Hei!
Jeg er ny med dette med lavkarbo, og har holdt på med dette i snart to uker.
Jeg ahr hatt konstant diarè i snart 1 uke, og synes dette er veldig slitsom. Er dette normalt? Vil det bli bedre? Eller kan man spise noe spesielt for at det skal bli bedre?? Synes dette er ekstremt plagsomt..
Noen som har opplevd det samme? Eller noen med erfaringer og tips angående dette??
Det er fullstendig normalt og kommer som regel av at magen slett ikke er vant til slike mengder fett!
For mange hjelper det å trappe kraftig ned på fettet noen dager for så å øke forsiktig og sakte igjen!
Kunstig søtning kan være synderen i noen tilfelle!
Økt inntak av meieriprodukter kan også være årsaken, ifølge Annika Dahlqvist.
Ikke alltid at magen takler det, og mange øker jo nettopp inntaket av meieriprodukter på lavkarbo
Jeg hadde det i ca en uke etter at jeg begynte å spise ketogent og i den perioden spiste jeg ikke så mye mer fett enn jeg gjorde før. Min teori er at det var en slags renselsesprosess for kroppen, at den kvittet seg med alle avfallsstoffer liksom..
Guuud, det hadde jeg helt glemt! :o Jeg var også sånn i begynnelsen, men jeg mener det ikke varte noe særlig lenger enn et par-tre uker. Hadde egentlig en tøff overgang til fettforbrenning, men var så innstilt på å gjennomføre det at jeg gjorde alt for å overse de midlertidige plagene som diare, svimmelhet, kvalme, kramper i leggene, blytunge ben og en sinnsyk plagsom halsbrann som varte i to måneder. Godt humør fikk jeg etter tre dager på lchf, så det gjorde liksom ingenting. Det er jeg veldig glad for i dag. :)
Jeg har slitt endel med dårlig mage, og har blitt vesentlig bedre av lavkarbo.
Immodium stopper diaréen, og kan være en kriseløsning når man skal ut på noe, man kommer seg jo ikke ut i verden når magen renner hele tiden.
Ellers har jeg fått tips om Probiotika (melkesyrebakterier) som man kjøper reseptfritt på apoteket. Spør på apoteket, for det fins litt forskjellige varianter av produkter med melkesyrebakterier, men disse ble jeg anbefalt også av apoteket. Tror de kostet litt under 100 for en boks. De hjelper i alle fall for min mage, selv om det er sjelden jeg trenger de nå.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.