Har spist lavkarbo mat i fire dager nå, og kom hjem med en baconkrisp fra kims i dag (0g karb) Da utbrøt mannen" skal du spise detta når du slanker deg?
Måtte forklare at jeg har kuttet ut karbohydrater og ikke fett. Han fortalte da at en på jobben hans hadde spist mat med lite karbohydrater i over ett år, og han ble bare fetere og fetere. Mannen påstår selv at han er i ketose hele tiden.
Så nå ble jeg veldig i tvil hva jeg skal gjøre.... Vanskelig hvis ikke han søttter meg, og vanskelig n¨år man får høre sånt....
Hei:) Ja, jeg kan love deg at det virker! Har et levende bevis i huset(sambo) som begynte med lavcarbo,høyfett i mars i fjor. Det er jeg som lager maten, og jeg kan love deg det fløt i fett:D I dag er han 28kg lettere, og en meget slank mann:D
prøvde å tisse på sån stix no, og den va rosa (kanskje litt lys) Fant ut at dne va en mellomting mellom den midterste og den nest nederst på skalan. er jeg i ketose da?
En av de aller største fordelene ved at det finnes et forum som dette, er at det er med på å bekrefte for deg at du er ikke alene. :) Du er ikke alene, du er ikke den eneste som prøver deg frem med et lavkarbokosthold - det er mange her, og veldig mange som villig har lagt ut bildedokumentasjon på at dette virker!
Men jeg skjønner godt at det er vanskelig om man ikke har støtte hjemme - det ville jeg tatt en liten alvorsprat om med mannen, faktisk. Det skulle bare mangle at den man bryr seg om og lever sammen med avstår fra slik destruktiv oppførsel.
Lena beatrice har skrevet masse om kolesterol og sånne ting i forhold til lavkarbo. Og alle her inne vet jo at lavkarbo virker hvis man kjører løpet fullt ut. Kan ikke skeie ut med en sjokolade om dagen.
Med mindre kollegaen til mannen din var undervektig til å begynne med, så tror jeg nok han jukser veeeldig. Fett og karbohydrater i kombinasjon over tid er den sikreste måten å bli feit på :o.
Men jeg kan i alle fall snakke for meg selv, og med strikt høyfett/lavkarbo-kosthold har jeg til nå redusert kroppsmassen min med 23% :cool:.
Tusen takk for mange gode svar og oppmuntring:) Det hjelp godt på.
Lurer på hva dere synes om det jeg spser for dagen, ser det greit ut?
Frokost:
to små lavkarboknekkebrød, (skal gi ca 3 g karbohydrater ) med ost og skinke på
Lunsj: Samme som frokost, eller en lett salat bestående av litt grønn salat, paprika, agurk, ost, skinke/kylling med litt rømmedressing på
Middag: Laks med brokoli og agurk + rømme eller kylling lår + litt grønt
Mellommåltid: Paranøtter(6g karb)
Ser det ut som et greit inntak av mat?
Hvordan er det med sjokolade uten sukker, kan man spise dette? Mener å ha lest det før.
Og pepsi maxx har ingen karb i seg sant?
Veldig greit å ha et forum som dette så man kan spørre hvis sman lurer på noe;)
Her e oppskrifta på knekkebrødan
200 g Solsikkekjerner
1 dl Linfrø
1 dl Sesamfrø
2,25 dl Kruskakli / Hvetekli
2 ss Fiberhusk
1 ts Salt
Litt søtt (eg brukte Splenda)
5 dl Vatn
står det skal være 1,5 g karb pr knekkebrød,blir da3 g pr måltid.Er ikke det greit?
treng de knekkebrødan for dagen for å ikke sprekke kjenner jeg.
Hva ville du ha spist i stede for det jeg spiser?
Når jeg har laks så har jeg rømme til
Spiser du 200g paranøtter? Det virker litt unødvendig å ha mellommåltider.
