< Tilbake til oversikten

Bounty

#1

cillesnuppa sa for siden:

Hele teksten med bilder finner du her.

Du trenger:
Kokosmelk
2 ss kaldpresset kokosolje
2 ss sukrin
150-200 gram kokos
150 gram mørk sjokolade
Jeg bruker kokosmelken fra Santa Maria på grunn av dens lave innhold av karbohydrater. Jeg lar den stå kaldt i kjøleskapet så den skiller seg, og bruker så hele den stivnede delen. Dette smelter jeg i en kjele sammen med to store spiseskjeer kaldpresset kokosolje.

Deretter rører jeg inn sukrin. Jeg bruker cirka to spiseskjeer, her det er bare å smake og ta så mye man ønsker selv. Rør deretter inn kokosen.
Kle en firkantet form (for eksempel en ildfast form eller en stor brødform) med plastfolie. Smør bounty-massen ut og sett den i kjøleskapet. Når massen er stivnet, etter 1-2 timer, løfter du den ut av formen, og skjærer den i passe store firkanter. En munnfull er passe størrelse, synes jeg. De første gangene jeg lagde disse, brukte jeg lang tid på å trille massen til kuler. Det ser veldig lekkert ut, men det smaker jo like godt og er mye raskere å lage ved å skjære opp firkanter. Så da gjør jeg det i stedet!

Smelt sjokolade. Jeg bruker gjerne Freia Premium 70 %, den liker alle i familien. Eller så kan du lage sjokolade selv La sjokoladen avkjøles litt, og dypp så hver bit i den smeltede sjokoladen. Bruk to gafler når du gjør dette, slik at overflødig sjokolade renner av. Sett bitene på et brett kledd med matpapir, og sett de i kjøleskapet til de stivner. Oppbevares i en lufttett boks i kjøleskapet.

Velbekomme!


#2

sommermam sa for siden:

Denne er notert. ;)


#3

Mari:) sa for siden:

NAM..!! Blir denna like "kremete" som den orginale bountyen? ELSKAR bountry!! :D Denna ska eg jammen meg prøve når eg er ferdig med introduksjonen :) :)


#4

lifejack sa for siden:

Mmmm, jeg lager noe lignende, men med litt mindre kokosmelk tror jeg. Synes det smaker bedre enn originalen:D


#5

cillesnuppa sa for siden:

Mari: Jeg husker nesten ikke hvordan vanlig Bounty er! Men den er iallfall kjempegod!


#6

Tiki sa for siden:

Lagret til senere bruk :)

Akkurat nå er det ikke kunstig søtning i kostholdet.


#7

Kremtoppen sa for siden:

Mmmmmm...:p Må prøves. Hvor mye kokosmelk bruker du?


#8

rava sa for siden:

Holder på å lage disse nå, er kjempe spent :D

Skal servere de i forening i kvell, so it better be good ;)


#9

Alm sa for siden:

MÅ man bruke cocosa? Hva er funksjonen til oljen i oppskriften?


#10

cillesnuppa sa for siden:

Sukrin er ikke kunstig søtning :) Jeg bruker ikke kunstig søtning selv!

Kokosoljen er med for å understreke kokossmaken, i tillegg tenkte jeg vel en gang at jeg skulle ha det med for å øke fettinnholdet!

Jeg bruker hele den faste delen av en 400 grams boks :)


#11

KarMa40 sa for siden:

Herrefred!!

Kokoskremen er V I D U N D E R L I G ! ! !:D:D:D

Jeg orker ikke vente 2 timer på kjøleskapet, holder det med 10 min i fryseren?:)


#12

kokkemor sa for siden:

Kjempegode! Har en kakeboks med disse stående i kjøleskapet og koser meg stadig med en bit til kaffen. Takk for oppskrift!



#14

Shamu sa for siden:

Disse har jeg testet. Første bit ble en skuffelse, smakte ikke bounty og for lite søtt.
Så sto da fatet der, og utover quelden ble man fristet til å prøve en til. Den var bedre.
Kveld to ble fatet tømt og Mr B og jeg er såre fornøyd med lørdagsgodisen vår. hehe..

