Jeg er inne i min fjerde uke av ketolysekuren.
Første uka gikk jeg ned 1.5 kg, dernest stod vekta bom stille de neste. Nå ha jeg[b] lagt på meg 1 kg den siste uka!!!
Jeg følger kuren slavisk, veier hver minste ting, og ligger aldri over 15 karbs til dagen. Den siste uka har jeg hatt et gjennomsnitt på 7 til dagen.
Så da lurer jeg på hva som skjer? I følge boka di skal en forvente størst vektoppgang de 2-3 første ukene. Er ikke denne kuren effektiv for alle?
Jeg vet at en skal være tålmodig, men en skal vel ikke legge på seg nå allerede??
Jeg har også fått mensen mye tidligere enn vanlig, er dette en måte kroppen reagerer på?
Den siste uka har jeg ikke trent som vanlig, men jeg har gått tur på minst en time hver dag, noe som jo skulle være tilstrekkelig?
Kan det være mer effektivt for meg med en grete roede kur der en teller kalorier og har effekt av treninga?
Noen kloke hoder må hjelpe meg her. Nå sliter jeg med motivasjonen. Og ikke si at jeg må være tålmodig og ikke forvent mirakler over natta. Fortell meg heller hvorfor jeg faktisk skal fortsette på denne kuren!!
Er litt lei meg og sur akkurat nå og forstår ikke hva jeg skal gjøre:confused:
kanskje du ligger for lavt på karber? Mnage må ha min 15 for å gå ned og ikke minst i form av grønnsaker. Uansett hviklen av lvakarbo-retningene jeg har prøvd, er jeg dønn avhengig av mineralene grønnsakene gir for å gå ned! Det er nesten magisk, for hjelper ikke å ligge lavt kalorimessig engang uten grønnsaker. Så pøs på med mer av de.
Kanskje er det også en ide å legge ut et eks på en dagsmeny, slik at de erfarne på ketolyse kan ta en kikk på den;)!
Se også på hvor mye du spiser generelt i tilfelle du ikke skal ned så mange kilo, lavkarbo er jo vektregulerende.
Men hvorfor kommer mensen plutselig nå? Er det ikke uheldig at syklusen blir tulla med pga. en slankekur?
Må bare legge til at ketolysestixen slår ut hver dag.
De ukene jeg hadde mer karbo i kosten gikk jeg heller ikke ned.
Typisk dag Frokost;
2 egg og 3 striper bacon til frokost, eventuelt omelett med ost og skinke eller 2 skiver lavkarbobrød med pålegg.
Lunsj;
Salat med kylling, reker eller røkelaks.
Pleier ha ruccola, tomat, agurk, avocado og ost i salaten og en oljebasert dressing. Noen ganger bruker jeg creme fraiche.
Middag;
200 g fisk eller kjøtt med blomkålpure (100 g blomkål med litt fløte og smør)
og litt salat, eventuelt soppstuing.
For å kose meg litt utenom har jeg spist 1 stk ostekake, med oppskrift fra ketolyseboka, baconcrisp og jeg har laget vafler 1 gang.
Drikker minst 2-3 liter vann hver dag og spaserer fra 5 km til 1,5 mil til dagen.
Dette er jeg vant med så tror neppe at jeg bygger muskler.
Torkil Andersen som har skrevet ketolyseboka mente at jeg burde telle kalorier og ikke ligge på mer enn 1400 pr dag. Hvor mye av dette skal da komme fra fett og hvor mye fra proteiner?
Jeg gikk også opp 1,9 kg på en uke her nå.. får bare trøste meg med at det må jo være vann... pluss jeg føler meg litt forstoppet :( Må få i meg mer grønnsaker tror jeg.. og kanskje mindre salt mat som holder på vannet.. andre råd mot vann og småforstoppelse?
