Lurte på om det var andre her inne som har mindre enn 15kg som skal av og som fokuserer masse på trening?
Jeg gjør det selv og merker at etter litt over en måned på ketolyse/lavkarbo så må jeg justere fokuset mitt litt. Jeg går sakte ned i vekt men minsker enormt i omkrets. jeg bygger med andre ord mye muskler. Føler derfor det blir feil å si at jeg prøver å gå ned i vekt og tenker heller at jeg prøver å bli sunnere, friskere og sterkere. Jeg skal rett og slett komme i mitt livs form. Vekten får bli det den blir når fettprosenten blir lav nok til at jeg er fornøyd.
Dietten passer fantastisk godt for meg (med en dag med oppkarbing for å fylle opp glukogenlagrene til tunge styrkeløft), hormoner er i balanse, energien er på topp, humøret er på topp og jeg trener HARDT!
Føler dette funker bra så langt og ser for meg at jeg kan leve med dette lenge.
Dette er mine resultater så langt:
Oppstart 2.1.11 78,5kg
Veiedag1 9.1.11 76,8kg (-1,7kg) Totalt -1,7
Veiedag2 16.1.11 76,7 (-0,1kg) Totalt -1,8
Veiedag3 21.1.11 76,0 (-0,7kg) Totalt -2,5
Veiedag4 28.1.11 76,00+ Mensen
Veiedag5 4.2.11 75,9 (-0.1kg) Totalt -2,6
Veiedag6 11.2.11 samme Totalt -2,6
Mine mål:
Lår: Start 64cm - 61cm - 59.5cm - 58.5cm - 57.5cm Totalt -6.5cm
Midje: Start 78cm - 74cm - 73cm - 72.5cm - 71.5cm Totalt -6.5cm
Mage (ca bukselinning): Start 98cm - 93cm - 92cm - 89.5cm Totalt -8.5cm
Hofter: Start 114cm - 110cm - 108cm - 107.5 Totalt -6.5cm
Overarmer: Start 31.5cm - 31cm - 29.5cm - 28.5 Totalt -3cm
Byste/rygg: Start 97cm - 91cm - 90cm - 88.5cm - samme Totalt -8.5cm
Det blir minus 39.5 centimeter til sammen det!
VIl gjerne høre fra andre som har samme fokus og innstilling til lavkarbodietten sin!
Jeg har skiftet fokus i det siste og begynt å trene endel styrketrening. Har fortsatt minst 20 kilo som burde vekk, men orker ikke holde på med den destruktive slankinga akkurat nå.. Mer lyst til å gjøre noe konstruktivt med kroppen:) Virker som at det hjelper litt på fettet også, så da er det jo egentlig greit, selvom det ikke akkurat raser ned..
Flott innstilling :D Blir så glad når jeg leser sånt!!
Jeg er normalvektig, og begynte ikke på lavkarbo pga slanking, men rett og slett pga og opprettholde god helse :) Har et par "pyntekilo" ekstra, men tenker at dette kan fikses med trening :) Veit at det funker!! Jeg trenger ikke gå ned i vekt heller, kan godt gå opp 5 kilo hvis det er muskler :p hehe...
Synes det er flott at det er flere som fokuserer på helsa og ikke bare det tallet som vises på vekta :)
Tror nok mange av de som er negative til lavkarbo hadde blitt mer positive til det dersom fokuset var mer på hvorfor det er bra for kroppen å spise sånn og hvordan man i kombinasjon med trening kan få sin egen ideelle kropp ut i fra det utgangspunktet man har.
Mange som er negative til lavkarbo fordi de forbinder det med folk som bare vil sitte i sofaen og spise feit mat men likevel gå ned i vekt.
Det er ihvertfall det jeg har fått høre veldig ofte. Når de får vite at normalvektige som trener mye også spiser sånn så blir de liksom litt sånn å.......
Skal definitivt ta turen inn i journalen din! Og sjekke ut oppskriftene!
Helt enig!!
Lavkarbo blir stort sett forbundet med slanking av de som ikke kan noe særlig om det, og da trur jeg mange blir negative og tenker "aah, nok en slankekur". Jeg har absolutt ikke noe negativt å si om å spise lavkarbo for å gå ned i vekt!! Synes det er helt supert at de som er overvektige og kanskje ikke har mulighet til å trene endrer til dette kostholdet!
Men det er så synd at "alle andre" skal forbinde lavkarbo med slanking, trur dette fører til at mange normalvektige unngår det, siden de ikke vet om alle andre helsegevinster.
