Opplever at mange spør om vesentlige ting som di burde vist av å lese Ketolyseboken og andre lavkarbobøker og ikke minst her inne på forumet..
Hva er det karbohydrater i... når det kommer opp så begynner jeg og lure på om vedkommende er helt dum og korttenkt å skal ha alt servert på gullfat av informasjon (hva spm skal spisest osv). Stakkars person som går på ketolyse og ikke vet hva som inneholder karb, komme til å ende opp med å legge på seg masse:o
Oppforder alle til å sette seg inn den livsstilsendringen di holder på me istede for å spørre om noe som står svart på hvitt og kan søkes opp i matvaretabeller osv.
Men så er det viktigt å motivere å dele egne erfaringer men det er jo en helt annen sak :)
Stå på alle flinke, motiverte og faglig oppdaterte Ketolysetilhengere:)
Jeg gikk 10mnd før jeg i det hele tatt meldte meg inn her jeg, er utrolig hvor mye info en finner om en leter. Hadde liksom ikke noen grunn for å melde meg opp på forumet, når alt jeg lette etter og lurte på er så lett tilgjengelig - den søkefunksjonen på forsiden er uvurderlig.
Det er ikke helt enkelt å finne frem til ting som har vært diskutert før, men det er svært nytterikt å lese alle mulige emner. Det er komplekst i og med at vi er så forskjellige og reagerer ulikt på matvarer. Selv famler jeg litt i den vanskelige 4 - 6 uka. Da er det vidunderlig å se at det gjelder så mange og at det er så mange som hjelper ! MEN, og der reagerer jeg også: Det fins de som ikke leser noen ting som helst, men som entrer forumet med: " Jeg trenger å gå ned 10 kilo, hva må jeg gjøre ?, jeg kan vel fortsette med sjokolade og potetgull i helgene"... DA beundrer jeg de som erfarne som engasjerer seg. All ros til dem for at de er så tålmodige.:)
Yepp!
…og jeg forlenger herved ferien fra lavkarbo.no! Jeg har faktisk valgt å slutte å svare på de spørsmålene jeg…
Hva får egentlig folk til å drastisk endre sitt kosthold uten og engang lese seg opp på forhånd hva de begir seg inn på. Jada, mye informasjon på nettet men det er fortsatt mange myter, mye uvitenhet og feilinformasjon ute og går så anbefaler alle nye til å løpte til nærmeste bibliotek eller bokhandler for å skaffe seg litt lavkarbo lesestoff.
Dersom man ikke vet hva man skal gjøre så kan man gjøre vond værre og da får vi de daglige suttretrådene fra:
’:confused:’, ’:rolleyes:’, fortvilet og forvirret… Alt dette kan faktisk kureres med kunnskap!
Hm.... Enig med det meste - men har helt sikkert selv kommet med dumme spørsmål, og det er jo ikke som om "internettet blir fullt" på noen som helst måte...? :DBør helt klart prøve å lese seg opp på ting før en spør unødvendige spørsmål, men kjenner at jeg ikke klarer å irritere meg over det;) En kan jo bare droppe å lese innlegget og svinge seg videre til noe mer interessant....... Folk finner nok ut av ting etterhvert tenker jeg - om de er "stayere" da;)
Ja gjett! :D Spesielt vi som har hengt her inne i 4-5 år...
Åsså går det i sånne bølger i løpet av året...rett etter jul (nyttårsforsetter), i mars/april (bunaden til 17.mai), utover våren (bikinisesongen), og i oktober/november (julebordsesongen). :lol:
Selv synes jeg det er mye lettere å søke via Google; er jo bare å skrive inn noen nøkkelord på det du søker på, f.eks "PCOS symptomer", og så legger du bare til "lavkarbo" som et av søkeordene. Man får (nesten) alltid opp tråder fra forumet her først. :ja:
Det hadde no vært ganske kjedelig og trist om folk ikke skal kunne tørre å spørre om ting de lurer på:)Det er no vel også en av grunnene til at man har forum, for å dele erfaringer ol. Å skal man bli klok ja da må man bare spør:D
Jeg har tenkt lenge på en tanke - det og prøve å systematisere kunnskapen på forumet på en webside - som i utgangpunket skal være statisk - og som kan endres der nye info kommer til....
Dette fordi selv om jeg elsker dette kose-forumet over alt i min lavkarbo-verden!!! så kan det være vanskelig å orientere seg av og til - og jeg opplever også at jeg "mister" informasjon om jeg ikke er her "ofte nok".
Nå vet jeg at det finnes mange flotte lavkarbo-blogger rundt om kring - jeg tenkte i hovedsak en side som "tilhører" lavkarbo.no forumet - med strukturert og lett tilgjengelig informasjon som har kommet fram på dette forumet. Litt sånn - "her er teorien" - men vi har også sett at det kan være "slik og slik og slik".
Kanskje jeg bare skal drodle litt og lage et forslag og se om det er lettere å se og forstå hva jeg mener?