Du skal ha ca 1g protein pr kg kroppsvekt, 15g karber og restenav energi% skal da komme fra fett, dvs ganske mye, 60-80% helst!:)
Dette er ingen slankekur, men en livsstilendring!;)
Ketolyse gjør at kroppen prøver å få hormon- balansen på stell. Mange opplever noen måneder med mens- forstyrrelser før alt blir bedre enn noen gang! Flere har opplevd å bli uventet gravide etter bare uker på lavkarbo!:eek::);)
Syns det ser ut som lite mat og lite fett :confused:
Er nok ikke noe kluss med mensen,tipper det har vært hormon tull før og så retter det seg etter overgang til nytt kosthold,vektoppgangen på 1 kilo stemmer så godt med mensen,vil jeg si
Jeg har fulgt slavisk alle de som startet på lavkarbo/ketolyse siden 1 januar,og ALLE går ned i uke 1 og 2,mens i uke 3 og 4 har de fleste lagt på seg alt fra 1-4 kilo (dette er vanligvis vann) Det tar faktisk 4-8 uker før kroppen klarer å brenne skikkelig med fett,men da må den også ha nok fett å ta av :)
Brød erstatninger ville jeg holdt meg laaangt unna i starten og man bør ligge på 15 karbo i døgnet,da flere ikke går ned på rundt 7,mere grønnsaker hjelper også og ta alle vitaminer (som at jeg er så flink hehe,men gidder ikke å stresse med vekta heller)
Til syvende og sist så kommer det ann på hvor mye du skal ned,hvis du er 1.60 og veier 60 så er det ikke sikkert du går ned et gram,lavkarbo er som tidligere sagt vektregulerende :)
Skjønner at du ikke vil høre om tålmodighet (de fleste vil jo rase ned i vekt) men dette er ikke en slankekur,lavkarbo bør man benytte som en livsstil,og siden helsefordelene er så mange bør man ikke stresse så fælt,vektnegang blir ofte en bonus ;)
Helsefordelene og grunnen til at du bør fortsette er : sunnere kropp,mindre blodsukker svinginger,sterkere hår,hud og negler,ofte bedre søvn og ikke minst mindre søvn,våkne og føle seg opplagt,mere energi og man er sjeldent syk :D
ÅÅåå nei, ikke ta fra meg lavkarbobrødet mitt, det er det som gjør at jeg orker dette ;)
Første uka spiste jeg dette brødet og gikk ned 1,5 kg, de to neste spiste jeg det ikke og gikk ikke ned, så da er det kanskje ikke så farlig at jeg har begynt igjen???
Jeg har MYE å ta av, er 1,64 og veier 74 kg, så jeg skal vel ned minst 14 kg og forhåpentligvis noen bonuskilo til. Føler jeg spiser fett hele tiden jeg. Bacon, avocado, røkelaks, fløte etc må jo være nok fett til en dag?
SDer at dere skriver dette er en livsstilsendring. Og jeg som bare tenker "dette skulle være en kickstart for å få vekk ønska fødselskilo før jeg går over til "vanlig" kosthold"
Jeg tenker dette ennå. Hva skjer hvis jeg går over til Grete Roede kosthold? Vil kiloene rase på i enda større grad enn før da??
Ennå mer fett????
Hvorfor mener da Torkel Andersen at jeg skal telle kalorier?
Da får jeg jo ikke spist noe mat hvis jeg skal ligge på 1400kalorier til dagen?
Har du regnet ut hvor mange kcal du ligger på pr.dag? Ettersom Torkil anbefaler deg å ligge på 1400 kcal, ville jeg straks ha regnet det ut.. Vei opp og regn ut;).
glem kalorier.
bare det er fett nok til å holde fettforbrendingen i gang så spiller det ingen rolle.
bare husk å ikke spis mellommåltider.
spis ordentlig så du blir mett (passe mett) når du er sulten.
spiser du fett nok vil du ikke føle for så mye mat.
Han han sagt 1400 gjelder deg eller generelt for kvinner? Det er jo forskjell på kvinners høyde og annet man må ta hensyn til i en slik beregning. Han understreker heller at du skal spise når du er sulten og slutte å spise når du er passe mett enn å be folk telle kalorier, slik jeg opplever han. Om du klarer å lytte til kroppen vet den hvor mye den trenger. Du skal ikke sulte og heller ikke overspise.Det kan for noen ta lang tid å finne ut hva som er riktig mengde for kroppen. Om 1400 blir for lite til å få deg tilfreds kan du spise litt mer mettende protein eller bytte ut noe av fettet med protein for å holde deg på 1400.
