Ja, da lurer jeg på, hva har du prøvd og ikke fått til?
Hvorfor tror du / vet du at det ikke gikk?
Jeg håper ikke det er dumt at jeg spør slik. :kadetgaar
Jeg har nemlig hatt et par runder med ting som ikke har fungert.
Som f.eks 30 days, det å skulle spise etter klokken og noe annet legemiddel jeg fikk på resept av legen som gjorde at det fløt orange olje ut baken...
Har du fått noen velmente dårlige råd? I såfall, lyst å dele?
Nå skal jeg beint fram banne i kirka og si at grønnsaker funker ikke for meg. I små mengder yes, men jeg trives best på mye fett og proteiner og lite grønt.
Disclaimer: Vi er alle forskjellige og det som funker for meg, funker ikke for andre :)
Åh, så digg at vi er flere her ute som ikke takler å spise store mengder grønt. I følge blodtypedietten burde jeg jo omtrent leve på grønt alene, men jeg er som du... "ja takk i små mengder". Det fungerer som tilbehør og som wok!
Kjøtt er jo min beste venn. Det er det jeg legger minst på meg av, har jeg funnet ut. Egg og kalkun og tunfisk er det aller beste.
Men jeg fungerer ikke på det alene heller... noe brød og ris og pasta må jeg ha. Men forsøker å kjøpe mest mulig fullkorn og grovt.
Nå spiser jeg ikke brød, pasta eller ris heller da, bortsett fra Nannahs knekkebrød som ikke er brødmat i den forstand, og lasagna med dreamfields lasagnaplater en sjelden gang.
Men som sagt, det som fungerer for meg, fungerer muligens ikke på andre. Det har virkelig tatt sin tid for meg å finne ut, og vektnedgangen har ikke akkurat slått noen verdensrekorder. Men jeg har iallefall kost meg ned i vekt, 12 kilo borte på litt over et år. Uten å trene (built for comfort, not for speed):D
You are all individuals, you are all diferent... 'I'm not' (Monty Python sitat)
Sånn er jeg også - kjenner verken fysisk eller psykisk behov for masse grønt, og i lange perioder spiser jeg baaare medisterkaker og nakkekoteletter og egg. Samt smør.
Andre ting som ikke fungerer for meg - jeg kan ikke spise etter klokka. Eurodiet hadde ingen effekt for meg bortsett fra å gjøre meg slapp og syk, så jeg ekstrapolerer at jeg ikke har det bra med lite fett, heller. "Mye fisk" fungerer heller ikke, men det er muligens fordi jeg får elveblest av det. :p
Spise lite og ofte fungerer ikke for meg. Blir alt for oppsatt på spisinga, og det blir bare stress. Blir også altfor redd for å få i meg for mye ved hvert måltid at jeg ender opp med å spise så lite at jeg går rundt sulten til tross for at jeg spiser ofte, og til slutt sprekker jeg og overspiser kraftig.
30 days - hahahaha.
Trening for å gå ned i vekt - ender opp med å spise for mye karbo fordi jeg har lest at man skal spise mer karbo når man trener - ender opp med å legge på meg.
Masse fett fungerer ikke for meg. Jeg legger ikke på meg, men går heller ikke ned, uansett hvor lite karbo jeg spiser. Jeg vet dette er som å banne i kjerka her inne, men jeg må ha kontroll på både karbo og kalorier for å gå ned i vekt. (Det skal sies at jeg er normalvektig og bare vil ha bort de siste forfengelighetskiloene, det har nok noe med saken å gjøre.)
Tusen takk for alle svarene:)
Er det lov å si at jeg synes det er litt deilig å høre at det er flere enn bare meg som sliter med å spise "ofte og lite" / etter klokka og at flere ler av 30 days :D
Det som har fungert for meg hittil når jeg har vært flink er å
passe på sukkerinntaket (ingen brus for brusjunkien). Klarer jeg å holde meg unna brusen mister jeg litt lysten på annet søtt etterhvert som tiden går...
spise mindre porsjoner (men ikke oftere), vente litt, også heller hente litt mer mat etterpå om sultfølelsen ikke gir seg.