(Nerthus begynner å kjede seg av å halvsløve hjemme - men det er kanskje et godt tegn? ;) )
Ja kanskje d... men tror d kanskje er viktigt å sette seg inn i info el lese tidligere innlegg før en spør om ting så en kanskje burde vist før en begynner på ketolyse?
F.eks hva mat der er karb i, hvor mye karb til dagen osv....
Ellers heilt topp med forum der vi deler erfaringer å kommer med råd:)
Heilt enig med deg også men.. det jeg og vil frem til at i kjekke tråder så ødelegger folk med unødvendige spørsmål slikt at trådene blir så inni gran skauen lange... Det er plagsomt d :)
En wiki, rett og slett? :) Det virker som den mest fornuftige løsningen i mine øyne, i alle fall - en liten lavkarbo-wiki hvor eventuelle endringer/tilføyelser er lett moderert (et godkjenningssystem) for å unngå feilinformasjon/trolling. Mulig jeg er litt for glad i wiki-løsninger, altså...
Selvfølgeligt!
Men dumt at folk ødelegger kjekke tråder med unødvendige dumme spørsmål som di burde vist på Ketolyse.
Lager trådene unødvendig lange. Enkelte burde lese seg opp før di setter i gang.
Hvilke mat er det karbohydrater i, blæææ:D
Jeg er en av de som har fulgt med her inne i en god stund og jeg har blitt oppmerksom på de som synes folk stiller dumme spørsmål. Dere som har vært her inne i lengere tid og som har blitt superflinke i alt som har med ketolysekuren å gjøre, bør (istedenfor å irritere dere over nybegynnere) hjelpe andre med deres kunnskap. Jeg personlig er lei av svar som: Har du lest boken, les boken, Ro deg ned, slapp av m.m......Dette er et forum som er til for at man skal kunne hjelpe hverandre. Her er det lov å stille de spørsmål man har behov. Jeg vet om enkelte som ikke ønsker å stille spørsmål inne på dette forumet bare fordi dere som har vært her lenge kommer med ekle svar og unødvendige kommentarer. Det er ikke slik det skal være. Jeg ønsker ikke dra alle dere "gamle" travere under en kam, det finnes de av dere som er helt geniale! Som er flinke til å hjelpe andre som trenger det. :D Jeg har et forslag om at dere som har gått på ketolyse over lengere tid og som er lei av alle de "dumme" spørsmålene her inne, bør lage deres egen tråd der dere diskuterer det som dere ønsker å diskutere;) La folk få stille de spørsmål de vil her inne! Er sikker på at det er ganske mange som irriterer seg over sure svar, som innlysende kommer fra de samme personene. Å være ny på "ting" som ketolysekuren, innebærer også mye usikkerhet. ( selv om man har lest boka, den er ikke klar i alt) Og da må vi da kunne bruke hverandre. Det mener nå jeg iallefall. Klart folk kan søke på forumet for å se gamle tråder, men jeg synes man bør ønske velkommen til de som vil lage egene tråder også. Jeg har ikke orket å skrive noe på dette forumet tidligere og registrerte meg i dag for å kunne svare på dette. Grunnen for at jeg ikke har skrevet noe tidligere er nettopp pga. det jeg skriver i dette innlagget. Det var mitt hjertesukk.
Gjør ingen til latter jeg, føler du deg truffet kanskje..:p
Kan spør om d meste, men enkelte ting burde vel folk vist før di starter på Ketolyse?
Bler temmelig lei av at folk bryter inn med hvilke matvarer er det karb i, hvor mye karb inneholder paprika, hvor mye karb skal jeg ha til dagen....
Jeg skjønner ikke hva det er som er så farlig med at folk spør eller at trådene blir lange. Det er et forum, det er meningen at folk skal "snakke" sammen.
Forøvrig vil jeg gjerne også påpeke at akkurat dette om at nybegynnere spør om masse ting de kanskje burde vite, har vært diskutert før. Dette er heller ikke et nytt tema, men trådstarter skal selvfølgelig få ytre sitt syn på det, akkurat som alle andre skal få spørre om ting/påpeke ting.
Nerthus sin ide hørtes kjempeflott ut, og jo mer oversiktelig den siden er jo bedre. Så når noen spør "kan jeg spise frukt på ketolyse????!!!!111" så kan man bare si "nei, det er ikke ketolysevennlig, du kan lese mer om det på denne siden: " Det å faktisk svare på spørsmålet i tillegg til å vise til annet stoff er litt mer hjelpsomt. Hvis du irriterer deg over hva folk spør om, ikke svar.