Det er også mange av de uvitende som trur lavkarbo=nullkarbo, og dette trur jeg også fører til at folk kan få et feil inntrykk av det.
Man må ikke spise ketogent for å oppnå god helseeffekt :) og man kan spise gulrot og andre rotgrønnsaker innimellom og allikevel spise lavkarbo. Til og med en liten potet og litt grove kornproduker en gang iblant. Man har ikke et høykarbokosthold av den grunn. Det er heller ingen krise om man spiser "vanlig" en gang innimellom når man f.eks blir bedt bort.
For de som er overvektige og slanker seg er det selvfølgelig nødvendig å være strengere for å oppnå den vektnedgangen de ønsker/trenger, men det betyr ikke at alle som har et lavkarbokosthold på spise 15-20 gram karbohydrater om dagen 365 dager i året for å ha et sunt kosthold som opprettholder god helse :) og det er det jeg har fått inntrykk av at mange av de som er uvitende tror.
nå blei det mye babling her, men ville bare lufte tankene litt :)
Virker som "alle" som er imot lavkarbo trur man MÅ spise tilnærmet nullkarbo og proppe i seg så mye fett man klarer :p
Jeg har satt 30 kg som et tenkt antall kilo å gå ned i vekt, men fokukset mitt er at jeg helst vil bli i superform og at trening skal bli en skikkelig integrert del av livet mitt, og tenker i den forbindelse at jeg egentlig ikke vet hva vekten vil vise når jeg er fonøyd med formen og fettprosenten min.
Det har vært skikkelig nedtur de siste par ukene da formen har vært så elendig at jeg har blitt andpusten av å ta på meg skoene, og dagsformen har vært i retning av å ligge mesteparten av dagen på sofaen uten krefter til å gjøre vanlig husarbeid engang.
Formen har så vidt steget de siste dagene, så jeg håper det er begynnelsen på noe bra. Jeg vil SÅ gjerne trene, og lengter etter løpeturer på fjellet, og jeg har fullt utstyr med vekter, vektbenk og tredemølle hjemme, men foreløpig støver de ned... :(
Jeg er veldig interessert i hva du spiser, og hva du trener og hvordan du legger opp alt sammen :)
Jeg er egentlig ikke ute etter direkte slanking (selv om det er en nødvendig del av planen min sånn som jeg har endt opp) men etter å få et aktivt liv, være frisk, sunn, spenstig, og i gooood form!!! Det er min største drøm for tiden :)
Synes du setter deg veldige fine mål LanoGakkGakk :)
Vektnedgang kan være en positiv bivirkning av trening og lavkarbokosthold, i tillegg til så myye mer :)
Og LanoGakkGakk jeg ble andpusten av å gå opp trappen hjemme! Tenkte at da var det på tide å gjøre noe! Og jeg kjenner jeg er litt sjalu på treningsenteret du har hjemme i stua:)
Her! :) Jeg trener 2 - 3 ganger i uken, og bruker lavkarbo for å bygge opp styrke, smidighet og hurtighet. Jeg har fått veldig bra resultater og har vel kanskje toppen 8 - 9 ønskekilo som skal av. Har som mål at jeg skal ha vel definerte magemuskler. Har antydning til en firepakning nå. :p
Treningen består for det meste av knebøy, markløft, benkpress og skulderpress. I tillegg supplementerer jeg med kroppsvektøvelser i form av armhevinger, kroppshevinger, invertert roing, planken, og benløft på benk.
Jeg begynte med tom stang på 20 kg på de store øvelsene, og la på 2,5 kg for hver treningsøkt. Programmet er delt inn et et A og et B program som trenes annenhver gang. Jeg trener typisk mandag, onsdag og fredag. Er aktiv ellers i hverdagen.
A består av:
5 x 5 knebøy
5 x 5 benkpress
3 x til utmattelse invertert roing / eller barbell roing
3 x til utmattelse med armhevinger
3 x 12 benløft på benk
B består av:
5 x 5 knebøy
5 x 5 skulderpress
1 x 5 markløft
3 x til utmattelse kroppshevinger, alternerende overhånds og underhånds grep
3 x 60 sekunder planke
I tillegg kjører jeg HIIT noen ganger i uken, og fyller på med noen isolasjonsøvelser etter smak og behag. Dette fungerer veldig bra, og jeg har gått opp i vekt samtidig som midjemålet har vært noenlunde stabilt. Jeg kommer nok til å gå opp litt i midjemål pga. oblique musklene begynner å "ese" ut. De erstatter "love handles". :p
Kostholdsmessig propper jeg med egg, fisk, alt mulig slags kjøtt (helst gressfødd helgrillet entrecôte, lite kylling og kun økologisk), mye grønt og annet. Forsøker å holde meg på rundt 3000 - 3500 kcal per dag. Dager jeg trener har jeg høyere inntak av karbohydrater. Rundt 100 - 120 gram, gjerne fra potet eller søtpotet. Ris går til nød. På dager jeg ikke trener øker jeg fett, og minker nesten helt karbohydrat. Kun fra grønt og salat.