Jeg sendte han mail og han sa hvor mange kalorier en skulle ligge på pr kg og for meg ble det da 1400
Jeg overspiser ikke, er nok av og til litt sulten jeg...
Særlig etter frokosten, jeg er vant til å sspise mye fiber og da metter ikke to egg og litt bacon særlig lenge...
Du skal ikke telle kalorier hele tiden, bare et par dager slik at du faktisk vet hva du får i deg!
Fett og proteiner er mer mettende enn karbohydrater og på sikt vil du spise mindre om du holder deg til disse gruppene. I begynnelsen vil man fortsatt være sulten, men er man flink til å kjenne etter når man faktisk er sulten og så spise til man er akkurat passe mett, spiser man etter hvert mindre og kaloriinntaket synker ganske mye!
Om 2 egg og bacon ikke metter i hvert fall til lunsj, får du bare spise 3 egg og mer bacon, da!;)
Hei. Er du aktiv? Er du kraftig bygd? Alder? Slike ting har noe å si. Så tenk på det. Men om du spiser en salat til måltidet metter det bedre fordi da får du i deg både karbohydrater, fett og protein i samme måltid, i tillegg til at det er fiber i grønnsaker og det fyller opp magen litt. En full mage gir signal om metthet.Jeg merker selv at jeg er lengre mett når jeg tilsetter salat.
Sett deg inn i hva raske karbs gjør med kroppen din, kontra langsomme karbs, proteiner og fett hvis du lurer på hvorfor du skal gå på denne "kuren";). Ser du på det bare som en kur, vil du jo sikkert gå opp igjen etterpå også.. Her inne ser vi på lavkarbo som en livsstilsendring!
Så går det jo også ann å kutte ut f.eks fløte og se om det hjelper. Partystopper for mange det, inkl meg selv.
Og som Kitt sier, det er jo bare å telle et par dager for å se hvordan du egentlig ligger ann! Realiteten er jo ikke sånn at man kan SPISE; SPISE og SPISE uante mengder samme hva slags kosthold man har!
Må si jeg føler veldig med deg i denna frusterasjonen...jeg er 160 høy..og forrige tirsdag veide jeg 60 kilo...det er nesten to kilo mer enn tre uker i forveien..begynte å gå ned en halv kilo i uka de første ukene..og nå bare renner det opp igjen selv om jeg ikke spiser eller drikker noe annerledes...fryktelig fryktelig frustrerende..har endel klær jeg gjerne vil bruke igjen;)
Jammen du ER jo ikke overvektig i særlig stor grad. :) 60 kilo er jo innafor "idealvekta" for en som er 1.60 høy. Lavkarbo er et stabiliserende kosthold som hjelper kroppen å ligge på den vekta den skal, det er derfor undervektige kan spise lavkarbo for å gå OPP i vekt. Det kan jo hende at kroppen din ikke er enig med deg i hvor mye dere skal veie...? ;)
Vil bare nevne at det er MANGE som ikke kan spise lavkarbobrød, meg selv inkludert for da går jeg ikke ned i vekt :nei: Uansett hva det er laget av, nøtter, frø, bakemiks etc. etc. Går ikke.
Og du har heller ikke MYE å ta av, jeg er like høy som deg og startet på 96 kilo. Vi som "raser ned i vekt den første tida" har VELDIG mye overvekt. Veldig. ;)
Vi er nok så absolutt ikke enig skjønner jeg..for jeg vil veldig veldig gjerne komme meg på 55..i det minste 57 kilo...det er ihvertfall trivselsvekta mi:)
Hmmm...oki. Men da er det sannsynligvis derfor du går sakte ned. Vekttapet går langsommere når man nærmer seg idealvekta. :ja:
Og vi er veldig mange som har holdt på i flere ÅR, og som ser at vekta stanser på en to-tre kilo over hva vi skulle ønske selv. :D
Men uansett så er det så mange helsegevinster på dette kostholdet, folk spiser seg friske fra de utroligste ting, sykdommer, plager og allergier, så jeg har ihvertfall lagt om for resten av livet. :)
Ikke rart du gikk ned den første uka med brød,for de 1.5 kilo`ne er vann ;)
Går du over på vanlig kosthold kunne du spart deg for å spise lavkarbo,de kiloene + noen til, kommer garantert tilbake .
