Mitt problem, er at jeg handler massevis, men jeg bruker det ikke opp. Jeg har sikkert nok mat til å overleve i et par måneder uten å handle, men jeg har BARE lyst på ting jeg ikke har, og det er kun ferskvarene som går.
Hvorfor er det sånn? Flink til å planlegge måltider osv også, men jeg er ikke flink til å gjennomføre planene.. Tips? :p jeg må planlegge og gjennomføre fra neste uke av, for da skal jeg begynne å jobbe hver dag. Håper jeg greier å komme inn i litt rutiner da!
Ta ut laksen fra frysern. Rasp skallet av limen din, bland det sammen med saften av limen, hvitløk og chilli. Du skriver at du har "olje", uten at jeg vet hvilken type. Men om du har feks olivenolje, ta mest av det, og om du har, en dæsj med fishsauce-olje (bare pittelitt!). Hvis ikke, så er olivenolje eller lignende alene også helt ok. Du skriver "krydder", - da gambler jeg på at du har koriander i skapet et sted. Fyr løs med koriander. Bland alt sammen i en bolle,- og vend laksen i den. Putt laksen i en ildfast form, hell resten av miksen over, smell den inn i ovnen på ca 180 grader (noen mener 200). Er laksen tint, lar jeg den stå i 7 minutter, men jeg liker den litt rosa.
Lag en salat til (du skriver "salat" så vet ikke nøyaktig hva du har), og bruk gjerne godt med vårløk, som jeg ser på listen din, i salaten.
Eventuelt en grønnsakswok, om du har ingredienser til det (du skriver at du har grønnsaker i fryseren), for det riktige "asia-følelsen". Frossne grønnsaker, vårløk,vannkastanjer, brokkoli, squash, foreksempel? Vannkastanjer er et must, om du er like glad i det som jeg er! :)
Det var en rett utelukkende basert på det du har i skapet ditt akkurat nå (jeg gambler på koriander, - og antar at du iallefall har olivenolje - fishsauce er bare bonus).
For at dette skal bli ENDA bedre en annen gang, anbefaler jeg at du pøser på med strimlet ingefær og fersk koriander. Serveres gjerne med en grønnsakswok, for den riktige "asia-følelsen".
Kjøttdeig, hvitløk, chilli, basilikum (om det inngår i krydderhylla),pepper blandes sammen i en bolle. Finhakk de hermetiske tomatene dine, og tilsett dem, sammen med noe av saften i boksen.
Bland alt godt sammen, og lag karbonader/burgere av dem.
Smør en langpanne, og fordel dem utover.
Stekes i ovnen på ca 150 grader til de er gjennomstekt. Kan selvfølgelig stekes på panne også, men jeg synes de blir saftigere i ovnen, pluss at det er mindre arbeid, og mindre stekeos...
Serveres sammen med masse fetaost, creme fraiche, og det du har/ønsker av salat. Er også veeeldig godt med litt tacosaus på siden her, men det kommer an på hvor mange karber du tillater deg :) Kanskje bare en liten dæsj?
Finhakk vårløk, litt rødløk,champignon, chilli og hviløk. Surr det i panna sammen med små biter brokkoli og blomkål, og en finhakket tomat. Krydder etter ønske. Ta frem boksen med creme fraiche, og tilsett til du synes det får en passe konsistens. La det surre litt, skru av varmen og putt hiv rekene ned i. Bland godt sammen, så rekene får en lunk, men for all del ikke la dem koke.
For variasjonen kan du også bruke røykalaks eller spekeskinke i denne retten. Går kjemperaskt å lage, og er ofte, i ulike varianter, lunsj her i hus.
Tjaa, det var vel det. Kan tillate meg å handle inn litt, men minst mulig siden jeg har tusenvis av ting!! Trenger enkel frokost, lunsj som er enkel og spise (har mikro og kjøleskap på jobb) og god middag! Kanskje noe snacks også? Tips ? :D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.