Jeg tror jeg spiser alt for lite fett. Sikkert også grønnsaker. Jeg ser at hvis jeg spiser rømmegrøt hver dag, går jeg også ned i vekt. Men nå har jeg gått ganske lei rømmegrøt....Problemet er at jeg ikke synes fett smaker særlig godt, men er visst eneste måte for meg å gå ned i vekt på. Jeg ligger på under 20 kh pr dag, skulle jo ha økt dette for lengst når jeg er på vedvarende Atkins.
Noen som vet om en enkel måte å få i meg nok fett, uten at det smaker så vondt?
Jeg synes ogsa det er vanskelig a fa i seg nok fett. Men enna verre er det a finne ut om nok er nok. Jeg spiser daglig 6 spiseskjeer med Extra Virgin Coconut Oil. Den smaker faktisk helt ok. Sa passer jeg pa a kjope kjott med synlig fett pa. Men er det nok ? Har forsokt a ta opp dette emnet for, men far aldri noen gode svar. Altsa hvordan beregne fettet ?
Å beregne fettet er vel det enkleste. Problemet er at du har skrevet egenkomponert i kostholdsfilosofien, så jeg aner jo ikke hvor mye karber du skal ha.
Du skal spise ca 1g protein pr kg kroppsvekt, legg til antall karber og så skal resten av energiprosentene komme fra fett!
Du kan jo lese i denne tråden, så slipper jeg å gjenta meg selv alt for ofte!;)
En typisk dag er slik:
2 lavkarboskiver m/meierismør, edamerost og agurk
2 soyapølser
0,5 boks cottage cheese m/bær
Enten 2 kyllinglår (uten skinn for det er vondt), stekt seifilet, marinerte scampi eller marrokansk kyllingsuppe.
0,5 tomat, agurk eller ca 150 g brokkoli/blomkål.
10 pistasjenøtter eller paranøtter
Noen dager en Atkins bar
Det kan ikke være at du bare har inntatt mer salt mat ved byttet av rømmegrøten,da, trådstarter? Drukket mindre vann eller venter mens? Kan det forresten være noe annet du kan bruke de "magiske" ingrediensene i rømmegrøt til så kan kanskje det være verdt et forsøk?
Hvorfor i alle dager består middagen din av skinnfri kylling og skalldyr? Det er jo bortimot den mest fettfattige maten du kan spise. Sikker på at det ikke henger igjen litt fettfobi..?
Bruk heller rødt kjøtt som hovedkomponent i middagene. Kjøttkaker laget av kjøttdeg (ikke magert, ikke karbonadedeig) med egg og en skvett fløte, selvsagt stekt i meierismør. Trenger ikke bruke ei halv pakke smør, men uansett hva du gjør smaker jo ting stekt i ekte smør fantastisk mye bedre enn oljer eller tørr teflonpanne. ^^
Soppstuing? Steke sopp du liker lett i panne med smør, slenge oppi en boks fløte (eller rømme ol, alt etter smak) og la det koke inn en liten 10-minutter.
Grønnsaksgrateng? Du skriver ikke hvordan du tilbereder brokkolien og blomkålen din, men jeg foreslår å slenge det i ei ildfast form sammen med en goood porsjon revet ost, helle over fløte også kjøre det i ovnen en stund. Kanskje slenge på et lokk av ost og/eller knust baconcrisp?
Hvorfor spiser du soyapølser? Alminnelige kjøttpølser er bedre på alle måter om du finner noen med lavt karbo-innhold, og siden du spiser fisk og fugl antar jeg du ikke er vegetarianer eller noe slikt? Skaldemans fakirkaker i stede kanskje? Hamburgere med ost? Hjemmelagede kjøttkaker? Alt er ting som smaker godt og som du kan lage kilovis av, fryse, og ta opp porsjonsvis like enkelt som disse fæle soyapølsene. ;)
Dette med mengder av makronæringsstoffer er ofte noe av det som blir diskutert opp og i mente uten at folk blir særlig klokere av det. Med god grunn, fordi vi er så forskjellige. Om man tar frokosten til Dag Viljen og setter den opp mot frokosten til Fedon Lindberg, får man inntrykk av at det handler om to ekstremt forskjellige dietter. Men det er feil. Begge to er lavkarbo, selv om Fedon er mer konsentrert om GI karbohydrater og Dag Viljen er mer nøye på mengden karbohydrater, begge to er lavkarbo.
Den vesentlige forskjellen ligger i at det er to vidt forskjellige mennesker. Som har funnet SIN plass i lavkarboverdnen.