Jeg har oppskift på jukseloff som er super å spise,den er uten nøtter og frø,og de fleste kan spise denne uten å stoppe vekta.
Jeg skjønner så godt at folk blir utålmodige og vil ha vekk 10-40 kilo på null komma niks,men hvor lang tid har man brukt på å få denne overvekten ???
Man bør tenke på at kroppen er en maskin og den bruker TID,TID og TID på å skjønne at den skal forbrenne fett,dette kostholdet er ikke en slankekur som utfører mirakler på 4 uker :rolleyes:
Dessverre er det sånn at når en leser om denne kuren lover den "mirakler" som at de første ukene raser folk ned i vekt, og det er den letteste måten å gå ned i vekt på etcetc.
Personlig må jeg si at det er den vanskeligste kuren jeg har vært på. Spis kun 15 g karbs hver dag, spis mer fett, tell kalorier, ikke spis grønnsaker over jorda, dropp brød, dropp fløte rådene er mange og kuren ganske forvirrende.
Baker brødet med soyaprotein, seterrømme og egg så det er hverken frø eller noe i det...
Jeg savner det gamle kostholdet mitt. Det var ikke det som fikk meg tykk, men graviditet etterfulgt av "spis hva jeg har lyst på" Men jeg savner kostholdet mitt som bestod av rugbrød, fullkornsris, frukt, salater, nøtter, kjøtt og fisk. Det fikk meg til å føle meg pigg og rask. En gang i blandt unnet jeg meg også pizza med speltbunn eller en bolle, men mat med høy GI var en sjeldenhet i min kost.
Nå føler jeg meg bare tung og slapp av alt fettet, forvirra og sur.
Jeg forstår nok at dere føler at dette er mye sutring og klaging, men jeg må bare ærlig fortelle hvordan jeg føler det for å få gode, ærlige svar.
Utenom tenker jeg at dette kostholdet umulig kan være heldig da en må sjekke lever/nyrefunksjon hver 3. måned for å se at det ikke fører til skade på disse.
Har kjøpt vitaminer/stix for 50 dager og har jo tenkt å stå løpet ut. Etter det vet jeg ikke om jeg vil gå tilbake til å kun telle kalorier igjen...
Skal stå brud i august og føler hastverk med å komme ned i kilo så jeg kan finne meg kjole. Lenge leve forfengeligheten ;)
Ok - her må vi gå tilbake til start og begynne på nytt igjen!
For det første er dine forventninger til dette kostholdet - tatt i betraktning at normalvekten din ligger rundt 10 kg minus - blitt så kraftig forvridd at når det ikke fungerere etter det du har fått inntrykk av - så er det noe "galt" med kostholdet. Dette stemmer ikke - og jeg beklager at du har fått inntrykket av at lavkarbo (her ved ketolyse) er en vidunderkur hvor man raser ned i vekt nesten uten innsats.
Her tror jeg det er du som har vanskeliggjort kuren mer enn nødvendig. Kuren er faktisk veldig lite forvirrende, det eneste du trenger å huske er karbogram pr dag - og fett til alle måltider. Alt det andre du nevner er korrigerende i tilfelle man ikke går ned noe etter å ha gått på kostholdet en GOD stund!
Abstinenser i starten av ketolyse - og spesielt når du ikke engang spiser 15 gram karbo pr dag, men halvparten! er velkjent, og jeg regner med at dette visste du om på forhånd. Noen bruker lengre tid enn andre på å komme over dette. Det blir ikke bedre av at du ikke følger retningslinjene og spiser for lite karbo - ikke skyld på ketolyse for at du ikke gjør det korrekt!