Jeg følger også leangains.com prinsippene med ca. 16 timer faste i døgnet, og et spisevindu på rundt 8 timer. 2 - 3 måltid hver dag, og mye vann.
For å få i meg nok mineraler, spesielt magnesium og kalium bruker kosttilskudd for dette samt også D vitaminer. Har fått tak i gel-kapsler med 10000 IU fra big-vits.co.uk. Det er livsviktig at vi har nok høyt nok Vitamin D nivå i kroppen. Det inngår i vanvittig mange prosesser, og mange har et farlig lavt nivå. Jeg har målt mitt og første gang hadde jeg 78 nmol/L - for 5 mnd. siden hadde jeg 119 nmol/L og skal sjekke igjen snart. Satser på å ligge rundt 160 nmol/L.
Jeg kommer ikke til å endre kosthold etter alt jeg har erfart med omleggingen. Anbefaler de som er interessert i å lese mer om hvordan filosofi jeg følger å ta en titt på Primal Blueprint lenken i signaturen min, samt de andre to lenkene.
Oi Sungrazer, takk for masse nyttig informasjon!!! Og takk for linken til den bloggen i bildetråden! Der var det både treningsinspirasjon og oppskrifter. Liker å lese slike blogger:)
Og et mer strukturert treningsopplegg tror jeg er det jeg trenger fremover også.
jeg trener 5-6 ganger i uken men tar det litt på feelingen hvilke muskelgrupper jeg skal trene eller om det blir cardio.
Ca slik har jeg trent den siste uken:
Siden jeg prøver å gå ned i fettprosent blir det tre cardio økter på 60-80 minutter hver (lavere intensitet for å forbrenne mest mulig fett)
En økt på ben og mage
En økt på armer og rygg
En økt det jeg føler jeg trenger mest. Som regel ben og mage. Denne gjør jeg ofte hjemme med utstyr jeg har her. Knebøy, utfall, Pilates for core osv.
På slutten av en kardioøkt an jeg også finne det for godt å ta litt isolert trening på biceps, skuldre eller mage.
Målet er at hele kroppen har blitt trent i løpet av uken og at jeg har fått brent litt fett.
Leser mye på nett og i blader og nye øvelser jeg lærer blir lagt til hver uke.
(og så spionerer jeg på "muskel-gutta" på senteret for å lære nye øvelser. Kun derfor altså;) )
Si i fra om du slenger deg inn på forumet, jeg har Sungrazer som nick der også. :) Vært veldig hyggelig å hatt en større Norsk kontigent der etterhvert. :D
Det er ikke bare skrotten som er fornøyd, men hodet også. Trives mye bedre med meg selv. På fritiden har jeg omtrent ikke gjort annet enn å lese kosthold, ernæring og annet. Forumet på Marks Daily Apple er enormt rikt på informasjon og bunkevis av folk med mye kunnskaper. I tillegg leser jeg andre blogger som er mer spisset, men MDA er hovedkilde til informasjon og inspirasjon.
Bare hyggelig det, glad du likte det. MDA er et oppkomme av informasjon. Jeg har lest bloggen i over et år og har vel enda ikke lest alle artiklene. :)
Det er veldig nyttig, da ser du framgangen bedre. StrongLifts 5 x 5 som jeg kjører krever at jeg legger på 2,5 kg på de store øvelsene for hver trening. Dvs. 7,5 kg i uka. Du når selvfølgelig taket til slutt, men du ser framgang. Det høres også mye ut, men det går veldig greit når du starter fra tom stang.
Et annet opplegg som får veldig skryt er Starting Strength av Mark Rippetoe, følger mye av de samme prinsippene, og er vel opphavsmann til SL 5 x 5.
Det viktigste for oss glade amatører er at vi gjør noe som helst, jeg trener hele kroppen på hver økt, og bruker en drøy halvtime på programmet avhengig av hvor mye folk som er på treningssenteret.
