< Tilbake til oversikten

Streng lavkarbo i fire uker - opp 7 kilo!

karbjunkie sa for siden:

Hva gjør jeg feil? Brukte før strl 42,nå å jeg ha 44??? Magen er blitt MØE større, skikkelig hardt fett.

Blir skikkelig deppa :-( Kuttet brød, potet, ris, pasta. Bare spist helt rene ting uten karb, holdt meg under 1300 kcal om dagen.. Ikke brus, ikke noe utskeielser.. Men blir jo bare større..

Nerthus sa for siden:

Tror nok vi må ha litt mer informasjon for å finne ut hva som har skjedd her... gi oss en ca oversikt over hva du har spist over et par dager, nåværende alder, høyde og vekt og litt hvordan du har spist før du begynte på lavkarbo :

Hvis du har spist under 1300 kcal pr dag er dette ganske lite mat... og svært uvanlig på et lavkarbo-kosthold.

So - en liten oversikt takk, så får du nok snart tilbakemeldinger på kostholdet ditt :)

karbjunkie sa for siden:

Har ikke finregnet på kcal, men er småspist.

Jeg veier nå 86 kilo - my god. Er 170 høy.

Har stort sett spist egg, bacon, salat og kjøtt til middag. Brukt lite meieriprodukter egentlig. Drikker vann og kaffe. Har liksom ikke skrevet opp hver dag- har brukt den "Du kan spise!" og hengt på kjøleskapet og brukt ifra den..

Følte meg så flink.. kuttet ut alle karbohydratene og alt.. så føler jeg meg bare feit og ekkel :-(

før jeg begynte på lavkarbo spiste jeg brød til frokost.. potet, grønnsaker og kjøtt til middag. brødskive til kvelds. Var veldig glad i å bake og det gikk endel av det.. men jeg gikk ikke opp av det..drakk også 3l cola om dagen. nå drikker jeg 0.

Kanskje verdt å nevne at jeg har PCOS.

karbjunkie sa for siden:

Kan det være fordi jeg spiser endel løk?

nellie sa for siden:

Hva er "endel løk" da? Og hvorfor har du holdt deg under 1300 kalorier?
Kan jo tenkes du trenger mer fett:) Er ikke så mye fett du får i deg til 1300 kalorier om dagen, hvis du spiser litt normal mengde med proteiner.

karbjunkie sa for siden:

Bruker løk til nesten alt jeg :) Stekt løk, frisk løk, løk er liksom greia mi. Løk, sopp og hvitløk. Sikkert 3løk om dagen.

Har egentlig ikke tenkt på hvorfor jeg har holdt meg under det - er liksom det jeg pleide å spise før. Jeg er ikke veldig sulten av meg. Er bare veldig glad i potetgull.

Beklager litt korte svar her, er så mye stress her med tre unger som skal hit og dit :-)

Måtte bare ha en pause..

En annen ting er at jeg er blitt utrolig forstoppet og hard i magen av denne lavkarboen - er det vanlig? Beklager detaljer :(

Matglad sa for siden:

Hei karbjunki

Skjønner godt at du blir fortvila hvis du legger på deg når du er flink i kosten.

For meg høres også 1300 kcal litt lite ut i løpet av dagen.

Ser du bor på Østlandet. Kanskje det kunne vært en ide å oppsøke f.eks. Sofie Hexeberg (lege med lavkarbotilnærming) for å ta litt blodprøver. Dette kan utelukke f.eks. insulinresistens. Hvis du har medisinske problemer er det nyttig å finne ut av dette, slik at du får tips til hvordan du bør gå frem.

7 kilo opp på 4 uker er nok mest vann vil jeg tro. Men hvorfor du evt samler vann er vanskelig å si. Spiser du ting du før ikke gjorde? F.eks nøtter eller annet?

nellie sa for siden:

Jeg hadde satset på litt mer fett:) Det kan jo få litt mer fart på magen også.
3 løk om dagen er mye og det blir litt karber av det, men det avhenger jo veldig av størrelsen..Prøv å kutte ned litt der også og se om det skjer noe:)

LenaBeatrice sa for siden:

Kommer du deg ordentlig på do? En forstoppet mage kan fort oppleves hard og stor. Jeg antyder dog ikke at dette kan utgjøre 7 kilo opp....

Men, når du har litt mer tid og er mindre stresset, sett deg ned og skriv inn her hvordan en matdag ser ut litt mer nøyaktig, så godt du klarer. Da blir det litt lettere å hjelpe deg :-)

Kitt sa for siden:

Gravid?;):D:p

Nerthus sa for siden:

Skriver litt under på den forstoppet greia jeg... søk opp på førstesida så får du tips om hvordan løsne opp dette :) OG det er svært vanlig med forstoppelse!

