< Tilbake til oversikten

Ansiktsfett først eller sist til å bli borte?

Filosofina sa for siden:

Jeg bare lurer på dette, fordi det er dette jeg har mest komplekser med.
Etter at jeg la på meg har ansiktet mitt forandret seg. Det har mistet mye av sin karakter. I tillegg har jeg fått en liten dobbelthake som jeg absolutt hater.

Hvordan er det, dersom jeg begynner å gå ned i vekt nå, kan jeg forvente å få ansiktet mitt tilbake først eller sist?
For å være ærlig... så driter jeg om rompa mi er størrelse XL så lenge jeg slipper å tenke på dobbelthake :hylgrine:

Hvordan er det hos deg? Og hva er vanligest?

Borealis sa for siden:

Jeg blir oftest raskt tynnere/"slankere" i ansiktet. Kinnbena kommer mere fram :p

LenaBeatrice sa for siden:

Jeg merker veldig fort vekttap i ansiktet, og jeg tror helt sikkert at ditt ansikt vil få tilbake sin karakter:)

lillemeg88 sa for siden:

det er vanlig at det syntes på ansiktet først når man går ned/opp i vekt! :)

BlirFjong sa for siden:

Enig med de overstående, det viser veldig tidlig i ansikten. Det er vel der det viser mest hos meg, jeg har fått kinnbeina mine tilbake, og jeg har markert overgang mellom ansikt og hals igjen.. woho ;)
Etter det forsvant puppene, men det er en annen historie ;)

Greddy sa for siden:

Først inn, sist ut. :o
eller
sist inn, først ut.

sylwester sa for siden:

Når du reduserer kroppsfett så er det genetikken som bestemmer hvor den skal ta det fra. Dvs. at det er forskjellig fra person til person.

senorita sa for siden:

her gikk det i ansiktet tidlig ja, magen er her enda men pupper og ansikt gikk fort ja:O

Bestemamma sa for siden:

Må si midt på treet her, jeg. I begynnelsen merket jeg ingenting i ansiktet, bare jevnt rundt omkring på kroppen men etter ca. 20 kg. skjedde det noe for ansikt og hals óg. Nå etter 30+ kg. er det tydelig at ansiktet kommer til å få tilbake sin form. Det jeg sliter med er løs hud og null pupper:(

Georgine sa for siden:

Hos meg går det jevnt over hele kroppen :)

Egwene sa for siden:

Jeg sliter også litt med det samme.
Ansiktet mitt har jeg ikke merket noen forskjell på, men har lagt merke til at jeg ser mer tydelig kragebeina og at halsen er blitt litt "slankere".
Og det gjør ingenting foreløpig, for jeg vet at ansiktet vil bli bedre etterhvert.
Det tar bare litt tid:)

Huldr sa for siden:

På meg forsvinner den store magen først, deretter fett på lår og armer, mens fett i ansikt og på hender er mer hardnakka. Jeg har hørt at de som har mer eplefasong mister sist på magen, mens pærer og timeglass (jeg begir meg ikke inn på jordbær og slikt :p) har lett for å ta av rundt livet, men vanskeligere for å bli kvitt fettet på de "ytre" delene. Men det forsvinner jo litt jevnt over hele tiden, da. Det er ikke sånn at alt er igjen til slutt i ansiktet, selv om det kanskje kan virke sånn. Det er nok tydeligere å se for andre enn en selv, ofte :)

aktivjente sa for siden:

Jeg har gått ned en buksestørelse, og fått litt slappe pupper, men ansiktet er dessverre like bollete som før... hadde håpet på litt innstramming der! Vomma ser også ut til å være limt fast :p

LIBBA sa for siden:

Jeg pleier se vektnedgang først i ansiktet. Ellers er det forholdsvis
jevnt fordelt :)
Det mest hardnakka hos meg er låra :mad:

Bombus sa for siden:

Jeg for min del kunne nok godt tenkt meg å beholde litt mer rumpe. Den blei flat som ei spekefjøl, og det har også skjedd før under slanking, så ikke nødvendigvis bare alderen sin skyld. Litt søkk under kinnbeina har alltid vært et tidlig og kjærkomment tegn på vekttap. Tror nok dette er genetisk forskjelling og umulig å generalisere.

