november5 sa for siden:
Jeg har hørt at hvis man koker potetene først og så steker de etterpå så forsvinner karbohydratene. Jeg synes det høres merkelig ut, men er det sant så er ingenting bedre enn det:) Noen som vet?
november5 sa for siden:
Jeg har hørt at hvis man koker potetene først og så steker de etterpå så forsvinner karbohydratene. Jeg synes det høres merkelig ut, men er det sant så er ingenting bedre enn det:) Noen som vet?
Kitt sa for siden:
Og hvor skulle de forsvinne hen?:confused:;)
Det er nok bare stivelsen som blir omdannet til litt mer letter fordøyelige karbohydrater. Som også i kokte gulrøtter eller kålrot!:)
Aline sa for siden:
De forsvinner ikke, men har lest et par som mener at potetene får litt lavere GI?
Masse karbohydrater er det dessverre uansett :)
Kitt sa for siden:
Mener den litt lavere GIen kommer av spalting av stivelse ved høyere temperaturer. Men det er jo det samme som skjer når stoffer i spyttet gjør jobben sin!
Charlott sa for siden:
Har også hørt at det blir lavere GI i avkjølte, kokte poter.. :)
Lissi80 sa for siden:
Og hvis man f.eks river poteten i strimler og har den i kjelen med vann, tar på lokk og rister og heller av vannet -så skiller man ut en god del av stivelsen. Men karbohydratene forsvinner vel ikke fordet :)
Yrla sa for siden:
Om man avkjøler potenene noen dager omdannes 20-30% av karbohydratene til resistent stivelse.
Nerthus sa for siden:
Lenabeatrice har blogget om akkurat dette her:)
Yonah sa for siden:
Poteter er poteter, de påvirker blodsukkeret og insunlinutskillelse uansett.. Beste er å holde seg unna uansett.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.