Takk for oppskrift! Har en halv kokosmasse liggende i fryseren klar for å dyppes i sjokolade til helgen.


#15

ruslepølsa sa for siden:

Vet ikke om du fortsatt lese forumet. Håper det cillesnuppa.
Testet å lage disse på fredag og jeg må si.. De er FARLIG gode.
vet nesten ikke om jeg tør lage flere. Ser lett for meg at en sånn batch går med en helg..
Dette er det første "gotteriet" jeg har lagd(noengang) og spist på 2 mnd etter at jeg startet med lavkarbo.. ble en 10 stk spist i løp av helgen og regnet med å se vektoppgang på mandag morgen.. men jeg jeg gikk faktisk ned mere enn jeg jeg har gjordt på 14 dager..
Min Samboer digget de også og hun er ikke på lavkarbo og sier hun ikke vil pga hun vil savne sjokolade og snop.. MEN med dette ser det ut som jeg kan vinne henner over.
Oppskrivet er skrevet ut og lagt inn i min faste oppskrifts samling.. TAkker så mye. :-)
MVh
ruslepølsa


#16

veronika78 sa for siden:

hvor mange karber er det pr stk?


#17

Mellon sa for siden:

Må testes. Liker å lage litt lavkarbokonfetk å ha i kjøleskapet til å bite i, nå har jeg akkurat spist opp den forrige porsjonen jeg laget, den holdt vel faktisk i 2-3 uker, så jeg frotser ikke, bare en kosebit til kaffen innimellom. Elsker bounty, må gå kjøpe kokosmelk får å få til denne ser jeg, og mørk sjokolade :D


#18

Diwa sa for siden:

jeg lurer også veldig på hvor mange karbs det er ?


#19

Mette B sa for siden:

Fikk ikke til å smelte sjokoladen jeg... Hva er trikset her?


#20

blingbling sa for siden:

nam.. denne skal prøves..
La inn ingrediensene på diett.no og da ble det 41,25 karbs på hele røren...

  • Kokosmelk, santa maria (200g) : 2 g
    Cocosa extra virgin oil, økologisk: 0g
    Kokosmasse, Rema 1000(150g) : 9,75g
    premium mørk sjokolade 70% kakao (100g) : 29,5 g

Så da er det bare å dele på antall biter man lager:)


#21

marjusen sa for siden:

Bruker du sukkerfri mørk sjokolade minker karboen med værtfall 25 kh:)


#22

Nnem sa for siden:

Skal lage denne senere jeg.


#23

frøken sa for siden:

Bruker du sjokoladen til sukkerfritt er det kun 2 karbs pr 100 gram.
Og vær obs på kokosmasse, store variasjoner her.

Lagde denne i dag, smakte meg frem med søtning. Brukte en blanding av sukrinmelis, flytende natreen og splenda. Farlig gode og veldig mektig. Men massen ble litt smulete, var litt vanskelig å rulle i sjokoladen. Bruker du bare 100 gram sjokolade til hele sulamitten? Jeg brukte 150 g og det holdt ikke....


#24

lizliz sa for siden:

uuuh.. denne skal jeg teste på lørdag.. må kjøpe cocosa først bare :D



#26

FakeSmile sa for siden:

Guud- da må jeg spørre deg om noe! Jeg har laget røren nå, men den blir aldri fast nok til at jeg får laget biter av den! Skjedde det med deg? Røren har stått i kjøleskapet i snart halvannen time nå, og jeg regelrett LENGTER etter en godbit- har gledet meg til Fotballfrues bounty i heele kveld :)


#27

Alchillea sa for siden:

Denne var kjempegod!!! Trenger ikke være på lavkarbo for å digge den;)

Fake Smile: Det tok faktisk en del tid før røra lot seg forme, absolutt en fordel å ha den i kjøleskapet. Men når den først har stivnet henger den fint sammen. Sjokoladen blir fortere tykk...


#28

anett21 sa for siden:

hei.
hvor lenge må kokkosmelka stå i kjøleskapet før denn skiller seg?? tenkte eg skulle lage bounty nå men melka var ikke stivnet....


