< Tilbake til oversikten

Ny i gamet-og i forumet, noen spørsmål om melkefri lavkarbo

Helene :) sa for siden:

Hei,

Jeg har lenge snust litt på lavkarbo og har nå bestemt meg for å gjøre et forsøk. Gleder meg til å lese tråder og oppskrifter her!

Primært ønsker jeg et godt kosthold med gode rutiner. Har ingen mål om å gå ned spesielt mye i vekt, men ønsker rett og slett en bedre livsstil.

Jeg har nylig fått vite at jeg er laktoseintolerant, og sliter litt med å finne alternativer til melkeprodukter. Leser i oppskriftene at det går mye i fløte/cottage cheese osv. Dette kan jo ikke jeg spise...
Dere som er laktoseintolerante, hvilke produkter bruker dere som erstatninger her? Og synes dere at det fungerer å "leve lavkarbo" til tross for allergi?

Helene :rolleyes:

Aline sa for siden:

Hei, jeg forandret litt på overskriften så de som spiser melkefritt finner den lettere :)
Jeg er dessverre ikke veldig god på melkefritt, men mange klarer det fint. F.eks Photobskura

:)

Megvel sa for siden:

Helt greit å leve melkefritt - det går enkelt og greit i ren mat. Rent kjøtt med olje og sjy til saus, grønnsaker og salater. Egg og bacon.

Og om du ikke er allergisk og "kun" laktoseintolerant kan du jo spise moden ost? Heldig...

Begrenset mengde multigrain runde knekkebrød eller sånne fiber(hvaheterdetnå)-gul pakke rugsprø greier funker. Har 4-5 KH pr stk, om du må ha noe under digget ditt.

Stort sett kan du glemme alt av pulver som er norskprodusert. ALT har melk i seg (mysepulver). Dog ikke nødvendigvis laktose da.

Helt i orden med rettelse på overskriften ;)

Ja, er heldigvis "bare" laktoseintolerant, så jeg kan spise en del oster! Spiser mye hvitost og muggoster..
Teit at det skal være tilsatt melk/melkepulver i ALT.
Men nå ser jeg frem til å spise ren mat! :rolleyes:

marjusen sa for siden:

Kan du spise/drikke laktoseredusert da? Mener det har kommet laktoseredusert fløte også nå:)

senorita sa for siden:

jeg har pleid å kjøpe laktoseredusert MATfløte, kremfløte har jeg ikke sett enda som laktoseredusert :/

Har faktisk ikke testet noen av delene. Men vil tro det ja! Det er okei på smak eller?
Mannen i huset bruker soyaprodukter. Men hittil har jeg ikke taklet den bi-smaken. Mulig det krever litt tilvenning..

Er det forresten sant at man kan få penere hud i ansiktet av å spise lavkarbo?

Augustina sa for siden:

Jeg driver selvtesting nå for å se om jeg kan være laktoseintolerant. Da har det gått mye i kokosmelk:

• Kokosmelk i saus/woksaus - har laget alt fra curry til satay med dette.
  • Den stive kokosmassen kan piskes til krem - veldig godt med bær eller i en kopp kaffe.

Har også laget med hjemmelaget aioli for å ha en type dressing - passer godt til både kjøtt og fisk også. Pesto er et annet alternativ.

Det at du kan spise modne oster er jo bra, for da har du plutselig mange muligheter i forhold til gratinering og ja, det finnes laktoseredusert matfløte som jeg har tenkt til å bruke om det viser seg at jeg er laktoseintolerant :)

senorita sa for siden:

jeg kjenner ikke forskjell på vanlig melk og laktosefri, heller ikke med fløten.. :)

sta sa for siden:

jeg spiser lavkarbo og har nettopp gått fra ca 40 gram karbo daglig til ca 60. jeg har kutta ut melkeprodukter en stund, så jeg har kutta ost også.
jeg skjønte i går at jeg egentlig spiser meksikansk og midtøsten-mat, altså bønner, olje, grønnsaker, frø og linser i tillegg til kjøtt og fisk. og veldig mye egg.
det er klart, jeg er ikke i ketose, så jeg har større slingremonn på karbohydratene enn mange. men jeg er langt nede på karbomengden likevel ift konvensjonelt kosthold som kan ligge opp i trehundre gram karbo.

