300 år etter at den ble utkonkurrert av poteten, kan jordskokk få sin renessanse. Ved siden av en søt, spennende og nøttaktig smak, er denne grønnsaken et funn for personer med diabetes. De kan nemlig bruke store mengder jordskokk i kostholdet uten fare for forhøyet blodsukkernivå.
-Det er innholdet av inulin i stedet for stivelse som gjør denne grønnsaken til et godt alternativ for personer med diabetes. Inulin har søt smak, men går ufordøyd gjennom tarmen og regnes til gruppen kostfiber.Jordskokk har en søt, frisk og særegen nøtteaktig smak. Knollene er saftige og sprø, og er særlig velegnet til råkost og snacks. De kan kokes hele og brukes som potet, eller som en viktig bestanddel i purèer, supper og stekte retter. I bakverk kan purè av jordskokk erstatte 20-50 prosent av hvetemelet. Det kan også utvikles et mel av jordskokk for bruk i produksjon av pasta og bakverk. Inulinets søtssmak gjør jordskokken velegnet som søtningsmiddel flere typer bakverk.
Noen som har noen gode oppskrifter med jordskokk??
Jeg har brukt jordskokk i to retter de siste dagene.
I Blåskjellgryte og i pure sammen med blomkål...
Se under min ma på min side :)
Jeg har laget grateng av jordskokk (oppskrift under bilde):
Ingredienser (bør være nok til 3-4 personer):
1/2 kg jordskokker
1 gul løk (ganske liten løk)
Salt og pepper
Kremfløte
Revet ost
Legg skrellede og skivede jordskokker lagvis med løkringer i en ildfast form. Strø litt salt og pepper mellom lagene.
Hell over kremfløte til fløten står ca halvveis opp på lagene med jordskokker og løk.
Dryss over revet ost.
Stek i ovn på 200-225 grader i ca 45 min
Har prøvd å frityrsteike, som "potetgull". Smakte bra!
Men eg toler dessverre ikkje jordskokk. Et eg meir enn eit par-tre flak av det, så held magen min ein slik ompa-konsert at folk høyrer det på fleire meters avstand. Vondt gjer det og.:o
Se her er bilde -Jordskokk er utrolig godt , men jeg sliter med finne det i butikken -går i perioder at de har det-og må i litt større butikker for å få det -iallefall her
Seifilet med litt sitronsaft, salt og pepper.Stekte på begge sider i panne, så satt jeg det inn i ovnen en stund...
Heiv 1 stk. blømkål, 4 jordskokk og 1 løk oppi ei gryta. Lot det koka te det blei mørt. Moste det. Så hadde eg litt smør og melk oppi, og lot det koke opp i 2 min.
Mmmmmm......Kjempe godt!
Jeg skrev til Bioforsk om jordskokk, og karbohydratene i den, siden det hersker en del forvirring rundt dette. Jeg fikk svar som jeg postet i blogen min,
for for den interesserte:
Flavours-kokken Stian Floer er jordskokkfan, forsøk hans jordskokksuppe og du vil forstå hvorfor.
4 personer
4-5 jordskokker
1 løk
1 ss olivenolje
grønnsakskraft
1 dl hvitvin
2 dl kremfløte
presset sitron
persille
Skrell jordskokker og skjær dem i skiver. Hakk løken fint. Varm oljen i en gryte og sautér (steke raskt) grønnsakene i ca. 2 min. Tilsett hvitvin og grønnsakskraft til det dekker jordskokkene. Kok suppen under lokk ved svak varme i ca. 20 min, til jordskokkene er møre. Tilsett fløten og kjør suppen glatt i en blender eller med stavmikser. Smak til med sitronsaft og dryss persille på toppen. Server med brødkrutonger eller jordskokkchips.
Laget med chips etter denne oppskriften av sellerirot og jordskokk i går. Var fantastisk godt. :) Likte spesielt jordskokksmaken. Og jeg får bare håpe det medfører riktighet at det er 3 effektive kh i jordskokk. Ikke at jeg spiste enorme mengder, men likavel.
Noen tips om hvor jeg kan finne dette? Bor på Gjøvik, så hvis noen her fra Gjøvik som vet, spytt ut. Er du ikke fra Gjøvik, hvilken kjede kjøpte du dine på?
Vi har Ica, Rema, Kiwi, Rimi, CC Mat, 1 eller 2 utlendingsjapper og sikkert flere jeg ikke kommer på:p hehe
Ser du har fått tak i. Fant på Meny i dag, ellers har jeg kjøpt på innvandrerbutikk.
