Greddy sa for siden:
jeg fikk plutselig lyst på elg av en eller annen grunn. :sikle:
Greddy sa for siden:
jeg fikk plutselig lyst på elg av en eller annen grunn. :sikle:
Charlott sa for siden:
Har ku med kalv gående rundt huset her hver eneste dag... :p
Veggpryd sa for siden:
Jeg forstår egentlig ikke hvorfor man velger å ikke spise dyrene, fordi man synes synd på de. Egentlig er det et valg ikke alle har muligheten til, og det er finnes flest mennesker i den vestlige verden som har råd til å plukke bort mat frivillig.
Det letter kanskje samvittigheten også når man protesterer ved å velge å ikke spise en type mat. Man slipper ganske enkelt å engasjere seg mer i problemet med dyreplageri, fordi man har valgt vekk kjøtt fra menyen. For noen er det kanskje tilfredstillende nok, og man føler kanskje at man har en sjel som er ren og god - uten biff i kjøleskapet?
sols sa for siden:
Ikke vold og å ta ansvar for å IKKE drepe noe eller noen, er en vei til å frigjøre seg fra sin karma og å oppnå innsikt. Det er et valg og en måte å leve på.
Motivet for å spise vegetarisk eller vegansk er mange.
Akkurat som vi her inne blir irritert på de som ikke forstår hvor viktig det er for oss å spise Mindre karbohydrater, så tror jeg at de tom noen år, vil være like naturlig å spise lite kjøtt, fisk og animalsk føde, simpelthen fordi de tvil være manko på disse varene. Klimaendringer og folkevandringer, og endringer i maktstrukuren i verden vil endres, økonomien vil endres.
Her kan en jo bare forestille seg om vi kan få lov til å hovere slik som enkelte gjør i fht. å spise kjøtt. Kanskje har dette ikke noe med etikk å gjøre i fht. om en er empatisk og føler med dyr, men rett og slett blir fratatt muligheten pga matmangel
sylwester sa for siden:
Må nesten legge ved denne. Jeg syns den videoen faktisk har noe rett i seg.
Du klarer ikke å leve uten å drepe noe eller misbruke noe/noen.
I følge denne videoen foreslåes det at vi bør spise insekter av vitenskapelige grunner (for insekter får også vondt når de dør)
Maissa89 sa for siden:
Du sier også at du foretrekker å spise kua som spiser gress. Lykke til med å finne den kua.
Maissa89 sa for siden:
Tror ikke det er sånn at de som ikke spiser kjøtt frasier seg alt ansvar og går rundt med ren samvittighet. Vil tro en stor del av dem som arbeider mot problemene med dyreplageri er veganere/vegetarianere? "Jeg spiser ikke kjøtt, så det er ikke min skyld at dyrene har det vondt", du finner sikkert noen av dem også, men vil ikke tro det representerer flertallet.
Greddy sa for siden:
aaw så søt av deg da :p
PrøveKanin sa for siden:
Mennesker er onde
2012 kan godt komme for min del, håper bare dyra overlever. Vi trenger ikke overleve
Veggpryd sa for siden:
De fleste jegere er også oppdatt av dyrevern, og at dyrene skal ha det godt hele livet frem til de havner på middagsbordet. Det er ikke mange jegere som er veggiser. Det å ikke spise dyr fordi man synes synd på de, trodde jeg faktisk bare barn gjorde.
Iset sa for siden:
Jeg vil ikke personlig bidra til den næringen og gjør ikke det - enkelt og greit. Det betyr heldigvis ikke at jeg ikke støtter dyr på andre måter enn ved å ikke spise dem. Alle veganere jeg kjenner er involvert i dyre- og menneskevern på en eller annen måte, oftest flere. Aktive i diverse organisasjoner osv. Og ja, jeg føler meg "renere" i sjelen når jeg ikke er med å bidra til den næringen, det stemmer det.
Iset sa for siden:
Javel? :rolleyes: Da er jeg et barn da, og trives med det. Klart jeg synes synd i dyr som blir sett på som matvarer og ingenting mer.
Iset sa for siden:
En ting som aldri slutter å overraske meg, er at når man spiser kjøtt og fisk og lever "normalt", da får man selvsagt ingen spørsmål om etikk og planeten og miljøet osv, man spiser biffen sin og that's it. Men så fort man tar et annet standpunkt og feks. blir veganer, ja DA skal man sannelig ha svaret på alle universets gåter og for all del ikke tråkke ubevisst på en maur på gata for da "er man jo fremdeles med på å myrde levende skapninger".
mallilen sa for siden:
Helt ærlig får jeg ikkedårlig samvittighet for å spise kjøtt av å se slike videoer.
