Imp sa for siden:
Denne lager vi..og den eeelsker vi. Har den hver fredag. Oppskriften holder til maange middager! Sausen er basisen for hele middagen, det er den som tar tid å lage. Vi har til fem middager, da er vi to voksne og to barn som spiser GODT alle mann.
Det er min elskede mann som har oversatt fra engelsk og nå tryller frem denne.
Kaldtstoff:
1/2 l naturell yoghurt
2 hakkede fedd hvitløk
Litt raspet ingefær
1-2 ts garam masala pulver
1-2 ts rød chili pulver (ikke sterk)
Bland sammen.
Masala:
1 boks tomater
3 tomater - evt. en boks til
1 stor løk i biter
1 hakket hvitløk
1 knoll raspet ingefær
2 ts nellik
2 ts kardemomme
4 laurbærblad
2 ts paprikapulver
2 ts gurkemeie
Bland alt i en kjele og la det koke til det er mørt. Bland kaldtstoffet med masalaen, og bruk stavmikser. Tilsett nå 1 ss flytende honning, 1 boks fløte og 2 ss smør.
Nå kan du velge: Ta opp og tin kylling (helst noen timer før da :p )Tilsett kyllingen og la det koke til det er mørt. ELLER gjør sånn som vi liker best. Bland kyllingen med tandoori pulver fra merket Rajah og stek i pannen. Åååh så godt. Jeg kan maule denne kyllingen.
Så steker du grønnsaker i ovnen. Vi bruker en brokkoli, en blomkål, en paprika, en løk. Men du kan fint variere med squash, minimais, sopp, hvitløkbåter (yummm men min kjære mann liker ikke det...), drypper over olje og salt og pepper, steker i en halvtime.
Når du spiser, heller du den deilige sausen over grønnsakene. Det er HELT nydelig....
Det beste krydderet syns vi er det fra Rajah, det har de hos han tyrkeren på hjørnet! :D