Ja det er mulig det er et litt "ovapå" og påstå dette, men nå skal dere høre!
Min bestefar på 71 år har halvert medesininntaket sitt etter lakarbo, diabetes medesiner tar han ikke lenger!
Følsom tarm er et generelt problem i familien, men for dem som ikke lenger spiser søppelmat, er magen helt fin igjen....
Jeg har diagnosen MS og er idag totalt symptomfri!!!
Det er helt supert at så mange opplever drastisk bedring i sykdomsbilde med lavkarbokosthold. :)
Men, for å balansere bildet litt; jeg har selv levd lavkarbo i 1,5 år, og iløpet av samme tidsperiode utviklet symptomer/smerter/betennelser som har plassert meg i en MS-utredning, selv. Vil bare understreke at det ikke er alle som blir vidunderlig sykdomsfrie - farlig å love mirakelkurer. :p
Sa ikke at jeg ikke tenker positivt - men synes det er viktig å formidle at folk er forskjellige, og ikke skape forventninger som kanskje ikke alltid innfris. :) Men som sagt, det er supert at kostholdet har så positiv effekt for så mange!
Jeg ville heller sagt at lav/null karbo kurerer en del SYMPTOMER - fordi man vil vel alltid ha dia2 feks om man endrer kostholdet tilbake til høykarbo... Min far har også halvert dia2 medisinen sin - bare vha kosthold, og jeg er kvitt 95% av chrons-magesymptomene vha kostholdet. Dessverre vil jeg nok alltid ha chrons - siden jeg de få gangene jeg spiser "feil" (feks en vanlig sjokolade" blir veeeeldig akutt dårlig i magen :)
157 - jeg har nå også bedt legen om utredning for MS - jeg var "stabil" i et års tid på lavkarbo - men nå siden oktober har jeg vært j... dårlig. Og jo mer jeg leser om MS - jo mer stemmer det overens, spesielt dette med at det går i bølgedaler. Nå er jeg helt utslått, nummen over hele kroppen og det har begynt å bevege seg til ansiktet. Skal se om jeg finner en MS-tråd her inne, for nå synes jeg det begynner å bli litt skummelt...:eek:
Dessverre er jo MS et veritabelt tårn av symptomer som ligner og overlapper med voldsomt mye annet. :p Legene og jeg hadde liksom slått oss til ro med ME-diagnosen først, for utmattelse og kognitiv svikt og diverse - men så fikk jeg plutselig optikusnevritt for et år siden, som stort sett alltid fører videre til undersøkelser med tanke på MS eller en håndfull andre nevrologiske lidelser. I tillegg finnes sykdommen i relativt nær familie, så... hvem vet.
En nevrologisk utredning er nok på sin plass for deg i alle tilfelle, Nerthus! Som sagt så er det jo så mye som overlapper, jeg skulle tro du ble henvist til en indremedisiner/endokrinolog også, for stoffskifte-undersøkelse? Eller eventuelt ME-diagnostikk og sånt, æsj. Lykke til, i alle fall!
Jeg har ikke spesiell kunnskap på MS men jeg har fått med meg at symptomene man får på aspartamintoleranse ligner veldig på MS-symptomer, noe å ha i bakhodet hvis legen mener du kan ha MS.
Ellers: Hurra for alle som blir friskere av lavkarbo! :heia:
Takk, det skal jeg huske på. Har ikke i meg noe særlig med aspartam som jeg vet om da... :) - og symptomene har jeg hatt stort sett hele livet i større eller mindre grad.
Dette er glimrende å høre! Jeg har selv blitt kvitt migrene (på grensen til invalidiserende) og helt fri fra allergi mot pelsdyr, pollen, nøtter og sitrus! Det er utrolig stas.
Jeg har også antagelig unngått å få diabetes, ettersom jeg fikk vite at jeg var insulinresistent før jeg la om kostholdet.
Men det er heller ikke bare rosenrødt for min del. Jeg har hypothyerose, og holder den forsåvidt i sjakk med strikt lavkarbokosthold, men livet mitt er fortsatt ganske preget av det. Med det sagt, så tror jeg at det hadde vært mye verre uten dette kostholdet.
Holder på å lese "Frisk med Lavkarbo" av Dr Sofie Hexeberg. Der står det masse om mange sykdommer man blir bedre/frisk av med lavkarbo. Fantastisk lesing + gode forklaringer på hvorfor. Virkelig å anbefale!
(jeg lånte den på biblioteket. et tips til de som ikke vil kjøpe)
Hmmm. Så flott!! Guttungen er plaget med det! Munnherpes ligger jo latent i kroppen hos de fleste og bryter ut når kroppen er stresset. Kanskje kroppen din er nå via lavkarbo mindre stresset?? Bortsett fra de gangene du skeier ut??
Ja det kan hende! Men jeg var en uke i syden og det blåste konstant. Kom hjem og våknet dagen etter med herpes på hele munnen. Det var vondt!!! Jeg brukte ikke noe på leppene... Burde jo det men. Før syntes jeg at jeg fikk herpes så fort jeg brukte lipgloss, pomade og sånn. Får ikke det nå :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.