Blyant og notisblokk er et genialt verktøy for å loggføre øvelsene, eller om du har iPhone så vil jeg anbefale gymgoal for å holde rede på treningene.
He he he! Skal ikke disse de gutta der, de kan som regel sakene sine, men inntil man har fått grunnformen på plass (og tro meg - den får du med SL 5 x 5 eller Starting Strength og tilsvarende progammer ) så har man ikke så mye å tjene på isolerte øvelser.
Det som bygger muskler og stresser kroppen til å bygge mest muskler er de øvelsene som benytter flest muskler i hele kroppen. Til dette finner du ikke bedre øvelser enn knebøy, markløft, benkpress og skulderpress. Du bruker samtlige muskler i hele kroppen på disse.
Aller helst skal man stresse kroppen så hardt at man blir rød og varm i huden. Det signaliserer at man har utløst veksthormoner. En effekt som faktisk blir enda bedre om man trener under faste. Altså ikke spiser på mange timer før trening.
Insulin nivåene faller, veksthormoner øker, frie fettsyrer, fettforbrenning, aminosyresyntese samt efedrinhoromer øker. Det er en vinn vinn situasjon.
Jeg føler meg aldri så skjerpet under trening som når jeg ikke har spist på en 16- 18 timer. Greit å fylle på etter trening da, men det trenger nødvendigvis ikke å skje umiddelbart.
Når jeg var 40 kilo overvektig la jeg trening inn som en viktig del av opplegget ved å gå ned i vekt. Resultatet var lite løs hud, og trening ble en del av livet. Jeg gikk ned over 40 kilo, det er 7 år siden nå. Trening har jeg drevet med siden. Løping er det jeg driver mest med. Annbefaler alle trening uansett livssituasjon, det bedrer både kropp og psyke. :)
Jeg har nettopp skiftet fokus, ganske ubevisst - er nettopp blitt bevisst på det .. hvis du skjønner. Jeg har gått ned 16 kg, og det har jeg stort sett gjort uten å trene. Men nå etter jul har jeg skiftet gir, jeg trener 4 ganger i uka, og har begynt å gå ned igjen - men det går saktere nå - og den ubevisste endringen som jeg nettopp har blitt bevisst på (uff, høres skikkelig rotete ut) er at det spiller ingen rolle. Jeg har nettopp blitt klar over hvor gøy det er å trene, og det viktigste nå er å nå målet mitt, som er et gateløp her jeg bor i begynnelsen av juni. At jeg fortsatt går ned er jo selvfølgelig en bonus, jeg har 15 kg for mye, men jeg merker at det å komme i form er et viktigere fokus for meg nå. Spiser lavkarbo, det har jeg gjort siden mai i fjor, og kommer til å fortsette med det resten av livet, trives så godt med det ..merker at kroppen min liker det bedre. Jeg har med meg hodet på en helt annen måte, enn alle de gangene jeg har gått ned før ..
har ikke noe spesielt treningsopplegg jeg følger - jeg løper på tredemølle tre ganger i uka - en gang i uka trener jeg med personlig trener, og da er det mest fokus på styrke, siden jeg trener cardio de andre gangene.
Nå gleder jeg meg til det blir vår og mulig å løpe ute - da kommer jeg trolig til å øke treningsmengden noe... Følger gjerne med her for gode råd:)
Jeg er inne i min femte uke på ketolysekur som fungerer bra. Føler meg velopplagt og har de siste to ukene begynt å trene igjen. Så til spørsmålet mitt. Jeg kjører intervalltrening på tredemølla, men ser at det her refereres til lavintensitet for å brenne mer fett. Siden fettbrenning er viktig for meg akkurat nå, bør jeg altså ha lav intensitet heller enn å bedre kondis ?
Takknemlig for råd.
Du brenner enda mer fett på høy intensitet, men da går det også av musklene som man gjerne vil beholde. Muskler gjør jo også en jobb i fettforbrenning, og dersom man bygger muskler får man generelt sett en høyere forbrenning. Mindre muskelmasse, lavere forbrenning.
Styrketrening og en eller maks to ganger med høyintensistettrening i uken sammen med det å generelt holde seg aktiv er det som har fungert best for meg.
Du brenner mer jevnt over mer ved riktig kosthold ( som lavkarbo kan være - jeg sier kan, fordi mange går fullstendig amok og gjør det verre for seg enn før - det er lett å gå veien med kalorirestriksjon på lavkarbo. Ikke bra ), enn ved trening som du gjør kanskje 3 - 4 timer i en uke som har 168 timer totalt...