Hvis du trives med Fedon-kosthold - hva i all verden fikk deg til å prøve ketolyse? Siden du nå har så mye antipati mot det du spiser på ketolyse anbefaler jeg å straks endre til fedon. Gå gjerne et fedon-kurs først, slik at du slipper å få samme misforståelser som har oppstått i forbindelse med ketolyse :)
Sutring er greit - sutring når man ikke følger kostholds-reglene blir bare trist... ;)
Javel? Nå har jeg leste ketolyseboka en del ganger - men står det at man må sjekke lever/nyrefunksjon?
Dette gjelder om du overdriver protein-inntaket og samtidig spiser for lite fett - det vil kunne overbelaste nyrene dine. I tillegg har en del skjulte nyreproblemer som kan komme fra ved ketose (andre må evt korrigere meg her om jeg tar feil).
Du har funnet den optimale grunnen til å slutte med ketolyse - det er jo HELSEFARLIG! I motsetning til det norske trauste anbefalte kostholdet fra myndigheten - det er jo beint fram helsefremmende ;)
Her ligger nok hovedproblemet ditt - du må "skynde" deg å gå ned i vekt... du stresserkroppen og da slipper den ihvertfall ikke kilo!
Hvis du ønsker å slippe alt stresset - bestill deg mat fra www.spisdegslank.no i et par uker mens du virkelig setter deg inn i hva et lavkarbo-kosthold egentlig betyr. Da får du 4-5 måltid FERDIGE hver dag (hent fra frysen) - og du slipper å telle noe som helst. Ca 20 gram karbo pr dag i snitt, og rimelig lavt i kcalorier. Ikke forvent deg mirakler på en uke, prøv i 4 uker og se hva som skjer med vekt og kropp.
Tilslutt - ta et lite oppgjør med deg selv - om du virkelig VIL ned i vekt (mye sutring og klaging over alt "arbeidet" som kreves), sett deg inn i hva som kreves for å gå ned i vekt, og skal du følge en kur - hvilken som helst faktisk - MÅ du nesten følge reglene for kuren før du klager over dårlig resultat!
Jeg tror du vil klare dette fint jeg - til tross for en ærlig tone tilbake til deg (det var det du ville ha ikke sant?). Du må bare ROE DEG NED LITT! Pust med magen, ta en ting av gangen, og slutt å stress så mye!
Du har da 3 valg:
1.bestill ferdigmat slik at du får vekk litt av stresset - samtidig som du setter deg bedre inn i lavkarbo-kosthold
2.fortsette på ketolyse, les deg ordentlig opp, les på forumet om hva som kan forventes - men viktigst av alt - følg reglene!
Nerthus - tusen hjertelig takk for fint, og klart svar!! oG takk for at du tok deg tid til å svare så grundig :D
Bare så det er sagt, jeg holder meg til reglene, er bare siste uka jeg har prøvd å kutte ned karbohydratene fordi det står i boka som en mulighet.
Ellers følger jeg kuren slavisk, så det er ikke snakk om å jukse! Jeg følger karboinnholder og har fett til hvert måltid. Når jeg utenom går 5 mil i uka og trener styrke annenhver dag skjønner sikkert du også at det er litt demotiverende å gå opp i vekt! (og her er det ikke snakk om å bygge mer muskler tror jeg, for dette er trening som var vel etablert lenge før denne kuren)
Og ja, jeg skjønner jo at det ikke kan skje mirakler over natta, men det er jo derfor jeg også lurer på om det kanskje ikke er alle som går ned i vekt med denne kuren, men klarer seg bedre på Grete Roede kosthold, med telling av kalorier.
Grunnen til at jeg startet på Ketolysekuren var at det virket forlokkende å slutte å telle kalorier og spise seg mett. Og jeg vet om mange som har fått fantastiske resultater, raskt, med denne kuren og tenkte at det var bedre å prøve det ut.
På side 77 i ketolyseboka står det "lever/nyrefunksjoner må sjekkes hver 3.måned"
Hvis dette kostholdet er så sunt, hvorfor blir det da ikke fremmet mer?
Jeg har jo lav kolestrol og er ellers frisk og rask med mye energi, så jeg ser jo ikke at lavkarbo hjelper meg så ekstremt mye her...