#29

Smakfull sa for siden:

Tror det holder over natten i kjøleskap?

jeg lagde denne i dag og jeg er utrolig positivt overrasket:) Var litt skeptisk til kun 2 ss søtning, men den er veldig søt og god. Mektige saker, jeg og kjæresten greide bare 1/3 av bountyene, får ta resten annen dag :) Synes det smaker bedre enn originalen, men jeg synes original bounty smaker for lite kokos.


#30

FrkMarge sa for siden:

Jeg prøvde meg på denne i går. Men massen blir jo ikke skikkelig formbar? Den smulderer opp slik at det var veldig vanskelig å lage skikkelige barer av den.

Men... de var utrolig gode da :sikle: Kan virkelig anbefales :)


#31

Luggetuppen sa for siden:

Jeg brukte Eldorado sin, og den skilte seg etter et par timer i kjøleskapet. Alt det hvite lå på toppen (men det blir ikke ordentlig stivt altså, bare tykkere og hvitere enn kokosmelk ikke ikke har skilt seg), men det ble igjen en blank, tjukk væske i bunnen.

Jeg venter forresten på at bountyen min har stått lenge nok i kjøleskapet til at jeg kan ha på sjokoladen :)


#32

FrkMarge sa for siden:

Lager dere bitene først og så avkjøler?
Jeg puttet allt sammen oppi en liten isboks og lot det stå i kjøleskapet til dagen etter. Da var den jo fin og stiv, men den smuldret når jeg forsøkte å skjære den i biter.


#33

FakeSmile sa for siden:

Jeg lot den stå ganske lenge i kjøleskapet, 4-5 timer, evt over natten. Ha det i en vanlig bolle, også lager du bitene selv for hånd. Jeg brukte en spiseskje for å lage gode portioner, lagde de til bountyliknende barer, dyppet de i sjokoladen, for så å sette de på et brett med bakepapir og inn i kjøleskapet i 30-40 min etterpå :)


#34

Luggetuppen sa for siden:

Det funket dårlig å skjære dem opp her også. Tror jeg skal bruke mindre kokos neste gang (brukte 175 gr), og heller trille kuler/barer av dem. Jeg hadde forresten litt Cocosa i den smeltede sjokoladen også, da ble den bittelitt tynnere i konsistensen og det ble lettere å dyppe bitene.


#35

Tonjenic sa for siden:

Bitene er formet og står i fryseren nå! :) Skal helle dem i sjokolade etterpå! :) Men jeg ser nå at jeg mulignes har gjort noe galt :P Jeg tok det blanke flytende i kokosmelken jeg. Ser nå at man skal bruke det faste stive og så varme det opp eller?`Det gikk fint å forme de men de var litt løse og vanskelig å få faste. Håper de blir faste i fryseren da?


#36

lille_trille sa for siden:

Denne skal lages i dag. Noen som har prøvd annen søtning enn sukrin? Er ikke så veldig begeistret for den.


#37

synsegulla sa for siden:

Mmmm, dette skal jeg lage i kveld.


#38

Lich sa for siden:

Dermed er denne lagret ,skal lages til jul:)


#39

cicca89 sa for siden:

er det krise om man bruker sukrinmelis i stedet for vanlig sukrin? :)


#40

nellie sa for siden:

Tror det til og med kan bli bedre.:)


#41

TrillTrall sa for siden:

Er det noe som helst som blir BEDRE med sukrinmelis?! :confused: ;)


#42

Supera sa for siden:

Da foreslår jeg et eksperiment. Lag usøtet marsipan. Del deigen i to og søt den ene med vanlig sukrin og den andre med sukrinmelis. Se om ikke den laget med sukrinmelis blir bedre. ;)


#43

nellie sa for siden:

Ja, type konfekt, som bounty, fudge osv.


#44

Honeybaystar sa for siden:

Den beste måten å smelte sjokolade på er i vannbad. Kok opp en liten kasserolle med vann, knekk sjokoladen i biter i en kopp/målebeger som tåler varme og legg i vannet. Pass på at vannet ikke går over i sjokoladen. Det går an å ha i en kladd med kokosolje, da er sjokoladen enklere å jobbe med + dette blir FAT BOMB fra ytterst til innerst


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.