolyse da:rolleyes: Kanskje FOR god?? Får øke på med vann og fun-light tenker jeg, så er det lettere å avstå fra den ekstra porsjonen muuuuligens.....

Sunda sa for siden:

Livet er ikke bare Burde Burde tydeligvis! :D

Spiser du fort, eller er du en "saktespiser"? Test å spise saktere enn det du gjør nå, og se om det etterpå er like lett å få i seg den ekstra porsjonen.

Sunda sa for siden:

Busted....:_oy:
Skal innrømmes at spiser fort ..... Men det er fordi at det sjelden blir RO rundt måltidene, med fire barn som skal videre på trening, kommer fra trening, må ha hjelp til noe etc etc..... Har prøvd å utsette middagen til litt senere på dag, men det hjelper ikke for ungene er såpass forskjellig i alder at det ALLTID er noe som skjer.... Skjønner? Men, det er klart, kan jo tygge litt roligere! Hehe........:p

Pøsh sa for siden:

Fun-light kan vel være en stopper pga søtstoff, kan det ikke?

Trj sa for siden:

Ok... nå må jeg holde tunga rett i munnen :). Du ER i ketose, men går ikke ned i vekt. Trodde du mente at du ikke KOM i ketose må lese mer nøye :) . ja, da er det vel spareblusset som settes på. Det er litt av en vitenskap dette. Til å begynne med iallfall. Godt dette frumet fins, sier nå jeg...

LiMe sa for siden:

Du spiser kanskje for mye? Vi kan ikke innta mer enn vi forbruker, ketose eller ikke! Se på ukesmeyene i Ketolyseboka! Der får du en enkel pekepinn på omtrentlig riktig matmengde. Og det hjelper med trim, det er min erfaring.

Charlott sa for siden:

Hadde enda alle kropper fungert likt hadde det vært fryktelig mye enklere! :p

Jeg tar det helt med ro, spiser riktig og gleder meg over at vi stadig kommer litt nærmere en etterlengtet vår og synes igrunn livet er ganske alright :D

Så stoler jeg på at kroppen slipper kiloer når den er klar for det igjen :)

Sunda sa for siden:

:oJa, jeg er i ketose og har vært det i litt mer enn 3 uker, men så var det et MEN.... Leser boka som en bibel, og kan ikke se at jeg spiser for mye, men det hender jo selvsagt... I dag feks har jeg spist noen skiver m røkelaks m majones og sitronpepper og litt agurk til, skal ha ostelasagne-rester fra i går til middag (da spiser jeg en fjerdedel av den totale mengden som skal inneholde 18 karber totalt)- denne inntas med litt isbergsalat, en halv tomat, agurk, litt rødløk og seterrømme over. Til kvelds tenker jeg det blir spekemat eller lavkarbolapper med salami og majo..... Fun light KAN vel være en stopper, men syns det er utroooolig vanskelig å skulle slutte med ALT på en gang - feks kaffe (som er minimert til to daglige kopper - SMÅ!) og pepsi max (minimert til ett lite glass for dagen) Ikke ta fra meg Fun Lighten også da....Pliiiiis!:hylgrine:

ada-emilie sa for siden:

Det var det jeg ville svart her også.Bare litt for mye hindrer vekttap. Spekemat inneholder mye salt. Kanhende kroppen holder på en del vann.

Pøsh sa for siden:

Jeg skal vel ikke snakke for høyt, jeg drikker pepsi max hver dag :rolleyes:

Funlight fikk jeg faktisk hodepine av.

ada-emilie sa for siden:

Jeg skulle likt å vite den vitenskapelige grunnen til det jeg også. Vil du spørre Torkil?

Kari Marita sa for siden:

Det klarer du sikkert. :) Kan være nok å prøve og spise litt mindre, som andre sier her. :)

Hamster59 sa for siden:

En grunn til at vekta ikke går ned kan være stress. Du nevner lite ro rundt måltidene og 4 aktive barn. Kanskje du likevel kan gjøre noe for å redusere stressnivået. Kroppen er ikke en motor, slik enkelte påstår, kropp og psyke henger sammen og må spille på lag.

Charlott sa for siden:

Fant igjen et svar fra Torkil :)

Om du/dere leter litt rundt vil du/dere garantert finne mer utdypende teorier på hvorfor det er slik :)

Tittit sa for siden:

tålmodighet er en dyd, det kan jeg skrive under på.