Jeg har lest boka, på nettet, på forumet etc. etc Jeg vet at det krever arbeid å gå ned i vekt, og det er jo derfor at jeg de siste fire ukene har vært veldig dedikert til denne kuren. Når det da bare går feil vei blir en ganske frustrert, det tror jeg er nokså mennesklig.
Jeg vet ikke om du har fått det med deg i media, men alle lavkarbolegene i skandinavia har vært utsatt for ei heksejakt uten like de siste årene. Det utsagnet der kalles en "disclaimer" på godt norsk ;) Mange svært overvektige mennesker (som jo er målgruppen for denne "kuren") har i utgangspunktet problemer med lever/nyrefunksjon pga overvekta, men de er ikke klar over dette selv. Derfor anbefales det at man i så måte sjekker at kroppen er istand til å bryte ned fett på en skikkelig måte. Det har ikke noe med kuren å gjøre, det er bare et velkjent helseproblem hos svært overvektige.
Bare hyggelig og VELDIG menneskelig! Jeg vil bare kommentere det at du trener så mye - jeg har store problemer med å gå ned i vekt uavhengig av metode med trening. Dette kan kanskje bli tøft - men hva om du prøver to uker uten å trene så hardt som du gjør? Hold deg til 30-45 minutter rask gange hver dag kun - og kutt styrketreningen. Ikke bekymre deg for muskulaturen din - min har økt helt utrolig på lavkarbo - uten å trene... ;)
Bare som et tips dette :)
Til informasjon går ikke jeg ned uansett hva jeg prøver på for tiden - selv om jeg også gjør alt korrekt. Jeg må faktisk mye ned i kcal for å miste bare litt, og foreløpig er jeg i så dårlig form (helsemessig, ikke treningsmessig) at jeg bare prøver å få i meg godt med næring til kroppen.
Et annet alternativ er å redusere kcalorier kraftig og fremdeles spise lavkarbo - tror Kitt nevnte det?
En metode fungerer ikke på alle - og selv om prinsippene i lavkarbo er kjempeflotte og jeg kjenner at kroppen min har det bedre nå - må jeg og altså en hel del andre på forumet gjøre justeringer for å gå ned, blant annet da å redusere kcaloriene...
Du får prøve ut litt av det jeg nevner - to uker av gangen (ikke kutt trening OG kcal samtidig da, da finner du jo ikke ut hvem av de som trigger en evt vektnedgang ;)) Bruk 4 nye uker nå til å finne ut om dette faktisk vil fungere på din kropp!
Ønsker deg så mye lykke til - ikke minst med bryllup til sommeren! :)
En god klem til deg Nerthus og god bedring :D
Vi går vår i møte så det blir jo bra uansett med lysere dager, fuglekvitter og varmere vær :D
Jeg tenkte telle kalorier neste uke.
Uka deretter kutte ut meieriprodukter etc. etc og gå systematisk til verks helt til jeg ser hva som hjelper. Har nemlig ikke tenkt å gi meg enda.
Men mener du at brødet som inneholder soyaprotein, seterrømme og egg bør kuttes ut?
Jeg har spist lavkarbobrød hele veien - og det gjør for MEG ingen endring å kutte det ut slik jeg har gjort de siste par ukene. Jeg gikk også ned på spisdegslank-kuren MED brødet.
Hvis brødet hjelper deg med å føle deg komfortabel med kostholdet, sjekker du ut det til slutt!
Jeg har mer tro på å redusere treningen faktisk... om du orker å gjøre det en uke så vet du ihvertfall om det har innvirkning eller ikke!
Når du nå er inne i en så fin stim med systematisk undersøkelse - skriv ned ALT du spiser i to dager - dvs kcal, gram protein, karbo og fett. Dette gir deg en god oversikt over næringsinntak. Du kan se om du spiser NOK protein (siden du trener styrke annenhver dag kan du sikkert ligge på nærmere 2 gram protein pr kroppsvekt pr dag uten problem), NOK fett og passe med kcal.
Det er synd at vi er så forskjellige alle sammen at vi må ty til spesial-opplegg med grunnlag i lavkarbo - men sånn er det! Jeg skal ihvertfall :heia: på deg så du kommer inn i den kjolen du har aller mest lyst på i august ;)
Jeg også :ja: Jeg gikk mest ned når jeg ikke trente.
