Jeg er ny her:D Startet på ketolysekuren onsdag denne uken og er nå på min 5 dag på ketolysemat. Jeg vet man ikke skal veie seg hver dag, men jeg er så spent på om kuren virker slik den skal, så jeg har veid meg. Vekten min har variert fra 74,2 kg til 75,8 kg og jeg har vel gått opp i vekt. Jeg har ikke mensen. Har heller ikke begynt å trene enda, men har store planer om det. Sikkert flere som mener jeg er for tidlig ute med spørsmål om vekten min nå, men når man er ny så er det slik man lærer. På fredag kjøpte jeg stiks som viste en flott rosafarge, så da er jeg i ketose.
Jeg er sikker på at jeg ikke har spist over 15g kh, men kanskje litt mindre enn det jeg skal. Synes det er skikkelig vanskelig å telle karbohydrater, særlig når det gjelder rømme, fløte og slike ting man blander i maten og da vet man jo ikke nøyaktig hvor mye man får i seg:confused: ( særlig ikke når man lager mat til flere enn seg selv) Noen som har lure tips til karbohydrattelling? Feks så lagde jeg et lavkarbobrød ( av Hexenberg sine oppskrifter) og da vet jeg jo ikke hvor mange kh det er i hver skive.....noen som vet?
Her er menyen min om dagen: ( den varierer selvsakt)
Frokost: Omelett av 3-4 egg + 5-6 baconskiver + paprika/agurk ( omeletten deles i 2 slik at jeg har resten til lunsj) Evt så spiser jeg 2-3 kokte egg og 2 ts smør til + litt ost/og bacon smøreost. Evt så lager jeg eggerøre + laks.
Lunsj: Samme som til frokost.
Middag: Kylling, biff, kjøttdeig, broccoli/blomkål + soppsaus( lavkarbo laget med fløte)
Jeg drikker endel Pepsi Max og det er nok denne som gir mest væskeinntak i løpet av dagen. Den kan jo være at denne bremser vektnedgang? Har planer om å slutte md denne, men man kan ikke slutte med alt på en gang:D
Jeg spiser nøtter og ost i mellom måltidene. Og i går kveld og fredag kveld spiste jeg baconcrisp som kveldskos. Spiser bare litt i mellom måltidene, men lurer på om dette kan ødelegge kuren? Har foresten lest boken og skal lese den flere ganger:)
Synes det går veldig fint å spise slik mat, og man går ikke rundt å er sulten hele tiden som på andre kurer, så nå håper jeg at dette virker på meg. Jeg skal ned ca 15 kg til sammen.
I går var jeg i bursdag og hadde en stor utfordring med å holde meg unna, masse goterier og kaker ble satt frem. Jeg smakte ikke på noen ting.
Er det slik at det er best å holde seg unna matvarer som fløte og rømme, og heller få i seg fett fra feks oljer evt cocosa?
Førstkommende onsdag begynnr det et ketolysekurs i nærheten, skal kanskje begynne på det. Vurderer det stærkt. Noen andre som har gått på et slikt kurs?
Mange spørsmål her:cool: Takker for eventuelle svar, som kan hjelpe meg vidre på vei:D
Nå er kanskje ikke jeg den rette til å gi deg råd ettersom jeg kun er inne i min fjerde uke på ketolyse. Jeg har imidlertid lest MYE, og ikke bare bok, men også de fleste tråder her inne.
Vi er forskjellige og reagerer ulikt, det tror jeg er regel nr. 1. F. eks er jeg ingen stor frokostspiser så ditt eksempel på frokost er alt for voldsomt for meg. Jeg spiser ikke mellom måltidene, bortsett fra litt en time før trening rett etter jobben tre dager i uken. Jeg har ikke laget "erstatninger" for brødvarer. Jeg drikker ikke annet enn vann og kaffe (og noen glass tørr hvitvin fredag og lørdag). Jeg har ikke åpnet sukrinposen ennå. Jeg ser at jeg er litt "nazi" med meg selv, men jeg kjenner ikke noe spesielt savn. Jeg har en hang til melkefett og dersom vektnedgangen min stopper opp er det der jeg skal kutte ned. Jeg opplever at jeg spiser mindre porsjoner nå og at jeg må minne meg selv på at der spisetid. Spiser jeg for lite, merker jeg det dagen etterpå ved at jeg blir slapp.
Jeg er ny her:D Startet på ketolysekuren onsdag denne uken og er nå på min 5 dag på ketolysemat. Jeg vet man ikke skal veie seg hver dag, men jeg er så spent på om kuren virker slik den skal, så jeg har veid meg. Vekten min har variert fra 74,2 kg til 75,8 kg og jeg har vel gått opp i vekt. Jeg har ikke mensen. Har heller ikke begynt å trene enda, men har store planer om det. Sikkert flere som mener jeg er for tidlig ute med spørsmål om vekten min nå, men når man er ny så er det slik man lærer. På fredag kjøpte jeg stiks som viste en flott rosafarge, så da er jeg i ketose.
Hexberg er vel ikke ketose? Trodde hun hadde en god del mer karber i kostholdet?
Jeg er sikker på at jeg ikke har spist over 15g kh, men kanskje litt mindre enn det jeg skal. Synes det er skikkelig vanskelig å telle karbohydrater, særlig når det gjelder rømme, fløte og slike ting man blander i maten og da vet man jo ikke nøyaktig hvor mye man får i seg:confused: ( særlig ikke når man lager mat til flere enn seg selv) Noen som har lure tips til karbohydrattelling?