Nerthus sa for siden:

Hvis du spiser nok fett vil kroppen få nok energi til å fungere slik den skal - og dermed ikke ha behov for å bruke av fettlagrene - som er en mye vanskeligere tilgjengelig energi-kilde :)

Så reduser mengden mat og se hva som skjer!

Kanskje sa for siden:

Så om man spiser for MYE fett, så forbrenner ikke kroppen fett? :eek:

Nerthus sa for siden:

Slik jeg har forstått det - forbrenner den da det fettet som kommer inn med maten - ikke lagret fett... andre orakler må korrigere meg om dette er feil - men det er ihvertfall slik jeg har forstått det... :)

Jabba sa for siden:

Drikk heller kaffe enn Fun Light. Mange som drikker massevis av kaffe på Ketolyse...jeg er en av dem....
Men vel og merke sort kaffe da.....

Greddy sa for siden:

Termodynamikkens lover gjelder fortsatt, selv om man kutter ned på kh mtp vektnedgang.

Ashley sa for siden:

men hva er for mye mat? på ketolyse blir man anbefalt 4 måltider, men 3 går helt greit. du kan droppe frokost uten å få dårlig samvittighet fordi kroppen er i toppforbrenning. og man har som regel ikke mye matlyst.

er 2 måltider og en snacks for lite? kan jo være man ikke går ned av å spise for lite.

ada-emilie sa for siden:

For mye mat får du i deg om du spiser deg for mett og når du spiser når du ennå ikke er sulten. "Litt sugen på mat" er ikke sult. Noen har sikkert godt av å legge seg en time før enn å bli oppe og bli sugen sent på kvelden og dermed innta et ekstra lite måltid helt unødvendig.

ada-emilie sa for siden:

Om du har nok penger i lommeboka, hvorfor ta ut penger du har spart i banken?;) Du bruker først de lett tilgjengelige pengene. Om du hele tiden får penger i lommeboka tar du aldri ut det i banken. Skjønner? Du må altså ha et lite kaloriunderskudd for at kroppen skal ta fra fettlageret. Dette er lettere å få til med lavkarbo-mat fordi man blir lettere mett av denne maten og har et stabilt blodsukker som gjør at vi holder oss mette lenge. Om vi ikke spiser mindre mengder av dette kostholdet enn høykarbo vil vi ikke gå ned. Vi kan tåle litt mer kalorier av disse næringsmidlene i forhold til karbohydrater, men det er en grense. Det er svært viktig å følge sult og metthetsfølelsen nøye.

Kanskje sa for siden:

Stemmer nok det med å være mett. Jeg er sjelden sulten. MEN, jeg får gjerne sånne byger hvor jeg har sååååååå LYST på noe :eek: det er da jeg sliter. har liksom da tydd til pisket krem, men nå vet jeg jo at det ikke er bra, og er en partystopper.

kokosmelk med kaffe er det mer lov/ufarlig?

Husmor27 sa for siden:

Jeg har skjønt boka til T:Andersen slik at vi på ketolyse skal ha MYE feit mat.
At de aller fleste havner ut på 3 måltid for dagen - og det stemmer bra for oss her.:) Ender ut på 3 måltider og det er ofte at vi kun orker 3/4 av maten.

ada-emilie sa for siden:

Kokosmelk kan du få lav på karbo, så ja, det er bedre, hvis du tåler kokos. Cocosa er et alternativ. Et annet er ren soyamelk. Man kan jo blande også. Men det er ikke sånn at fløte er en partystopper for alle. Det er en mulig partystopper. Noen bør holde seg unna alle melkeprodukter. Man må prøve seg litt frem selv hva man kan spise uten å legge på seg. Skaldemann kan ikke røre bær/frukt i det hele tatt uten å gå opp i vekt til tross for økt mosjon i samme tidsrom, f.eks. Jeg tenker at en del stopper opp pga av sukkerfri sjokolade. Og nøtter.

Ashley sa for siden:

Sant det ;) ikke at det finnes noen fasitsvar, men det er jo bevist at å spise om kvelden før du legger deg gir ikke kroppen din samme mulighet til å forbrenne like bra. du skal helst spise når du er i aktivitet som frokost når du står opp. noen mener frokost er det viktigste måltidet iløpet av dagen. er det sant at kroppen lagrer det første måltidet den får om til fett, hvis den ikke får frokost? pga den går i sult/sparemodus. kroppen tror at den ikke får mat resten av dagen når du ikke spiser frokost. er fortsatt litt med på at frokost er viktigere enn kvelds ivertfall. jeg spiser sen middag og dropper kvelds. 3 måltider til dagen, det er vel ok? :)

Ashley sa for siden:

kokosmelk med kaffe er vel bedre enn fløte. høres kjempe bra ut :) ingen partystopper, slapp av;)

Fjasnissen sa for siden:

Frokost er ikke dagens viktigste måltid.

