Mannen min uttrykte sin engstelse over hva som kommer til å skje med hans vekt etterhvert, nå som vi har gått over til sæterrømme, mer fløte, mer smør og generelt mer fett i middagene. For meg som samtidig har kuttet karbene, går det jo riktig vei. Selv om han også i stor grad har kuttet ut potet, ris og pasta, har han på langt nær kuttet ut alle karber resten av døgnet slik som meg. Ikke trenger han det heller - men kanskje han kommer til å gjøre det etterhvert? For ungene (3 og 6 år) antar jeg at det ikke gjør noe at middagen har blitt fetere.
Har en tenåringsdatter og jeg synes det er problematisk å kjøre henne på LCHF siden hun ikke kommer til å følge det strengt. Hun er dessuten tynn nok og spiser generelt sunt. Så jeg tilsetter ekstra fett etter at hun har forsynt seg. Det virker så langt greit og hun er svært fornøyd med maten som serveres. Hun får fullkornpasta noen dager uka og har tilgang på grovt brød og frukt. :)
Jeg lager lavkarbomiddag til hele familien. Dels av latskap, og dels fordi de slettes ikke har vondt av å spise mer rent kjøtt, kylling, fisk og grønnsaker. Camomillamannen er en sjokoladespiser av rang, men har likevel gått ned 4 kg på å kutte ut ris/pasta/potet til middag. Nå skal det sies at han er aktiv i jobben (håndverker), og menn har generelt høyere forbrenning enn kvinner. Barna var litt skeptiske til å begynne med, men er nå vant til at kosten består av kjøtt, grønnsaker og saus til middag. De spiser brød og slikt som vanlig - kanskje med unntak av etpar ganger i uka som jeg lager litt morsommere matpakker - og ingen av dem har lagt på seg av de ikke-fullt-så magre middagene :D
Godt å høre Camomilla. Min mann beveger seg også mye på jobben, så da håper jeg han slipper unna. Ungene har taklet det å spise "bare kjøtt og grønnsaker" utrolig fint. De kaster seg over pasta og ris de gangene jeg lager det til dem, men de etterlyser det ikke. Kanskje ikke så rart - det har aldri vært flere retter på bordet en vanlig hverdagsmiddag enn nå.
Vi gjør det sånn at "basen" stort sett er lik for alle. Skal vi ha en kyllingrett til middag spiser alle kyllingretten hvor jeg da kun tar grønnsaker/salat til og de andre lager ris,pasta e.l til. Har vi fisk gjør vi det på samme måte :) Noen dager i uka hvor det passer seg slik lager jeg kanskje to middager, hvor barna får f.eks spagetti, pannekaker og jeg og mannen spiser LCHF senere etter at de har lagt seg. Jeg opplever jo ganske sene middager om dagen nå og er gjerne ikke sulten før i 20-21 tiden om kvelden så ofte hender det at jeg lager mat og så spiser de og så varmer jeg opp til meg selv når jeg er sulten :) Mannen spiser maten jeg lager, men tilfører ekstra karbo enkelte dager -men stort sett spiser han det samme sammen med meg. Og nå synes han maten er så god han også, så i det siste har han faktisk spist LCHF middag :) Men han spiser jo brød og andre ting i løpet av dagen da, er kun middagene som blir LCHF for han.
Da dagene hvor barna ikke vil ha maten vi spiser (altså basen av den), så får de brød :) Eller toast e.l.. Er ikke hver dag jeg gidder eller har tid til å lage til to forskjellige middager og ikke vil jeg venne de til den vanen heller. Man spiser det som blir servert ellers er det brød i brødboksen sier jeg :)
"Ikke trenger det".. Hva mener du med det? Et typisk anbefalt høykarbo-kosthold er langt i fra sunt, og da snakker jeg som jeg som oftest gjør om helsa, ikke overvekt. Nå antar jeg folk her ikke tror at brød er groft fordi det er litt brunt i fargen og har litt pynt strødd oppå, men føler alikevel for å påpeke at et kosthold som fører til høy insulinproduksjon ikke bare fører til overvekt, langt derifra! Høyt karbohydratinntak sammen med mye fett skal visst være spesielt uheldig.
Selvsagt, alt med måte. Å spise mer etter Fedon Lindbergs rettningslinjer (bortsett fra "frykten" for mettet fett som han pusher -tror jeg- ene og alene for å selge i det Norske markedet) burde ikke være noe problem for folk flest. =)
Vi spiser stort sett det samme, men de andre spiser i tilegg litt ris, poteter el. pasta. Det blir mindre og mindre av det og mere og mere salat og grønsaker ved siden av middagen. Gradevis så ser jeg de går over til min kost.
Siden de spiser mere karbohydrater enn meg så må jeg tenke litt på det når jeg serverer mat. I hverdagen får jeg det ekstra fettet jeg skal ha i måltidene som vi ikke spiser sammen. I helgene lager jeg felles mat som har litt mere fett i seg.
Nå har jeg tenåringsbarn men i løpet av de to årene så er kroppene like slanke og fine.
Vi snakker endel om kost og hvordan man kan få en balanse og at vi har ulike kropper og det som passer for en passer ikke for en annen. De er veldig interresert, noe jeg tror kasnje er naturlig for ungdommer?
Problemet her er kost og ærnæring på skolen hvor det blir vranglære i forhold til hva jeg tror på.
Da beklager jeg på det sterkeste om jeg har tatt feil, men skal ikke lengre tilbake enn 2010 en gang før han var i avisa, og han ligger ganske langt unna f.eks. Skaldeman i sin oppfattning av hva som er "naturlig fett". Dr. Wolfgang Lutz sier jo også at dersom man spiser mer enn 72g karbohydrat om dagen må man redusere fettmengden, og om jeg ikke husker feil er Fedon-kost opp til 150g om dagen?
Her er det to middager, jeg ordner med mitt og kjæresten med sitt. Sånn får det nødvendigvis bli når vi spiser så ulikt.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.