Soyaprotein/bakemiks...inneholder soya, som er en såkalt hormonhermer. Det hermer virkningen av østrogen i kroppen og kan bremse vektnedgangen for mange.
Men på den lyse siden: lavkarbo virker stabiliserende på hormonrelaterte plager.
Jeg tror du har gått opp vann pga salt og/eller mensen og at du vil gå ned om du bare venter noen dager. Kroppen bruker tid på å omstille seg. Min kropp var sliten og trøtt i flere uker før den skjønte tegninga.Det er ikke sikkert fettforbrenningen din har kommet skikkelig igang ennå.
Protein metter mest og du kan spise mye protein du som trener.Det er vanskelig å legge på seg av for mye proteiner. Det er bedre å være forsiktig med karbohydrater i annen form enn fra grønnsaker, og overdrevent fettinntak.Mye vann og ketolysetabletter er også veldig viktig for å forbrenne fett m.m.
Hva er årsaken til at man evt ikke skulle gå ned pga trening, annet enn at man har fått mer muskelmasse:confused:?
Hvis du ikke synes noe om ketolyse, ville jeg virkelig ha prøvd retning Fedon. På Fedon gikk jeg ned "pyntekilo" (var også da bevisst på kcal en liten stund, for å sjekke hvor mye jeg faktisk spiste), sammen med trening, og derfor øte jeg proteininntaket også.
Blir mange råd på deg, men håper du finner ut av det, lykke til;)! Du får oppdatere oss!
Jeg gir meg ikke så lett, selv om jeg var litt fed up idag ;)
Har regnet ut kaloriinnholdet og ser at jeg spiser for lite kalorier hver dag, så nå øker jeg kalorimengden opp til 1400 og ser om det går bedre...
Mer muskler lagrer også mer vann!
Og så har jeg en teori om at kroppen faktisk holder igjen litt! Den vet den får bruk for reservene om det aktivitetsnivået holdes over tid og holder igjen der den kan!
En periode jeg var særs aktiv, men ikke spise hverken mer eller anderledes, gikk jeg ikke ned et gram. Etter 2 uker i sofaen i etterkant hadde jeg gått ned 2,3kg!:eek:
Kult!!! Da kan jeg jo bare lene seg tilbake i sofaen med god samvittighet (vel..samvittigheten haddde vel ikke blitt så påvirket uansett da, under slike omstendigheter;)) og vite at kroppen vil forbrenne bra alikevel, etter keisersnittet som står for tur. Jeg som tror at kroppen bare "stopper helt opp" om jeg ikke rører på meg. Har vel mest med følelsen av å føle seg helt "dau" å gjøre det da.:o
Uff, vanskelig å si mot en lege... men jeg står for det jeg har sagt tidligere: reduser mosjonsintensiteten, spis nok fett! For din del - du som ligger under 1400 kcal pr dag med all den treningen vil jeg si at du for all del ikke må ligge under 1400 kcal pr dag ihvertfall!
Men fortalte du ham at du lå på under 1400 kcal om dagen da?
Hvis det er de generelle platå-rådene hans du sikter til, så er det fremdeles for overvektige mennesker som har stått på et platå i minst en måned.
En annen sak er at når man begynner å nærme seg normalvekt, må man kanskje redusere på inntaket, rett og slett fordi en stor kropp forbruker/forbrenner mer enn en normal/slank kropp.
jeg har aldri veid mer enn 60...men nå veier jeg 60,5 sto det i dag.. så hvis jeg ska ned igjen så er jeg nok nødt til å spise mindre posjoner.og får prøve å holde ut med det!:utenutryk
Det funker jo, fordi da blir det færre kalorier.Jeg følger selv rådet. Når man hverken har mye karbohydrater eller fett som energikilde må kroppen benytte seg av fettlageret. Hvis du har kunnskap om proteinmodifisert faste i bakhodet vet du det fungerer fordi det er mye protein i forhold til fett og karbohydarter, og protein omdannes ikke til fett ved kaloriunderskudd, og koster energi for å omdannes til energibruk. En mellomting mellom dette og ketolyse er mulig. Passe på å ha nok protein som metter, grønnsaker og moderat med fett og kalorikontroll. Jeg får mye dårlige tilbakemeldinger av å skrive slik, men det funker.
