Heisann er ny her og nettopp begynt på lavkarbodiett. Har ikke boka men har lest mye på internett. En ting jeg lurer på er om man kan spise ubegrenset med mat uten karbo? Jeg føler meg stappa hele tiden og er redd for å heller øke i vekt enn å ta av ? hehe
Begynte på søndagsmorgen og er enda ikke i ketose..Tok en ketostix nå i kveld for å sjekke. Og på vekta har jeg økt fra søndag til i dag på over 1 kg...Når begynner vekttapet?
Du kan ikke spise ubegrenset og en gylle regel lærte jeg raskt, ikke spis når du ikke er sulten. Er du ikke sulten fra lunsj til middag må du enten spise mindre porsjon eller spise middag senere på dagen.
Ikke lurt å spise ubegrenset, men du skal spise deg behagelig mett og spise når du er sulten :)
Er du fysen kort tid etter et måltid har du mest sannsynlig ikke fått i deg nok fett. Du skal også helst ha grønnsaker til alle måltidene og 2-3 l væske.
Om du vil ha litt mer detaljert hjelp er det fint om du legger ut en dagsmeny samt hvor mye du skal ned :)
Stixa kan du spare til ca 2 timer etter dagens siste måltid, er da det er sikrest resultat :)
Hva er nettopp begynt på lavkarbodiett? Begynte du i går? Litt utålmodig sjel kanskje?
Hvilken filosofi følger du - ser det står LCHF men det sier lite om hvor mye karbo du ligger på. Det er dusinvis av tråder som omhandler dette - jeg foreslår at du bruker litt tid på å velge en retning først som sist - da er det større sjanse for at du gjør dette "riktig". Så kan du heller kjøre egenkomponert senere.
Lite nok karbo, NOK protein og NOK fett er viktigst i starten. Kroppen din bruker 2-8 uker på å få i gang fettforbrenning.
Ikke bekymre deg de første par ukene for at du spiser for mye så lenge du holder karboinntaket lavt - dette mener jeg booster fettforbrenningen raskere.
Ubegrenset er et relativt begrep og det er umulig for oss å si om du kan spise ubegrenset. Spis når du er sulten og stopp når du er mett er en fin regel. Pass på å spis NOK mat - flere her har fått seg en overraskelse når de teller kcal - ikke går ned og finner ut at de spiser VELDIG lite mat...
Denne informasjonen har du sikkert sett før - skriv den ut og heng den på kjøleskapet!
IKke vei deg hver dag da - velg en veiedag i uka, gjerne midt i uka siden man ofte har andre spisevaner i helgene. Finn fram målebåndet tvert også og bruk dette som mål.
Tilslutt - hvor mye skal du ned? Vær klar over at lavkarbo er vektregulerende og er du undervektig vil du sannsynligvis gå opp i vekt :)
Jeg skal ned 15 kg til. Er 173 høy. Er usikker på hva dere mener med hva slags retning jeg skal følge. Har som sagt ikke boka men har lest mye omdet.Ligger på ca 15 karbo pr dag ..Men takk for info :)
Finnes mange skjønner du:), alle lavkarbo på et eller annet vis! Hva du kan spise og hvor mye fett og karber bestemmes til en viss grad av hvilken kostholdsfilosofi du vil holde deg til!
Okei :) En vanlig dag for meg er feks : to egg og 4 skiver bacon til frokost.
formiddag : Isbergsalat med fetaost, litt paprika, agurk og skinke og en spiseskje seterrømme.
Middag : kylling eller koteletter med litt blomkål og brokkoli..Av og til fløtesaus ca 1 dl.
Kveldsmat : et kokt egg eller en kotelett
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.