Så spiser man nok fett? Eller for mye protein?
Jeg husker min første lavkarbokonferanse i Karlstad, da jeg for første gang hørte forslaget om opp mot 70 % av energi i fett. Jeg holdt på å dette av stolen. Senere oppdaget jeg at for mange var dette et ganske "mildt" anslag, flere lå opp mot 75 - 80 % av energi i fett.
Så jeg testet. Som mann var ikke smør og fett noe problem for meg, jeg tygget smørstekt bacon mens fettet formelig rant nedover haken på meg, etterfylte med 50 gram Cocosa, og for sikkerhetsskyld stoooore mengder fløte i kaffen. Og jeg ble så syk så syk :) Etter måneder med opp og nedjusteringer fant jeg ut at kroppen min trives best med et fettinntak på 75-80 %, mer fett kan fort gjøre meg uvel og kvalm.
Så er det kvaliteten, den er også særdeles viktig. Mettet fett er viktigst og bør komme først i tankerekken. Omega 6 og 3 er så lett å få i seg nok av at det ikke er noe problem. En spiseskje UDO`s choice eller noen økologiske egg gir mer enn nok.
Smør og Cocosa Extra Virgin bør finnes på alle bord. Sunnere fett får du ikke. Vilt er nok det beste animalske fett som finnes, men får man ikke tak i vilt eller øko kjøtt, vel så finn fete stykker på Rema eller ICA.
Så er det bare en ting som gjelder: Trening. Tren på å øke fettmengden. Skal du lage omelett? Vel, så lag den av 1 egg pluss 3 - 4 plommer, en god dæsje kremfløte, stekes i mye, mye cocosa eller smør, og man plasserer en god klikk på toppen av omeletten etterpå, sånn at den får en god og rund smak. Begynn med mindre menger, og øk etterhvert.
Hva som er NOK smør må DU finne ut.
Men det er ikke farlig å gå på Atkins Intro i, vel resten av livet. Det gjør jeg, og trives. Du kan faktisk spise 1 kg grønt om dagen og fortsatt holde deg under 20 gram karbo :) Så får lite grønt er det umulig å få i seg.
Tenk fett til hvert måtid, som for eksempel : Avocado. Hva kan du ha til Avacoado? Vel, kutt opp og mos den. Bland inn Creme Fraiche, majones og litt hvitløk. Tilsett 100 gram krepsehaler, og vips, du har en fettrik og supersunn lunch. Så lett, så godt :)
På LCHF bør man forsøke å bryte gamle " jeg liker ikke" vaner. Jeg kunne ikke fordra laks før - fisk var pyton (for en sutreunge jeg var). Nå gyver det ned både røkelaks, og fileer med hollandaisesaus - også en veldig fet rett.
Bryt gamle "vil ikke ha, liker ikke vaner" og vær en kokkens Indiana Jones - kast deg uten frykt over fettrike matvarer, og "NJUT" av maten resten av livet.
Neida, jeg har ingen fettfobi, men jeg synes det smaker så vondt...Jeg spiser nok ganske ensidig, for det er så mye jeg ikke liker. Liker hverken baconcrisp, fløtesaus, sopp, rødt kjøtt, for ikke å snakke om fettet på kjøttet...Men jeg liker kjøttdeig, mye krydder og ost. Skal prøve å gratinere grønnsakene med ost. Og kokosmelk liker jeg veldig godt, så det blir mye kyllingretter med det. Men de frosne soyapølsene er faktisk det eneste jeg klarer å spiser uten noe til, når de er stekt...de er godt krydret. Og nå fant jeg et tips om cocosa i te, det smakte godt!
Det er rart, men jeg har ikke spist Atkins bar denne uken hvor jeg har gått opp hver dag...Men da jeg gikk ned 20 kg (1 kg pr uke) for noen år siden med Atkins, spiste jeg en Atkins bar hver eneste dag....
Hehe, så spis BARE atkins barer, kanskje du RASER ned :)
Neida, men alvorlig, de barene er IKKE annet enn masse usunn guffe klistret sammen med sukkeralkoholer.
Kokte kyllingfilèt i kokosmelk til frokost/lunsj. Hadde oppi litt chili, ingefær, litt vårløk.... Finstrimlet kinakål og paparikaterninger i skåla og fylle på med varm suppe. På toppen havnet det noen skiver med meierismør (skjært med ostehøvel) samt litt revet ost - og vips har man ekstra fett i maten ;)
Siden du likte kokosmelk er det forsøket verdt? :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.