Oppfordrer alle nye til å lese Ketolyseboka, lese forum, bruke matvaretabeller å finne litt fram selv istede for å ty til lettvinte løsninger. Er ikke alltid alle råd stemmer og så blir folk super oppdatert å flinke på det di holder på med når di får prøvd seg litt sjøl med å surfa på nett å bla i bøker å div:):)
Nei jeg føler meg ikke truffet, har som nevnt aldri stilt noen spørsmål her inne tidligere. MEN jeg har fulgt med og sett at nybegynnere og også folk som faktisk har gått på ketolysekuren i flere uker, har fått svar jeg synes er unødvendige. Jeg ser poenget med at man burde sette seg inn i kuren, lese boka og søke i tråder, men jeg synes ingen spørsmål er for dumme.;) Er man usikker skal man kunne benytte seg av den kunnskapen som finnes der ute. Hvis tråder blir for "dumme" for enkelte her inne, så la vær å les, da blir det heller ikke unødvendig irritasjon. Hvorfor ikke bare hjelpe hverandre. Vi har alle et felles mål, ikke sant? Å gå ned i vekt er ikke like enkelt for alle, la oss heller hjelpe hverandre!
Jeg har vært her en stund, men har også vært ny en gang ;)
Det du trekker frem der er VIKTIGE svar! Man SKAL lese seg opp før man begynner! I feks Slank med ketolysekuren finner man svar på det meste, samt hele ukesmenyer. Om man ikke er klar for å gjøre en såpass innsats selv, som å lese boka, sliter man så fort det dukker opp en liten "hump" Så kommer "Hjeeeeelp! Jeg...." trådene på rekke og rad. Så at det anbefales å lese bøkene er helt korrekte svar.
Det samme med "Jeg har gått en uke på lavkarbo og går ikke ned" trådene. Vel, hadde man lest boka hadde man selv tilegnet seg kunnskapen som man BØR ha før man legger om kostholdet.
Om man ikke selv gidder å tilegne seg et minimum av kunnskap og attpåtil blir furtne når de erfarne svarer at boka som følger kuren bør leses får heller folk være furtne ;)
Om det fortsatt er ting man lurer på etter at boka er lest er vel dette et av de enkleste forumene å få hjelp på!
Men at nye gjør en hederlig innsats selv også bør man kunne forvente :)
Det er jo tross alt deres liv og deres helse!
Man kan gjøre som TS og nesten gå til angrep på alle nye, eller man kan være litt ydmyk og lage en tråd som forklarer litt hvordan søkefunksjonen fungerer.
I stede for å gå hard ut og kalle opp folk så er det jo bedre å lage en god tone.
Jeg er forsåvidt enig i budskapet til TS, men det mange reagerer på er måten det blir lagt fram på. Da tror jeg også budskapet kommer i andre rekke:)
Har somsagt ikke nevnt navn, men tydeligvis er det mange så føler seg truffet. Budskapet er les, vit hva du holder på med før du spør om ting som en må vite på Ketolyse!! Har somsagt skrevet det tidligere her i tråden...
Jeg ,som gammel traver og som har gått ned i vekt med ketolysekuren ,kommer faktisk til å fortsette å anbefale å lese boka og gi mine råd utfra den til nye.
Hvorfor? Jo for det er boka med dets regler, info og gode råd og tips som har hjulpet meg ned i vekt. Som har lært meg om kostholdet. Og jeg deler av MIN erfaring.
Jeg er også stor fan av wiki-løsninger ;) Det bør nok være et godkjenningssystem inn i bildet helt klart. Tenker litt jeg også ser vi om jeg klarer å hoste opp et lite forslag. :)
Skjønner ikke hvorfor du er så opphengt i om folk føler seg truffet eller ikke:confused: Jeg er sikker på at de fleste som virkelig VIL gjennomføre ketolysekuren leser boken. De fleste setter seg inn i den fagelige kunnskapen og gjør sitt for å klare å gå ned i vekt. MEN det er ikke alt som kommer like klart frem i boken. Det kan jo være at enkelte ikke forstår det som står der også, altså at det er skrevet på en vanskelig måte (for dem) Og for all del, jeg skjønner budskapet og er enig med deg i det, men jeg synes man kan ta vare på de nye, som føler de trenger en hjelpendes hånd.
Spørs om kanskje du bør engasjere deg i å svare selv siden du mener andre gir "unødvendige" svar. Har du noe bedre å bidra med - så BIDRA istedet for å klag over svar som gis - her gis det etter beste evne og ønske om å hjelpe! :) Og siden du også ikke mener noen spørsmål er for dumme - hva om DU da svarer på disse istedet for å irritere deg over hva andre svarer?
Og hvis svarene blir for "dumme" så kan jo du bruke din egen anbefaling - la være å les! Synes du anklager mye og fraskriver deg selv mye ansvar for å bidra her...
Husk at vi er da ikke betalt som servicepersoner i kundesenteret www.lavkarbo.no - vi er alle her frivillig, og bruker av vår tid fordi vi ønsker å dele og hjelpe. Alle svar vil aldri være "gode nok" for alle - men slik er det i et brukerstyrt forum. Man plukker det som er relevant for en selv og ignorerer resten. Jeg plukker spørsmål jeg mener jeg kan bidra med noe i - og jeg prøver også å rydde litt opp når det gis masse varierende svar som etterhvert blir mer til forvirring - i tillegg prøver jeg å oppklare når jeg ser noe jeg mener kan være helt feil... slik du kanskje burde gjøre også?
