< Tilbake til oversikten

En liten bommert idag med karbene kan man si

Hildemor på slanking sa for siden:

Jeg mener jeg bestemt har lest andre på ketolyse som tyr til en Atkinsbar innimellom. Jeg skal reise bort i helgen på kurs på hotell og har hamstret med meg litt i goodiebaggen min:p Litt nøtter,avokado, ostesnacks og så tenkte jeg å kjøpe de to sortene barer som var i vår butikk. Leste dessverre bare på forsiden. Det sto det at den hadde 1.5 g pr serving. Jeg trodde serving var hele baren. Den var utrolig god så jeg klemte innpå hele baren jeg siden det enda var en stund til middag. Så leser jeg bakpå at baren inneholder 14 g karbo pr bar:eek:
Takk og pris at jeg har spist minimalt med karbo til de andre måltidene i dag.
Håper andre som skulle falle for fristelsen kan lære av mine feil:D

Nerthus sa for siden:

Snakker du atkins-bar nå? De har 1.5gram karbo som påvirker blodsukkeret - og det er vel det viktigste? :) Resten er sukkeralkoholer som ikke skal regnes med i karbo-regnskapet :)

Ok, det har ikke jeg fått med meg. Vil du forklare det du sa netttopp nå. Står sikkert i boken med liten skrift og men.. Så jeg har altså ikke dr.....på leggen likevell

marjusen sa for siden:

Stemmer det Nerthus sier. Det er netto grammene som står forran du skal telle. Står vel 2,1 på den jeg bruker. Resten er sukkeralkoholer som skal trekkes fra.

Disse tas ikke opp i kroppen:) Så du har nok ikke gått på noen smell

Aline sa for siden:

Sukkeralkoholer påvirker ikke blodsukkeret, så det trenger du ikke regne med i karberegnskapet :)

Men det kan bremse nedgang og noen får sukkersug av det :)

IKJ sa for siden:

Hvordan er det som smaker godt? Jeg prøvde en bit i dag av en jeg hadde i veska som nødproviant, og den smakte helt forferdelig! Husker ikke hva den heter.... Men det var atkins.

Jeg har bare smakt en og den var helt grei. Den hadde litt plastikksmak som kalendersjokolade med noe crisp, men hvis man blir veldig godtesyk og ikke har komfyr i nærheten så duger nok den ja:D
Jeg smakte den nutty brownies baren:)
www.atkins.com/Products/NewProducts.aspx

Savagedlight sa for siden:

EDIT: Se bort fra dette innlegget. Jeg blandet inn informasjon som ikke var relatert til Ketolyse, og litt fri konkludering i tillegg!

Du, nå er det vel strengt tatt slik at sukkeralkoholer påvirker blodsukkeret? Dem bare gjør det forskjellig alt ettersom hvilket sukkeralkohol det er; f.eks. hva enn sukrin består av påvirker visst ikke blodsukkeret i heletatt, mens f.eks. Maltinol har en GI-verdi på 36-53 (glukose har en GI-verdi på 100, og sukker en GI-verdi på 60-65).

Dvs. alt ettersom hvilken type maltinol man snakker om så påvirker det blodsukkeret ca. halvparten så mye til nesten like mye som vanlig sukker. Og det var jo bare ett eksempel. :)
Skal man beregne karbene riktig så må man nok finne ut av GI-verdien på sukkeralkoholene som er i produktet, og beregne seg fram noe.

Selv regner jeg slik:
Antall gram sukkeralkohol GANGER GI-verdi DELT PÅ GI-verdi av sukker = antall gram karbo.

Andre sier at karbo er karbo, om det er sukkeralkohol eller ikke. :)

Kilder:
www.mendosa.com/netcarbs.htm
www.carbs-information.com/gi-value-sugar.htm

• at jeg er rimelig sikker på at jeg har lest om dette på forumet her tidligere..

marjusen sa for siden:

Jeg har målt blodsukkeret mitt etter å ha spist sjokolade som søtet med malitol. Det blir ikke påvirket i det hele tatt værtfall.

Både Cavalier og atkinsbarer har jeg testet med

Det var et interesant resultat.
Ser ut som det nok en gang er forskjell mellom teori og praksis? :)

Hadde vært interesant om flere kunne ha gjort denne blodsukkertesten, slik at vi får samlet mer info & muligens bli kvitt den tvilen som er rundt atkinsbaren? Kjenner selv at jeg er veldig skeptisk til de barene der altså, men hadde blitt glad hvis tvilen var ubegrunnet. :)

Er nok kanskje enda mer forvirret nå men tenker jeg dropper de barene jeg:D

Nerthus sa for siden:

Jeg synes både chocolate decadence og den med hazelnut er gode, til og med GANSKE gode - men dette er sikkert fordi jeg har ingen andre alternativer til sjokolade ;)

Min far med dia 2 får blodsukker-økning av den lille atkins-sjokoladen, ikke de jeg nevnte over (hvis jeg husker korrekt). Den samme lille blir jeg alvorlig og akutt dårlig i magen av...

Nerthus sa for siden:

Såvidt jeg kan huske av det jeg har lest på forumet skal ikke sukkeralkoholene telles med. Har du linker til noen tråd som sier disse skal beregnes utifra en eller annen formel og telles med som karbo så ser jeg gjerne på den tråden :) - så kan vi avklare dette med en gang så ingen sitter igjen og lurer på hva som var riktig og ikke.

Når du sier maltinol - mener du maltitol? Ble litt usikker jeg... :)

Rin sa for siden:

Jeg tåler og liker chocolate decadence-baren, og har spist en del av dem uten at det har slått ut negativt for meg. Det betyr ikke at jeg har illusjoner om at det er sunt, men rett og slett at det er en usunnhet jeg tåler bedre enn andre usunnheter. :) Den lille endulge-sjokoladen blir jeg også skikkelig akutt-dårlig av, og det samme gjelder det meste av annen sukkerfri sjokolade.

Som så mye annet er det vel ganske individuelt hvorvidt man kan spise disse uten negative følger på vekt eller form... eller idealer. :p Selv har jeg ingen illusjoner om å følge et prikkfritt og ideelt kosthold og aldri spise noe "dårlig", så jeg slår meg til ro med å i alle fall velge de kunstig søtede varene eller salte nøttene etc som i alle fall er passe kompatible med meg, og livet jeg lever, og målene jeg har. :cool:

Her har jeg visst blandet inn den tråden om sukkeralkoholer i "generelt om lavkarbo" og konkludert litt fritt i tillegg :o

Nerthus sa for siden:

Tilgitt - fri konludering kan skje den beste ;)

Sol-Angelica sa for siden:

Ble nesten skremt her jeg nå. Hender seg at jeg spise disse barene også og mente bestemt at jeg hadde oppfattet karbsen rikitg :D Jeg bruker de til måltidserstatter om jeg er på farten og ikke har noe annet eller om jeg får lyst på sjokolade(ikke så ofte).

Da har jeg redigert innlegget mitt slik at det kommer fram at man skal se bort fra det. Beklager. :)

nellie sa for siden:

Er ikke helt sikker på hva du mener her, jeg.. Men det er hvertfall 3 gram nettcarbs i den du viser til her:) Og ja, det finnes maaaaaange forskjellige atkinsbarer, men alle har mellom 2 og 4 netcarbs pr stykk.

Sjokoholiker sa for siden:

nei jeg bare leste på den ingrediens listen nede på siden i linken..

men takk for svar:)

nellie sa for siden:

Jaa. I Amerikanske varer må "dietary fiber" også trekkes ifra karbohydratene:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.