< Tilbake til oversikten

Hvor mye fett?

sols sa for siden:

Ser at dere får de samme spørsmålene gang på gang, men jeg lurer fortsatt på hva er riktig med " mye Fett"

Det skrives så forskjellig: noen skriver mye rømme, fløte, meierismør

Noen skriver mye fett i form av cocosa, olivenolje, rapsolje,linfrøolje og noen sier mye av fett bare.

Jeg går ikke mye ned, denne uken ingen ting.

Jeg lurer da på om jeg spiser for mye fett???

jeg er 176 høy, veier: 94,7

Jeg spiser ofte til frokost: egg 2 , bacon 5 skiver eller 1-2 skiver av Hexberg sitt frøknekkebrød( brød ) 1,7 g karbo med avokado eller ost med eks. grønn paprika
Mange ganger er jeg ikke sulten før middag, men dersom jeg spiser lunch: avokado alene eller med rømme , reker eller skinke eller omelett
Middag: grønnsaker: løk, hvitløk, spinat, brokkoli, blomkål etc... de over bakken , pluss fisk, kjøtt( reint ) og saus av fløte, kokosmelk, fløte med smør
og krydder
Kveldsmat: osteskiver, smoothie med fløte, jordbær, bringebær, blåbær med funlightsaft. Noen nøtter.

Så kanskje det er for mange kalorier eller for fett eller begge deler.
Jeg har svømt ca 3 ganger i uka, gjør litt yoga og ellers lite mosjon pga en akilles betennelse.
Jeg føler meg vanvittig trøtt , men har mindre vondt i muskler.

I det siste har jeg også spist cocosa, jeg bruker også olivenolje over salat.
et høre liksom så enkelt ut, jeg bare spiste mer fett

Dersom noen kan hjelpe meg , please skrive tilbake. Jeg vil så gjerne ned i vekt, den er så alt for mye. Og jeg vil ikke gi opp.
Når en ser på Hexeberg sine råd er det til o gmed magert pålegg og mager ost, altså ikke mye fett

Please

sols sa for siden:

Er det ingen som har litt tid til å svare meg da????

Charlott sa for siden:

Når jeg gikk ned på det meste spiste jeg ca 200 gr fett i døgnet. Alle typer fett.
Det funket for meg da, det er ikke dermed sagt at det funker for deg ;)

Tror kanskje det er enklere om du bestemmer deg for EN kostholdsretning og holder deg til den i begynnelsen... Nå har du ketolyse/lchf OG Hexeberg oppført :)

Megvel sa for siden:

Gjerne 70% av ditt kaloriinntak (om du kan med tellinga).
Husk at det er 9 kcal per g fett og 4 i karbo og protein.
Så gjerne like store mengder (vekt) protein som fett.
DET blir du mett av det!

sols sa for siden:

Jeg er i Ketolyse, men kan vel allikevel velge en grovbrix oppskrift fra Hexeberg og totalt sett kalle LCHF.
I dag har jeg spist 6 % karbo, 76 % fett og 17 % protein av totalt 1741 kalorier.

Altså jeg er i ketolyse, spiser lite karbohydrater og har tatt 2 brix ( 1 stk: 1,7 gram karbohydrater ) med egg og majones og spiser mye fett.

Er det jeg som roter da??!!

Det er vel ikke det viktigste, men selve poenget: spiser jeg for mye , slik at jeg ikke går ned i vekt?

Megvel sa for siden:

Det der burde være helt fint, men om du ikke skal ned mye så tar det tid! Imellomtiden er da maten digg?

Kitt sa for siden:

Bare en liten rettelse, eller hva du vil kalle det!
Ketolyse er navnet på et kostholdsfilosofi, tilstanden du kommer i når du spiser lite karbohydrater og kroppen produserer ketoner, heter ketose!
Man er altså ikke i Ketolyse!

Det er mye lettere å svare på det du lurer på om vi vet hvilken kostholdsfilosofi du mener du er nærmest. Litt av ditt og litt av datt, og det er bare du selv som kan svare på hvor mye fett du kan tillate deg!

Spis gjerne briks, du, men for mange er det sånt som holder igjen på vekttapet!;)

sols sa for siden:

Strengt tatt så heter det ikke ketose, men lipolyse, pga en glukoneogense::))

Fredrikke07 sa for siden:

[quote=sols;1029312]Jeg er i Ketolyse, men kan vel allikevel velge en grovbrix oppskrift fra Hexeberg og totalt sett kalle LCHF.
I dag har jeg spist 6 % karbo, 76 % fett og 17 % protein av totalt 1741 kalorier.