haloumi, hummus og grønnsaker sammen med kjøtt eller fisk er jo veldig godt, hummus kan man droppe om man skal lengre ned i karb. haloumi er saue- og geitemelksost, jeg spiste det til lunsj lørdag som er tillatt-med-melkeprodukter-dagen min, og det var veldig godt. var mett i mange timer etterpå uten å føle meg stinn etter maten.

poenget mitt er i alle fall: hvis du ser på indisk, midtøsten/middelhavs, og meksikansk oppskriftsider på nettet tror jeg du finner mye.

[url]www.simplyrecipes.com[/url] er et nettsted jeg bruke mye, jeg er sånn som leser oppskrifter sånn andre leser skjønnlitteratur. husk bare på å ikke dyppe alt i mel slik kokken på nettsiden gjør, det er jo ikke lavkarbo.

Takk for tips. Jeg skal absolutt sjekke ut indisk, midtøsten/middelhavs, og meksikansk!
Har brukt mye kokosmelk. Synes det smaker skikkelig godt og gjør seg godt til matlaging ;)

Personlig tenker jeg ikke å være helt "nasi" her, men har tenkt til å kutte en del karbo, spesielt til middagsmaten. Poteter, pasta osv...
Har generelt veldig dilla på knekkebrød, og tror ikke jeg kan greie kutte det sånn helt. Hvilke knekkebrød er mest ok?

Savner loff så sinnsykt noen ganger, det også hvitløksbaguetter. Skal snuse litt rundt på forumet nå og se om jeg finner noen alternativer.

Aline sa for siden:

De beste er de du kan bake selv :) Det er enkelt og blir kjempegodt!
Ellers er fiberrik best, og rugsprø på en andreplass, om jeg husker rett :)

For oppskrift kan du søke på nannahs knekkebrød her inne :)

Cheyla sa for siden:

Jeg spiser lavkarbo og er laktoseintolerant, og synes ikke det er noe problem:-)

Soyamelk er god erstatning for melk, og har nå lært fra tråden her at det skal finnes laktosefri fløte også. Takk! Jeg liker soyasmaken, men ser det med at den kan ta litt tid og venne seg til.

Siden du er laktoseintolerant og ikke har melkeallergi kan du jo som du skriver spise ost, og det gir masse muligheter. Jeg pleier bruke kremost i alle slags varianter som saus og til gratinering. Har funnet oppskriftene her inne:-)

F.eks kyllingvinger med norzola saus, pølsegryte med baconost, kyllingbryst med krydderost saus, fiskegryte med rekeost osv...

Har også lagt merke til at en ss rømme til tacoen går bra om jeg ikke har spist annet med melkesukker den dagen. Saus fra posepulver er ikke bra, får vondt i magen med en gang. Ferdigsauser fra fjordland i små mengder går og bra. Men mulig det er bare meg, men du kan jo prøve deg frem:-)

Lykke til med kostomleggingen:-)!

Her var det mye nyttig informasjon. Tusen takk, dere er så snille!! :D Gleder meg til å prøve å lage knekkebrød!

Jeg har bare antatt at jeg ikke tåler kremost, men savner det sinnsykt. Cheyla, kan du spise dette hver dag uten å merke ubehag? Virker som du spiser ganske likt som meg. Jeg kan også tåle en dæsj med rømme, men gidder ikke overdrive.

Godt å høre fra andre i samme situasjon, det gir meg håp!

(spiste to ruter melkesjokolade istad. Greide ikke motstå fristelsen, men angrer bittert nå. Ikke var det noe godt lengre heller. FOR SØTT!)