Litt mye løk kanskje - løk gjør også rare ting med magen ;) Halver eller kutt ut en uke og se om det hjelper!

1300 kcal blir lite fett. Du har også holdt på i "bare" 4 uker! Det kan for noen ta mye lengre tid å komme i gang med fettforbrenningen. Øk litt på fettmengden og spis litt mer mat generelt så du får kroppen med på dette.

Dessuten foreslår jeg at du setter deg ned og skriver ned alt du spiser nå i to dager framover. Hvis du ikke vet hva og hvor mye du spiser - er det vanskelig å finne ut om du gjør noe "feil". To dagers arbeid er det verdt - noter ned på en lapp når du lager mat, mengde osv, også når barna er i seng (forhåpentligvis ikke for sent hehe) så regner du ut via matvaretabellen eller andre steder hvor mye kcal, protein, fett og karbo du har spist denne dagen. Det er garantert verdt innsatsen!

Får du løsnet magen løsner nok ganske mye vil jeg anta :)

Det hjelper også å få vite om du har gått jevnt opp alle 4 ukene eller ikke.

Trj sa for siden:

Jeg kunne nok spist mye mer løk enn jeg tillater meg. Jeg veide en løk for moro skyld, den var tett opp under 200 g. Dersom man spiser opptil 3 slike løpet av en dag tilsvarer det nesten 35 g karbohydrater. Så dersom man spiser andre karboer OG mye fett så... Dersom løkforbruket også har økt, kan det forklare oppblåstheten. Sånn reagerer jeg på løk.

karbjunkie sa for siden:

Hei igjen alle sammen

Jeg har gått opp jevnt, men den siste uka har det vært 3kilo.

En vanlig dag: Omelett med bacon
Vann+kaffe

Lunch: 2 kokte egg

Middag: Kjøtt med grønnsaker og smør - har ikke turt å prøve noen ordentlig saus enda i frykt for å gå opp, hehe. ovnsbakt sopp og løk

Kveldsmat
Skinke og dampet asparges

Dette var et eksempel da.

Jeg spiser kanskje lite, men jeg er ikke så sulten av meg. Når det gjelder f.eks stekt egg og bacon kan jeg spise ubegrenset av dette, jeg blir kke mett av det. Men jeg er ikke sulten utover dagen.

Drikker masse duphalac til kvelds pga forstoppelsen og drikker mye vann. Så jeg kommer meg jo på do, men føler meg liksom aldri "tom" om dere skjønner. Beklager heslige detaljer.

Jeg har brukt diverse oppskrifter fra f.eks lenabeatrice sin blogg. Og andre tips.

Er IKKE gravid, hehe! Har spiral og PCOS. Skulle tatt seg ut om det kom flere nå... mrrr..

karbjunkie sa for siden:

Glemte å nevne at jeg trener tre ganger i uken, og går tur hver dag.

karbjunkie sa for siden:

Tåler ikke nøtter.

Litt artig det du sier om vann.. Etter førstemann ble født har jeg slitt masse med vannansamlinger i kroppen, så ille at jeg har "blemmer" av vann på beina. Ikke som i vannblemmer men harde klumper av vann.. Det ble bedre etter jeg fikk tvillingene men nå virker det som ting er på retur igjen. Ble "frisk" av PCOS'en etter tvillingsvangerskapet.. Men det var tydeligvis ikke for lenge... Meh:-(

Tunivers sa for siden:

Styr unna Duphalac, maaasse sukker!
Har du sjekket med stix om du er i ketose?

Sirius sa for siden:

Tenkte det samme; har du sjekket om du faktisk er i ketose med stix? Kan hende du spiser noe (løk, duphalac...etc) som plusser på med x antall karber.

Sukrin sa for siden:

Hm..Duphalac (=sukker) og fett er jo egentlig den værste kombinasjonen...Det er nok der det ligger vil jeg tro...Desuten er det viktig å spise nok fett, ellers vil man nok heller ikke gå ned. Kroppen vil holde fast på det den har når den får alt for lite energi (fett = energi) og tror det er hungersnød...Det finnes andre råd for hard mage enn duphalac...Se under Atkins introduksjonefase, mener det stod et tips mot hard mage der. Lykke til!

Kanutten sa for siden:

Et par ss cocosa fikser hard mage..

Kitt sa for siden:

Står på pakningsvedlegget at Duphalac ikke påvirker blodsukkeret og er helt trygt for diabetikere!

Dette fant jeg på pakningsvedlegget (på nettet):

Og på Diabetes.no står det:

Wonder woman sa for siden:

Jeg la på meg 13 kg på 4 mnd med hormonspiral.... Kan det være den?

