Nå har jeg spurt om dette i mange tråder, men sløv som jeg er så finner jeg ikke igjen hvilke tråder.. :o
Altså. Jeg leste et sted på forumet, at når det gjelder akkurat C-vitamin, så er det ingen forskjell på opptak i kroppen på syntetisk og naturlig form..
Stemmer dette?
Og når det gjelder andre vitaminer.. hvilke er best på hvilken fremstilte måte? Eller er det slik at alle er best i naturlig form? Eller?
Jeg var på et kurs om kosthold og helse i januar med ei som var ekspert på kosttilskudd. Hun mente man burde kjøpe naturlig form (selv om denne koster litt mer....), men tror hun nevnte noe om at på noen vitaminer var det ikke noe forskjell på naturlig eller syntetisk.
Jeg er LITT usikker her, men vet iallefall at man ikke kan fremstille verken C-vitaminer eller B-vitaminer naturlig, så disse er alltid kjemiske. Da mener jeg ikke preparater ala Ølgjær, Nypepulver osv, men de rene vitaminene. Og opptak er det jo.
Men som Dirgni sier så er det alltid best å få i seg organiske vitaminer. :)
I life-magasinet jeg fikk i posten i dag, reklameres det for C-vitaminet:
Prosan Super C-200
Ved å tilsette Bioflavonoider (Vitamin P) i et C-vitaminpreparat, øker opptaket av det viktige C-vitaminet slik at det utnyttes bedre i kroppen. Prosan Super C-200 gir deg mye C-vitamin for lite penger. Syrenøytral.
180 tabl. Veil: kr 94,-. NÅ 79,-.
Jeg kan ikke se hvor mye hver tablett inneholder...
Men jeg lurer på om disse er ok? Noen som har erfaring eller innspill?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.