Et pussig resultat er at alle halskjedene blir litt for "side" så de forsvinner under halslinninga alle sammen. Må korte dem inn eller ha dypere utrigning eller kjøpe nye smykker:) Jeg klarer ikke å bli enig med meg selv om det er fordi halsen er tynnere eller fordi puppene ikke lenger trekker halslinninga ned mot skoa;)

Bestemamma sa for siden:

Knebøy, utfall og markløft er flotte øvelser for strammere rumpe og lår:)

lifejack sa for siden:

Jeg må si meg enig i at dette er like individuelt som alle våre forskjellige kroppsfasonger. Har forøvrig litt motsatt problem: ansiktet mitt ser fort sykelig magert ut når kroppen har mistet noen kilo, mens når jeg samler vann som verst eller har lagt på meg av andre årsaker, så er det eneste positive at jeg også legger meg litt ut i ansiktet:p

Huldr sa for siden:

Det er selvsagt individuelt, på samme måte som ingen har en standardisert kroppsfasong. Men det jeg skriver over her stemmer bra på de jeg kjenner og meg selv. Jeg husker ikke hvor jeg leste om det, eller begrunnelsen, men at det er en sammenheng mellom kroppsfasong og hvor fettet sitter best fast er jo ikke så vanskelig å tenke seg egentlig. De med eplefasong er som regel mer insulinresistente og fettet rundt midjen sitter hardere, mens fett i ansikt osv forsvinner lettere.

Bombus sa for siden:

Kan du beskrive utfall og markløft? Knebøy og sannsynligvis utfall (hvis det er hva jeg tror) er vanlige øvelser på trimmen min. Markløft kanskje ikke.

ftdmia sa for siden:

I markløft bruker man en stang med vekter på. Som ligger på bakken (derav markløft, eller på engelsk: deadlift) man bruker i hovedsak ryggen og rumpen til å løfte stangen opp til hoftenivå før man setter den ned igjen. I begynnelsen vil du kanskje prøve deg på kun stangen (den veier 20kg i seg selv). Da er det ofte lurt å sette stangen oppå noe, f.eks en step på hver side, slik at stangen kommer i riktig høyde.

Her er en film som beskriver hvordan du gjør deg klar for å få mest mulig riktig form:

www.youtube.com/watch?v=Syt7A23YnpA

Markløft er kanskje en av de viktigste styrkeøvelsene pga det er en veldig kompleks øvelse hvor du bruker mye av kroppen. Hvis du gjør det feil kan det være veldig dårlig for ryggen, hvis du gjør det riktig er det en superbra øvelse! Få gjerne hjelp fra noen som har gjort det før første gang du prøver deg. Den vanligste feilen er som regel at man krummer ryggen når man løfter, og det er ikke alltid lett å merke selv hvis man gjør det.

Ang. hvor man mister fett først er dette hovedsakelig genetisk og kan variere fra person til person.

Bestemamma sa for siden:

Utfall gjør du ved å sette frem ett bein og bøye det andre nesten med kneet i gulvet. Jeg gjør ti utfall på hvert bein før jeg skifter til det andre....

Du kan bruke det du finner hensiktsmessig til vekter for markløft. Jeg gjør alle øvelser hjemme og tar oppfinnsomheten til bruk her.....:D

Knebøy kan gjøres mer effektivt ved å bruke en vekt i hver hånd.
Husk også sumoknebøy. Sette føttene i en ca 75graders vinkel utover før du bøyer. Se for deg en sumobryter :D

Dessverre har jeg ikke funnet ansiktsøvelser så skjønnhetssalonger - here I come !!! :p :D

Kremtoppen sa for siden:

Nå kommer endelig puppene mine inn døra før magen, i motsetning til for 5-6 kg siden :o.

Bombus sa for siden:

Takker til Bestemamma og ftdmia! Utfall er nok det jeg tenkte, ja. Det gjør vi rett som det er på den utmerkede trimmen jeg følger. Daglig er vel nøkkelordet, så det bør prøves. Markløft tror jeg kan bli noe ambisiøst, men kanskje en lett variant skal utprøves.

Bombus sa for siden:

:lol:

Filosofina sa for siden:

Isåfall vil ikke ansiktsfettet være det første til å forsvinne, men heller ikke det siste... :P

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.