Det viktigste måltidet er det du spiser når du er sulten. ;)

Maryrose sa for siden:

Jeg føler veldig med dere som ikke går ned til tross for ketose, jeg er en av dere. Jeg fører alt, absolutt ALT, jeg spiser inn på diett.no. Jeg holder meg rundt 15 kh om dagen (stort sett egg, grønnsaker + 1-2 fra kefir) og passer på at måltidene inneholder noenlunde 4-5% kh og ca 70% fett. Kalori-inntaket ca 1800. Synes jeg er sååå påpasselig og flink og nyter hvert måltid.... Slik har jeg holdt på i 4 uker nå uten at noe har skjedd. Jeg skal ned 15 kg. Jeg veier meg ikke, men bruker målbånd og en en trang bukse for å sjekke tilstanden. Like trangt... Jeg drikker mye vann og kaffe og får utslag på firkant nr 2 på stixen. Spiser ikke spesielt mye meieriprodukter. Bruker ikke annen søtning enn Stevia, drikker ikke Fun eller light. Jeg spiser 4-5 Fribol pr dag og 2 Stimorol tyggegummi. Noen som har tanker om dette?

Søvnen er mye bedre og jeg er ikke sulten som tidligere da jeg kunne bli sulten 15 minutter etter et måltid. Stortrives med denne kosten.

Maryrose sa for siden:

Forresten...når det gjelder partystoppere - jeg mener jeg har lest et sted på forumet at man faller ut av ketose dersom man inntar partystoppere?

Maryrose sa for siden:

forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=2092

Her står det mye interessant om ketose. Ut fra det jeg leser og måten jeg tolker det på, skal man gå ned så fremt man er i ketose?

Da skal jeg gi meg og vente på svar :rolleyes:

ada-emilie sa for siden:

Det er en sannhet med modifikasjoner. Om man spiser for mye kan man stå stille. Hva som er en partystopper varierer fra person til person. For noen er det bare mye karbohydrater, for andre er det også type protein. Jeg tenker da på ost som insuslinresistente kan reagere på. Dette er bare eksempler. De fleste, de som hormonelt friske, tåler det meste.

Kanutten sa for siden:

Anser kroppen deg som for tynn kan du gå opp i vekt ved ketose.

ada-emilie sa for siden:

Hvis du spiser mer enn du trenger til det daglige forbruket ja. ikke ellers.

Maryrose sa for siden:

:D Da har i så fall dømmekraften sviktet totalt, vil jeg si!

Er det ngen som kan hjelpe meg med den manglende vektreduksjonen? Jeg forklarte en del om hva jeg spiser noen poster over her. Jeg har gått ned tidligere med et mye høyere inntak av melkeprodukter. Da kan vel ikke det være årasaken?

I andre retninger (Skaldemann og Dahlquist) oppfatter jeg det dit at man ikke behøver å være så pinlig nøyaktig som ketolyse. Men de opplever kanskje de samme problemene der med en del som ikke går ned i vekt? Jeg har senest lest boken til Dahlquist, der virker det såre enkelt uten å veie og måle kh og %?

Modezty sa for siden:

Så vidt jeg har forstått er Skaldemann like "streng" som ketolyse, grensene for karbo på Skaldemann er enten max 12 kh(50+), 18 kh(25+) eller 27 kh(10+) avhengig av hvor mye man skal ned - og den gruppen man velger er ikke kun utifra overvekten, men også insulinfølsomheten - dvs. at hvis du har ca 15 kg overvekt og velger 27 karbs pr. dag - er det ikke sikkert du går ned, hvis du er veldig insulinfølsom - og må da evt. prøve en av de strengere kategoriene..

I Ketolyseboka skriver Torkil Andersen om vektstagnasjon på s. 82 - 84, og anbefaler å dobbeltsjekke med stix at man er i ketose først. Hvis man er det ser man an i 2 uker, har det ikke da skjedd noe (som i ditt tilfelle) bør man først øke mengden med moderat mosjon, og hvis ikke det hjelper må man redusere litt på matmengden.