Telle kalorier sånn ca, ikke slavisk.
Ta fastedager, der jeg bare spiser suppe, evt. frukt for det bryter litt opp i mønsteret og trener viljestyrken.
Gå tur i vårværet (Må være høst eller vår).
Gjøre hobby (Da glemmer jeg å spise alt søppelet jeg ikke trenger).
Dette har fungert, men det betyr ikke at det fungerer helt ennå fordi jeg har også mislykkes med å faktisk gjøre dette og holde meg til dette...
Det var en her som spurte om kosttilskudd. Jeg tar jern, folat og vitaminbjørner. Ikke slavisk, men når jeg husker på å ta det!
Har prøvd så mye forskjellig som ikke funker, blandt annet noka, 30 days:oog allie. Ingen av delene funket, men det verste tror jeg var da jeg brakk foten og bestemte meg for å kutte ned på fett og kalorier, et eller annet i grethe roede stil sikkert(det er fortrengt! Jeg la på meg 10! jeg er rett og slett ikke bygd for å innta karbohydrater. uansett hvor grovt og "sunt" det er). uff og huff.. glad jeg har funnet den rette sti :)
Det er så mye som ikke har fungert at dustoremintiiid sier jeg. Var rett før jeg begynte å storle av ernæringsfysiologen jeg tok kontakt med i fjor høst, da hun sa jeg var en slik som nok lett gikk ned:DSÆRLIG! Denne stakkars skrotten min har gått opp og ned så mange ganger at det var det største tullet jeg har hørt! Går ikke raskt ned nå heller, men jeg går dævendøttemeg ned, så jeg er suuuperfornøyd nå. Går på Eurodietten nå, følges opp av Dr.lindbergsklinikk i Bergen, av Dr. Hetland.
[size=4][/size]
Men til spørsmålet, skal vi se, ting som ikke har fungert:
[size=4][/size]
lavkarbogrense på 50 karber-holdt fint vekt, ingen nedgang
ketolysekuren-opp og ned samme 4 kg
fettpille(glemt navnet)
banankur
[size=4][/size]
fungert før, men mistet sin effekt:
Ingers rugbrød
[size=4][/size]
Fungerer supert, men går raskt opp igjen:
Herbalife
[size=4][/size]
Fungerer nå, som nevnt: ED, startet 22.sept. gått ned 12 kilo. Lite i forhold til mange men min kropp tviholder på vekten, så jeg er fornøyd.
[size=4][/size]
Jeg fulgte også blodtypedietten i en periode, før jeg begynte på lavkarbo. :ja: Men det hjalp ikke det skvatt på 40 kilo overvekt, dessverre. Alt det som jeg med min blodtype skulle spise gjorde meg bare slapp og sliten, fikk aldri nok energi :( Nå lever jeg på fett kjøtt, egg og litt grønnsaker, har tatt av 40 kilo og har MASSE energi.
CLA fikk jeg utslett av...:o Tror det var noe med at lavkarbo/høyfett kosthold gjør nøyaktig det samme som CLA hevder å gjøre, altså brenner opp kroppsfett. Jeg har jo brent opp 40 kilo av det, bare på å spise nok fett da :D Det virket som om CLA virket mot sin hensikt på lavkarbo fordi CLA er beregnet på folk som spiser karbo i tillegg...? Vet ikke sikkert, bare min erfaring :ja:
Heh, kult! Ja, godt å høre at det er flere som ikke helt greier denne blodtype dietten... Jeg skjønte ikke hvordan jeg skulle kunne greie å følge den, så jeg ga opp omtrent før jeg fikk prøvet den skikkelig...
Lettbrus funker ikke for meg.