Foreløpig har jeg tålmod nok til å svare personlig på spørsmål som er spurt mange ganger før. Vi får se hvor lenge jeg orker - med tilbakemeldinger som at svarene som gis er "unødvendige" - så kan jeg vel heller trekke meg tilbake så kan du ta over ;)
Jeg føler meg absolutt ikke truffet, jeg bare påpekte at man ikke trenger å være på krigsstien for å få ut budskapet om at det er det beste å lese boka. Det kan jo også være noen her som ikke klarer å lese i en bok. Selv har jeg en samboer som kan lese samme bok 10 ganger uten å huske noe som helst. Spør man ett direkte spørsmål er det da mye enklere å huske svaret.
Så hvis tonen roer seg ned litt, og du heller forklarer litt hvordan ting fungerer i stede for å slenge ut at folk er dumme og korttenkte om dem spør enkle spørsmål her så tror jeg budskapet ditt kommer bedre fram.
Et forum er jo bygd på brukere, både nye og gamle. Om folk skal kvie seg for å spørre om spørsmål blir det litt feil det også.
De svarene du sikter til her er svar som ikke er særlig koselige for en nybegynner å få. Og DET er unødvendig. Ellers synes jeg at forslaget ditt over er en veldig interessant vridning av hva jeg EGENTLIG sa. Det eneste jeg ber om er at folk er litt mere hyggelige mot hverandre. Men det er vel for mye forlangt når flesteparten her inne er damer. Jeg er mann:rolleyes: Ikke rart folk ikke tør legge inn spørsmål her, når de blir overhøvlet av kverulanter som skal vri og vrenge på alt. Å nei, du får styre og svare som du vil her inne, jeg har absolutt ingen ambisjoner om å ta over:p
Setter veldig pris på mange av dine innlegg og dere andre erfarne men synes samtidig det må være rom for å spørre om ting man lurer på uavhengig av hvor mange som har spurt om det samme før. Man starter jo en tråd for å diskutere. De som er lei av de samme spørsmålene kan jo bare la være å lese dem:D
:klem: "flesteparten her inne er damer" + "kverulanter" + "vri og vrenge på alt" kortet er det faktisk bare en klem som kan oppveie etter min erfaring ;)
Tror jeg avstår;) Jeg kritiserer ikke dem som hjelper andre, jeg kritiserer at de er mindre hyggelige mot de som stiller såkalte "dumme" spørsmål. Være litt mere ydmyke.....
He he, ja dere damer er flinke til sånt:D Men dere er gode å ha også, hadde faktisk ikke klart meg uten dere:pVi mannfolk er litt enklere, men kan kverulere vi også... slenger tilbake en klem til dere alle:klem:Tror vi alle har fått ut det vi ønsket å si om dette emnet nå. Så får jeg se, kanskje dere får noen mannlige bidrag utover;)
Det er rom for mye på dette forumet, så bare spør i vei du :) Bli bare ikke overrasket over at det også må være rom for litt frustrasjon fra veteranenes side ;)
Det er jeg enig i ja. TS er kanskje ingen veteran, og jeg kan ikke helt se for meg at Gerd starter en sutretråd og kaller folk for dumme og korttenkte:D hehehehe
Jeg tenker litt sånn her: å lese boka som beskriver den nye livsstilen man har tenkt til å ha resten av livet, burde være en absolutt prioritering, FØR man begynner med forandringene. Skal man holde på med Ketolyse, Atkins, Fedon og what not i mange måneder/år/hele livet, så er det skremmende at folk ikke engang leser boka før de slenger seg igang.
Hadde folk gjort den forberedelsen, så hadde det vært mange færre slike spørsmål her inne. Selvfølgelig kan man bare la være å svare på spørsmål som irriterer en, men når folk stresser og "har bare gått ned tre kilo de siste to ukene", så kan man ikke si annet enn at de må "roe ned"..
Dette forumet kan være utrolig forvirrende, da det er mange som virkelig brenner for at deres løsning på kosthold er "riktig" i det store og det hele, pluss at folk innimellom glemmer å sjekke hvilken filosofi den som spør har, så det blir av og til gitt råd på tvers av filosofiene også.
Jeg anbefaler heller folk å lese bøkene og, i starten, holde seg til det som står der, fremfor å komme inn her med hvert minste lille spørsmål som man hadde funnet svaret på i kostholds"bibelen" sin. Etterhvert som man blir dreven/står stille i evigheter osv, så er det kjekt å komme inn her og få andres erfaringer og synspunkter.