I ditt tilfelle kan det jo ta litt lenger tid, all den tid du har få kilo igjen til målvekten din, også :)

Nerthus sa for siden:

Kutt ut tyggegummien først og fremst såvidt jeg husker kan sorbitol påvirke blodsukkeret ditt og starte utskillelse av insulin.
forum.lavkarbo.no/showpost.php?p=1041424&postcount=9

Hvor mye protein spiser du hver dag? 1800 kcal kan være for mye dessverre - jeg holder fint vekta på 17-1800 kcal men jeg går ikke ned.

ada-emilie sa for siden:

Tror ikke kroppen tror den ikke får mat selv om den ikke får frokost. Å utsette første måltid til etter morgenstell og en halvtimes spasertur eller venter et par timer med mindre krevende aktivitet, er bare bra, tror jeg. Da blir man ordentlig sulten og får forbrent en del fett. Men å gå så lenge uten mat at man blir helt utsultet er ikke lurt, fordi da risikerer man overspising eller to måltider kort tid etter hverandre, men man kan godt pushe seg litt.

Maryrose sa for siden:

Takk for informative svar :). Jeg får dykke litt ned i bøkene igjen. Tyggegummi, og mange flere enn nå, har jeg spist når jeg har gått ned i vekt tidligere. Før jeg begynte med lavkarbo, gikk jeg 3 uker på Nutrilett og tygget som bare det, men gikk da ned mye. Og så bom stille altså.

Må jeg under 1800 kal blir det lite mat, synes jeg. Jeg er så redd for å bli sulten som på andre dietter og at det skal utløse fysenheten og tap av kontroll. Dette har alltid skjedd på andre kurer. Nå føler jeg meg for første gang rolig, tilfreds og mett :). Dessuten skjønner jeg ikke da at man kan spise en solid egg- og baconfrokost når man skal passe kaloriene så mye. Kal og fett% fyker jo rett til himmels.

Maryrose sa for siden:

Men når jeg har gått ned og tygget tidligere? Da bør jeg vel tåle det?
Proteininntaket varierer mellom 100 og 120.

ada-emilie sa for siden:

Men på nutrilett-pulverkur får du i deg svært lite kalorier, Jeg tror ikke tyggis betyr så mye. Men du? Det er en stor mellomting mellom 1800 og det lille som er på nutrilettkur. Du får det sikkert ikke ille om du kutter 300 kcal f.eks. Men gå forsiktig, gradvis frem hvis du skal det. Du trenger ikke spise egg og bacon til frokost. Du kan spise to kokte egg med litt smør på f.eks. eller kjøtt eller ost for den sakens skyld.

Nerthus sa for siden:

Er litt enig med deg her. Selv om du gikk ned på nutrilett og spiste tyggis husk at nutrilett er full av karbohydrater og den blodsukkerstigningen du eventuelt får av tyggis på nutrilett vil ikke gjøre noen forskjell fordi du spise så veldig lite fett og kalorier generelt.

Jeg synes du skal teste ut en uke med 300 kal mindre pr dag. Jeg kan nesten garantere at du ikke vil føle mer sult. Husk at det er viktig å fremdeles spise etter lavkarbo-prinsippene når det gjelder fordeling av næringsstoffene :)

Litt avhengig av hvor høy og hvor mye du veier er et proteininntak på 100-120 gram pr dag greit :)

Maryrose sa for siden:

Så snille dere er som går så i dybden her :) Da prøver jeg å redusere kaloriene litt og se hva som ser. Jeg har hele tiden holdt meg på 3-5% kh og ca 70% fett, det er ok?

ada-emilie sa for siden:

Ja, og det beste er å spise kun grønnsaker for å fylle karbohydratdelen.

Maryrose sa for siden:

Jepp, det har jeg fått med meg og følger :). Spiser overhodet ikke brødmat/korn.
Jeg lager min egen majones og bruker det for å få opp fett%, eller seterrømme/ost. Om morgenen tar jeg 1/2dl kefir + 2 ts Fiberhusk for å holde maven i gang, der får jeg 1-2 kh. Jeg har litt problemer med å spise rent smør.

Maylinn26 sa for siden:

Dette tror jeg det er stor uenighet om, for i flere tråder står det at overskudds fett kommer ut med avføring, å for flere, inkludert meg selv, så stopper vekten opp om jeg kutter ned på fett inntaket. Tror det er viktig å få frem at det er individuelt.