Og det virker sånn at du spiser knekkebrød med pålegg på. Og ikke pålegg med knekkebrød. Hvis du skjønner hva jeg mener.
Du velger å spise magert kjøtt, og pålegg som inneholder lite fett.
Middagen har jeg ingenting å utsette for. Bare pass på karboinnholdet på rømmen. Rømmen inneholder ikke akkurat for mye fett heller.
Kylling og fisk er heller ikke feteste middagene du kan ha, så ikke vær redd for å legge til eksterne fettkilder som smør/olje osv.
nei spis ikke 200 g paranøtter, spis enn neve nøtter, og 100 g e 6 g karb står det på pakken. unødvendig med mellommåltid? så da bør æi helst bare spise tre ganger for dag? Når vi spiser lunsj på jobb kl halv tolv, så trenger jeg noe mere å spsie før kl halv fem fem, da vi har middag.
I forhold til pålegg på knekkebrødet så har jeg også kjøpt inn salami og majones som jeg vil ha på. Men har en god del ost på skiven og dette gir vel også en del fett? ellers er jeg ikke glad i smør på skiva, så det blir det ikke noe av.
sliter med å finne mat med mye fet t i som jeg synes er godt. Egg og bacon prøver jeg å lage når jeg har tid før jeg riser på jobb, men det er sjelden jeg får tid til dette. blir vel mere mat som blir spist i helgene.
Hei Tøvsjur! Jeg ser du har fått mange gode råd allerede, men jeg må bare påpeke noe. Kan du være så snill å ikke skrive på dialekt? Det er vanskelig å lese, og i lengden vil du tjene på at du bruker et av våre to skriftspråk da ikke aller fikser å lese dialekt, og unnlater å svare. Takk :).
Om du feks koker ett par egg og moser de med en del meierismør får du i deg en del fett, kjapt om morningen!
Et veldig bra alternativ til knekkebrødene ;)
Eller lag ferdig en stor, ildfast form med omelett? Da har du kjapp mat klar til enhver tid :)
Det finnes utallige tråder her inne med gode råd. Jeg vil anbefale deg å sjekke ut bloggen til lenabeatrice.net Hun har masse deilige oppskrifter med ulike retter til alle måltider. Cluet med dette kostholdet er at hvis du får i deg nok fettkilder i måltidene dine, så trenger du ikke mat så ofte fordi maten holder deg mett mye lenger. Jeg vil også gi deg tips om å legge avocado skåret i skiver under pålegget, gjerne med litt majones også, fett og godt synes jeg:D I tillegg kan du kjøpe kokosfett som heter Cocosa enten på helsekost eller på Smart Club, det grønne glasset. Ha en god skje oppi te eller kaffe, rør rundt før hver slurk, litt merkelig i begynnelsen, men man venner seg til det. Mange opplever at nøtter reduserer vekttapet, så jeg ville ikke spist det så ofte i begynnelsen.
Jeg ønsker deg lykke videre;)
Hei.
Far min med jikk opp 3 kilo på en uke på lavkarbo (slik han tenkte selv at det var ) så han "angrep" meg og sa ditta lavkarbo blir en feit av.. så fortalte han meg hva han spiset.. jeg sa bare ikke rart du blir feit :P he he folk har veldig lite kunnskap om dette men grattis for deg så er du her inne ;).
Jeg selv har gått ned flere ganger på lavkarbo og jeg skal fortelle deg dette for kansje du skal slippe og gå i samma klemma som meg!
Jeg tok dette for en slankekur.. og ikke en livsstil dette er den største feilen en kan gjøre. For slik er det med alle kurer at når man vender tilbake til gammle synder går man oppigjenn og litt mer.
Så er dette noe du kan tenke deg resten av livet så er dette noe for deg. Men sefølgelig kan man jo spise flere karbohydrater når man vedlikeholder enn når man slanker seg.Min erfaring er også den at jo flere ganger man vender tilbake etter synder så går vekten tregere. Jeg har gått rast ned i vekt tidligere men nå strever jeg og tilsynelatene har vekta hengt seg opp :(.