Men vet Torkil at du trener så mye som du gjør? Kjenner han deg? Du må virkelig tenke selv.
Ja da har jeg startet på min 6. uke og denne uka har i allefall ikke vekta økt ;)
Har totalt gått ned 2 kg i min periode på ketolysekuren, men siden 1,5 av disse er vann (som en eller annen skriver her i innlegget) så er det jo bare 0.5 kg som er fett :( Jeg har heller ikke gått ned i centimeter, og håper snart at jeg tar av noe. Var første uka det forsvant noe, resten av tiden har det stått bom stille eller økt.
Jeg har droppet hardtreninga i uka som gikk, ligget på 15 karbs til dagen og hatt steinvondt i magen! Har begynt med noe menstull etter jeg beg på kuren, men ser av tidligere innlegg at dette er helt normalt.
Så da er det bare å møte ei ny uke med hevet hodet og blikket retta og håpe at neste mandag viser en ørliten vektnedgang...
Jeg ønsker dere alle en riktig flott uke med medgang, muligheter og glede
Jeg er begynt på mi 2 uke på ketolysekuren og har og økt 3 kg!!! Jeg er så redd for at jeg skal bare øke og øke, enda jeg føler meg slapp og feit hele tiden pga alt fettet jegikke er vant med å spise. Ikke har jeg skeiet ut på lørdagene heller, men allikavel økt i vekt!
På Grete Roede gikk jeg rakst ned i vekt med engang.
Vet ikke om dette er feil kur for meg siden på nettet roses den opp i skyene for hurtig vektnedgang, mens her sier folk at det er en livsstil å gå på denne. Jeg vil kun gå hurtig ned i vekt og begynne å spise normalt igjen etterpå. Vil ikke denne kuren passe meg da?Bør jeg begynne på Grete Roede igjen
?
Tror jeg har misoppfattet denne kuren litt jeg..
Det kan være litt kronglete for kroppen når man "skifter taktikk midt i løpet" så og si. Nå er kroppen din vant til lite fett, magert og lett, og vektnedgang pga kaloriunderskudd, hvis det stemmer som jeg så i en annen tråd her at du har gått ned over 30 kg på Grete Roede.
Lavkarbo fungerer etter omtrent stikk motsatt prinsipp som GR, hvis du skjønner. Dvs at kroppen bruker en annen type forbrenningsmåte. Man spiser lite karbohydrater ---> noe som gjør at blodsukkeret ligger forholdsvis stabilt hele døgnet ---> som igjen gjør at kroppen produserer lite insulin fordi det ikke er så mye sukker å bryte ned ---> som igjen gjør at det ikke lagres fett på kroppen, fordi insulin er "fettlagringshormonet". På denne typen forbrenning, (som kalles ketogen forbrenning) brenner kroppen sitt eget fett hvis den bare får NOK fett i maten.
Og en liten digresjon: du legger på deg igjen etter Grete Roede også, så fort du begynner å spise "vanlig" igjen. Min beste venninne har vært jojo-slanker på Grete Roede hele sitt liv, de samme 30-40 kiloene opp og ned, opp og ned... -og hun er sulten hele tiden. Jeg tror kunsten er å finne et kosthold som passer for sin egen kropp resten av livet, så er det ikke så nøye HVA man velger egentlig.
Men jeg tror kanskje kroppen din vil trenge litt ekstra tid på å skifte forbrenningsmåte. :)
Går det ikke an å spise Grete Roede-aktig hele livet? Er det ikke lagt opp til det? I såfall er det som svindel å regne. De samme kommer tilbake igjen og igjen. Tragisk.Tar de hensyn til insulinresistens der?
Når jeg leser det på side 77 tenker jeg at han mener at man skal teste seg hver 3. måned når man går på kuren lengre enn 6 måneder? Eller mener han også da 3 måneder etter start f. eks?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.