Nå trenger jeg dere eksperters hjelp her. :) Etter en operasjon har jeg måttet flytte hjem til min mor for en peroide. Hun er klar over at jeg bare spiser lavkarbo mat, og hun prøver også og holde seg til det, men det er der problemene oppstår. For å si det slik, er vi litt sære i matveien, begge to. :rolleyes:
Hun har ekstremt mye migrene, har psoriasis og en god del flere plager som sannsynligvis har noe med et karbohydratrikt kosthold opp gjennom årene, kombinert med lite mosjon og andre spillende roller. Dette har hun også innsett etter at vi begge har bestilt flere bøker som omhandler lavkarbo. Blandt andre gav jeg boken "frisk med lavkarbo" av Hexeberg til henne ved jul(som er en fantastisk bok, by the way!). Hun har altså bestemt seg at hun vil spise lavkarbo, og at vi skal prøve å gjøre dette sammen.
MEN så kommer det ene problemet etter det andre. For det første er jeg allergisk mot det ene og det andre. Men det er ikke noe problem, for jeg vet hva jeg kan og ikke kan spise og det meste er lett å bytte ut med ting jeg tåler. Så er det det at hverken jeg eller min mor klarer tanken på å spise svinekjøtt! Urk! Heldigvis finnes det både lam, kylling og deilige biffer av storfe vi kan spise da, og masse god fisk. :) Men så er det jo veldig enkelt, fettrikt, variabelt og ikke minst, muligens litt billigere med svinekjøtt. Uansett så spiser vi ikke det. Og så er det mamma som ikke blander kjøtt og meieriprodukter, og det er det største problemet. Det er helt greit, men det er fremdeles et problem, for hvordan kan vi da få nok fett i oss? Hvordan kan jeg få en kjøttrett til å bli feit, uten meieriprodukter? Vet at det er mange som går på lavkarbo som bruker minst mulig meieriprodukter, men så kan ikke mamma spise så mye kjøtt heller, på grunn av psoriasisen, som hun sier. Vi har prøvd mye forskjellig i de 2-3 siste ukene. Det blir kjøtt noen dager, og vegetar andre, slik at mamma slipper å blande kjøtt og meieriprodukter sammen. Vi spiser det samme, men jeg ser at jeg hopper ut og inn av ketose hele tiden, og det er ikke bra :( Vi får kanskje rett og slett ikke nok fett i oss. Så hvordan skal vi gjøre dette? Er det noen som har noen tips? Blir litt innviklet alt dette, men uansett må jeg respektere hennes meninger og valg ang. blandingen av kjøtt og meieriprodukter.
Håper på svar, og blir glad for alle tips og meninger:D
Alternative, meieriproduktfrie fettkilder er jo for eksempel majones, avocado, kokosmelk, olje, ghee, eggeplommer. Kjøtt/fisk kan feks paneres i egg/majones og sesamfrø, kokosmelk kan bli til mye deilig curry/saus, og det er ikke så vanskelig å lage sin egen bearnaisesaus, heller. :)
Bruker mye majones ja. Hver gang vi har noe med kjøtt eller kylling lager jeg en god dressing med majones, ketchup, chili og pepper. Den er veldig god. har også vært på en forretning der de har masse utenlandske varer og kjøpt skikkelig karri(rød og grønn) samt god chilipasta og kyllingbuljong. Laget en god rett med det og kokosmelk her en dag. Kanskje gjøre det litt oftere.
Har de ghee på dagligvare eller bare på helsekostbutikker?
Hei, det var foressten veldig lurt med panering i egg/majones og sesamfrø! takk for tipset. :) Men hvordan gjør du det? både egg og majones, eller enten egg eller majones?
Har liksom gått så greit å leve på lavkarbo fram til nå. Og nå kan jeg ikke stå og lage mat selv lenger, på grunn av operasjonen, men er med litt til jeg må gå og sette meg med foten opp. :( Og det var etter i dag, da mamma kom sjokkert ned til meg og spurte: "Hvorfor går jeg bare opp, vi spiser jo for det meste etter bøkene?", at jeg begynte å tenke på hvordan vi kan løse dette. Tror jeg rett og slett må lage en skikkelig gjennomtenkt måltidsplan, uke for uke, regne ut at vi får nok fett og ta hensyn til alt ovenfor. Og da er det vel bare å begynne... :p
Hva med Cocosa? Den fins både med og uten kokossmak. Og så har vi rød palmeolje, også et kjempegodt alternativ. Litt dyre produkter som fåes på helsekost, men det er vel verd det...etter min mening:D
Har begynt å bruke en del cocosa ja. rød palmeolje, hva brukes den til? har visst ikke hørt om den. Jaja, skal nok alltid få det til, krever bare litt planlegging :)
Tror du er inne på noe her:ja:
Ellers har 157cm kommet med mange gode forslag til fettkilder.