Maylinn26 sa for siden:

Skulle jeg kun spist når jeg var sulten hadde jeg ALDRI spist.... For omtrent siden jeg startet på ketolyse har ikke jeg vært sulten...;)

Maylinn26 sa for siden:

Unnskyld så mye at jeg blander meg her nå. Men jeg har vært i samtale med ernærings fysiolog angående min ketolyse kur. Å 1800 kalorier er ikke for mye på ketolyse. Dette er ikke fra meg, men fra fag personel:)

Maryrose sa for siden:

Jeg har lest en del om ulike tilnærminger til LCHF-dietter og kan ikke huske at det har sått noe om et tak på antall kalorier man skal spise. Jeg har fått inntrykk av at dette er underordnet og at poenget er å ha et visst forhold forhold mellom fett og karbo. Da skal fettforbrenningen gå av seg selv og man går ned selv om man spiser for mange kalorier ift til andre slankekurer. Selvsagt innen rimelighetens grenser. Når man spiser mye fett, går jo automatisk kaloriene raskere opp.
Etter en tid på under 1600 kal kjenner jeg at den 'gode' gamle fysenheten kommer snikende, og jeg har da også hatt et par sprekker. Surt! Dette opplevde jeg ikke da jeg spiste 1800 kal. Jeg begynner virkelig å miste motet nå og føler at heller ikke denne dietten passer meg og min gjenstridige kropp. Er kjempefortvilet!

Nerthus sa for siden:

Jeg mener ikke 1800 er for mye GENERELT - men KAN være det i denne situasjonen siden maryRose ikke går ned... derimot mener jeg også at hvis maryRose begynner å fyse hvis inntaket reduseres - kanskje man burde prøve andre veien - dvs gå OPP? Bestemamma har testet ut og øke til over 3000 kal for å sjekke om vekta går opp - og den går NED.... Så til og med Nerthus som har vært ganske overbevist om at hun kun går ned ved å redusere kaloriene - har en plan om å prøve et par uker med kraftig økning i inntak (fremdeles etter lavkarbofordeling) for å se hva som skjer...

Jeg er heller ikke sulten - i det hele tatt...:rolleyes: så jeg skal nok slite med å få i meg dobbelt så mye som jeg spiser til vanlig :)

MaryRose - jeg leste gjennom litt tidligere mld fra deg her nå (litt lenge siden jeg har vært inne på tråden :)) - og ser at du gikk på nutrilett 3 uker før du begynte med lavkarbo. Det KAN være en medvirkende årsak til at du står stille. Nutrilett er svært lavt i kalorier og har en del karbohydrater.

Hvis du kjenner du begynner fyse om du reduserer energiinntaket - har du forsøkt å ØKE det? Spørs om kroppen din ikke enda er i gang med fettforbrenning fordi nutriletten satte den i sparemodus og nå når du spiser igjen skal den IHVERTFALL ikke slippe mer fett! Husk også at det kan ta 2-8 uker og komme ordentlig i gang med fettforbrenning.

Jeg ville smurt meg med tålmod, nyt maten, kanskje prøvd å øke med et par-tre hundre kal over et par uker for å se om du kan få kroppen til å forstå at det er NOK mat tilgjengelig nå :)

Jeg vet at jeg anbefalte deg å redusere - delvis basert på min egen erfaring med at jeg går ned om jeg reduserer på kaloriene og fordi jeg vet andre også må ned, men jeg synes faktisk det er verdt å forsøke å gå OPP litt først for din del - jeg skal også forsøke og øke kraftig inntaket over et par uker for å se hva som skjer med min kropp :)

(Som er ganske egen og bestemt også... så jeg vet hvordan du har det - bare at jeg har gått ned "bare" 9 kilo på over 1.5 år på lavkarbo... og det skjedde over samme antall uker altså 9...)

