< Tilbake til oversikten

Torsk med eggesmør .. og hva da?

KarMa40 sa for siden:

Hei,

Nå er det skrei i butikkene i Oslo og jeg kjenner lysten på torskemiddag i mitt hjerte.

Men hva skal man lage som tilbehør?

Torsk - magert men greit pga tilbehør
Eggesmør - toppers!

Men de tradisjonelle potetene og gulrøttene må erstattes med noe...Men hva?

Stekte jordskokker? Litt hardt å mose med... Kanskje som pure med sellerirot?

Blomkål? Muligens, men er blomkål, smør og egg og fisk godt sammen? Blomkål er liksom litt sterkt i smaken for meg for tiden...

Forslag mottas med takk!

christinal sa for siden:

Kokt brokkoli, da får du fin farge i tillegg. Ha godt med smør over brokkolien. Asparges kan du bruke også

Kanutten sa for siden:

Enig!! Brokkoli er snadder til fisk!! Stek litt bacon attåt. :sikle: Eller surr litt løk.. :sikle:

langaard sa for siden:

Stekte rosenkålblader (ferske) surra med bacon:D

Kanutten sa for siden:

Stilig!!! Ikke bare hele rosenkålen, men du deler den opp!!! Surra kinakål er også godt.. faktisk.

langaard sa for siden:

Ja jeg tar fra hverandre bladene, det tar litt tid:) men det er det verd:) Å ja, surra kinakål er også godt:D

LilleMill sa for siden:

Vi spiste skrei og rogn hos svigers i forrige uke, og da fikk vi kokt brokkoli og blomkål, rosenkål stekt med masse bacon,og smeltet smør. Eggesmør er jo supert til.

marjusen sa for siden:

Lag en "rotstappe" av sellerirot, blomkål, brokkoli og løk.

Smørdamp blomkålen og brokkolien. Del selleriroten i terninger og kok den helt mør (ca 20 min). Fres løken gyllen i masse smør.

Bland alt sammen med en Tine Krydderost Pepper (firekant boks). Bruk stavmiksern.
UUUUUTROLIG digg og freeeesh farge. Smak til med salt og annet godt krydder

Kanutten sa for siden:

Gi meg en mos som smaker godt....:(

Debussy sa for siden:

:D

Sellerirotmos er kjempegodt!!!

Men styr unna jordskokker - MYE mer karber i dem enn i poteter :eek:
Jeg sjekket i helgen, etter at mannen hadde kjøpt det for å være grei, siden han vet jeg ikke spiser poteter.... Det endte med at han laget sellerirotmos til meg

KarMa40 sa for siden:

Jordskokk er faktisk veldig godt, mye inulin så det har søtsmak også.GI på 3:)

Men nå minner min kjære meg på at han for tiden ikke spiser smør:eek:. Teite intoleranse. Nå hadde jeg laget en hel deilig dagdrøm av et måltid.:(

Kanskje neste år da... Eller kanskje han kan reise bort og jeg kan slå meg sammen med noen ... Hmmm

marjusen sa for siden:

Men disse karbene kommer visst av noe som heter inulin. Og disse tas ikke opp i kroppen. Derfor er det visst ikke mange karbene i jordskokk.

Dog er det visstnok veldig mange som får mageknip, diare og luftsmerter av jordskokk. Men det er også mange som tåler dem helt fint:D

Sellerirotmos er kjempe nam nam ja. Spess om du blander med en boks tine krydderost pepper:D

ada-emilie sa for siden:

Is-salat med gul løk, agurk og tomat og olje over. Evnt. avokado. Ost til er også mulig. Bacon også.

Kula sa for siden:

Du trenger ikke mer enn en solid porsjon smeltet smør til kokt torsk...

(+kanskje litt grovt havsalt)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.