Her til lands, og det ER faktisk her til lands vi må tenke utfra, blir ikke dyrene behandlet på langt nær så grovt,selv om det både er og virker brutalt med industrislakterier.
Hva JEG gjør for å holde min samvittighet "ren" er å rett og slett unngå å gafle i meg importert kjøtt.
Her til lands har vi strenge krav til hva som får bli mat og ikke, og jeg velger å stole på at mattilsynet gjør jobben sin på slakteriene. Dyr som er for møkkete ved slakt vil ikke bli menneskemat på grunn av faren for e.coli, og bonden som leverer de møkkete dyrene vil ikke få noen særlig fortjeneste. Ergo tjener bonden på å holde dyrene rene.
Syke dyr, dyr med sårskader etc, er alle dyr som ikke skal spises. Ergo får bonden heller ingen fortjeneste på disse.
Jovisst kan dyreholdet i seg selv forbedres kraftig, men folk er faktisk ikke villige til å betale for det når de kommer i butikken. Økt pris på selve dyreholdet fører til økt pris på kjøttet. Enkelt og greit.
Når det kommer til dette med "å, stakkars dyrene som må døøøø"... vel. I USA er det nå blitt forbudt å slakte hest. Man trodde vel kanskje man gjorde dyrene en tjeneste, men dengang ei. Istedet for å slakte dyrene i USA, blir de nå transportert til Mexico eller Canada i stedet. USA er stort. Stort nok til at mange dyr kreperer av utmattelse, sult eller tørst underveis.
I tillegg kommer alle de dyr som ikke blir transportert avgårde for slakt. Mange slippes bare løs for å klare seg selv, og dette er utvilsomt et resultat av finanskrisen der borte. Mange dyr finnes bundet til et tre langt pokkerivold unna folk. De heldige blir oppdaget i tide og reddet eller avlivet av forskjellige animal shelters. De mindre heldige blir ikke oppdaget før det er for sent.
Jeg vet det virker litt OT å dra inn dette forbudet, men SÅ galt kan det faktisk gå om man ikke tenker grundig nok gjennom en problemstilling før man går til aksjon.
Charlott sa for siden:
Thumbs up herfra, Mallilen! :D
SiljeMerete sa for siden:
Jeg spiser kjøtt/fisk/fugl med god samvittighet!
ada-emilie sa for siden:
Det er de som ikke vil spise kjøtt som bryr seg mest om dyreplageri. Og de som bor her har et valg og bør derfor tenke på konsekvensene ved det.Andre som ikke har det er uten skyld.Kula sa for siden:
Begynn i det små med dere selv. Personlig har jeg konsekvent gått over til økologiske varer når det er tilgjengelig.
Bacon for eksempel; [url]www.grostadgris.no[/url] Det ser ut til at grisene der har det helt allright helt til de blir mat. Ikke er kjøttet tilsatt nitrat/nitritt heller.
plastbox sa for siden:
Den der skal noteres bak øret! Selv om jeg ikke mener dyrehold her i Norge er noe utpreget grusomt så skader det jo ikke å kjøpe direkte fra en gård med høye standarder den dagen man faktisk får råd til det! Bedre levevilkår for dyra, enda mer næringsrikt kjøtt for oss, og man "stemmer med lommeboka" og gir et klarest mulig signal til bøndene om at slik drift faktisk kan være lønnsomt.
Bestemor kjøpte også halv gris til jul før, samt bøtte med blod, og lagde ribbe og steik, blodklubb, syltelabb og sylterull fra bunn av. Det hadde jo vært en utrolig fin juletradisjon å dra i gang den dagen man stifter familie. :D
Litt off topic, men jeg er i grunn gørrlei av hele "industri"-biten når det gjelder mange forbruksvarer. Ta for eksempel kjøtt fra FirstPrice.. Akkurat samme kjøttråvarer som Gilde, slaktet på samme sted, men fordi endel ledd i formidlingen (som PR og reklame) kuttes ut er det mye billigere. Et minst like grovt eksempel på dette er plateindustrien, der mediet man kjøper koster mer, man har stadig mindre rettigheter på produktet man kjøper, og alikevel sitter artisten som faktisk har produsert noe igjen med noen få magre kronestykker på plata du kjøpte til 200kr.