5 x 5 @ 120 kg knebøy
5 x 5 @ 45 kg skulderpress
1 x 5 @ 100 kg markløft
3 til utmattelse kroppsheving: 8, 6 og 6
3 x 60 sekunder planke
I tillegg tok jeg noen oppvarmingsett på de tunge øvelsene som jeg ikke lister, men de ligger på rundt 70% av det jeg løfter på settene som gjelder. Oppvarmingen tok jeg i badstuen :P
Lunsj denne dagen var en kyllinggryte med grønnsaker, og etter treningen spiste jeg en seks eggs bacon, salat og tomat omelett. Min favoritt:
Ok, da forstår jeg deg slik at det er bedre å trene og spise lavcarbo uten å telle kalorier. Alternativet er lavcarbo uten trening og med kaloritelling. Jeg ser jo at jeg havner noe høyere på kaloriinntak de dagene jeg trener, trolig fordi jeg blir mer sulten. Siden jeg ikke har allverden av kilo som skal bort, har jeg til nå vært ganske opptatt av kalori-inntaket. Takk for svar. :)
Du har forstått meg riktig, men kalori-inntak spiller en rolle, for mye og du vil stagnere eventuelt gå opp. I og med at du trener styrke vil du antakelig gå opp, men endre form. I så måte er målebåndet din venn. Ta mål rundt byste, mage, hofte, lår og sjekk ved jevne mellomrom.
Vekten lyver. ;) Det er bedre å være muskuløs enn tynnfeit. IMHO.
Å jada, jeg skal nok fortsatt skjele til kaloriinntaket, men uten å stresse det for mye (jeg ligger uansett under "anbefalt" /normalt (?) inntak. Måling har jeg nettopp startet med. Og målet mitt er jo også å få noe mer muskler, selv om det ikke var så galt som jeg trodde. Trenger muskler for å møte eldre dager på en god måte :D
Oppvarming i badstuen hørtes behaglig ut Sungrazer.
Og ja jeg trener heller lengre med lavere intensitet for å maksimere fettforbrennigen men fortsatt brenne nok kalorier. Eller jeg begynte med det forrige uke så vi får se om det funker.
Ellers mange bra svar her på akkurat det.
Tynnfeit er definitivt ikke bra. Er ikke sunt det heller. Både menn og kvinner er sunnest og ser best ut med en god porsjon muskelmasse spør du meg:)
Sterk og slank er mitt mål :D
Men i går trente jeg nok litt for hardt for i dag er det sår hals og forkjøla-symptomer:( Må bli flinkere å ta kosttilskuddene mine tror jeg!
Andre som har opplevd dette med å bli syk etter en ekstra hard treningsøkt?
Hvis du kjører kroppen helt ned og ikke passer på å "bygge den opp" så fort som mulig etterpå, så er den mottakelig for alt mulig slags rar smitte, så det er bare til å passe på å få inn masse næring etter trening.
Må passe bedre på det ja. Spiser bra ifølge lavkarbo filosofien, men husker ikke alltid å ta vitaminene mine. Det burde jeg nok gjøre. Har også sovet veldig dårlig denne uken som var og når jeg da i tillegg har presset kroppen hardt er det kanskje ikke så rart jeg blir syk:(
Jeg hadde en periode hvor jeg ble syk etter HVER eneste førstetrening. Ble endel førstetreninger da, kan du si, for ja, jeg ble jo syk hveeeer eneste gang jeg satte i gang:p Men etter at jeg begynte å ta en proteinshake med en gang jeg kom i garderoben på SATS, så har det ikke skjedd noe mer.
Søvnmangel gjør deg jo også mottakelig for alt mulig, så de to faktorene sammen er ingen god kombo, nei:p
Et spørsmål til Sungrazer: Er interessert i kosttilskudd med store doser. Staten sier jo at det er livsfarlig og at de ikke anbefaler større doser vit D3 er for meg en gåte. Du bestilte fra bigvits.co.uk. Er det mye tull med toll og ekstra "skjulte" kostnader ved å bestille derfra. Har du sjekket ut produsentene om det er "seriøse" aktører.
Det var ingen skjulte kostnader. Jeg holdt meg under tollgrensen på NOK 200,- men opplevede allikevel at pakken var åpnet. Det tok uanminnelig lang tid før pakken ankom.