Begynte med lavkarbo i utgangspunktet for å få kontroll på blodsukkeret og sukkerhungeren (og ble litt inspirert og ville gå ned også:-)). Nå og da har jeg unnet meg en lettbrus eller to. Og da kommer mathunger og sukkersuget som bare det resten av dagen, forstyrrer alt. Blir heelt ustoppelig. Så nå har jeg innsett at jeg bare må holde meg unna helt:-( Ikke en gang i uka en gang. Det blir en utfordring, men skal prøve å være sterk! Har ikke målt blodsukkeret, så vet ikke helt hva som skjer, men får lett hodepine og andre tegn som ligner på blodsukkerkrisene jeg hadde før.
Sukker og kombinasjonen fint brød med smør og ost er det verste jeg kan spise. Det er ikke mye sukker skal til. Men raffinert. Sukker som finnes naturlig i frukt etc. påvirker meg på en helt annen måte.
Jeg prøvde 30 days, slankepiller som kun ga diaré og jeg har prøvd å spise lite ofte, spist etter klokken.
Eneste jeg har endt opp med da er halsbrann, kvalme, sultfølelse og veldig lite energi.
Nå som jeg har lagt om til lavkarbo spiser jeg meg mett, og jeg føler meg mye bedre:)
Hodepiner som jeg hadde hele tiden før har jeg kun om jeg spiser litt for mye karbohydrater dagen før.
Ikke engang å låse kjeven funka for meg (fikk bare masse hull i tennene)
Det eneste som virkelig har fungert er denne dietten.
Jeg er forbannet på myndighetene og alle som har holdt meg borte fra den letteste slankekuren jeg noen gang har vært på.
Jeg har i alle år gått rundt og trodd at jeg var dømt til et liv som "ei dundre på over hundre" - men her står jeg da i dag og kikker meg i speilet og er såre fornøyd med resultatet så langt - vel vitende om at jeg kan fortsette på dette kostholdet resten av livet med verdens beste samvittighet og vite at ENDELIG er jeg FRI.........:D
Å spise en brødskive eller et knekkebrød med magert pålegg hvis jeg er sulten eller fysen (noe som jo er i tråd med kostrådene :P ). Jeg har ikke tall på hvor mange ganger et slikt "sunt" mellommåltid endte med at jeg spiste fem brødskiver til, eller løp til bensinstasjonen for å kjøpe smågodt. Den samme effekten kunne oppstå hvis jeg spiste frukt for å døyve sulten/suget. Nå mekker jeg meg heller et kokt egg med smør hvis jeg er småsulten, og det funker som bare det.
Dette var jo ikke en erfaring som hadde noe med lavkarbokosthold å gjøre, men jeg følte for å dele den likevel, hurra for lavkarbo :)
Lavkarbo/ketolyse er det eneste som har fungert for meg. 20 kg på 9 mnd.
:D
Grete Roede og trening 3 dager i uken, i 4 mnd, hjalp meg 5 kg ned, med påfølgende 20 kg opp pga "hungersnød".:mad: Aldri mer!
Sant? Samma her :ja: Trente 6 dager i uka i 4 måneder med NULL ned i vekt. Personlig trener helt på gråten fordi ingenting virket.
Påfølgende 12 kilo opp.
På lavkarbo 42 kilo ned uten å trene. Masse baconcrisp med bearnaisesaus på soffan. :D
Ketolyse funker ikke så bra for meg. Gått ned 8-9 kg på 1,5 år. Nå følger jeg skaldeman og går tur to ganger i uka hvor jeg blir god og varm, så nå ser det ut til at jeg endelig går ned igjen :-) :-) Det har vært en lang vei med masse erstatninger og grønnsaker, så Skaldeman ser ut til å være redninga mi :-)
Dette viser jo egentlig at selv om lavkarbo fungerer for de fleste, så er det selv der variasjoner for hver enkelt. Noe som jeg mener tydeliggjør at vi er forskjellige og har forskjellige behov for næringsstoffer - bortsett fra for mye karber. Tror nesten alle mennesker vil kunne finne seg til rette innenfor rammene lavkarbo med helsemessige fordeler :D
Det som varierer er hvor mye karbohydrater hver enkelt kan spise. Hvor mye blodsukkeret stiger hos hver enkelt ved forskjellige matvarer er ikke helt likt. Vi har også forskjellig tarmopptak, stoffskifte og noen har intoleranser og allergier som binder vann. Mineral-og vitaminstatus hos hver enkelt har også noe å si for forbrenningen. Og hormonbalanse ellers; om man reagerer på stress etc.