Kanutten sa for siden:

Jeg gikk kraftig opp i vekt av p-sprøyta..:mad:

Nerthus sa for siden:

Nåh... jeg fikk satt inn hormonspiral for et år siden... var uten noe hormonell prevensjon i 6 mnd på forhånd. Kan den virkelig "kødde" det til på denne måten? Tar med at det var etter at jeg begynte med p-piller i 16-årsalderen at kg raste på - og ble... har stort sett vært samme vekta siden den alderen med unntak av en del bråkjekke slankeforsøk som endte med god vektnedgang - og god vektoppgang etterpå... :rolleyes:
Bør kanskje vurdere å ta den ut... men får sinnsyke menssmerter og -blødninger da så da må jeg finne en annen måte å redusere dette på...

Kanutten sa for siden:

Kobberspiral?? Jeg byttet til det og er kjempefornøyd!

Nerthus sa for siden:

Sto som alternativ - men gynekologen sa at den ville heller øke blødning enn minske... og DET har jeg ikke behov for ;)

Kanutten sa for siden:

Hos meg avtok blødningen og jeg blødde MYE før jeg fikk satt inn spiralen. Jeg brukte BÅDE tampong og bind, samt en vaskeklut i en ekstra truse utenpå.. Samtidig.. :o Nå blør jeg i omtrent 3 dager og jeg bruker menskopp og bare det. For meg så var det en stor forandring. Nå merker jeg knapt mensen..

Sanney sa for siden:

jeg la ikke nevneverdig på meg da jeg tok p spøyte.. greit, det går veldig sakte nedover, sånn opp og ned den samme kiloen ørten ganger, men ikke noe jeg har lagt merke til etter at jeg begynte med det.

Nerthus sa for siden:

NÅh... noterer i boka til litt senere... jeg synes det var så j.. å sette den inn at jeg må manne meg (eller helst KVINNE meg) opp for å ta den ut... må nok lese meg litt mer opp også.

Kanutten sa for siden:

Det skal også sies at i de to første månedene etter innsettingen blødde jeg endel og hadde litt rievondt.. Men hold ut! Det blir mye bedre etterpå!

Megvel sa for siden:

Ikke rart du sliter med nedgang da Nerthus!? Hormonspiral er beryktet for dette.

TS: Det de andre sier om fett og totalkalori er viktig. Har du kjørt lavkalori før må du opp i kalori i et par uker minst for å få forbrenningen i gang igjen. Altså -høykalori pga FETT! Det er nødvendig at du får i deg nok fett. En lur løsning er å ta skiver med ost og høvle smør med ostehøvel, rulle og spise det. Som de andre sier - cocosa gjør susen. Du kan også ta deg en Cavalier sjokolade og holde deg i nærheten av et toalett. De medisinske greiene er ikke helt greit...

Nerthus sa for siden:

Jeg hadde menssmerter og blødninger (små men allikevel) nesten daglig i 6 mnd med hormonspiral før det ga seg... :rolleyes:
Nå skal jeg slutte å kapre tråden her! Tar dette i en annen tråd istedet -takk for tilbakemeldingene!

Fader... selv om jeg har brukt p-piller hele livet? Bare med 6 mnd pause før jeg satte inn hormonspiral?

karbjunkie sa for siden:

Heisann alle sammen. N åer det jo sånn at duphalac ikke tas opp i tarmen slik som annen mat gjør.

Jeg gikk ned 20kg etter jeg fikk hormonspiralen for snart 2 år siden så jeg tror ikke det er den som gjør at jeg PLUTSELIG har gått opp 7kg. Føler meg nesten dum, nå veier jeg 88forresten :-SS

Skulle ønske jeg ikke begynte å slanke meg, burde vært fornøyd på 78-79...

Ser mange her nevner ketose.. men jeg bruker jo ikke ketolyse?

Kommer ikke til å fjerne spiralen, det fungerer jo ikke.

Hvis duphalac virkelig ødelegger så mye så.. huff da.. Jeg kan jo ikke væer forstoppet heller..

vurderer nesten å spise vanlig i en uke nå og se hvordan det går.. Føler meg slapp og har migrnee hver dag.

Kitt sa for siden:

Ser ut som du spiser alt for lite fett, syns jeg altså!
At du er så forstoppet, kan også være en indikasjon på det.
Noe annet er at du har sluttet å drikke så mye cola. Klarer du å drikke mer enn 3l vann og kaffe for å kompensere for det?
Jeg drikker mindre enn halvparten av det jeg drikker til vanlig om jeg ikke får min cola zero!:eek:
Og får jeg ikke i meg nok væske (og koffein) blir jeg forstoppet og får monsterhodepine!:eek:

karbjunkie sa for siden:

Drikker nok like mye vann som cola + kaffe.
Får i meg lite fett? Syns ikke jeg gjør annet enn å spise, avokado, bacon, etc. Jeg liker ikke fett så veldig godt.