Jeg må innrømme at jeg synes forumet var veldig vanskelig å finne frem i når jeg var helt ny. Var alt for mye info på en gang, for en person som aldri har brukt noe særlig forum før. Og tror at det kan ha en sammenheng med at det kommer mange "enkle" spørsmål. Fant ikke info-trådene før etter en stund, og da ble med en gang ting litt klarere.
Jeg følte også med en gang at jeg var redd for å stille noen spørsmål, fordi jeg følte jeg ble stemplet som dum eller at jeg "ikke hadde gjort jobben min". Forumet skal jo være åpent for alle, og tror vi kan tape noen medlemmer om vi skal ha en fientlig holdning mot "dumme spørsmål". Er ikke verre enn å gi svaret "det finner du svar på i den tråden, eller ved å søke".
Jeg og min mor begynte likt med ketolysekost. Vi leste boka fra perm til perm i løpet av en dag, jeg med medfødt god hukommelse kunne nesten alt på rams, mens min mor slet ganske mye, for alt var så nytt. Så man må tollerere at folk har ulike måter å lære på.
Man må også godta at noen ikke er så flinke til funskjoner på pc, selv om for mange av oss er dette en selvfølge. Noen har behov for å få inn ting med teskje, og de har da ikke noe mindre rett til å være her enn oss andre?
Man lærer også mest av å forklare ting, men jeg skjønner at mange blir lei av å hele tiden se de samme spørsmålene. Mulig det kunne vært en idé å ha en "ketolyse for nybegynnere"- og en "ketolyse for viderekommene"-tråd?
Og jeg synes denne typen tråder også kommer litt for ofte, finnes flere av disse trådene, så TS, hvorfor fortsatte du ikke på en av de i stedet for å begynne en ny?
Hehe, skal ikke se bort fra at det vanker ganske mange klemmer etterhvert om du blir et aktivt medlem :p :klem:
Det jeg reagerte på her var kritiseringa av "les boka og ikke stress" eksemplene som ble trukket frem som dårlige svar - når det faktisk er 2 av de mest hjelpsomme svarene som kan gies her!
Stress er en gedigen vektnedgangbrems og "les boka" gir de nye sååå mye mer kunnskap om hva de faktisk driver med :D
Om det er noen som har lest boka og ikke helt forstår får de hjelp vet du ;)
Det er jo litt slik i begynnelsen at man er 99% sikker, men så har man lest at om man spiser feil eller skeier ut med mye karbo så er mye ødelagt. Da er det jo greit å bare spørre her for å bli helt sikker.
Husker jeg selv spurte mye her jeg nesten var sikker på, men jeg ville være 100% sikker så jeg ikke dreit på draget.
Det er veldig flott at mange faktisk gidder lese boka, men man ser tydelig at det er ganske mange som ikke gjør det og da må man kunne si til dem at de bør lese boka, uten at det betyr at man "hater" nykommere.
Fabi.... jeg synes du er litt feig av to grunner nå:
Å bruke kjønn som argument for noe du mener er en dårlig tone er rein bullshit.
Å klage på folks svar for så å nekte å bidra sjøl er ganske tåpelig.
Jeg er mann sjøl og føler ikke at stemninga er dårlig her på grunn av at det er mange kvinner her. Jeg har, etterhvert som jeg har lært mer om dette kostholdet, forsøkt å svare når jeg har gode svar å gi (pleier ikke så ofte å svare på mens-relaterte spørsmål for eksempel), men jeg har også blitt irritert når jeg har svart på et spørsmål i en tråd, bare for å finne det samme spørsmålet fra en annen person to sider senere i tråden. Da sier jeg ifra.
Når det ligger to tråder etter hverandre med samme spørsmål, så viser det meg at folk ikke søker veldig godt før de stiller et spørsmål. Det er ikke det at spørsmålet er dumt, men folk får litt for fort panikk og vil ha svar NÅ framfor å titte litt rundt seg.
Så.... nå har jeg dessverre bidratt til denne dårlige stemninga du snakker om. Du sier at hvis vi er lei å svare på de samme spørsmålene så kan vi hoppe over tråden og la være å svare... hva skjer til slutt da? Ingen svarer, og de med erfaring sitter og klumper seg i en hemmelig tråd i et underforum. Det er ikke ønskelig. Vi må alle være med på å skape et godt forum med god stemning, hvor svar kan bli gitt på spørsmål som man ikke enkelt kan finne ut av i boka eller ved et kjapt søk. Hvis noen begynner en tråd med "Nå har jeg lest boka, men jeg skjønner ikke helt dette, og jeg fant heller ikke noe når jeg søkte..." så svarer jeg gjerne. Det forteller meg at personen har gjort en innsats på å finne dette selv.
Husk at vi alle er ansvarlige for vår egen kropp og eget kosthold. Ja, det vil kreve at vi setter oss inn i ting. Ingen her er ansvarlig for det du gjør, og kan/vil ikke være noens personlige coach gjennom hele prosessen. Det er mange her som svarer på spørsmål, og om de henviser til boka eller til en tråd, så er det helt greit i mine øyne, hvis det ikke framkommer fra spørsmålet at dette allerede er gjort.