For meg tror jeg det har mye å si at jeg er på 3. runde med lavkarbo. Første ganga jeg gikk på det kunne jeg spise masse grønnsaker og likevel gå ned. Mener jeg har lest en plass at kroppen blir dyktigere til å bruke karboene en får i seg mer effektivt etterhvert, sånn at grønnsaker da kan være et hinder. (?)
Jo mindre grønt og mer fett jeg får i meg nå jo mer effektivt er det. Og å unngå småsprekker er vesentlig. Nå har jeg vært flink lenge, så jeg kan faktisk drikke flere glass med rødvin uten å gå ut av ketose og gå ned. (Ketose er ikke ensbetydende med å gå ned) Passer på å spise fett først/ innledningsvis.
Nå spiser jeg stort sett bare skaldemans coleslaw av grønt, og litt brokkoli i ny og ne. For de som ikke går ned anbefaler Skaldeman "fakirdiett" dvs 3 deler kjøtt, 1 del fett og vann. Kun...
Han sin bok "hvorfor går jeg ikke ned i vekt" har hjulpet meg masse. Nå har jeg gått ned 2 kg på 5 uker :-)
Du skriver: "Mener jeg har lest en plass at kroppen blir dyktigere til å bruke karboene en får i seg mer effektivt etterhvert, sånn at grønnsaker da kan være et hinder. (?)"Om grønnsaker brukes efektivt må vel det bare være bra. Det motsatte ville betydd at det ikke ble fordøyd. Nei, jeg mener at grønnsaker, særlig friske, aldri kan være en ulempe. Det er nok heller karbohydrater fra andre kilder som vanligvis setter en stopper. Og alkohol og andre utskeielser.
Spiser også ganske mye etter Skaldeman, men jeg har litt grønnsaker til også, litt brokkoli eller blomkål, eller agurk og litt salatblader.
Men ikke hver dag.
Noen opplever at de må kutte nesten helt ut karbohydrater, selv de som er i grønt, mens andre igjen må øke grøntinntaket :)
Kjempe at du har funnet det som fungerer for deg!
En helt annen ting er at min kropp trives best uten særlig grønnsaker. Jeg er mye mer fornøyd og har ikke cravings når jeg dropper grønnsakene/salaten.
15 KH er for lite for meg. Jeg må ha 25 for å gå ned (har selvforsket mye på dette, så det er ikke en løs antakelse).
Har ingen partystoppere, bortsett fra for lite karbohydrater.
Psykisk passer ikke en ketogen diett for meg, så da er det Lindberg som gjelder og går. Men det funker ikke med lite fett:p
Er helt utrolig hvor individuelt disse kroppene våre reagerer altså :D
Kan søren meg ikke være en enkel jobb og forske på lavkarbo og hvorfor ting er som de er ... :)
Hadde vært veldig merkelig om kropper reagerte likt på noe egentlig, vel:p Vi har jo alle forskjellige aktivitetsnivå, fettprosenter, stoffskifter, vitaminlagre osvosvosv i det uendelige.