Er enda godt folk begynner å forstå at dette er en utdatert næringsmodell og at grådige mellommenn som faktisk ikke bidrar med noe vesentlig kan kuttes ut! Om jeg lager et album og selger det på nett til 100kr plata (med fulle rettigheter til å kopiere, ta backup, legge på mp3-spillere osv.) trenger jeg bare å selge 10.000 plater før jeg er millionær. Går jeg gjennom et plateselskap koster plata 150-200kr, og salgstallene må opp mot 300-500.000 før lønna er seks-siffret.
Samme gjelder i grunn kjøttnæringen. Forstår ikke hvorfor kjøtt skal være noe dyrere fordi bonden lar dyra gresse (som sparer mye på innkjøp av fór, gjerne korn og mais, som dyrene uansett ikke bør spise), kjører dem rett til slakteren, og selger det selv eller i butikken? Virker forferdelig merkelig at det skal være billigere å gå igjennom et nettverk av transportører, slaktere, mediegiganter, fórprodusenter, og denslags. :confused:
nellie sa for siden:
De 9 årene jeg var vegetarianer er de mest slitsomme årene i mitt liv. Alle SKULLE ha en mening om hvorfor jeg ikke siste kjøtt og det var akkurat som om de tok det personlig og ble fornærmet og forbanna for at jeg ikke ville spise dyr. Skjønner ikke hvorfor man skal måtte svare for og tåle å bli fornærmet og dømt, på grunn av noe sånt.
At lavkarbere sitter og stiller slike spørsmål om kostholdet ditt, det er vel tidenes selvmotsigelse. De skal helst ikke bli dømt og få stilt noen spørsmål ved sitt eget kosthold, men å fornærme deg som er veganer, det er tydeligvis nesten en selvfølge?
Jajja..
plastbox sa for siden:
Det er vel ingen selvmotsigelse? Jeg spiser slik jeg gjør fordi jeg etter flere år med bøker, artikler, og andre selvstudier vet at dette er den sunneste måten å spise på. Dermed er det null problem for meg å "forsvare" kostholdet mitt ovenfor de som tror at grandis er sunt fordi den er nøkkelhullsmerket. Man kan nemlig ikke diskutere med fakta.
Det jeg også vet er at man som vegetarianer må være svært påpasselig med å få i seg alt kroppen trenger, og at man som veganer faktisk ikke kan få i seg alt kroppen trenger uten kunstige tilskudd (som aldri vil være likeverdig med å få det fra en naturlig diett).
Det er på basis av den kunnskapen om kost, ernæring og helse jeg besitter at jeg spør og graver litt når jeg får sjansen til å prate med en som velger en så stor livsstilsendring. Dersom noen er i mot industrislakt og velger å bli vegetarianer vel vitende om at de må passe svært godt på hva de spiser så har jeg nada problem med det.
Når folk derimot hyler og skriker om dyremishandling som, let's face it, veldig mange unge, nykonverterte veganere gjerne gjør på bakgrunn av et par brosjyrer og pr-filmer fra de værste tilstandene det er mulig å finne... Da blir jeg oppgitt. Når folk i tillegg går så fem på at de faktisk tror at det å være veganer er det fysiologien vår er laget for; at det er sunt, eller når noen nekter å se at man vil ha større innvirkning på dyrenes velferd om man stemmer med lommeboka fremfor å lukke ørene, åpne kjeften og videreformidle ekstrempropaganda... Det er ikke rart mange som tar dette valget føler dere blir "angrepet", når dere har så mange høylytte skrikhalser i frontlinjene som ikke nødvendigvis representerer deres syn på ting.
Et argument dyrevernsveganere ofte har kreative svar på er det at grisene, kuene, fuglene og sauene vi bruker til matproduksjon er så hardt avlet, så fjernt fra sine ville forfedre at de faktisk aldri ville overlevd utenfor en går. Om alle ble veganere ville så godt som alle matdyr dødd ut, hele arter ville gå tapt. Det mest kreative svaret jeg har fått..? "Da får vi fortsette gårdsdriften da, men ikke spise dem! himle med øynene over hvor teit jeg var" :rolleyes:
Kanutten sa for siden:
Nellie?? Jeg tror det er det som Iset skrev umiddelbart etter å ha sett videoen det er reaksjoner på. Ikke det at Iset vil være veganer.
nellie sa for siden:
Se på det jeg quoter i kommentaren du kommenterer:)
Kanutten sa for siden:
Har lest det... Men det er DETTE jeg tenkte på...
men jeg ble altså vegetarianer på sekundet
Maissa89 sa for siden:
Men hva får deg til å tro at veggiser ikke engasjerer seg, som du sa?