Gjør det en gang og orntlig som mange her inne har gjort før deg.
Dette er en livstil ingen kur.
Vær opps på at Dine knekkebrød kan hidre at du går ned (min erfaring) kunstig søtning, rømme fløte og ost.Mat med mye salt. Ikke alle tide man går ned selv om man ikke spiser mere enn 20karb, for det er veldig viktig hvor disse karbene kommer fra. Spis meierismør,kjøtt, grønnsaker.
Dette var mine tanker som jeg ville dele med deg :) lykke til med din nye livsstil :)
huff er så¨forvirra og i tvil akkurat nå. Ser det at jeg kan slite med å få i meg så mye fett, da jeg ikke liker smør, og alt for fet mat. Vurdere sterkt å bare kutte ned på poteter, ris, pasta og hvetemel + sukker. men ikke leve helt etter lavkarbo..
Men er jo veldig klar for å gå ned i vekt snart, og aller helst nå!
Du må jo ikke kjøre fullt ut med fett sånn brått! For mange er det heller en fordel å sakte men sikkert venne seg til det, for det er jeg sikker på at du gjør. Du er ikke den første som har det sånn, altså. Så i stedet for å hoppe rett inn i fettfesten, ta en dag av gangen med litt og litt mer fett og litt og litt mindre karbohydrater. Det har også kroppen din godt av :).
Hei du! Ikke vær i tvil, dette skal gå så bra så! Hvis du ikke liker meierismør, kanskje bremykt kan være et alternativ? Maten trenger ikke flyte i fett - spis mat med fett naturlig i seg, som feks nakkekoteletter, svinekoteletter med fettet på, entrecote, laks, makrell osv. Kylling grillet med skinnet på gir deg også fint med fett. Du kan også feks lage deg eggesalat med en blanding av majones og creme fraiche, masse fine urter, kokt egg og feks røkt skinke i. Eller tunfisksalat. Eller blomkålsalat, alle med majo/creme fraiche i bunnen. Søk opp "nok fett i maten" eller lignende, så finner du masse fine tips. Hvis du ikke liker smør, kanskje du liker majones bedre. Eventuelt bør du ha en blanding av god olje (feks oliven) på salaten din sammen med eddik - det gir god smak og bra med fett uten at du føler at du drikker fett :)
Du MÅ ikke være verdensmester i lavkarbo med en gang, dette er en læreprosess - og jeg er sikker på at du klarer det fint! Grunnen til at vi maser med dette med fettet er at det er ikke sunt over lengre tid med et kosthold som består av MEST proteiner - det blir for tøft for kroppen din. Samtidig er det mye essensiell næring i fett som kroppen din virkelig trenger nå - for å lære seg fettforbrenning.
Fortsett å spis som du gjør, ha en fløteskvett i kaffen, litt fløte i stekesjyen etter du har stekt biff, rømme/smør/majo til hvert måltid (du trenger ikke mye).
Gi deg nå ikke enda, vi er mange her som har brukt lang tid på få inn et kosthold som passer til den enkeltes kropp, ok? Har du kjøpt ketolyseboka? Lån den evt på et bibliotek først - og se om det frister.
Eventuelt kan du legge deg på mer Fedon-aktig kosthold, det sier litt mindre fett, og litt mer karbo med lav GI.
Du har god tid til å finne utav dette, les deg opp, spør og grav og vi skal hjelpe så godt vi kan.
Det viktigste er at du får i deg nok næring, ta gjerne en multivitamin nå - og hvis du vil spise etter ketolyse, ta de anbefalte vitaminene.
Tenk kosthold - ikke slanking, jeg kan nesten garantere at du i løpet av en mnds tid vil kjenne god forskjell på din generelle helse (hvis du får i deg nok fett ;) )
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.