Cheyla sa for siden:

Kremost tror jeg er null problem. Nå spiser ikke jeg det hver dag (bruker ofte smør som saus og), men de gangene jeg spiser det merker jeg ingenting. Og et par ss med saus fra pose gir meg vondt i magen med en gang. Så om du savner Kremost ville jeg absolutt gjort et forsøk:-) masse godt en kan lage med det!

Cottage cheese går forresten også bra i forholdt til magen, men får hodepine av det. Merkelige greier.

Lykke til, håper Kremost fungerer for deg:-) anbefaler pølseformen det er oppskrift på her inne, den er bare supergod og en super "basisoppskrift"!

Tusen takk :)
Jeg skal kjøpe kremost etterpå, gleder meg til å smake det igjen. Cottage cheese har jeg faktisk aldri smakt, men kanskje jeg skal teste det også. Synes det har vært litt vanskelig å vite hva jeg kan spise og ikke. Fikk positivt svar på testen hos legen, men fikk liksom aldri noe informasjon om hva jeg bør spise/holde meg unna.

Tåler du biola/cultura-melk?

Jeg har det på samme måten med posesauser. Best å bare holde seg helt unna. Dessuten er jo hjemmelagede sauser MYE bedre på smak!

Kanskje det blir pølseform i helgen da ;)

Photobscura sa for siden:

Misunnelig! Jeg har ikke laktoseintoleranse, men kaseinintoleranse, og jeg eeeelsker ost! :o.
Jeg lever meieriproduktfritt, det vil si, jeg bruker smør. Det gir ingen problemer.
Jeg lager mye majonesbaserte dressinger, "thousand Island" (majo, tomatpuré, paprikapulver, dill, salt og pepper), aioli, og sitronmajones. Jeg lager også en del emuleringssauser, altså bearnaise og hollandaise fra bunnen av, eller smørsauser (dillsmør, eggesmør etc). Bruker kokosmelk til en del retter. Det går jo bra, og jeg kan rett og slett ikke spise fløte eller ost uten å få skikkelig magetrøbbel, eller få rosacea-lignende utslett i ansiktet som gjør at jeg ser ut som en øgle under hamskifte :_oy:.
Det er en vanesak som alt annet, men jeg føler ikke at jeg erstatter meieriproduktene med noe annet, men at jeg bare ser andre veier.
Litt rømme går greit for meg også. Mulig det er noe med syrninga som gjøre at kaseinet ikke gir fullt så mye trøbbel.

Cheyla sa for siden:

Cottage cheese med sukkerfritt syltetøy eller friske bær er kjempegodt, så anbefaler deg å prøve det:-)

Syrnet melk/biola tåler ikke jeg, men et lite glass en sjelden gang går kanskje bra. Anbefaler deg å prøve deg forsiktig frem, men tror ikke du kommer tåle det dessverre:( jeg tåler heller ikke melk og yoghurt. Prøvde skyr her forleden og tror ikke det er noe som jeg bør spise for ofte heller. Men det var kjempegodt!

God helg:-)

Det var en fin måte å se det på Photobscura- at du ser andre veier. Det føles liksom litt bedre sånn ;)
Synes du er veldig kreativ i matveien. Jeg håper også at jeg blir en kløpper på å lage egne sauser og dressinger. Men føler du at det tar lengre tid å tilbrede mat nå? Vet ikke helt hvor lenge du har vært på "diett" jeg..
Støtter teorien din i at melkeprodukter gir JÆ**** hud!! Merker dere at huden blir bedre på lavkarbo? Jeg sliter med urenheter, og iblant noen verkebyller av noen kviser. Skikkelig vonde og langt under huden.