Har desverre ikke noe å tilføye ellers, men kunne du langt ut den oppskriften på grove brix fra Hexeberg?:p

sols sa for siden:

[quote=Fredrikke07;1029624]

Jepp, her er den:
5 egg

2,5 dl sesamfrø

2,5 dl solsikkefrø

2,5 dl knuste linfrø

2,5 dl hakkede valnøtter

1 ts salt

Visp sammen egg og salt. Bland alle de andre ingrediensene i eggene og fordel røren utover en bakepapirkledt stekeplate. Stekes midt i ovnen ved 190 grader i 10-11 minutter.

Skjær briksene i ønsket størrelse etter litt avkjøling. Briksene er holdbare noen dager i kjøleskap, men kan også fint fryses.

Røra inneholder tilsammen ca 37 gram karbohydrater.

ada-emilie sa for siden:

Prøv å kutte ned på eller ut de nøttene. Om du vil ned i vekt er det sikreste oftest å la karbohydratene kun komme i form av grønnsaker. Og det er ikke sånn at jo mer fett jo mer ned i vekt. Fett skal erstatte karbohydratene du tidligere brukte som energikilde. Om du ikke skal ned mange kilo kan det ta lang tid å gå de ned. Det er viktig at du ikke spiser mer enn at du er passe mett sånn at du ikke får i deg for mye om du skal ned i vekt. Lykke til.

Fredrikke07 sa for siden:

[quote=sols;1029638]

Tusen takk:)!

sols sa for siden:

OK mange takk, skal gå grundig til verks nå. Jeg skal ned 20-30 kg. Men aller viktigst er ikke bare kiloene, men formen, styrken i kroppen og smidigheten, så det går fint med 15 kg også.
da veier jeg 80 kg og er 176 cm. Og har da en BMI: 25,,,.

Tittit sa for siden:

lærte ett regne stk av skaldeman:
ta antall kalorier å divider på summen av protein og karbohydrater.
får du 1 eller høyere enn 1 er det bra mat :)

Tittit sa for siden:

sorry..fett å divider på protein og karbohydrater. dette står på vare deklarsjon pr 100 gr.
ingen varedeklarasjon = dårlig mat

Tirililltove sa for siden:

Du spiser bær og det er jo fruktsukker i det?

sols sa for siden:

OK, har mer tenkt på totalen av det jeg spiser mht. karbohydrater. Eks. 100 gram blåbær lite karber og så lenge jeg har holdt meg i ketose har jeg ikke tenkt kalorier eller noe annet.
Men nå er det andre boller for å se om det hjelper.

Noenkiloformye sa for siden:

Hva betyr det om man får under 1? Tok fett (74,78) og delte på protein+kh (144,57) som da var hele dagen, og fikk 0.5
Dette var da en dag der jeg følte jeg hadde problemer med å få i meg fett, og jeg spiste store mengder grønnsaker + 2 skiver av fedon brødet.

Kitt sa for siden:

Det betyr vel at du har fått i deg ALTFOR lite fett den dagen!
75g er ikke mye. Men hvor mye proteiner har du da spist?
Du skal ha ca 1g protein pr kg kroppsvekt!

Peppa Gris sa for siden:

Jeg har egentlig hatt stillstand hele veien selv om jeg har spist nok fett. Siste uken nå har jeg i tillegg kastet innpå med Cocosa og fettnivået har nådd nye høyder. Jeg har begynt å svette som en gris, spiser mindre, er sprekere og vekten gikk ned litt over en kg på en uke :D Hva med å prøve mer fett, rett og slett?

LM1 sa for siden:

"Kupper" denne litt, siden jeg så det var nevnt. HVA er greia med svettinga ?! :eek: Det renner og drypper og jeg er søkkvåt, på intervalltreninga sprutet det, og dryppet fra øyevipper og nesetipp, skulle tro jeg sto i dusjen :eek: Det har da aldri skjedd før...

Kitt sa for siden:

Bare smil og være lykkelig!:D
Økt fettforbrenning har slike rare sider!:p

LM1 sa for siden:

Takk :) Liker å tro at det er fett som renner ut :D

115.56, som er rundt det jeg veier. Begynte å føre matdagbok på onsdag, og 75 var det værste resultatet med tanke på vekt. Det strekker seg fra 75 til 192. Ser jo %messig om jeg får i meg nok av diverse, men det hadde vært kjekt å vite sånn omtrent hvor mye fett jeg faktisk trenger. Total energiinntak fra samme dag var 1320.

Jobber med å finne måter å få i meg fett på, men synes det er mye vanskeligere å finne fett enn å finne produkter uten fett :o

Trodde det var en bivirkning av sommervarmen jeg. Var på BH shopping i en nærmest lik tilstand..... Ikke spesielt gøy :o

LM1 sa for siden:

Bortsett fra mangelen på sommervarme hadde det vært noe jeg var villig til å tro på :o

Hehe :p Jeg reagerer på varmen til vanlig og, men den dagen var ekstrem, og jeg hadde startet lavkarbo for noen dager siden. Om det kan forklares me at man forbrenner bedre så er jo det mye bedre :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.