< Tilbake til oversikten

Jeg er også ny her inne ...

beardis| sa for siden:

Hei:) Jeg er også ny her inne og veldig ny på området lavkarbo. skjønner at jeg trenger å lese ganske mye mer for å forstå hele lavkarbo-ideen, men har ett spørsmål som jeg håper noen kan hjelpe meg med. Jeg lurer rett og slett på om det går an å gi ett mål på hvor mye fett man trenger å spise i løpet av ett døgn for at det skal være tilstrekkelig mhp vektnedgang? Jeg har i alle år (54 av dem faktisk) ikke vært så veldig glad i fett, (unntatt den som er i sjokoladen da:rolleyes:) så jeg har litt problemer med å spise så mye fett. Det eneste fettet jeg egentlig er glad i er bacon, men orker jo ikke å spise det hele tida;)
Har lest endel rundt her inne og ser at det er så mange aktive og flinke folk her inne, noen som kan hjelpe en litt forvirret ny-på-lavkarbo-sjel?

Nerthus sa for siden:

Det er litt vanskelig å gi deg råd utifra "egenkomponert" kosthold, men basis-reglene er slik at spiser du under 72 gram karbo pr dag kan du spise så mye fett du vil. Er du i ketose og spiser veldig lite karbo, bør du ligge ihvertfall på rundt 70% av dagens kcalorinntak i fett. Fett har 9 kcal pr gram, mens karbo og protein har 4 kcal pr gram. Husk også at du bør spise NOK protein, den generelle tommelfingerregel er 1-1.5gram protein pr kg kroppsvekt.

Det finnes mange tråder om hvordan få i seg nok fett, søk litt på første siden av www.lavkarbo.no og bli inspirert!
Smør til steking, avocado, laks, makrell, olje i salaten og majones er greie fettkilder. Er du uvant med fett kan du innføre litt og litt, du MÅ ikke drukne maten din i starten :)

Charlott sa for siden:

Samt bacon, nakkekoteletter og entrecotè og meieriprodukter :D

Hjertelig velkommen og ikke minst lykke til!

Grethe B sa for siden:

Hei og Velkommen, beardis.
[font=Comic Sans MS][/font]
Fløte i kaffe`n, en desj rømme til laksen, avocado som Nerthus sier, det er en kjempeflott kilde. Og den FØLES ikke som fett.
Kommer til å gå bra skal du se, les deg "opp" rundt omkring her inne. Det er et fantastisk forum med mange gode tips og oppskrifter, og så mange flotte og hyggelige mennesker. :)
Lykke til fremover!

beardis| sa for siden:

Tusen takk dere for svar, jeg er i ketose, har forunderlig lite behov for mat, og spiser nok kanskje enkelte dager alt for lite, både av fett og proteiner..... Men jeg må nok kaste meg rundt og lese og lese til øyet blir stort og vått om LCHF. Jeg har kuttet ut alt sukker, alt av brød/kornprodukter, all pasta, ris etc. spiser kun kjøtt/grønnsaker + det jeg klarer å få til av fett. Har gått ned ca. 5 kg på 4 uker, så det skjer jo noe:)
Forresten dere - hvordan får dere lagt til en sånn ticker? Jeg fikk lagd en men vet ikke helt hvordan jeg får lagt den til profilen min?

Huskatt sa for siden:

Hei!
Finner ingen tråd som passer til det jeg er ute etter, derfor hiver jeg meg inn her da det er andre helt nye :)
Hvordan får man slike border/vektstatistikk nederst? Jeg vil ha en slik som viser vektstatistikk.. :P

Charlott sa for siden:

Det ligger en link til det i innlegget over ditt, i Sweet Girls innlegg :)

Huskatt sa for siden:

Takk!
Jeg har nå gjort det som linken sa, lurer på om det dukker opp en ticker nå? :)

nina elisabeth sa for siden:

hei...ser det brukes mye laks...men jeg liker IKKE laks...går ørretfileter like greit?

senorita sa for siden:

ørret funker fint :)

nina elisabeth sa for siden:

flott:) har desverre talldysleksi...så sliter med omregningene og få sett godt nok på pakkene hva som er lov og ikke...

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.