Trener mye på SATS, og i går var jeg på ei fantastisk morsom trening; training for runners :) Problemet er bare det; nå har jeg så utrolig fæl gangsperre, mest på baken!! Gruer meg til arbeidsdagen i morgen, spesielt alle trappene :o Noen tips??
Høres nokk grusomt ut he, he, men prøv å gjøre samme bevegelse som i treninga, uten noen belastning og ikke så mye da. Det har hjulpet meg flere ganger. :)
Håper du skjønte hva jeg mente;)..
Dette er bare naturens måte å vise deg at du har gjort det bra på trening ;)
De første gangene jeg trente skikkelig hardt hadde jeg problemer med å gå dagen derpå. Det var litt sånn.. godt og vondt på samme tid. Er ikke så mye å gjøre med det utenom å bevege deg og strekke deg litt :)
Gå deg en svært rask tur til du blir varm! 10-15 minutt. Gjenta litt senere om det er like ille. Garanterer at det eneste som virkelig hjelper er å bevege seg slik at man får i gang sirkulasjonen! (Laaaang erfaring.... :rolleyes:)
Jeg spurte om dette med tøying på min siste PT-time og fikk følgende svar: "Den psykiske effekten av tøying er nok større enn den fysiske. Det er mye bedre å løpe/sykle/gå ned kroppen etter en hard økt enn å tøye på muskelfibre som har jobbet hardt."
Langrennslandslaget har visstnok med seg ergometersykler når de reiser rundt og konkurrerer fordi de bruker dem til å "sykle seg ned" etter trening eller konkurranser.
Jeg merker selv stor forskjell hvis jeg er støl i beina dagen etter en hard styrketreningsøkt dersom jeg jogger 20 minutt på tredemølla. Da går det over :-)
Trente hjemme i går og tøyde. Gikk til og fra jobb i dag (45 min. hver vei. Til jobb= kun oppoverbakker!) - fortsatt like ille :p Ble kraftig mobba på jobben :D fordi jeg gjorde akkurat som du Gracella. En av dem jeg ikke snakker med så ofte sa; driver du å slanker deg?
Det MÅ vel gå over til i morgen :eek: ???
Ble skikkelig støl i forrige uke etetr å ha innført knebøy-intervaller som en del av treninga. Hjalp veldig å ta en relativt rolig runde på ellipsemaskinen dagen etterpå.
Hva med å nyte stølheten? Hvis det er skikkelig ille er det ikke så lett bestandig, men jeg synes i hvert fall at det er en eller annen form for nytelse i det å være støl :)
Bullshit! Badstu er bra etter lavintensitetstrening. Isbad er bra etter høyintensitestrening.
Gangsperr har kun en kur, og det er å gjenta øvelsen igjen etter et par dager.....
Hehe, hva hvis jeg trener litt hardt og så litt lavintensivt, eller eventuelt en hel økt litt akkurat middels? Bør jeg da ta en middels varm badstu eller et halvkjølig bad? :D
Eller legge seg i massasjekaret fra Hurricane. Det er herlige greier det! Vi har et slikt, men det brukes alt for sjeldent dessverre. Så de 70 lappene det kostet så kunne vi antakelig brukt de mer fornuftig...men deilig å ha de gangene jeg bruker det.
Men, etter harde økter så sverger visst mange til ising av beina. Dvs isbad. Burde være nok av muligheter til det her i nord :D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.