Maylinn26 sa for siden:

Jeg vil gjerne si at dette var ALDRI ment som kritikk til deg Nerthus. Men jeg måtte kontakte både lege og ernærings fysiolog fordi at jeg ble utrolig dårlig etter å ha gått på ketolyse i et par uker, alt sto bra til, men jeg fikk litt mere informasjon rundt et par ting. Blant annet rundt dette med hvordan kroppen fungerer når den går i ketose, å da fikk jeg beskjed om blant annet det at det er veldig vanskelig å komme såpass langt ned i kalorier, å allikevel spise den mengden fett man skal i seg, siden fett er så kalori rikt. Hun sa også det at de aller fleste på ketolyse ligger på mellom 1500 og 3000 kalorier. Jeg hadde også en del spørsmål rundt dette med party stoppere, å det svaret jeg fikk rundt dette var at, party stoppere er langt oftere grunnen til at vekten stopper opp, enn at man spiser for mye. Selvfølgelig er jo alle individuelle, å kropper fungerer absolutt ulikt, men man må jo ta utgangspunkt fra det samme:)

Nerthus sa for siden:

Jeg tok det IKKE som kritikk :) - synes det er svært bra at det stilles spørsmålstegn ved mine påstander - så blir jeg ikke så bråkjekk neste gang hehe ;)

Dessuten har jeg måttet begynt å tenke litt nytt selv - så jeg synes det er flott og ikke minst viktig at du deler dine erfaringer i forbindelse med kontakt med lege og ernæringsfysiolog :)

Maylinn26 sa for siden:

Jeg ønsker jo aldri å fornærme noen:) Å jeg vet jo at det er noen som må telle kalorier. Noe jeg vet at man inni mellom må gjøre når man begynner å nå målet:) Da har jeg fått beskjed om at kroppen vil jobbe for å holde på de "pynte kiloene";) Ikke sant?

Nerthus sa for siden:

Sant! Rart hvor mye tid og energi det ser ut til at vi bruker til å krige "mot" kroppen vår... :o

Maylinn26 sa for siden:

Ja vet du hva, jeg har ikke telling på hvor mange kurer og piller jeg har gått på for å gå ned i vekt... Det eneste som har fungert for meg før var å slutte å spise, da går man jo selvfølgelig ned, men jeg fikk jo seriøse spiseforstyrrelser, noe som fortsatt preger meg litt, derfor jeg også må være litt forsiktig;) Men når jeg begynte å spise la jeg jo på meg 4 ganger så fort som de gikk av.... Grunnen til at jeg går på ketolyse er at jeg vet jeg må spise for å gå ned i vekt, å det har heldigvis gjort noe med tankegangen min....

surflover sa for siden:

Jeg skjønner ikke helt problematikken... Vekta di står jo ikke stille (ref "NOKSÅ" stille). Det virker som du synes at det ikke går fort nok. Og det er en stor forskjell!

Ikke alle raser ned i vekt, men du går ihvertfall NED i vekt. Sakte men sikkert. Selv har jeg holdt på i 2 mnd og har gått ned 3 kilo. Skulle ønske det gikk fortere, ja, men jeg går ihvertfall ned. og 3 uker er jo ikke så lang tid på ketogent koshold da... Hvis jeg har forstått det riktig fra første innlegget?

Gi det litt tid! Slapp av, kos deg med den gode maten og vei deg KUN 1 gang i uken. ikke la deg stresse av vekta. :)

Hadde stilt meg selv spm om du hadde stått "dønn stille" en stund eller gikk opp i vekt. Da kan man begynne å lete etter partystoppere. Men jeg tror ikke det er så mye du kan gjøre for å få fart på nedstigningen.
Du går ned i vekt, vær fornøyd med det :)

Maryrose sa for siden:

Oj, her var det kommet mange svar! Tusen takk!

Nerthus, forslaget ditt høres vidunderlig ut, men tror ikke jeg tør ta sjansen! Jeg er ganske sikker på at jeg kommer til å ese ut igjen med en gang... Da er jeg nesten mer fristet til å kjøpe Nutrilett. Men jeg ser poenget ditt, selv om det virker litt for godt til å være sant når det gjelder meg. Vi er jo omtrent programmert til å tenke motsatt... Hvorfor er man ikke utstyrt med en forbrenningsknapp...bare å trykke når forbrenningen går ned. Det hadde vært noe det! Og forresten, jeg spiste jo 2-300 kal mer de første 4 ukene uten at noe skjedde.

Dersom denne 'teorien' holder stikk skulle vel mine 2 nylige sprekker økt forbrenningen min?

Du må fortelle hvordan det går med deg Nerthus når du øker matinnta

Opp til 3000 kalorier, Maylinn?? Oj, gjelder dette de som skal ned mest eller generelt? Hvorfor er spranget så stort, fra 1500 til 3000? Kunne de som spiser 1500 gått ned like mye eller mer om de spiste 3000? Tenk å kunne fråtse så mye i godsakene og allikevel gå ned, en drøm!