Og nettopp derfor er det nesten håpløst å finne ut av hvorfor det ikke er èn metode som fungerer for alle :p
Har jo blant annet vært noen diskusjoner om hvorfor man ikke går ned selv om man er i ketose, synes ikke det er så rart jeg, mtp alle de individuelle ulikhetene :)
jepp jeg vet, men har brukt både caleslaw, ekstra majones og smør på.
ingenting holder.men annet kjøtt fungerer.
godt å finne ut hva som fungerer og ikke
Hva som funker for den enkelte endrer seg jo gjerne underveis også....
Når jeg begynte på ketolyse kunne jeg spise alt som var "lovlig" og gå ned jevnt og trutt....
Nå driver jeg og ekspermimenterer litt etter et langt platå - og nå rikker vekta seg etter at jeg spiser minst mulig karber.....
Jeg føler heller ikke sult på mange timer - jeg ser det som en av de største fordelene med kostholdet mitt. Det gir meg en mye bedre apetittkontroll og begrenser småspising drastisk. Sultfølelsen jeg får etterhvert er reell - kroppen trenger mer næring, og jeg slipper det falske suget man får når blodsukkeret faller. Jeg spiser når jeg er sulten, og til jeg er mett. Mye lettere å la godiset være når man ikke er sulten :D
Hvorfor kommer du hit med myndighetenes matpropaganda? :mad:
Det er myndighetenes feil at jeg/og tusenvis av andre ikke har fått vite at lavkarbomat er det som kunne ha reddet meg/oss fra et årelangt helvete inne i fettkroppen.........
Nå er jeg endelig fri fra fettet mitt og kommer til å forfølge myndighetene herfra til så langt det trengs for at de skal be meg og alle andre om unnskyldning for det de har gjort mot oss !!!!!!
Jeg går ned i vekt ved inntak av grønnsaker som eneste karbohydratkilde. Da jeg ville bremse litt ned på vektnedgangen fordi jeg egentlig var tynn nok ved innføring av frukt funket det som antatt. Jeg stanset vektnedgangen. Frukt består stort sett av vann og sukker og metter ikke, så det som skjedde var at jeg gradvis fikk lyst til å spise flere og flere av de og mitt kalori-inntak ble tilsvarende større fordi frukt erstatter sannelig ikke annen mat. Frukt er som apetittvekkere og kun til for å fete opp, virker det som. Jeg har nå idag kuttet det ut fullstendig fordi jeg blir redd av å se at jeg har gått opp i vekt til tross for at jeg ikke har vært mer mett med et høyere kalori-inntak. Grunnen til at jeg kutter ut frukt fullstendig er at jeg ikke klarer å begrense meg. Jeg er visst veldig enten-eller. Jeg håper virkelig jeg kommer ned i vekt nå. Hvis ikke blir jeg gal fordi jeg da ikke vet hva jeg skal gjøre for å gå ned igjen. Det verste er å ikke vite hvorfor man ikke går ned, og det å ikke vite hvorfor man går opp. At man ikke har makt til å gjøre en forskjell. Jeg er frustrert som dere skjønner.
huff å jeg som er så redd for å prøve ut.
er livredd for at jeg skal gå opp mer ved å feile der:(
hvor lenge forsker du på de forskjellige stadiene da?
jeg har gått på lavkarbo i ca 6 uker.
har gått ned 3.5 kg,men det skjedde de 2 første ukene og da er det jo bare vann som er blitt borte.jeg lever på ca 6-9 karb om dagen...og jeg går ikke ned ett gram:(
men som jeg har sagt tidligere er at jeg har vært jojoslanker i 26 år så det tar kanskje litt tid for meg.
Ja, det kan nok ta litt ekstra tid:) Men det er helt normalt at det går seint etter noen uker også tar det seg ofte opp igjen, når kroppen får summet seg og skjønner hva som skjer.. Det kan jo hende at du, hvis det fortsetter å stå stille i noen uker til, kan øke opp til 15 kh. Ketolysekuren f.eks går jo ut på at man skal ha i seg 15 kh om dagen, så det er ikke noe vågalt med å teste ut opp til det.
da skal jeg se det ann å ta med meg ditt tips, takk:)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.