Så.... min utfordring til deg.... kom og hjelp til. Hvis du har lest dette forumet så lenge, så er jeg sikker på at du vet mer enn meg, og hvis jeg kan bidra, så kan du også.
Forøvrig støtter jeg tanken på en side med den vanligste informasjonen (om det blir en wiki eller en FAQ-tråd som klistres øverst i flere forum).
En wiki er jo genialt, men det blir fort MYE info på en slik side. Det er også ganske mye jobb å lage en slik.
Og jeg tror desverre ikke det løser problemet med at folk spør begynnerspørsmål, for mye av grunnen til det er jo at dem ikke gidder å lese en hel artikkel for å få svar på en enkel ting:) hehe
Selvfølgelig er det mye arbeid - men det er det og bidra med svar på spørsmål også ;) Og om alle bidrar litt - så blir det nok overkommelig! All info skal jo ikke stå på "samme side" - man skal kunne søke på stikkord og få opp alle artikler som omhandler temaet.
Hver artikkel bør i størst mulig grad ha noen form for kilde for informasjonen - feks enten fra en bok - eller fra forumet.
Artiklene skal IKKE være lange!
Lurer på om systemansvarlig for forumet vet om det er mulig å knytte en wiki til siden eller om den må ligge "utenfor" selve forumet?
Før jeg begynte på ketolysekuren hadde jeg lest boka flere ganger og ellers studert forumet inn og ut i en god måned før det braka løs. Alikevell hadde eg en god del spørsmål, og funderinger. Heldigvis fikk jeg bare positive tilbakemeldinger og gode råd og svar, men hadde jeg fått noen sure: Les boka! Søk på det! Halloo.. har du ikke satt deg inn i dette?? Så hadde jeg nok fort gitt opp. Vi skal være hjelpere, ikke slike som rakker ned på folk så lurer på ting? Greit nok, jeg skjønner at det kan være frustrerende med slikt, men da er det jo bare enten å ikke svare, eller å kanskje komme med råd, tips med en god tone? Husk, vi var alle nybegynnere en gang.
Ja, men dette er en diskusjonstråd hvor flere har kommet med sine betraktninger og det Nupsida kommenterte gjaldt ikke nødvendigvis akkurat det du skrev:)
Alrighty - kan noen moderatorer kvele denne krangelen ved å låse tråden? Og damer - værsåsnill da!!! Temaet er ferdig utdebattert hvis dere leser gjennom tråden - er dere kun interessert i å kjekle for å kjekle - kan dere ikke gjøre det et annet sted? Please? :snill:
Nei, men vi andre som ikke har oppdaget tråden før nå, bør vell og få utrykke våre meninger? Spesiellt når det gjelder ett sånt tema? Å SPESIELT når jeg får en slik mottakelse av min kommentar? Hva i alle dager?
Jeg synes stort sett dette forumet bærer preg av medlemmer med både blodsukker og hormoner i balanse, men av og til mistenker jeg at enkelte har vært langt nedi kakeboksen med hånda si.
Det kommer helt nytt, brukervennlig og nybegynnervennlig system her i løpet av våren. Per i dag er det ingen enkel måte å knytte en wiki til forumet. Jeg tror forøvrig heller ikke at en tradisjonell wiki er riktig løsning; jeg holder på å utvikle løsninger med wiki-funksjonalitet, dvs at flere brukere kan bidra til/redigere en tekst og en vil kunne se hvem som har skrevet/endret hva.
Jeg må få lov til å påpeke: Trådstarter: En sånn tone passer seg ikke! Uansett om temaet i seg selv er både relevant og interessant. Det må gå an å finne en balanse her!
Det er uansett stor forskjell på de som spør fordi de er usikre og vakler, og de som spør fordi de bare vil ha en kjapp løsning og ønsker å få alt inn med teskje uten å gjøre en egeninnsats. Jeg for min del synes nyansene er ganske lette å lese, altså, og siste kategori blir sjeldent her inne lenge … Men uansett hva man mener, og ønsker å uttrykke, så bør det gjøres med et snev av respekt!
jeg er vel en av de som sikkert har stilt "dumme" spørsmål:o men jeg har alltid fått vennlige svar. noen ganger når jeg blir henvist til en tråd eller får en link som jeg kan lese mere om det jeg lurer på så blir jeg kjempe glad.
setter stoooor pris på det. ofte kan det gi mere info og erfaringer fra andre akkurat om den tingen jeg lurer på.
så takk til de som svarer:klem:
Jeg er en av de som ikke har lest boken og har stilt spørsmål. Jeg visste ikke engang at boken til T. Andersen var selve "bibelen" her inne! :o
Grunnen er enkelt: jeg visste ikke noe særlig om lavkarb før jeg meldte meg inn. Nå vet jeg at jeg skal følge ketolysekuren (takket være at jeg har lest innlegg her inne, fått gode svar og pratet med min lege) og jeg har bestilt boken. Men jeg har ikke fått den ennå.
