Jeg har alltid hatt et problem når det kommer til grønnsaker... jeg synes det er veldig vanskelig å spise grønnsaker, finne type grønnsaker jeg liker og å tilberede det. Har forsøkt å lete å se om det finnes en samletråd eller noe for gode grønnsaks oppskrifter, finnes det her inne??... da tenker jeg ikke vegetar oppskrifter altså, men grønnsaker som en siderett til middagen for eksempel. Finnes sikkert en million ting man kan gjøre med grønnsaker for å få de smakfulle, men jeg har ikke peiling, hadde vært godt med noen oppskrifter... Tenker på for eksempel forskjellige gode "moser/pureer", grønnsaker som er gode å gratinere/fløtegratinere, stuinger etc... Er overbevist om at middagene mine ville blitt myyyyye bedre om jeg slapp unna kokt blomkål og brokkoliblanding :o
jeg liker heller ikke grønnsaker, egentlig.. Syns stort sett alt smaker pyton.. Men med masse fløte og smør kan du koke det meste og lage mos/pure.. Som feks selleriroten, og jeg har gjort det samme med rosenkål.. Rosenkål kan du også gratinere..
Ja takk ,alt sammen :p
Jeg er villig til å prøve hva som helst egentlig... er lei av kjedelig salat med dressing og kokte grønnsaks blandinger som jeg er vokst opp med... vil gjerne ha noe med litt "krutt" i... synes alt jeg koker/steker og blander sammen smaker tamt og kjedelig, vil gjerne få øynene opp for noe som er både sunt og godt av grønnsaker som kan passe til alt mulig av middager, kjøtt, fisk, fugl...
Noe jeg foreksempel er ekstremt glad i er fløtegratinerte poteter, potetmos, bakt potet med smør og bacon (jepp, jeg er vokst opp i en potetfamilie) og glad i sterk mat med chili og jalapeño... Nå når jeg ikke spiser potet spiser jeg middager som låter slik:
Stekt kyllingfilet med chilikrydder med kokte brokkoli
Salat med cottage eller avokadobiter som dressing med urter som "urtegård", timian, dill og gressløk. Jeg bruker karri, dijonsennep og salt også. Ofte har jeg en liten boks champignong eller asparges i salaten med salt og pepper på, tomater,paprika, issalat, brokkoli, agurk og gul løk. Noen ganger skifter jeg ut asparges/champignong med minimais.
Jeg spiser kun rå grønnsaker slik hver dag og går aldri lei.
Hemmeligheten er som regel å drukne alt i fett og/eller krydder. :p Noen av mine grønnsaks-favoritter:
Blomkålsuppe
Tomatsuppe
(Gerds suppeoppskrifter her på forumet er flotte!)
Spinat-"stuing" (heller frosne spinatputer i stekepanna, gjerne etter å ha stekt kjøtt, så spinaten får trekke til seg dét fettet også - tilsetter masse smør, salt, pepper, annet krydder etter smak)
Minimais stekt litt brutalt med MASSE krydder på (mine pleier å være helt røde av paprika og chili) og surret i fløte. Med litt ost oppå der igjen for maksimal comfort food-effekt. ;)
Coleslaw - revet hodekål/spisskål "druknet" i majones/creme fraiche og litt annet. Finnes mange oppskrifter. :) Alltid mitt førstevalg om jeg først skal ha en kald siderett.
Jeg pleier å lage ratatouille (er det sånn det skrives, hehe?) av følgende:
squash, paprika, løk, et par tomater, litt hvitløk, sambal oelek (ca 1 ts) og litt vann. Det er kjempegodt og spicy, det kan man jo justere selv. Kan også ha oppi andre grønnsaker, feks har jeg av og til litt sopp oppi.
Nei, den er kjedelig. Derfor bruker jeg avokado, sennep,krydder, urter og salt i nok mengder. Da jeg begynte med salat for 17 år siden likte jeg det ved å tilføre små biter med gulrot og minimais oppi og med cottage cheese som dressing. Tar du både cc og avokado kan det ikke bli kjipt.Sitronsaft bruker jeg også for å friske opp. Hvitløk også, og av og til ingefær.
Tusen takk, her var jo mange fine forslag... må skrive ut oppskriftene slik at jeg har de lett tilgjengelig når jeg lager mat... Bare å pøse på med flere tips om noen har noen... jeg er rimelig flink på å lage mat, men grønnsaker har jeg ikke fått teken på enda :p Håper at disse tipsene kan få meg å sette mere pris på grønnsaker..
Kok selleriroten mør i saltet vann, tøm av vannet og mos med meierismør og fløte, gjerne med litt muskatnøtt, gressløk eller hva du nå enn liker av krydder.Og salt&pepper så klart :D
... Eller 1/2 boks first price bacon smøreost.... ?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.