< Tilbake til oversikten

Overheng – er det mulig å trene det bort?

smilefjes:) sa for siden:

Har noen av dere greid å Slanke/trene det helt bort????

Jeg ser nå at etterhvert som kiloene forsvinner, trekker overhenget seg inn også. Hos meg kom det som et resultat av 2 tette svangerskap, med stor vektoppgang. Jeg hadde tenkt å søke om å få dekket bukplastikk, men nå ser det ikke ut som jeg vil få det. Var 4-5 cm før, er i ca 1 cm nå, skjuler det lett under trusa og den ruller ikke under lengre...
Trodde elastikken i huden var ødelagt, men det ser ikke sånn ut...

Noen med erfaringer?????

mov sa for siden:

Kanskje dumt spørsmål, men hva er oveheng??

Finnes ikke dumme spørsmål...
Overheng er at magen henger en del. Underdelen av magen henger over som et tjukkt teppe... vanskelig å forklare, men er så sjenert at jeg tør ikke legge med bilde...

1979 sa for siden:

Hei.
Etter 2 svangerskap og en vektnedgang på 25 kilo så hadde jeg å et ganske så fint overheng. Å dette var noe det var umulig å tene bort.
Var hos legen med det og forklarte hvor stort problem det var ang. selvtillit ol.
Ble sendt til en klinikk for en konsultasjon. Han syntes det egentlig ikke var så veldig ille, men etter han fikk høre at jeg hadde gått ned 25 kilo så forandret han helt mening om det.
Så nå sitter jeg her med en superflat mage og er utrolig stolt.
La på med 10-12 kilo noen år etterpå, men magen er like flat (fettet legger seg på hoftene istede)
Mange meninger om slike inngrep, men har ikke angret en dag:D

Georgine sa for siden:

Da jeg gikk ned gravidekiloene i 2006 fikk jeg et heng (var forøvrig 130 cm rundt magen siste uken før ungen kom). Dette trakk seg sammen over noen måneder og i steden for en hengemage ble det en litt ekstra myk del på kroppen.

Pruttilutt sa for siden:

Ingen svangerskap bak meg, men hatt bukomfang på over 127 cm. Betraktelig mindre nå, men har enda litt ruggel på magen. Overheng har jeg også, men det blir mindre. Jeg masserer huden med lotioner daglig, og det hjelper. Tips fra plastikkirurg...

Zillah sa for siden:

Tips til kva lotion som kan vere bra, da? Eg bruker for tida Botanics Body Sculpting Cream m centella og echinacea.

Hildemor på slanking sa for siden:

Litt avhengig av hvor gammel du er ,hvor mange svangerskap,og genene dine selvfølgelig.
Etter to svangerskap tok jeg av veldig mange kg på kort tid når ungene var 10- 12 år- jeg var et par og tredve.
Jeg ble veldig slank/tynn og min store slappe mage trakk seg helt sammen.
Nå er jeg 39 år og har fått 2 barn til som nå er 3 og 5 og har igjen begynt på vekt nedgang og er veldig spent på resultatet. Har ikke noe veldig stort heng men klart litt er det etter 4 keisersnitt.
Jeg har vell det man kalle for eplefasong og kg forsvinner heldigvis jevnt over det hele når de forsvinner:D

Iset sa for siden:

Nå måtte jeg pga. ekstrem vektnedgang fjerne magehud kirurgisk, det ble fjernet hele 2 kg hud, det hadde overhodet ikke gått an å ta det ved trening. Men når man ikke skal ned fullt så mye som meg, så må man jo bare se det an. :)

Jeg har endel løshud på lårene og puppene som jeg helst ville fått bort uten å ty til kirurgisk hjelp igjen, da operasjoner er noe jeg ikke makter tanken på flere ganger. Men jeg tviler på at det går an å få det bort uten. :(

LiMe sa for siden:

Jeg synes absolutt at henget er blitt mindre, men det tar tid :)

Happy girl sa for siden:

Jeg har et oveheng etter overvekt og tre svangerskap den plager meg enormt for jeg føler meg ikke slank når magen henger å disser.
Gikk en periode hos Klinikk Bergen "hudklinikk" som hadde en maskin som jeg kaldte for støvsugeren, den ruller flesket/huden sånn at blodomløpet blir igang satt og huden begynner å trekke seg sammen. Alt som fantes av celuitter forsvant etter noen få behandlinger og kroppen ble strammere overalt :) :)
Men magen min kunne de ikke stramme nok opp, den er for ødelagt så må på et eller annet tidspunkt nok under kniven og fjerne noen kg med hud som er full av strekkmerker, men må sparer sammen en del penger først for billig er det ikke.
For skal jeg gjøre det skal det gjøres skikkelig og jeg må få sydd sammen magemuskler da de er gått en del fra kvar andre.
Men først må jeg bevise overfor meg selv at jeg klarer å holde vekten, vil ikke legge ut en 36 tusen for så å ødelegge det med å spise en masse sjokolade igjen.

1979 sa for siden:

Vet du hva den maskinen het?

LanoGakkGakk sa for siden:

Fikk overheng da jeg gikk gravid med tredje og siste barnet som var nesten 5 kilo da hun ble født. Gikk ned ca 20 kg for 5(?) år siden, og masserte jevnlig med hampvott og smurte inn med bodylotion etterpå. Jeg syntes magen min ble kjempefin. Da var jeg ca 40 år, og magen var faktisk den jeg var mest spent på, på grunn av alderen og henget. Må legge til at jeg ikke har et eneste strekkmerke på magen, da. Så sånn sett har jeg vært heldig. Denne gangen er jeg enda mer spent på magen. Fyller jo 45 i år, og regner med at huden trenger tid på seg for å trekke seg sammen. Men jeg har tenkt å bruke hampvotten flittig som sist, så 'time will show'

Haha..... morsom beskrivelse... måtte le høyt her :-)

Fredrikke07 sa for siden:

Hadde litt etter vektnedgang og keisersnitt, men det fikk jeg strammet opp ved hjelp av pilates-trening:).

hvor mye er det man skal ha til å kvalifisere til inngrep?