Og jeg vil selvsagt starte idag! Med en gang!!!!
Jeg er enig med trådstarter at jeg/vi må bli flinkere til å søke. Og siden jeg fant ut at søkingen via hovedsiden var bedre enn den rett ovenfor her, så har jeg gjort det.
Jeg skjønner at de som har vært her en stund blir lei av å svare på de samme spørsmålene. Men kanskje det går litt på rundgang? Slik at jeg kanskje svarer andre nye om en stund?
Jeg setter ihvertfall utrolig stor pris på de hyggelige svarene jeg har fått her inne.
Jeg har vært medlem i mange år her inne, men oppdaget denne søkegreia på forsiden først for ca ett år siden... Har til og med laget tråd hvor jeg lurer på hvorfor det er så vanskelig å søke på ting her inne! (Når man bruker søkefunksjonen til høyre...) :lol:
Ser støtt og stadig folk kun svarer "les boken".
Om man absolutt skal svare på en tråd, hvorfor ikke bare svare på spørsmålet isteden for om man skal skrive noe uansett?
Jeg har lest boken minst tre ganger, men noen ganger dukker det opp spm jeg ikke husker. Ikke alltid jeg finner det jeg lurer på med en gang i boken, å da gidder jeg ikke å lese hele boken enda en gang.
Ikke alle som har så god hukommelse at de husker hele boken, hvorfor er det ikke lov å spørre her, så andre som husker det kan svare?
Samtidig er det ikke alle som får opp det de ønsker å lese selv om de søker, bare en bitteliten ordfeil kan gjøre at man ikke får opp de søkeresultatene man ønsker!
Her inne er det jo en del Klistede relevante tråder for nybegynnere, og en finner jo ganske fort de. Men synes det er litt rart det ikke står noe under FAQ. På mange nettforum er det de mest stilte spørsmålene med svar under en slik side.
Feks. kan dette være spørsmå og svar på slike type vanlige spm. folk har:
Hva er CC, CF, JBKM ? o.l.
Det er Cottet cheese osv.
Hva er sukkeralkeholer?
Hvordan regner en ut kh på en matvaare på den letteste måten osv ?
Hei,
Her får du svar på det meste: Til alle nybegynnere på lavkarbo...
man må veie det som innholder kh og legge sammen... dersom du er usikker på innholdet i en matvare kad du slå opp i Matvareguiden
sokkeralkehiler? - sikkert en som er sukkeravhengig...
Takk for at du svarte. ;) Men jeg er ikke usikker på disse spørsmålene lengre, har holdt på en stund nå. Det var ment som et eksempel på spørsmål som mange nye lurer på, og da kunne det vært greit å samle det under en FAQ side, med de meste stilte spørsmålene. Mange nye på forum går ofte inn på de sidene har jeg intrykk av. Under FAQ siden her står det litt regler rundt forumet bare.
Og i EKSEMPLET mitt mente jeg sukkeralkoholer.
Men ser det er pågang en annen god ide, så det blir nok bra. :)
Jeg synes dette er vanskelig. Får jeg lov til å synes det? Å endre livvstil...
Jeg har kjøpt ketolyseboka, vitaminer og tilskudd, bakemix og soyaprotein fra ketolyse.no.
Jeg handler ellers på apoteket, helsekost, iherb osv osv.
Jeg har lest boken, flere ganger!
Jeg bruker MANGE timer på forumet på å orientere meg og lete.
Men av og til, så finner man bare ikke det man leter etter, eller så er det sååååå mange som mener forskjellig om det samme at man vet ikke hva man skal tro og mene selv.
Jeg har bare lagt inn ett "hovedinnlegg" her, fordi jeg har konsentrert meg om å lese og lese og lese. Det er MYE informasjon og ta inn. Det er lærerikt. Og det tar faktisk tid. Jeg bruker mange timer om dagen her inne - på å orientere meg.
Jeg synes at kritikken og oppgittheten kanskje kan bli litt krass. Siterer trådstarter: Hva er det karbohydrater i... når det kommer opp så begynner jeg og lure på om vedkommende er helt dum og korttenkt å skal ha alt servert på gullfat av informasjon (hva spm skal spisest osv). Stakkars person som går på ketolyse og ikke vet hva som inneholder karb, komme til å ende opp med å legge på seg masse.
Kanskje kan man rett og slett heller OPPFORDRE på en vennlig måte. Det er vanskelig å være ny på dette. En hel livsstil skal jo endres, og det er ikke gjort på ett blunk. selv om det er veldig lett for dere "veteraner" her inne.
siterer trådstarter: Oppforder alle til å sette seg inn den livsstilsendringen di holder på me istede for å spørre om noe som står svart på hvitt og kan søkes opp i matvaretabeller osv.
Mitt svar til dette: Hadde dette vært enkelt så vill ALLE klart det på ett blunk!