Jeg har også en lang og broket historie mht vekt og har prøvd mye. Jeg har/har hatt mange begrensinger for meg selv mht mat. De siste årene har jeg hatt et mer normalt forhold til mat, men spiseforstyrrelsen ligger på lur hele tiden. Tanken om at jeg MÅ bli tynnere for å kunne leve et fullverdig liv dukker jevnlig opp, selv om jeg er på god vei mot å akseptere meg selv til tross for ekstra kilo. LCHF var vanskelig å starte med, det var jo sååå mye ulovlig mat! Jeg tror dette kostholdet er den endelige veien ut av matuføret mitt, så jeg vil svært gjerne fortsette.

Jeg skulle likt å snakke med en ernæringsperson som er god på LCHF. Er det noen som kjenner til ernæringsfysiologer som kan dette i området Sandvika/Asker/Drammen?

Nerthus sa for siden:

Jeg er i gang første dag og er så stappmett at jeg er nesten uvel ler ;) Husker jo godt i starten da jeg begynte å spise lavkarbo - 6 mnd med massive mengder og ikke et eneste gram opp ;) Jeg gikk ikke ned heller da den gangen - men har fått mer kunnskap og erfaring etterhvert.

Jeg setter nå to uker med rundt 3000 kalorier og ser hvordan vekta reagerer... spent som f... ;) Drikker mye mer vann nå når jeg spiser, blir vel 3 måltid hver dag pluss kanskje en atkins for litt ekstra proteiner siden jeg er litt dårlig på proteininntak til vanlig.

Maryrose sa for siden:

Oohhh...så spennende! Lykke til! Skulle ønske jeg torde...kanskje jeg våger dersom jeg ser at det går bra med deg :)

Maylinn26 sa for siden:

[quote=Maryrose;1068498]Oj, her var det kommet mange svar! Tusen takk!

Opp til 3000 kalorier, Maylinn?? Oj, gjelder dette de som skal ned mest eller generelt? Hvorfor er spranget så stort, fra 1500 til 3000? Kunne de som spiser 1500 gått ned like mye eller mer om de spiste 3000? Tenk å kunne fråtse så mye i godsakene og allikevel gå ned, en drøm!

quote]

Grunnen til at det er så stort sprang er at en mann på 1.90 og som veier 120 kilo spiser ikke det samme som ei lita dame på 1.60 som kanskje ikke veier mer enn 75 kg. Jeg måtte ta kontakt med ernærings fysiolog, for jeg var på vei til å gi opp hele opplegget, jeg følte meg kjempe dårlig. Men nå føler jeg meg helt fin:) I en periode lå jeg mellom 1500 og 1800 kalorier, da stoppet vekten helt opp! Jeg må opp på ca 2300-2500. Da vår jeg i meg nok grønnsaker, proteiner som passer akkurat min vektnedgang... Vil tro at det er ganske generelt, akkurat fordi at vi er så forskjellige. Tja, jeg veier nå 87 kilo og skal ned til 70 kilo, vil ikke si at det er så enormt da... men startet på 98 kg for to måneder siden. I mitt tilfelle tåler ikke jeg store mengder sukker alkoholer, da legger jeg faktisk på meg! Jeg tror at det viktigste er å få hjelp av fag personel, slik at man føler seg mere trygg.

Maylinn26 sa for siden:

Du får kjøpt en protein shake i sverige med sjokolade smak. Den er fra Dalblads. Den inneholder ingen kunsting søtning, å er nesten fri for karbohydrater:)

Nerthus sa for siden:

Noterer i boka! Må prøve og komme meg til Sverige etterhvert... :)

Maylinn26 sa for siden:

På senteret i Töckfors har de en slin ernæring/body builder butikk. Han som jobber der er knakflink! Han snakker nesten hull i hodet på deg, men han vet virkelig hva han snakker om. Han har hjulpet både meg og forloveden min MASSE! Lykke til:)

Catwoman sa for siden:

Abonnerer ;)
Blir spennende og følge med på dette!

knh sa for siden:

Sofie Hexeberg holder til i Sandvika :)

Maylinn26 sa for siden:

Hun har jeg fått anbefalt også:) Det skaper stor trygghet å ha kunnskap:)

Maryrose sa for siden:

Takk, så flott! Jeg ringer Hexebergs klinikk i dag :)

Maryrose sa for siden:

Hvordan har det gått med deg?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.