Jeg angrer faktisk på at jeg begynte. Det er jo mulig dette ikke er for meg.

karbjunkie sa for siden:

Forresten bruker jeg sjukt mye meiersmør og ost da.. syns jeg spiser ganske mye. Eneste jeg savner er frukt

Jabba sa for siden:

Hvis du er forstoppet - hva med å prøve Gerds fløtegrøt et par dager...det pleier å få fart på saker og ting for mange...
Jeg vil også anbefale Cocosa...som "oljer systemet" meget effektivt....

Eucalyptus sa for siden:

Leste noe her inne om treg mage og fikk et flott tips som funker for meg iallefall: 1 skive Fiberrik solsikke etter frokost. Lykke, til og så håper jeg det ordner seg for deg:)

Frodtiz sa for siden:

Hva med å bytte ut dufalacken med litt linfrø i youghurt naturell?
Eller mere linfrø i knekkebrød,det får sikkert sving på magen :)

lillemeg88 sa for siden:

jeg blandet cocosa, kanel og bittelitt confecta cacaopulver og helte vann over! det var ganske godt, og hjelper mot treg mage! :) er også enig med ecualyptus med at fiberrik også hjelper (men da må man også huske og drikke litt mer)

Nerthus sa for siden:

Karbjunkie - hvordan går det med deg? :)

Megvel sa for siden:

Du spiser ketogent (under 20KH i døgnet?)

karbjunkie sa for siden:

Hei dere.

Nei, spiste ikke ketogent.

Nå har jeg byttet tilbake til normal kost med vanlig med karbohydrater, etter jeg skrev denne tråden og jeg har gått ned til 81kilo. Tror jeg holder meg med karbohydrater og forstår at dette ikke fungerer for meg dessverre.. Har mer overskudd nå også og null migrene.. Er heller ikke så forstoppet lenger

Lykke til videre alle sammen :-)

Nerthus sa for siden:

Bare lurer - drakk du vanlig cola på lavkarbo-diett? Ser du nevner at du drikker like mye vann som cola+kaffe...

Coopteddy sa for siden:

Dette var jo rett og slett bare besynderlig. Men bra at forstoppelse og hodepine er på vikende front da.
Om du skulle få lyst til å prøve igjen, synes jeg tipset om å kontakte Hexeberg virker lurt. Har lest om mange med start i motbakke her inne, men dette tror jeg var helt eksepsjonelt.
Lykke til videre, uansett!

karbjunkie sa for siden:

Som sagt.. drakk ikke cola på lavkarbo.. bare vann og kaffe :)

Veldig godt å være kvitt migrenen ja.. Imorgen går hormonspiralen så får vi se om jeg går ned noe etter det og kanskje kan prøve lavkarbo igjen..

ada-emilie sa for siden:

Merkelig det med den medisinen.Er det ikke det samme som laktulose? Jeg brukte laktulose tidligere i god tro om at den ikke påvirket blodsukkeret, Hadde lest på nettet at sukkeret ikke ble tatt opp! Milde Gud! Her bl.a :www.relis.no/Publikasjoner/Arkiv/2005/Bruk_av_laktulose_til_laktoseintolerante_pasienter

Legemiddelet er et disakkarid som består av et molekyl galaktose og et molekyl fruktose. Tynntarmens disakkaridaser spalter ikke laktulose, og mindre enn 2 % av legemiddelet absorberes. I tykktarmen spaltes legemiddelet til blant annet melkesyre, eddiksyre, metan og hydrogen (4). Laktulose spaltes ikke til laktose men kan inneholde rester av laktose fra fremstillingsprosessen.

Går du på medisiner? Det er en god del som øker vekta. Og har du mensen snart?

Nerthus sa for siden:

Ok - misforsto jeg :) Har du vært gjennom en ordentlig lege-sjekk i forbindelse med at du går opp så mye på lavkarbo?
Jeg har svært lave d-vit nivå nå og har lest at dette kan øke fettlagring og minske fettforbrenning uten at jeg skal si at det er årsaken til at jeg ikke går ned i vekt.
Vurderer også sterkt å ta ut hormonspiral - men har sterkt i minne enda smerten ved å sette den inn så jeg må "kvinne" meg litt opp først. ;)

Maylinn26 sa for siden:

Jeg har fått prentet inn, tell karbohydrater, ikke kalorier!!!:)

Maylinn26 sa for siden:

Det samme tenkte jeg! Jeg teller ikke kalorier i det hele tatt... Kun karbo;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.