Da dropper jeg rett og slett biolaen. Men håper virkelig jeg tåler, og liker cottage cheese! :D

Ps: jeg har ikke smakt på Skyr. Vedder på at jeg ikke tåler det, og dropper å prøve det fordi den ser sinnsykt god ut. Greiere å ikke vite hva jeg går glipp av :p

Tittit sa for siden:

ja min hud er blitt mye bedre, til og med roppen generelt er blitt mykere.
har pleid å smøre meg med bodylotion og det har jeg kunnet slutte med.

Tittit sa for siden:

kroppen skulle det stå ikke roppen hehe

Det går seg til, det med matlaginga, altså. Jeg kunne så vidt lage nudler og varme opp en frossenpizza uten de store katastrofene før jeg la om kostholdet.
Nå har jeg levd lavkarbo i 4,5 år og har blitt en kløpper på kjøkkenet, og dette kostholdet er for livet :D.

alexsandra sa for siden:

jeghar merket at jeg har mindre kviser,men vært litt sløv noen dager og da ble det værre. usj:o fikk plutslig mange små kviser på haken,men det er min egen feil

Så utrolig bra! Håper på det samme for meg. Gikk på en smågodt-smell igår, merker at huden er mye verre idag..

Hehehe, da var du på ca samme nivå som jeg er nå. Er i grunn ikke noe glad i å lage mat. Synes det er kjedelig, og liker de kjappe løsningene. Men håper at jeg får litt mer sansen for det når jeg blir flinkere til å lage gode retter! :rolleyes:

4,5 år står det respekt av! Er du totalt avholden fra karbo, eller har du en utskeielse i ny og ne?

Jeg syntes også det var kjedelig, men da jeg skjønte hva jeg kunne gjøre med gode råvarer og krydder, og da jeg begynte å lese oppskrifter her inne, så litt på matprogrammer og bladde i kokebøker, så skjedde det tydeligvis noe! Gøy å lage og smake underveis, for å få akkurat den smaken man er ute etter :).

Nei, jeg har ingen utskeielser, det vil si -jeg har spist én bit smørbrødkake og en liten boks is i løpet av disse årene, men det begynner å bli en stund siden. Høykarbomat gjør meg veldig syk (er insulinresistent, har pcos og lavt stoffskifte, så det er ikke bare bare!), og det smaker heller ikke så godt at det er verdt det, altså. Jeg har heller aldri vært noen søtmons, og har alltid syntes at brødmat, pasta og den slags har vært dørgende kjedelig. Ikke minst kunne jeg komme ut av skapet som en som ikke liker frukt noe særlig. Hehe. Det eneste jeg i grunn craver i blant er sjokolade, øl og ost. Men det går fort over, og skulle det butte så finnes det jo alternativer. Men jeg er litt for lat til å bake og sånn, og litt for blakk til å kjøpe inn særlig med sukkerfrie greier.

ekenna sa for siden:

Jeg har laktoseintoleranse og masse masse matallergi, men det fungerer virkelig bra for meg. På tross av intoleransen, bruker jeg en del meieriprodukter, bare for å gjøre det litt lettere for meg selv. Om jeg får magetrøbbel, får det så være. Jeg har allergi for så mye annet som jeg holder meg unna at det må jeg tåle ;)

Du er superflink! Blir imponert av sånt jeg! Men det er vel kanskje bedre å holde seg totalt unna, fremfor å gå på en smell i ny og ne. Det blir fort oftere og oftere... iallefall for meg som faktisk er sykt svak for søtsaker.
Hva spiser du når du skal kose deg?? Til dessert og som snop? Synd at sukkerfritt er dyrere...

Høres bra ut :)
Jeg kunne ikke brukt meieriprodukter. Blir såpass dårlig at det ikke er verdt det. Kjedelig å være strandet på dassen liksom...
Men kanskje du tåler det litt bedre enn andre? Trodde med laktoseintoleranse at det var "enten eller". Men det er kanskje litt forskjellige grader av det!?