.................men må bare erkjenne at bivirkningene var merkbare for min del da, så det blir ikke hverdagskost. Men det er kanskje et tegn på at kh flyger forbi tarmen da og fises ut. ;)
Sett noen i hagen, gjerne et sted der de ikke kan spre seg uhemmet, i en kasse eller noe, så har dere jordskokk i massevis :)
jeg har i hagen selv, hatt det de siste årene.
Ja :) Kjempelette, jeg setter de bare ned i jorden, bør kanskje få litt støtte senere, det blir lange blomster på de etterhvert, mine pleier også stå ute om vinteren, så begynner de å spire på våren når det er klart ;)
Hmm, har ikke ordentlig hage bare steinknaus og krukker. Mulig jeg kan prøve med en stor krukke og se hva som skjer. Må kanskje vente til frosten har gitt seg med noe utplanting uansett.
Sitatet er fra lenabeatrices link lenger opp i tråden. så 3g pr 100 er jo ikke avskrekkende tenker jeg.
Det som også sto noe om var at andelen sukrose øker under lagring.
Men folk har stort sett holdt seg i ketose når de har spist det? trenger litt variasjon i smaker nå merker jeg, har forspist meg på de "vanlige" grønsakene. XD
Jeg har spist jordskokk som chips fredag og lørdag kveld. ca. 150 gr. hver dag, og testet klart positivt på ketostiksen nå i kveld. Hvet ikke hvor mange dager det kan ta før det ikke gir utslag, og det var jo ikke stå store mengdene, men likevel.
Da har jeg kjøpt meg jordskokk. Spar hadde ferdigvaskede, fine jordskokker liggende i potetreolen så da havnet det sånn helt plutselig en pose i handlekurven.
Jeg har nettopp kokt to stk bare for å teste smaken; det smaker jo potet! :eek: Eller, BEDRE enn potet og de hadde atpåtill myyye kortere koketid.
Så pr nuhh er jeg i gang med å lage dagens middag; moussaka med jordskokk.
Neste prosjekt er bacalao.
Deretter mos av jordskokk og sellerirot.
Og chips... og jordskokkpotetsalat....og fløtegratinert jordskokk.... :sikle:
Oh yes. Jeg er flink til "å kaste dritt" som vi sier her. Men - jeg forventer å få tilbake så det holder. Får jo ikke mere moro enn vi lager selv ikke sant :klem:
God idè synes jeg ;) Har aldri spist jordskokk, så det er litt moro å høre hvordan en annen fersking reagerer på det. Kanksje best hvis jeg spør sambo'n din i morgen :p
Det med at Inulin går over til sukker ved koking høres jo akkurat ut som poteten. Spis en rå potet og det meste går rett igjennom, spis en kokt potet og 80% av karbene blir tatt opp. Samme gjelder vel for de fleste grønnsaker: At varmebehandling omgjør karbohydrater mindre komplekse og mer spiselige for mennesker.
Jeg kunne tenke meg en blodsukkermåling ala det han pastatesteren gjorde på jordskokk og sammenlikna det med noe som har like mye fruktose og resten fiber.
Dette med inulin og blodsukker er visst veldig individuelt. Altså: noen klarer å ta det opp og får blodsukkerøkning, andre ikke.
Det samme gjelder for luftigheten... Noen plages, andre ikke. Noen klarer å venne seg til etter hvert. Jeg vet ikke om det er de samme som blir luftige som de som tarop/ikke tar opp inulin...
Vel, siden jeg får vektstagnasjon av frø/melerstatning og søtningsmidler og for mye meieriprodukter, kan du banne på at blodsukkeret stiger som bare pokker med inulin også.... Tar ingen sjaner :D
Inulin er ett kostfiber, og det er vel ikkje det samme som stivelse i ei potet??
Og den pastaen står at det er laga av 'vete', og når en pasta er laga av hvete, er den vel smekkfull av karber.....
kunne ikkje sjå at ordet inulin var brukt om den Dreamfieldpastaen (kanskje eg missa noke).
Har sjøl aldri merka blodsukkerstigning av jordskokk (har ikkje målt)
Den innholder vel hveteglutem, inuling, xantangummi. Hvis det er hvetemel i det så er jo det sikkert det som står for mesteparten av de 5g karbene som skal telles med, men de har sikkert ikke antatt at noe av inulinet skal telles med.
Jeg tror nok at moderat inntak sammen med annen næringsrik kost vil gjøre at blodsukkeret ikke økes så mye pga av det. Det tror jeg gjelder Jordskokk og den pastaen. Jeg har faktisk kjøpt Jordskokk og tenker å lage grateng med den og servere ved siden av rosenkål og reinsdyrstek imorgen :)
Jeg kokte mine i ca 10 min, det var mer en nok. De blir fort melne!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.