< Tilbake til oversikten

Trenger litt hjelp ... (Om sukkeralkoholer i sjokolade)

bobbla sa for siden:

Har kjøpt meg sukkerfri sjokolade til noe greier jeg skal lage og mener jeg husker at man skal trekke ifra sukkerlkoholene på karbohydratinnholdtet....

Dette er en sjokolade kjøpt på helsekost, fra cavalier, men det står ikke sukkeralkoholer bakpå....
Rett under korbohydrater står det "of which polyols" / "hvorav polyoler" er dette det samme som sukkeralkoholer? Lurer på om denne sjokoladen er "safe" å spise lissom :D

Nero sa for siden:

Polyoler = sukkeralkoholer, så de kan du trekke fra :)

Cavalier sjokolade er godt, jeg tror det er den med minst karbo i - men pass opp for reaksjoner i magen. Mye luft og muligens løs mage (iallafall hvis du spier hele plata om den er på 80 gram) ;)

Tiki sa for siden:

Det betyr sukkeralkeholder ja som kan trekkes fra. Cavalier er safe. Sen mørkeste har minst kh og de lyse og andre med mere greier i har mere.

Vær obs på at det denne er søtet med, er det maltinol da? gir mange mageknip og noen diare. Så vær litt obs, og kanskje ikke sette til livs en hel plate.

bobbla sa for siden:

Tusen takk for svar :D
Da kan jeg kose meg i kveld med god samvittighet :D

Sbond sa for siden:

Offtopic: Hvor får man kjøpt denne Cavalier sjokoladen? Var å leta etter mørkesjokolader igår, fant bare freia 70% kokesjokolade, men syns det var litt mange karbo i denne!

Bonitta sa for siden:

Jeg kjøper dem på Sunkost.

Sbond sa for siden:

Tusen takk for lynkjapt svar. :klem:

BitTorres sa for siden:

Ifølge "kostdoktorn" kan halvparten av sukkeralkoholene bli til vanlig sukker i kroppen, derfor får flere problemer med vekte pga av godteri som inneholder det som skal være "safe".

Gracella sa for siden:

Det kommer an på typen sukkeralkohol.
Xylitol og sorbitol er to slike. Er noe søtet med de, må/bør man regne med i alle fall halvparten av de karbene de utgjør.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.