Synes det er så mange som sliter med matallergier om dagen. Virker som det blir fler og fler. Lurer på hvorfor :confused:

Hehe, nå høres jeg på grensen til asketisk ut, men jeg spiser i grunn kun når jeg er sulten. Jeg har jobbe litt med det å skifte fokus i forhold til kos. Mat er godt, men jeg bruker det ikke som kos, så om jeg skal kose meg, så er det i tilfelle med bøker, musikk, venner, film, kaffe, rødvin, etc.

Med det sagt, så snakker jeg kun om meg selv, altså. Jeg mener i utgangspunktet at mat ikke skal brukes som kos, men jeg ser jo det at folk har forskjellige forutsetninger, og alle har kanskje ikke kommet dithen jeg har når det kommer til hvordan man forholder seg til mat.

Hehe ja, du høres litt nasi ut ;) Men det var lurt. Tror det er altfor mange av oss som må ha mat til kos.. Jeg også!
Blir vannvittig mett av disse måltidene. Lagde lenabeatrice sine pannekaker med bacon og ost istad. Kjennes ut som magen sveller jo :-O

Lilleslem sa for siden:

Ett lite tips! I Sverige har de laktosefri kremfløte som har lang holdbarhet:)

Hehe, nazi du liksom. :p
Det er denne måten jeg har det best fysisk, uten noe særlig med erstatningser, men med et helt rent kosthold hvor jeg har full kontroll på alle ingredienser. Og tro meg, jeg lager gooood mat! Som jeg blir mett av, og som jeg spiser akkurat passe av.
Men jeg røyker som en skorstein, da. Og drikker minst en kanne kaffe om dagen. Og jeg skal ikke en gang begynne å snakke om rødvinspimpinga mi … så der slo jeg vel sprekk i asket-bildet mitt. :cool:.

Puuuuuuuhhh puster letta ut.
Nå føler jeg at du også er menneskelig!! :p:D

Jepp, det tror jeg på. Har en venninne som har sverget til lavkarbo et år nå og alt hun har servert meg smaker himmelsk. Gleder meg til jeg også er på "toppnivå" i matlaging, hohoi!

ekenna sa for siden:

Før jeg begynte på lavkarbo brukte jeg nesten ikke meieriprodukter i det hele tatt. Da var det akutt, så det var ikke verdt det. Men etter at jeg begynte på lavkarbo har jeg merket at jeg tåler mer enn før. Vet ikke hva som har skjedd jeg, kanskje det var det faktum at jeg begynte på lavkarbo som har gjordt det bedre, om det er mulig...? Og ja, det finnes også forskjellige grader av det, mener jeg. Både meg og min søster lider av det samme, men jeg tåler det mye bedre enn henne(etter at jeg begynte på lavkarbo vel og merke ;) ).

Og som du sier, det er veldig mye allergier ute og går. Syntes det blir vanligere og vanligere med allergi og intoleranser jeg.:confused: I mitt stille sinn tenker jeg at det har muligens en sammenheng med alle de andre sykdommene og lidelsene som det bare har blitt flere og flere tilfeller av etter at "vi" skulle kutte ut fettet og "leve på karbohydrater"... Men det er bare min mening da ;)

Takk for tips ;)

Det er mulig det kanskje, at det har blitt bedre med en lavkarbo livsstil.!?
Gode teorier synes nå jeg.
En venninne av meg er laktoseintolerant og har ikke rørt noenting på mange år. Sist hun var hos legen fikk hun beskjed om å introdusere kroppen for dette igjen. (høres litt merkelig ut synes nå jeg, men sikkert fordi hun kanskje mangler næringen fra meieriprodukter?) Uansett, hun har tatt det gradvis og forsiktig og tåler det litt bedre nå.
Selv klarer jeg meg fint uten feks melk, synes ikke det smaker noe godt uansett... Det hadde derimot vært fint om jeg kunne tåle feks fløte til sauser/matlaging generelt. Har ingen problemer med å handle soya/laktoseredusert osv, MEN det er jo MYE dyrere. Passer ikke alltid min lommebok i grunn...

