< Tilbake til oversikten

Sinnssyk gangsperre. Hva gjør man?

aktivjente sa for siden:

Trener mye på SATS, og i går var jeg på ei fantastisk morsom trening; training for runners :) Problemet er bare det; nå har jeg så utrolig fæl gangsperre, mest på baken!! Gruer meg til arbeidsdagen i morgen, spesielt alle trappene :o Noen tips??

• har prøvd å varme litt opp og tøye, hjalp ikke..

Fredrikke07 sa for siden:

Høres nokk grusomt ut he, he, men prøv å gjøre samme bevegelse som i treninga, uten noen belastning og ikke så mye da. Det har hjulpet meg flere ganger. :)
Håper du skjønte hva jeg mente;)..

Pøsh sa for siden:

Tøying er viktig ihvertfall. Bør holde ihvertfall 10 sek. Tøyet du ut rompen?
Har også hørt at det beste mot gangsperr er trening.

Tøying har ingen beviselig effekt mot stølhet..

aktivjente sa for siden:

Takk! Prøver å gjøre øvelsene først, tøyer etterpå. Ja, jeg har virkleig prøvd å tøye rompa i dag :)

"Hvorvidt tøyning fører til nedsatt stølhet etter trening er, som du påpeker, omdiskutert."

Nettopp;)!

Ble jo spurt om tips mot gangsperre/stølhet

Pøsh sa for siden:

Beste tipset er nok å bare stå i det og komme seg på trening igjen. Da går det utrolig fort over.

Ildern sa for siden:

Voltaren :D

Brimstone sa for siden:

Gangsperre på baken? Det har jeg aldri hørt om :p

Er du sikker på at ikke isjasnerven har fått seg en liten trøkk? :)

ftdmia sa for siden:

Dette er bare naturens måte å vise deg at du har gjort det bra på trening ;)

De første gangene jeg trente skikkelig hardt hadde jeg problemer med å gå dagen derpå. Det var litt sånn.. godt og vondt på samme tid. Er ikke så mye å gjøre med det utenom å bevege deg og strekke deg litt :)

Nerthus sa for siden:

Gå deg en svært rask tur til du blir varm! 10-15 minutt. Gjenta litt senere om det er like ille. Garanterer at det eneste som virkelig hjelper er å bevege seg slik at man får i gang sirkulasjonen! (Laaaang erfaring.... :rolleyes:)

helsefreak sa for siden:

Jeg spurte om dette med tøying på min siste PT-time og fikk følgende svar: "Den psykiske effekten av tøying er nok større enn den fysiske. Det er mye bedre å løpe/sykle/gå ned kroppen etter en hard økt enn å tøye på muskelfibre som har jobbet hardt."

Langrennslandslaget har visstnok med seg ergometersykler når de reiser rundt og konkurrerer fordi de bruker dem til å "sykle seg ned" etter trening eller konkurranser.

Jeg merker selv stor forskjell hvis jeg er støl i beina dagen etter en hard styrketreningsøkt dersom jeg jogger 20 minutt på tredemølla. Da går det over :-)

Pøsh sa for siden:

Så da kan man jogge hjem fra trening ;)

Gracella sa for siden:

Jeg går sidelengs i trappene på jobb!

(Og sier "Au, au, au")

langaard sa for siden:

Massage er tingen:) du må få noen til å massere rompa di:D

otika sa for siden:

Vamt bad og smøre seg inn med tiger balsam,funker for meg :)

aktivjente sa for siden:

Trente hjemme i går og tøyde. Gikk til og fra jobb i dag (45 min. hver vei. Til jobb= kun oppoverbakker!) - fortsatt like ille :p Ble kraftig mobba på jobben :D fordi jeg gjorde akkurat som du Gracella. En av dem jeg ikke snakker med så ofte sa; driver du å slanker deg?
Det MÅ vel gå over til i morgen :eek: ???

langaard sa for siden:

Andre dagen er bestandig værst:eek:

Kari Marita sa for siden:

Har ikke noe med saken å gjøre, men jeg har en ilder som ligner veldig på profilbildet ditt. Ildere er fine og morsomme dyr. :) :)

LoveLife sa for siden:

Badstu er tingen! :) funker som bare rakker`n! Varmer opp alle muskler og ledd, er virkelig bra for kroppen :)

LoveLife sa for siden:

Altså, etter trening, før man rekker å bli gangsperr :)

gamlebyen sa for siden:

Ble skikkelig støl i forrige uke etetr å ha innført knebøy-intervaller som en del av treninga. Hjalp veldig å ta en relativt rolig runde på ellipsemaskinen dagen etterpå.

aliasdictus sa for siden:

Hva med å nyte stølheten? Hvis det er skikkelig ille er det ikke så lett bestandig, men jeg synes i hvert fall at det er en eller annen form for nytelse i det å være støl :)

ToreH sa for siden:

Bullshit! Badstu er bra etter lavintensitetstrening. Isbad er bra etter høyintensitestrening.
Gangsperr har kun en kur, og det er å gjenta øvelsen igjen etter et par dager.....

aliasdictus sa for siden:

Hehe, hva hvis jeg trener litt hardt og så litt lavintensivt, eller eventuelt en hel økt litt akkurat middels? Bør jeg da ta en middels varm badstu eller et halvkjølig bad? :D

smgj sa for siden:

Ah - nei du bør selvfølgelig ta en bøtte varmt og en bøtte kaldt vann og stille et bein i her... ;)

ToreH sa for siden:

Eller legge seg i massasjekaret fra Hurricane. Det er herlige greier det! Vi har et slikt, men det brukes alt for sjeldent dessverre. Så de 70 lappene det kostet så kunne vi antakelig brukt de mer fornuftig...men deilig å ha de gangene jeg bruker det.

Men, etter harde økter så sverger visst mange til ising av beina. Dvs isbad. Burde være nok av muligheter til det her i nord :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.