< Tilbake til oversikten

Ingefærsaus til diverse kjøttretter

HappyMe sa for siden:

Hei!

Denne oppskrifter så jeg først i den supre boken: "Frisk med lavkarbo - 100 oppskrifter", men har gjort noen modifikasjoner på den.
Synes den er så utrolig god at jeg vil gi den videre til dere :)
Jeg har brukt den til både svinefilet, koteletter og ytrefilet av okse, og synes den passer like bra til alt.

Ingredienser:
1 fedd hvitløk
2 ts finhakket ingefær
1/2 dl buljongvann
1-2 ts karripasta
3 dl fløte
salt og pepper

Fremgangsmåte:
Kok ut en stekepanne med 1/2 dl vann og buljong (jeg bruker vanlig kjele, mindre oppvask :o)
Tilsett fløten.
Tilsett så hvitløk, ingefær og karripasta.
La det småputre i 4-5 minutter, pass på at det ikke fosskoker eller koker over.
Smak til med salt, pepper og ekstra ingefær.
Ferdig!:D Serveres til rødt kjøtt (aldri prøvd med kylling. Om du har noen erfaringer med dette, si gjerne ifra!)

Om du ikke er så glad i sterk mat holder det med en teskje karripasta, ettersom denne er veldig sterk. Og om du er glad i hvitløk, ta gjerne to fedd. Her er det bare å prøve seg frem til det beste resultatet, god er den uansett! :-)
Passer like så bra på en fredag som en søndag. Veldig letthvint og rask å lage.

Jeg spiser gjerne ostegratinert brokkoli til dette, i tillegg til kjøttet. Kjempegodt!!

Gracella sa for siden:

Høres spennende ut!

Jabba sa for siden:

Hva mener du med "kok ut stekepanna" ?

HappyMe sa for siden:

Koke opp en halv dl vann, tilsette buljongen og røre om til buljongen er løst opp:)

Jabba sa for siden:

Fine ting.....:D

Kanutten sa for siden:

Jeg pleier lage noe ala dette, men med chilipaste isteden for curry. Og en, to tre ts med splenda og en skvett sitron. Jeg serverer det kylling og pasta/ris. :sikle:

Smaken av ingefær er nydelig!!

HappyMe sa for siden:

Høres godt ut det også, må prøves en gang! Hva slags pasta/ris bruker du for å holde det lav-karbo?:)

Har aldri brukt curry paste i mat før, er det stor forskjell fra chilipasta?

Smaken av ingefær er virkelig god!! Leter etter en god oppskrift på kyllingsuppe med ingefær nå, har så lyst til å prøve på det.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.