< Tilbake til oversikten

Sløv av ketose

plala sa for siden:

Jeg har vært i ketose i over en måned nå, men opplever at jeg har vært sløv, hatt dårlig humør og vært litt uvel den siste uken. I januar fungerte jeg helt fint i ketose. Jeg er normalvektig, og begynte egentlig med ketose for å venne meg av sukkeravhengigheten min og unngå blodsukkersvingninger, samt at jeg gjerne ville gå ned 3 kilo (har gått ned 1,5 kilo til nå). Jeg vurderer nå og øke inntaket av grønnsaker (har vært litt dårlig på det) eller gå ut av ketose og begynne med LCHF eller lignende. Noen som har noen erfaringer eller råd?

Trj sa for siden:

Du må passe på å spise nok ! Jeg hadde den samme erfaringen for noen år siden. Denne gangen er jeg nøye på å spise nok fett, og spiser gjerne til relativt faste tider, selv når jeg ikke føler meg sulten i utgangspunktet. Jeg er strålende fornøyd og energien har ikke vært så bra på lenge, lenge. Kiloene går også sakte men sikkert av. Lykke til ! :)

plala sa for siden:

Takk for svar!

Jeg spiser mye og har mye fett i kosten, så tror ikke det er det som er problemet. Syns det bare er så rart at jeg har blitt dårlig nå den siste uken, de fleste blir jo mest dårlig i begynnelsen. Akkurat nå føles det litt ut som jeg sitter på en båt, for det føles ut som det gynger. Merkelige greier altså.

Trj sa for siden:

Jeg har kanskje for kort erfaring (inne i tredje uke) til å komme med råd. Jeg antar at dette kan ha noe med at du er normalvektig å gjøre. Etter alt jeg har lest vil jeg anta at du bør øke karboinntaket, MEN gode karboer selvfølgelig, kanskje LCHF er tingen ?:)

plala sa for siden:

Ja, tenker jeg gjør det og ser om det hjelper:) Har også sett at ketose ikke egentlig er tingen for normalvektige, og merker også at det er vanskelig å trene ordentlig med et slikt kosthold

Charlott sa for siden:

Tar du ketolysetablettene? Eller tilsvarende :)

Og dytt innpå grønnsaker :D

babydoll sa for siden:

Drikker du nok vann og tar vitaminer og mineraler?

Husk også at det kan ta opptil 8 uker (-ish) for kroppen å omstille seg, ikke alle bruker 2-4 uker.

Camomilla sa for siden:

Såvidt jeg har kunnet lese meg til er det ganske vanlig å få magnesiummangel ved ketogen kost, siden alt av kornprodukter er kuttet. Lavt magnesium kan gi lavt blodtrykk (?) med svimmelhet som følge. Kanskje du skulle prøve et tilskudd en periode? Det skal visst ikke være noe i veien for å leve ketogent selv om man er normalvektig - bare man sørger for å spise nok fett så kroppen har brennstoff (da er det jo ikke noe ekstra lager av fett på kroppen å ta av). Nå må de som er ekspertene på dette korrigere meg om jeg tar feil - er ganske ny selv :)

plala sa for siden:

Jeg tar vitamintilskudd (solaray sin multivitamin) og zink og magnesium utenom, samt tran. Jeg prøver å øke litt karbo (hovedsaklig med grønnsaker) så får se hvordan det går:)

Greddy sa for siden:

tar du tilskuddene sammen eller seperat for hver måltid?

Kitt sa for siden:

Det går også en masse rare virus for tiden som gir uvelhet, svimmelhet, utmattethet osv.
Alt trenger ikke komme av kostholdet!;)

plala sa for siden:

Jeg var hos legen i dag og han mente at jeg enten hadde noen krystaller som hadde løsnet i øret eller virus på balansenerven, så det er grunnen til at jeg har vært svimmel. Det kommer visst til å gå over av seg selv etter rundt en måned:)

Trj sa for siden:

God bedring ! Godt du fant ut av det . :)

sitv sa for siden:

Plala,om det er krystallsyke du har,så kan noen kiropraktorer hjelpe med å få de på plass. Jeg fikk selv hjelp av en kiropraktor,etter å ha vært svimmel i lang tid .Det tok kanskje 15 minutter ,så var jeg helt fin.:)

plala sa for siden:

Takk for tipset sitv! Hvis det ikke går over snart så skal jeg absolutt ta kontakt med en kiropraktor:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.