Vet at marsipan ikke er så høy karbo, så tenkte å prøve å lage egen marsipan av sukrinmelis og mandler. Er dette noe som kan fungere, eller blir dette fiasko? Hvis dette skal gå, hvor mye amndle må jeg ha i forhold til sukrinmelis? Noen som har prøvd eller har hørt om dette går? Skal duppe 70% sjokolade på disse også, for å få litt mere smak. Finnes det noen type marsipan som er bedre enn andre hvis jeg skal kjøpe ferdig?
200 g mandler
75-100 g fruktose (eller f.eks. 1,2 dl eller 8 ss Splenda)
1-2 ss rosenvann (fra apoteket eller innvandrerbutikk) eller evt. 1 ss eggehvite
Skåld 200 g mandler. Legg dem i ett lag på en bakeplate og la dem tørke ca. 10 minutter i en 100 grader varm ovn.
Kjør fruktosen/splanda i hurtigmixer til melis
Finhakk mandlene i en food processor og tilsett frukosen/splenda mens maskinen er i gang.
Tilsett 1-2 ss rosenvann mens motoren kjører og la den kjøre til det har dannet seg en jevn, sammenhengende marsipandeig. Ta opp deigen og elt den med hendene. Om manikke har rosenvann kan man bruke 1 ss eggehvite som piskes litt først
500 g mandler
350 - 450 g fruktose (eller f.eks. 4-5 dl Splenda)
1 ts tragant (fra apoteket) (kan utelates)
1-2 ss eggehvite (1 ss om du bruker fruktose, 2 ss om du bruker Splenda)
Skåld 500 g mandler. Legg dem i ett lag på en bakeplate og la dem tørke ca. 10 minutter i en 100 grader varm ovn.
Kjør fruktosen/splanda i hurtigmixer til melis
Finhakk mandlene i en food processor og tilsett frukosen/splenda mens maskinen er i gang.
Tilsett tragant mens motoren kjører og la den kjøre til det har dannet seg en jevn, sammenhengende marsipandeig. Ta opp deigen og elt den med hendene.
ja åsså kan du vist få kjøpt sukkerfri marsipan på helsekost.
noen sier du kan få kjøpt noe i butikken som er odense, de har vist det oxo.
har ikke sjekket det ut selv,bare hørt det av andre.
Jeg bruker mandelmel når jeg lager marsipanen til Troikabitene. For å få litt mer marsipansmak bruker jeg noen dråper mandelessens i. Kanskje det er noe som kan heve smaken litt for deg også?
Mulig, mulig. Takker for tipset, har jo oftere mandelmel i hus enn mandler egentlig, men har følte at marsipan av mandelmel har hatt en litt 'emmen' smak. Og så er jeg ikke noe glad i sukrin heller, så sliter litt med å finne noe å søte med som jeg tåler. Prøver å ligge unna diverse andre søtingsmidler.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.