I en skuff fant jeg igjen en gammel favorittoppskrift som bare "måtte" prøves igjen...
Veldig enkel, bare vanlige ingredienser og supergod!
3 egg og 2 dl fruktose piskes til eggedosis
1,5 dl smør og 50 gr mørk sjokolade smeltes over vannbad
1,5 dl mandelmel, 1 ts vaniljesukker, 2 ss mørk kakao, 1 ts salt blandes i
50 gr mørk sjokolade og 1,5 dl valnøtter hakkes og blandes inn til slutt
Helles over i liten langpanne eller annen form, godt smurt eller med bakepapir.
Stekes nederst i ovnene ved 175 gr i 25-30 min, skjæres i biter og legges i boks - kan fint fryses og bitene tiner kjapt.
Servert med fløteskum til søndagskaffen nå! Nam!
Jeg brukt 85 % Lindt sjokolade, 75 % mørk kakao og Maldonsalt - stor suksess! :-)
Ah! Jeg elsker å lese sjokoladekakeoppskrifter, selv om jeg stort sett er for lat til å lage :p.
Men jeg ville nok bytta ut fruktosen med noe annet søtningsmiddel. Fruktose er verre enn sukker!
Ja, beklager, jeg glemte visst å svare her!
Nei, fruktose er visst ikke så sunt som antatt. I tillegg til det Tinkiwinki nevner, så kan fruktose på sikt føre til økt fettstoff i blodet, som kan gi fettlever, og så gir det også økt urinsyrenivå i kroppen som videre kan føre til økt blodtrykk. Ikke så heldig, altså :o. Dette er jo i all hovedsak snakk om raffinert fruktose, men også mye fruktsukker fra frukt kan være uheldig.
Et lite tips: om man lager det uten nøtter, er det en god idé å kutte ut den halve teskjeen med salt. Brukte bare 1/4 ts i min oppskrift, men ble ikke så veldig god... :p Døyvet saltsmaken litt med pisket krem da. :lol:
Er svak for alt som har et snev av sjokolade i seg :p Istedet for fruktose kan vel xylitol eller stevia/truvia gjøre samme nytten uten å legge til ekstra karbohydrater? Har lyst til å prøve denne!
Skal vel egentlig bruke like mye...men selv syns jeg det blir alt for søtt om jeg bruker lik mengde splenda som f.esk sukker/fruktose, så jeg pleier å ta mindre. Aldri prøvd å lage disse, så kan ikke si hvor mye mindre...men selv hadde jeg prøvd med 1dl.
Ser det har blitt spurt om før, og jeg har ikke alle ingrediensene i hus, så derfor spør jeg igjen jeg, hvor mange karber er det i denna. ;)
Det hørtes veldig godt ut med ekte brownies. Frister :p
Hei.
Jeg lurer oxo på hvor mange karbo det er i denna? og jeg får ikke tak i mandelmel her jeg bor. men kan jeg knuse mandler til mel? tror dere det vil funke? hilsen nybegynner på ketolyse :p
I orginaloppskriften er det i allefall for mye, fordi det er fruktose i, og det skal ikke du på ketolyse spise. Og uen fruktose blir de nok ikke seige, men de blir nok sjokoladekake, om du bytter ut med feks sukrin eller splenda.
Det finnes flere nettbutikker du kan bestille mandelmel fra, ellers mener jeg at du i tillegg til å kjøre nøttene i kjøkkenmaskin bør tørke melet i ovnen etterpå, ellers oppfører deg seg annerledes enn mandelmel som du får kjøpt, men dette er det sikkert noen som vet mer om enn meg.
Nå er det ikke akkurat min oppskrift, men tar sjansen på å svare likevel;)
Det er 50 "nye" gram. Du bruker først 50g smeltet sjokolade i røren, og så blander du i 50g hakket sjokolade for å få sjokoladebiter i brownien. Det er i hvert fall sånn jeg forstår det:)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.