Er det mange av dere som hamstrer i sverige? Snillere pris der kanskje?

Femella sa for siden:

Mannen min har lactose intollerans, og jeg har derfor måttet finne gode erstatninger som passer hele familien. I den sammenhengen vil jeg gi skryt til de nye produktene til TINE. De har nå laktosefri lettmelk, smaker som vanlig melk, laktosefri lettrømme, laktosefri yoghurt naturell, laktosefri matlagingsfløte og laktosefri kremfølte.
Vi bruker melange uten salt og melk og soft uten melk og soya. Med disse produktene smaker maten som vanlig.

Pirill sa for siden:

Mange laktoseintolerante tåler produkter som rømme, fløte, yoghurt osv, så jeg vil anbefale deg å prøve deg fram :)

Jeg må bruke laktoseredusert melk og melange uten melk men kan fint spise rømme og fløte, men reagerer på yoghurt, surmelk, biola osv..

smgj sa for siden:

Når det gjelder intoleranser så kan mange av dem ha sin årsak i dysbiose og lekk tarm. Dysbiose er såvidt jeg har forstått forstyrret næringsopptak. Lekk tarm fører til at "for store" partikler blir tatt opp i blodstrømmen. Dette trigger kroppens immunforsvar og kan på den måten gi en intoleranse. Dersom man av en eller annen grunn gjør en kostholdsendring som er positiv for tarmen vil membranene stramme seg opp igjen slik at kun de riktige småpartiklene kommer gjennom. Da kan det hende man ikke reagerer lenger.

Når det gjelder laktose så er det normalt i de fleste andre verdensdeler at man "vokser av seg" enzymet som kan spalte melk (=laktase). Det er en genetisk endring i nordeuropeere som gjør at mange av oss også kan spalte laktose opp i voksen alder. Dette er årsaken til at laktoseintoleranse finnes i så mange grader. Noen av oss har litt produksjon, mange har nok produksjon og en del har knapt nok produksjon i det hele tatt. Laktaseproduksjonen kan også være forbigående nedsatt på grunn av annen sykdom. Legg dette sammen med at uspaltet laktose kan irritere tarmen kraftig og i verste fall forsårsake dysbiose og/eller lekk tarm.

Det er ulike mengder laktose i ulike produkter. Generelt er det mindre laktose i de fullfete produktene enn i de lette . (Smør, fet ost og seterrømme er bedre enn "lett" variantene. Brunost er en versting. Oversikt over laktoseinnholdet i ulike meierivarer her: www.tine.no/binary/145918/file?download=true )

Man kan rote det videre til med at en del mennesker også reagerer på proteinet i melk. Dette regnes såvidt jeg har forstått oftest som en allergi. Videre er det en del mennesker - de som kan tåle melk - som har god nytte av surnede melkeprodukter på grunn av de probiotiske egenskapene. En del mennesker tåler kun de syrnede produktene.

Forøvrig har både melk.no og tine.no rimelig gode sider om dette.

Er du usikker på om du tåler melk så kan man avstå fra melk i alle former i 1-3 uker før man tar et glass på tom mage. Gjenta 3 ganger daglig i inntil 3 dager. Stopp om man får reaksjon. Har du ikke reagert tåler du sannsyneligvis melk godt. Får man reaksjon bør man forske videre og finne ut om det er laktose eller kasein (melkeproteinet) man reagerer på.

Okie sa for siden:

Det fins laktosefri kremfløte på Spar her hvor jeg bor. Har vært det en stund (men niemen ikke innen 17.mai da jeg så frem til lavkarbo pavlova:p)

Da jeg sendte epost til Tine en stund tilbake og spurte hva mer de kom til å lage som laktosefri, fikk jeg beskjed at det var liste på siden dems over laktose i deres produkter. Er pdf og lett å lagre på pc for senere referanse;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.