Ser ingen grunn til å mistro bigvits.co.uk som seriøs aktør på markedet. Nå går jeg spisset inn mot de kosttilskuddene jeg skal ha og bruker ikke noe annet Healthy Origins 10 000 IE gel caps med Vitamin D. Jeg forsøker ellers å få i meg alt det andre jeg trenger igjennom kosten. Sollys er vanskelig å få igjennom kosten. ;)
Har trent mye hele livet, minst fem ganger i uka, gjerne lange økter med både cardio og styrke. Trente slik i årevis og gikk opp i vekt (fra 60 til 78.5). Så "oppdaga" jeg heldigvis Ketolysekuren og dette forumet - og nå går vekta rett vei ;)
Trener fortsatt like mye - body pump, nike for runners, tabata, core puls, core bar,spinning osv. Jeg bare MÅ trene, ellers har jeg absolutt ingen overskudd, blir sur og umulig å ha i hus :D.
Fortsår ikke hvorfor Picasso må spise høylarbo en dag i uka - jeg opplever tvert i mot å ha både mer eksplosiv og mer utholdende muskelkraft på lavkarbo. Blir ikke sur i muskulaturen hvor mye jeg enn løfter.. føler at jeg har masser av energi, og kan trene i timevis uten å "gå tom".
Du spør etter andres treningserfaringer - og da har jeg spesielt en viktig ting å si; Variasjon er viktig, ellers venner kroppen seg til treninga og intensiteteten blir lavere, uten at du selv merker det.
Planken: varier med å gå fram med et og et ben, evt. krysse foran det andre mens du står i planke. Gå opp og ned i armene fra albu til strak arm (veksle mellom hvilken arm du går opp på/ned på) Vipp kroppen framover i små bevegelser.
Alternativ: mens du står i planke, ta på ene kne og motsatt ankel, bytt side. Armhevinger: etter hver armheving strekker du rakt fram en arm (såkalt supermann). Hold den ene armen oppe på en forhøyning, ta 10 før du bytter side, gjenta til det svir noe så skikkelig!
Apropos svie; det er når det gjør vondt du bygger muskler :p
Ja, vi er alle forskjellige:) Jeg klarer ikke løfte en gram når jeg er i ketose og får spysmak i munnen på første øvelse. Det er et ork og hat og sånn er jeg ikke interessert i å ha det i forhold til trening, som er så gøy.
Åh - jeg visste ikke at det kunne være så forskjellig! Har trodd at alle opplevde den samme superenergien som jeg føler ketolyse gir. Da er jeg jammen veldig heldig :D
SKal begynne med knebøy med vekter igjen jeg også. Det er det man får best resultat av har jeg opplevd før. Tviler på at jeg noen gang kommer opp i min egen kroppsvekt... Da må den ihvertfall krympe MASSE LOL :D
Hei aktivjente og takk for tipsene angående variasjon! Der må jeg bli flinkere!
Jeg har enormt med energi på lavkarbo. Føler meg helt fantastisk. Men når jeg ligger lavt nok på karbohydratene (lavt nok til å være i ketose) så merker jeg at det går tråere å løfte skikkelig tunge vekter. (Kardio og andre ting går flott.)
Velger derfor å spise mer karbohydrater i en 24 timers periode slik at jeg får fyllt opp glykogenlagrene. Har også vurdert å bare spise litt mer karbohydrater i måltidet etter trening for å få samme effekt.
Dersom jeg spiser nok karber til vanlig (generell lavkarbo) har jeg ikke denne spisedagen.
Funker fint for meg!
Nå er jeg forresten tilbake på trening etter sykdom. Ble over en uke uten trening gitt.
Begynte forsiktig med 40 minutter kardioøkt i går. Tror jeg tar det samme i dag og styrke i morgen.
Jeg føler meg mye mer skjerpet og motivert til å trene hardt om jeg er sulten før trening. I løpet av treningen forsvinner sultfølelsen. Jeg trener som regel fastende og spiser innen en time etter trening.
Når det gjelder karbohydrater og trening har jeg bare en ting å si: Insulin stimulerer proteinsyntese ved å dirigere ribosomer til å lage mer protein.
Og karbohydrater er mer riktig å innta etter trening, enn under og før trening. Protein gir også en utskillelse av insulin, men du får en høyest utskillelse ved inntak karbohydrat. Så om du spiser en banan eller lignende etter trening og følger på med protein så skulle du ha godt grunnlag for proteinsyntese.
Her er en opplysende artikkel, men før dere leser den og får trusene i snurr vær oppmerksom på at noen av bildene i artikkelen på ingen måte har noe som helst med noe annet enn juice (les: steorider) i kroppen.
