linda123 sa for siden:
Hei!
Jeg er ny her på forumet, men ikke helt ny i "lavkarboverden" om man kan si det sånn....:-)
For akkurat et år siden starta jeg på ketolysekuren. Kjøpte full pakke med bok, kosttilskudd og stix, og holdt beinhardt på ut april..... (lå på under 15 karber pr dag).
Var ikke av de som raste ned i vekt, men hadde en grei vektnedgang i løpet av den tida jeg holdt på. Skulle ned ca 15 kg tilsammen, og hadde gått ned ca 6 da jeg "slutta".. Eller dvs - var i sv.skapsperm da jeg begynte og hadde god tid til både matlagning og turer/trening.
Da permisjonen tok slutt og tidsklemma med tre barn pluss jobb satte inn, mista jeg både motivasjon og viljestyrke.... Ble lei av maten og alle begrensningene som ligger der hvis man skal holde seg under 15...
Så nå til jul var alle kiloene på plass igjen - pluss etpar til....:(
Så her er jeg igjen.... Har bestemt meg for å gi lavkarbo en sjanse til, men litt mer i min egen form..... så får vi se hvordan det går;)
Synes det er deilig å ikke telle kalorier og veie mat, eller spise så og så ofte.... Har gått et Gr. Roede-kurs og holdt på å klikke av veiing og kaloritelling... Er lettere med "enten/eller"-filosofien;-)
Merker at jeg nå tenker mer i retning av livsstilendring enn en "kur", så jeg har f.eks innført knekkebrød som en del av menyen. Spiser vanlige Wasa husman- knekkebrød på jobben eller til frokost de dagene jeg har dårlig tid! 4 stk blir ca 36 karber.
Har holdt på 2 uker nå, og har ligget på ca 50 karber totalt pr dag (ikke finregnet på det). Vekta viser 2,5 kg mindre og merker det allerede på buksene:-) Føler meg overhodet ikke dårlig eller svimmel, og synes det er mye lettere enn sist:)
Hadde igjen endel ketostix, så har brukt noen av disse bare for å se.. Og blei veldig overraska da jeg har ligget på den nest mørkeste (50) og dermed har vært i ketose i over ei uke! Og det uten stress!!
Veit jo selvfølgelig at det i stor grad er individuelt, men veit dere hvor "grensa" på karber for å være i ketose går? Da jeg lå under 15 karber/dag visste jeg jo at det bare var å pøse på med fett, men hva nå....? Blir det for mange karber i tillegg til fettet så går man jo opp istedet for ned....
Hvis dette funker så er jeg bare kjempeglad! For meg er ketolysekur med 15 karber eller mindre pr dag ikke holdbart over tid...
Vel.... litt filosofering fra min side.... fint om noen vil filosofere sammen med meg:)