Tittit sa for siden:
da er du flink som klarer å gjennomføre det synes jeg.
jeg hadde aldri klart det.
men det skal også sies at jeg har den formeningen at hadde det ikke vært meningen vi mennesker skulle levet av dyr hvorfor er det så mange dyr da.
ville jo blitt overflod av dyr om ikke vi gjorde dette.
hadde vært ille å bare slakte dyrene å gravlegge dem.
de er nederst på næringskjeden, vi øverst.
men som sagt jeg respekterer deg for det du står for.
langaard sa for siden:
:eek: Har kjøtt i fryseren, som er kjøpt på rema,men er slakta og importert fra Uruguay!! Må jeg gi det til bikkja:confused:
plastbox sa for siden:
Dyret har allerede død. Kaster du kjøttet har dets eventuelle lidelse ingen hensikt. Nei, spis kjøttet og kos deg, og ofre kanskje en tanke for dyren (som for alt du vet har hatt et toppers liv). ;)
Tittit sa for siden:
glemte å si at den filmen er jo veldig horribel og takk og lov for at det der ikke er standard.
langaard sa for siden:
Satser på det da, og tar sjangsen:D
Tittit sa for siden:
i slike forhold blir ikke kjøttet godt heller.
stresset dyrekjøtt smaker IKKE godt.
og det er nok slikt kjøtt vi blir syke av.
Iset sa for siden:
Hvis stresset dyrekjøtt ikke smaker godt, burde vel alt unntatt vilt smake grusomt. Tviler på at noen norske dyr IKKE er uhyre stresset på et slakteri?
Iset sa for siden:
Vel, de aler jo opp dyr nettopp for menneskenes kjøttbehov, det hadde ikke vært i nærheten så mange hadde vi ikke spist kjøtt. Men takk for at du respekterer valget mitt. :) Jeg stortrives og har aldri gjort et bedre valg.
langaard sa for siden:
Imorra skal jeg bestille kjøtt fra et reinslakteri, der vet jeg at det går ordenentlig for seg, nemlig:D
Kanutten sa for siden:
Måtte nødslakte en rein en gang jeg.. Det gikk bare bra det og kjøttet var godt! Ikke ble jeg syk heller...:p
langaard sa for siden:
Mmm... Reinkjøtt er jo så godt!!! jeg skal koke margbein også:) Det er sunt det!!:D
jvb sa for siden:
Hvis man er det man spiser, så kan vi vel konkludere med at veganere er grønnsaker? :)
(edit: og jeg er en stut ;))
ada-emilie sa for siden:
Og du et svin om du spiser svinekjøtt?:)
herregud sa for siden:
Mange kålhuer her inne da ja :)
langaard sa for siden:
Hmmm.. Da vokser det vel snart finner på meg da:D
Iset sa for siden:
Og jeg er en stor kikert. :D
lifejack sa for siden:
Tja, jeg spiser fjørfe fra Holte gård. De har eget slakteri, og jeg tror faktisk ikke det finnes en særlig mer human måte å avlive dyrene deres på.
De er jo et unntak foreløpig i dette landet, men hvis vi blir mer bevisste på hva vi velger å putte i munnen, vil industrien følge etter. Vi har faktisk makten sånn sett. Her er noen sitater fra hjemmesiden:
"En fordel med et eget slakteri på gården er at fuglene slipper transport over lange avstander. Dette minsker skader på fuglene og utsetter dem for mindre stress.
Ved slakting hentes fuglene til slakteriet flere ganger om dagen for at de skal tilbringe kortest mulig tid i transportkassene. Minst mulig stress og lidelser på fuglene er positivt for strukturen og smaken på kjøttet.
En fordel for fuglene er at de slaktes manuelt og slipper å henge levende etter beina på et transportband før avliving. Hos oss legges fuglene manuelt i en elektrisk avliver, som bedøver dem før de avlives."
[color=#4f6201][/color]
"Vi prøver å gi fuglene et lykkelig liv og en «verdig død».