Vei opp en ss med rømme så vet du hvor mange karber det er i så mye. Etterpå ganger du bare opp med hvor mange ss du bruker.
Fløte kan du sette 1 dl = 100g, selv om det veier litt mindre.
Feks så lagde jeg et lavkarbobrød ( av Hexenberg sine oppskrifter) og da vet jeg jo ikke hvor mange kh det er i hver skive.....noen som vet?
Du regner ut hvor mange gram karbo du har brukt i brødet. La oss si at det er 34 gram tilsammen. Så veier du brødet. La oss si at det veier 560 gram.
34 g karbo/560 g brød = 0.06 g karbo pr gram brød. Deretter veier du en brødskive. Den er f.eks 30 gram. Da får du 30 x 0,06=1,8 g karbo pr skive.
ELLER du kan skjøre opp hele brødet og se hvor mange skiver du får og dele totalt ant karber på antall skiver.
Når det gjelder mat, blir det litt sånn ca hvis det er flere som skal spise, men du vet hvor mange karber det er i en gryte. så ser du på hvor mye du ca har spist. er det en fjerdedel, så deler du karbene på 4
Her er menyen min om dagen: ( den varierer selvsakt)
Frokost: Omelett av 3-4 egg + 5-6 baconskiver + paprika/agurk ( omeletten deles i 2 slik at jeg har resten til lunsj) Evt så spiser jeg 2-3 kokte egg og 2 ts smør til + litt ost/og bacon smøreost. Evt så lager jeg eggerøre + laks.
Lunsj: Samme som til frokost.
Middag: Kylling, biff, kjøttdeig, broccoli/blomkål + soppsaus( lavkarbo laget med fløte)
Jeg drikker endel Pepsi Max og det er nok denne som gir mest væskeinntak i løpet av dagen. Den kan jo være at denne bremser vektnedgang? Ja. Har planer om å slutte md denne, men man kan ikke slutte med alt på en gang:D
Jeg spiser nøtter og ost i mellom måltidene. Det burde ikke være nødvendig og tyder på at du ikke spiser nok fett til måltidene. Og i går kveld og fredag kveld spiste jeg baconcrisp som kveldskos. Spiser bare litt i mellom måltidene, men lurer på om dette kan ødelegge kuren? Ikke ødelegge, men forsinke/forstyrre en vektnedgang Har foresten lest boken og skal lese den flere ganger:) Bra! Gjør det.
Synes det går veldig fint å spise slik mat, og man går ikke rundt å er sulten hele tiden som på andre kurer, Kjempeflott! Husk at lavkarbo ikke er en kur, men en omlegging av kostholdet... så nå håper jeg at dette virker på meg. Jeg skal ned ca 15 kg til sammen.
I går var jeg i bursdag og hadde en stor utfordring med å holde meg unna, masse goterier og kaker ble satt frem. Jeg smakte ikke på noen ting.
:)
Er det slik at det er best å holde seg unna matvarer som fløte og rømme, og heller få i seg fett fra feks oljer evt cocosa? Tja, noen må det.
Førstkommende onsdag begynnr det et ketolysekurs i nærheten, skal kanskje begynne på det. Vurderer det stærkt. Noen andre som har gått på et slikt kurs?
Mange spørsmål her:cool: Takker for eventuelle svar, som kan hjelpe meg vidre på vei:D
Tusen takk for så flotte svar!! Er veldig glad for all hjelp jeg får:D
Jeg ser nå at jeg må bli en reser i å telle kh og at jeg MÅ begynne å drikke mer vann. Er generelt lite glad i vann, synes det er kvalmende. Men jeg må jo få i meg vann også for nyrenes del. Så det er bare å helle i seg. Pepsi max må jeg begrense til et minimum, ser den:p
Jeg lurer på hva som er deres karbohydrat inntak om dagen, altså hva dere spiser for å få i dere kh? Synes det er vanskelig å få i seg nok kh(15g) ved bare å basere seg på grønnsakene man spiser ved måltidene. Høres merkelig ut at man har problemer med å få i seg nok, men jeg er vel litt fersk i dette, sånn at jeg ikke ser mulighetene.
Trodde jeg kunne bruke Hexberg sine oppskrifter, siden disse er lavkarbo. Men jeg har vel kanskje tatt feil? Vet jo at hun bruker mer kh i kosten sin, men det er jo det samlede matinntak i løpet av en dag.
Takk igjen alle sammen! Dette SKAL jeg greie til slutt! :D
Har du tips på hva jeg kan bruke Cocosa i? Jeg drikker ikke kaffe og jeg drikker svært lite te. ( har lest om de som blander dette i kaffe og te) Hvordan kan jeg bruke dette i mat? Hvordan mat? Kan jeg bruke cocosa med smak i feks wok? Hvordan blir smaken? He he jeg får vel bare kjøpe inn og prøve selv:D Tusen takk!! Dere er snille!
Enig i det du sier, har ikke gått mer enn 5 dager. Men jeg ble litt skeptisk når jeg har gått litt opp:confused: Kanskje pga at jeg har spist mat som binder vann? Som røkelaks? Også at jeg ikke har trent.....sukk...
Takk takk! Tomat og løk er jo kjempegodt, så det skal jeg bruke mer av. Kanskje salat med tomat, løk og fetaost?
Noen som vet om det finnes mye kh i italiensk oljedressing som man kjøper på butikken? Det er så godt til løk og tomater:D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.