< Tilbake til oversikten

Hvilken trening tar minst på knærne?

mofe sa for siden:

I min ivrighet i å bli iform til Sentrumsløpet i mai, har jeg nok overdrevet løpinga på tredemølla - og fått litt småvondt i knærne.

Så lurer jeg på, hva er minst krevende for knærne av disse alternativene; ellipse (lett eller tung motstand?), sykling (igjen; lett eller tung?) og roing? Ett til alternativ er å gå i oppoverbakke på tredemølle..

tommygutt sa for siden:

Jeg holder en knapp på Ellipse og gåing i motbakke. Også sykling, men dette krever riktig innstilling av setehøyde, hvor langt bak/fram selve setet skal stå og dersom du bruker klikk-pedaler, plassering av cleatsen under skoa. Seriøse sportsbutikker kan dette.

Hva med svømming?

nellie sa for siden:

Jeg holder ikke en knapp på Ellipse, for knærne mine krangler sykt når jeg står der og tråkker.. Men sånn i forhold til tredemølle er det sikkert mye bedre.

Geil sa for siden:

Sykling er jo kjent for å være en "pen sport" for knær og ledd generelt. Så jeg vil anbefale sykling. Men kjør såpass lett at du klarer en god tråkkfrekvens 80-100 tråkk i minuttet.

Og som du selv nevner roing, kjempetrening for kondisjon og overkropp :)

mofe sa for siden:

Takker for tips! :)

Jeg prøvde en spesiell type sykkel i dag, hvor man mere satt i en satt i en stol, og det var armlener.. Kjentes ut som den tok mere på fremsida av låra enn vanlig sykkel, men hva vet jeg.. var iallfall veldig behagelig! Men noen som har peil på om denne er bedre for knær enn vanlige sykler?

ada-emilie sa for siden:

Ingen av delene belaster noe særlig så hvorfor ikke bytte litt på de tre forskjellige?
De belaster jo på forskjellig måte. Men styrker også, så det er nok bra du gjør noe. Eller hva med å svømme noen uker? Og gjøre litt yoga?:)

lillemeg88 sa for siden:

svømming er en god ide :) har begynt litt med det selv etter å ha fått smerter i ankelen av løping.. det er vel den "snilleste" treningsformen i forhold til skader og sånn, og hvis man passer på å holde et godt tempo, blir det en skikkelig bra treningsøkt :)

ada-emilie sa for siden:

Ja, det er superbra, og dermed minte du meg på at jeg skulle sjekke prisene på bassengene her jeg bor. Takk:)

lifejack sa for siden:

Hva med en kombinasjon? Litt av alt. Ingenting er vel som variert trening for å hindre (belastnings)skader;)

Kamilla sa for siden:

Skulle akkurat foreslå det samme! Da får man jo også brukt litt ulike kroppsdeler på ulike måter! :)

mofe sa for siden:

Ja, tror jeg kommer til å kjøre ordentlig kombo når det blir utholdenhet :) Vi har fem apparater på treningsstudioet, så blir 10 min. hver på sykkel, tredemølle (gange i bratt bakke), roing, ellipse og "hvilestol"-sykkel - da bør det vel bli bra :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.