Når fuglene er klare til å slaktes, blir de hentet av en de kjenner (som har vært med i det daglige stellet), plassert i kasser og kjørt den korte veien til slakteriet.
Der blir de løftet ut av de samme personene som så legger dem i en elektrisk avliver.
Dette gjør at du kan spise produkter fra Holte Gård med god appetitt og god samvittighet fordi du vet at dyret har hatt et godt liv og har endt sine dager på en så god måte som vi ser er mulig."
Iset sa for siden:
Jeg kommer jo ikke til å spise kjøtt eller fisk uansett hvor det er slaktet, men det oppfor her høres jo uansett mye bedre ut enn på store, vanlige slakterier. Sånn skulle det vært på alle slakterier, men det er dessverre langt fra virkeligheten. Skulle jeg spist kjøtt nå, måtte det kun vært kjøtt fra slike gårder, jeg hadde aldri rørt vanlig slakterikjøtt.
lifejack sa for siden:
Enig!!!
Kula sa for siden:
Hmmm... jeg ser flere her bruker begrepet "human" om slaktemetoder. Ifølge Kunnskapsforlagets synonymordbok er "menneskevennlig" synonymt med "human".
Litt meningsløst kanskje, å snakke om menneskevennlig avlivning av dyr?
plastbox sa for siden:
Nei, passer jo bra? Det er mennesker som klager på slaktemetoden, ikke dyrene. Burde dog strengt tatt kalt det dyrevennlig, eller kanskje pr-vennlig. :p
Charlott sa for siden:
Litt nysgjerrig på om du spiser egg? For om man skal gå ut fra dyrevelferd har definitivt ikke "eggleggermaskinene" det særlig bra heller. :o
Tittit sa for siden:
til dere som tror dyret lever etter at det er halsskåret tar feil.
en gris kan faktisk reise seg etter at det er blitt skutt og halsskåret i tillegg.
dette kommer av kramper som oppstår selv om dyret er dødt.
dette vet jeg for har drevet med griseoppdrett og har hatt slaktingen hjemme på gården.
langaard sa for siden:
Å hønene sprinter avgårde hodeløse:eek:
Tittit sa for siden:
ja det gjør dem.
kan sprinte langt oxo :)
Tittit sa for siden:
alle dyr har denne ettervirkning,men de må ikke nødvendigvis ha det.
lifejack sa for siden:
I og med at det står veganer i filosofiboksen hennes, tror jeg nok ikke det går så mye egg;)
Charlott sa for siden:
Hehe, der ser du! Er så vant til at det står "vektoperert Lutzer" der, så at det er forandret har ikke jeg fått med meg serru :p
lifejack sa for siden:
Nei, det er ikke så lett å få med seg alle de små forandringene. Lurer til og med på om hun ikke hadde "vektoperert vegetarianer" en liten stund også? (correct me if I'm wrong, Iset!):)
Iset sa for siden:
Hehe ja, jeg levde jo mer etter Lutz-prinsippene før jeg ble veganer. Ja, jeg er veganer og spiser ikke egg, honning, melkeprodukter eller annet som kommer fra dyr. Dog kjøper jeg ull til barna, så 110 % konsekvent er jeg ikke, men jeg prøver.
Nei du har helt rett. Jeg var vegetarianer i en ukes tid før jeg gikk helt over til veganismen. Hadde egentlig ikke tenkt å bli veganer før jeg så film av og leste om melkeindustrien, da var jeg veganer på sekundet og har vært det siden. Jeg trodde det skulle være vanskelig, men det har gått over all forventning og jeg stortrives. :)
... Og så klinger det så fint i filosofiboksen min atte ... Hehe. Jeg har jo ikke så mye å gjøre her på forumet lenger, men jeg er jo en av de første som ble medlem her da forumet startet, så det er litt vanskelig å forsvinne helt og, liksom.
Charlott sa for siden:
Ull er vel greit? Den blir jo bare klippet av sauene?
Iset sa for siden:
Nja, det er mye jævelskap der også, med klipping på akkord, sauer med store sår osv. Det har vært endel om disse australske sauene (husker ikke navnet på rasen) som ble mishandlet under klipping. Og sauene blir slaktet etterhvert for å havne i fårikålgryta. Men jeg har mindrer skrupler med ull enn med kjøtt og egg og melk, for å si det sånn, selv om jeg ikke kommer til å kjøpe ull kritisk fremover slik som før.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.