Nå ble jeg forvirret her, går man saktere ned i vekt dersom man trener og går på ketolyse? jeg går på den strengeste ketolysekuren (15-20 karber om dagen) og synes ikke ekstremdietter bør kombineres med for mye trening. man kan vel nesten spise seg ned i vekt?... jeg trener vanligvis 2-3 ganger i uka til vanlig. men har hørt at de første ukene når du er ny skal du ikke trene i det hele tatt for du får så mange bivirkninger?:p
Det er helt riktig at du ikke bør trene de første ukene i ketose. Kroppen har da mer enn nok med å omstille seg til den nye forbrenningsformen. Etter det er det ingen grunn til å unngå trening:p
Du lurer på om trening stopper vektnedgang. Ja, vekta kan gå saktere ned, men det er fordi du bygger muskler, og de veier mer enn fett :rolleyes:. I stedet vil du merke at kroppen strammes inn fordi muskler tar mindre plass enn fett. I tillegg ser det da mye penere ut med en stram kropp enn en dvask??
Jeg holder meg stadig under 15 karber om dagen, og trener mye. Kostholdet har kun gitt meg positive opplevelser med mer energi osv, men dette er tydeligvis individuelt. Du må selv føle på kroppen hvor mye du tåler på såpass få karber:cool:.
Uansett; trening gir så mye mer enn fastere fisk; godt humør, overskudd, jevnt god psyke, nye venner (dersom treninga inkl. flere enn deg selv da :D)osv, osv. Ingen grunn til ikke å prøve:)
Når dere tenker på "de første ukene" i forhold til trening. Hvor mange uker snakker vi om da? Jeg trener neste hver dag og vurderer å begynne på ketolyse igjen. Er 3 og et halvt år siden jeg var ferdig med diett sist..
Vil bare skrive noen ord om egne erfaringer så langt etter 3 uker på ketolysedietten.
Jeg har fulgt anbefalingene til Torkild om ca 30 min aktivitet hver dag. Dette fungerte veldig godt de første dagene, selv om jeg kjente litt svimmelhet og hodepine.
Etter første uka har treningen min fåttt en mer aktiv form, jeg går på ski i et tempo sin gir fra moderat til høy puls og med en varighet på ca 60 min.
Dette har fungert helt fint, og jeg opplever velvære og ikke ubehag med å være fysisk aktiv.
Første uken hadde jeg en vektnedgang på ca 4,5 kg, men regner med at det var mye vann som jeg kvittet meg med.
Andre uken hadde jeg en vektnedgang på 2,5 kg og det ser ut til jeg oppnår samme resultat i uke 3.
Jeg forsøker å gjennomføre noe fysisk hver dag. En gåtur i ledige klær med høy puls er et fullverdig treningsalternativ og man utsetter seg heller ikke for overbelastning.
Oppsummert har jeg fokus på 3 ting når det gjelder vektnedgang og varig livsstilsendring.
Riktig kosthold (LCHF og ketolysedietten), lavkarbo kommer i neste fase.
Regulere totalt inntak i tråd med BMR (Basic Metabol Rate). Link til kalkulator finnes her
Mosjon. Jeg har ingen ambisjoner om å bli Petter Norhtug eller Arnold Swartensneger. Men finner glede i å være en mosjonist og opparbeide meg en god fysisk form.
Planen er at disse tiltakene vil være med på å hjelpe meg til i første omgang å komme meg ned til ønsket vekt (MÅL = 90 kg), og ikke minst en livstil som sørger for at jeg blir på dette nivået for all frem tid :)
Forøvrig syntes jeg at disse tre punktene kunne vært debatert på et litt bredere plan her i forumet, ellers får diskusjonene fort litt slagside.
Mulig jeg har forlest meg her inne på forumet Nilmor, men jeg synes å ha sett svært mange som poengterer at lavkarbo ikke er en kur, men en ny livsstil; noe man velger fordi det gir diverse helsegevinster:p
Mange at de mest aktive skribentene er "av gode årganger" og deler gladelig masser av fine erfaringer med oss som er relativt nye. De gir oss andre "tilbakkeliggenhetens privilegier" idet vi slipper å gå i de samme fellene, og kan nyte godt av deres empiri.