Jeg har full forståelse av at det er kjipt å se/lese/svare på det samme "hver bidige gang".
Men vi er nye, det er vanskelig. Vær vennlig å skill klinten fra hveten også. Det er sikkert MANGE av oss som er nye som forsøker å orientere oss og som ikke tar "den lette veien" med å spørre med en gang.
Så får jeg bare på forhånd unnskylde hvis jeg skulle komme i fare for å spørre om noe som står i boka eller her inne på forumet.
Jeg synes det er synd at denne tråden har blitt en "klagetråd" der mange kan klage over alle "newbiene" som ikke gidder "å lese seg opp før man setter i gang med kuren", eller orientere seg i boka eller på forumet før de spør.
Personlig synes jeg denne tråden burdte vært en oppfordring, oppmuntring og veiledning - og bare det.
Takk til Gerd som så fint henviser til andre steder her inne på forumet, uten at det er eksplesitt gjennomsyret at hun er lei av gjentatte temaer/spm. Jeg som leser disse trådene er takknemlige for hennes måte å vise oss at det allerede finnes på forumet. På den måten blir leserene og trådstarteren bevisst på at det kan være lurt å legge litt mer arbeid i søkingen FØR man stiller spm...
Mvh
NEWBIE med store bokstaver, som kanskje føler seg litt stigmatisert i øyeblikket :(
siterer trådstarter: Stå på alle flinke, motiverte og faglig oppdaterte Ketolysetilhengere
Jeg vil si: stå på alle dere der ute som forsøker å endre livsstilen! Som synes det er vanskelig, men prøver så godt de kan! Lykke til med å orientere dere og lykke til på veien inn i den nye livsstilen. Bruk forumet for hva det er verdt. La dette forumet bli ett sted hvor vi nye kan tilegne oss kunnskap, tips og råd fra "de faglige oppdaterte" - som trådstarter kalte de eldre medlemmene.
Ketolysedietten er ikke bare for overvektige (fedme) personer, mangen diabetikere bruker det til å få ned dosen insulin, snorking,gikt, psykiske lidelser mm.
Dette er et forum for å utvekse og dele erfaringer:) Og leser du denne tråden så får du ett innblikk i hva jeg skulle frem til med dette innlegget, selv om mange følte seg truffet og snudde å vendte litt på diskusjonen.
Jeg skal endre det utsagnet der, for jeg ser at det misforståes litt. Selv er jeg av de mindre overvektige og skal kun ned noen få kilo, men av ulike grunner så har jeg måttet legge om kostholdet litt.
Jeg har lest hele tråden. Det er jo derfor jeg har kommentert på den :) Kommenterer du på tråder du ikke har lest til fulle kanskje?
Du var den andre som misforstå det utsagnet, så jeg endret det. Jeg synes det er litt merkverdig at du stiller deg på bakbeina og har en merkverdig syrlig tone her inne. Jeg forstår ikke hvorfor du går til personangrep? : Men fint at du er av di mindre overvektige Hva slags kommentar er det? Ser ut for meg at du tar i bruk noen hersketeknikker. Hva var målet ditt med det svaret/kommentaren? Hvis du er her inne for å lage kvalm, så synes jeg ikke det er noe hyggelig.
At jeg var av de "mindre overvektige" tok du helt ut av sammenheng. Setningen gikk sånn her: Selv er jeg av de mindre overvektige og skal kun ned noen få kilo, men av ulike grunner så har jeg måttet legge om kostholdet litt. Grunnene mine akter jeg ikke å publisere her bare fordi en bruker "synes det er fint at jeg er av de mindre overvektige".
Jeg måtte rett og slett lete etter mine første tråder - det er fort gjort å stille "dumme" spørsmål når man er ny her inne... :o
Jeg vet at det finnes en nybegynner-tråd og klistrede tips - men hva med et eget underforum for nybegynnere? Hvor INGEN spørsmål er for dumme? Finnes det?
Jeg har i alle fall lært noe nytt av denne tråden - at jeg skal teste ut Google-søkefunksjonen - ikke alltid lett å finne det man leter etter, når det dukker opp en tråd på 60 sider, eller det står midt inni en dagbok....
Jeg synes det første innlegget ditt i tråden her var veldig fint, Surflower! Og veldig beskrivende for hvordan det oppleves for en nykomling å komme inn her. Og som jeg selv har påpekt her i tråden, så synes jeg det er lett å skue forskjellen på de som er ute etter en kjapp løsning uten egeninnsats, og de som gjør et ærlig forsøk på å endre livsstilen sin, og jeg synes det er ganske tydelig at du faller inn under sistnevnte kategori. :)
Ccgirl, jeg skjønner ikke helt hva du vil frem til nå, men jeg synes godt du kan legge an en litt mer diplomatisk og hyggelig tone. Selv om du i utgangspunktet har gode poenger, så synes jeg tilnærmingen din kanskje er litt lite gjennomtenkt.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.