Kitt sa for siden:

Her er en tråd om Bukplastikk
En til
Og enda en

Iset sa for siden:

Det varierer fra sykehus til sykehus (eller vel fra helseregion til helseregion). Helse Vest er utrolig strenge, faktisk latterlig strenge. De krever et vedheng under navlen som måler 7 cm, tror jeg det er. Jeg hadde knapt noe som hang ned, men derimot MYE over navlen. Jeg søkte meg direkte til privatklinikk (via fastlegen, så jeg fikk det dekket) og kirurgen innvilget operasjonen etter å ha sett på meg i 2 sekunder. I det offentlige hadde jeg ikke fått det innvilget, og jeg fjernet som sagt hele 2 kilo hud fra magen. Så jeg vil nok anbefale å søke direkte til privatklinikk som har en avtale med det offentlige, selv om det også er blitt mye strengere nå.

Fredrikke07 sa for siden:

Iset: Oi det var strengt ja:eek:!

Får håpe jeg unngår overheng etter dette svangerskapet også, ved å trene og lavkarbo! :)
Var ikke akkurat mye sist da, men lit slapt over snittet etter ks, så skal ikke klage.
Men lurte fordi en kamerat av meg har gått ned 60 kilo ved hjelp av lavkarbo som jeg fikk overtalt han til å prøve, han har MYE overheng, men legen hans sier det ikke kvalifiserer. Jasså, så det offentlige kjører ikke samme regler for slikt nei, lurer på hva som gjelder for mitt distrikt. Skal ihvertfall få han til å undersøke det, ettersom legen ikke har sagt noe.

Iset sa for siden:

Legen min ante overhodet ikke at det gikk an å søke andre steder enn på det offentlige sykehuset her, det måtte jeg selv fortelle ham. :rolleyes:
Aleris i Oslo har en avtale med det offentlige om bukplastikk. Ikke t-snitt, som jeg fikk, det har de dessverre kuttet ut nå pga. innstramminger, men vanlig bukplastikk får man. Lurer på om Colosseum i Oslo har samme tilbudet. Legen skriver henvisning og sender den direkte til feks. Aleris, så får du brev fra dem og er i systemet.

Kitt sa for siden:

Jeg kunne ikke gjøre det. Her i området var det Rikshospitalet som bestemte hvem som fikk eller ikke. Sa de nei, nyttet det ikke å gå omveier om man skulle ha det dekket.
Er ikke det samme om man har hatt vektoperasjon eller ikke, heller!

Uansett har det blitt utrolig strengt!

Må man betale selv, er det verdt pengene, altså! Har ikke angret et sekund! Selv om jeg av mange grunner har lagt på meg over 15kg etterpå, har jeg ikke heng i det hele tatt og kommer i følge kirurgen ikke itl å få det heller. Den "nye" huden er ikke ødelagt og har fortsatt elastisiteten i behold!

Håper jeg!:p

Tusen takk for svar:) Jeg håper å få trent bort det værste, her er det sagt at det må være minimum 5 cm overheng for å få det dekket. Blir nok aldri stram og fin da jeg har for mye strekkmerker til det, men får håpe det blir til det beste. Jeg hadde spart opp til bukplastikk, men bygger hus nå og det gikk jaggu med i det store sluket.

Mitt motto er at et STORT SMIL dekker over alle kroppslige 'lyter', i tillegg så gjør man også andre glade med det :)

Kitt sa for siden:

Så sant, så sant!:)

Men jeg er redd det smilet blir en smule anstrengt om man har store sår med sopp og lukt under overhenget!:eek:

Uff.... Da har man litt mer å stri med enn at magen ikke blir helt stram og har strekkmerker og sånt altså.... Og de som trenger bukplastikk og må forholde seg til 'overstrenge' regler for å få det invilget, de trenger nok mer enn å bare smile vekk saken, ja. Så det var slettes ikke sånn ment.

Kitt sa for siden:

Skjønte det!:)
Men ville bare få med at sånn operasjoner ikke nødvendigvis kun er for skjønnhetens skyld!

Zillah sa for siden:

Men uansett om ein har plager med heng her eller der, så kan det vel vere bra med lavkarbo. Eg hadde ein del plager m fukt og sopp - ikkje så veldig mykje sår under magefolden fordi magen berre hang litt da han var kjempediger, no som han er 30 kg mindre heng det naturlegvis meir, og meir lyt det vel bli - men under jurstellet.:rolleyes: Det har eg absolutt null av no etter at eg har kutta karbo frå kosthaldet.

Så det er noko eg trøystar meg med, i alle fall, at sjølv om eg får hengande slengande laushud av ei anna verd når eg er ferdig (og nei, utan lotto-millionar vil eg nok aldri har råd til å operere på eige budsjett) så kanskje eg i det minste får mindre problem m sopp ol enn dei som et vanleg mat.

Pruttilutt sa for siden:

Har selv mistet valkene under brystene, men har bryster som kunne tilhørt bestemor. Kløe, utslett og ofte stram lukt både mellom pattene og under - veldig frustrerende. Mulig at de vil gjøre noe med det når jeg har gått ned over 35 kg? Har jo nådd den såkalte 10-kg's grensa som jeg vet de opererer med, altså høyde-90=vekt akseptabel for plastisk kirurgi - i alle fall i Nord-Norge.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.