Jeg har fortsatt endel kilo til overs, men leste meg til at kroppen husker gammel vekt, og vil sloss seg tilbake dit når man er "ferdigslanket". Har derfor brukt Nilles vedvarestige som et mellomledd, og håper kroppen min husker den vekta jeg ligger på nå - dersom jeg ikke klarer å holde meg til lavkarbo senere. Imidlertid har jeg store planer om å gå over til generell lavkarbo og leve slik, når jeg engang langt inn i framtida ser meg fornøyd med tallet som vises på vekta :p
Med andre ord; mulig du ikke finner så mange tråder om livsstilen eller ernæringsutbyttet, men infoen/budkskapet kommer implisitt i nesten hver eneste tråd...
Er i uke 3 på ketolysekuren og utrolig sliten. skal prøve å gå 30 min på ellipsemaskin, kommer til å kollapse av styrketrening. er det ok med minimal trening de første ukene pga slapphet? når bør man begynne å trene skikkelig igjen? når man stagnerer? mange stagnerer av mye styrketrening...
Du bør absolutt tilpasse treningsmengden og intensiteten til hvordan kroppen føles. Det tar litt tid før kroppen blir vant til å bruke ketoner som drivstoff. Du vil snart merke at det blir lettere. :)
Lytt til kroppen er mitt råd. Jeg trente for mye i begynnelsen og ble litt utbrent. Overtrent rett og slett. Og da var det litt tungt å begynne på igjen etterpå!
Off. Jeg hadde en spinningøkt på tirsdagen.. Først Bodybalance i en time også den spinninga. Hadde spist veldig lite karbohydrater dagen før og treninga var før frokost. Jeg var så TOM at det var til å le seg ihjel av. Hver gang vi skulle "stå" og tråkke, så føltes det som selve døden. Men klarte meg igjennom.
Hehe:) Ja, du trenger ikke å kjøpe noe som helst du. Er ikke du som diagnostiserer meg så det går bra.
I dag hadde jeg den beste økten på ben jeg noen gang har hatt! Følelsen etterpå er ubeskrivelig. Gøy når man virkelig får tatt ut alt. Holder også på med et prosjekt på å kunne gå i spagaten og tok med noen nye strekkøvelser i dag!
Spinning er gøy :D ,og da anbefaler jeg sykkel intervall eller sykkel movie. På den siste har du noe å feste øynene på, i tillegg til at du hele tida ser hvor mye tid du har igjen og hvor tunge"bakker" som gjenstår. Spinning er forresten kun bra dersom man er villig til å presse seg selv litt...) Det er uansett den treningsformen jeg svetter mest på, noe som kan indikere bra forbrenning (?)
Dere har overbevist meg! Neste uke skal jeg finn en spinningtime som passer inn i skjemaet. Jeg er flink til å presse meg selv på egenhånd også, men kan tenke meg en gjerne yter litt ekstra i den settingen:)
Har eit spørsmål til dokke som trenar mykje.
Eg har planar om å delta på Oslo Halvmaraton 26. september 2011. Eg trenar pr i dag kun 90 min fotball i veka og har planar om å starte opptreninga 1. april. Eg har då 24 veker tilrådighet og har planar om å bruke eit treningsprogram som eg fant på Oslo Maratons nettside.
Mitt spørsmål er; bør eg legge inn styrketrening i tilegg til 3 løpeøkter + fotballtreninga?
Ja - det synes jeg :D Dersom du trener "løpemusklene" , legg og lår kan du oppleve både bedre fart og utholdenhet.
1. Tren leggmusklene ved bl.a å heve hælen mens du holder balansen på en fot (raises). 50 på hver fot. 2. Utfall forover og bak. Løft en fot, sett den langt framfor den andre, løft den så opp og sett den bak, slik at kneet nesten når gulvet. 10 slike på hver fot i ca 3. min. 3. Utfall ved hopp; stå i utfallsposisjon, hopp til beina har bytta posisjon. Hopp slik i 2 min. før du tar pause. 4. Stå i hockey, hev lårene litt, synk ned igjen. Vipp slik et par minutt.
Svir skikkelig, men gir god styrke!! NB; tøy godt ut etterpå - i rumpa også :D
Tusen takk for tips aktivjente. Skal gjere slik du anbefaler :) Men skjønte ikkje heilt øvelse nr 3, kan du prøve å forklare nærare kva du meinar med utfallsposisjon? (må dessverre ha ting inn med t-skje)
Her kan du bl.a. se øvelse nr.2, Sunroad (dersom jeg fikk til å lime inn linken da- er ikke flink på sånt :cool:). Utfallsposisjon er når den ene foten står langt fram og den andre bak, med bøyd kne.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.