Bare et spm: hadde det vært mulig å lage en liten fløte/rømmesaus e.l. ved siden av kjøttretten? Så kunne du spise den for å variere litt, mens moren din spiste mer av noe annet (majonesdressingen/avocado...)?
Og et spm til: er det bare svinekjøtt med fett (bacon/koteletter etc) som er ekkelt å spise, eller rent, magert svinekjøtt også?
Alt av svin, av av mange grunner :s Har laget sauser medmeieriprodukter som tilbehør av og til, og andre ganger lager vi to like middager, en med kjøtt og en uten feks. som i går da vi laget chili con carne, en med vanlig kjøttdeig og en med quron "kjøttdeig". Men så er det jo karbohydrater i den da :( ca. 4g i 100g, eller noe i den duren.
Og ang. fetere proteinkilder; Vi har ofte ørret eller laks, og da er det jo greit. Det er ganske enkelt å gjøre middagen feit. Feit fisk, feit saus som bernaise, hollandaise og rømme osv.. namnam :) Men vi spiser ikke medisterdeig da, det er jo laget av svin.. Ellers har vi laget litt karbonader og kjøttkaker med grønnsaker og soyafløte iblandet. Det er jo godt.
Her er en link som omtaler rød palmeolje. Har fått min helsekostbutikk til å ta inn denne oljen. De har ikke fått den ennå, men jeg er så spent på hvordan den er å bruke....:) www.matoghelse.no/mat/2008/02/14/roed-palmeolje.aspx
Spennende! Tror jeg skal høre med sunkost om de kan få tak i den, om de allerede ikke har den inne da.. Men trodde jeg hadde både lest og hørt at palmeolje ikke var så bra jeg...? Eller er vanlig palmeolje raffinert, og rød palmeolje uraffinert..? Og kan den brukes som cocosa (den tåler kanskje litt mindre varme siden det bare er 50% mettede fettsyrer, mens cocosa består vel for det meste av mettede fettsyrer...?)?
Ang rød palmeolje: den har en ganske... spesiell smak! De fleste trenger nok en viss tilvenning. Bare tenkte det var greit å si i fra om så man er litt forberedt.
Ellers tror jeg påstandene om at palmefett er usunt stort sett dreier seg om at den inneholder mettet fett, som blir ansett for å være usunt av "folk flest", men tror også at det er store kvalitetsforskjeller på palmeolje, og den røde, uraffinerte er nok sunnere (og ikke minst mer miljøvennlig) enn det billigste "skvipet" som brukes/bruktes mye i industrien:)
Hmm, spesiell eller ikke, alltid kjekt å prøve noe nytt! :) Sikkert ikke så verst. Jeg er da kjent for å like det meste (så lenge det ikke har noe med svin å gjøre så ;)) Elsker å eksprimentere med nye smaker så denne vil jeg ha. Takk for tipset foressen!
Og ja, du sier jo noe der. Sikkert det jeg forbinder med alt det negative jeg har hørt om palmeolje(som jeg ikke husket hva var eller hvorfor); mettet fett. Men også raffinert/uraffinert. Så lenge den er økologisk er det verdt å prøve denne :)
Ja, absolutt verdt å prøve! Er selv melkeallergiker, og kaster meg derfor over enhver ny og spennende fettkilde jeg kommer over for å variere så mye jeg kan:p
Vet hvordan du har det, jeg er også allergisk mot meieriprodukter, (selv om jeg bruker en god del av det. Kan jo ikke akkurat kutte ut alt det gode heller. :cool:) Så er glad for alle tips ang. gode fettkilder, enten det er med eller uten melk ol. :D
For meg er det dessverre helt uaktuelt å innta ett eneste melkeproteinmolekyl samme hvor mye jeg skulle ønske det, men jeg lever fortsatt i håpet om at jeg en dag vil tåle melkeprodukter i hvert fall til en viss grad. Savner det så:o
Hehe, ikke så mye matnyttig i dette innlegget, bare følte for å klage litt:p
hei:)
er ny her så skjønner desverre ikke hvordan jeg skal få sett de forslagene til fettkilder her inne:(
kunne så absolutt trenge det.
håper du kan hjelpe meg.
Hehe. Det er helt greit, for jeg vet at det ikke er så gøy. Men så lenge jeg ikke står i fare for å falle død om(som har holdt på å skje ved inntak av nøtter et par ganger.. :(hehe) skal jeg nok tåle litt magesjau av og til.
Mannen min er også melkeallergiker (melkeprotein) - veldig trist siden han elsker meieriprodukter og reagerer på absolutt alt! De siste ukene har han tatt et kosttilskudd som heter Probiozym - 1 kapsel når han vet han skal spise noe med meieriprodukt i - og det virker faktisk :) Nå kommer det sikkert an på hvilke bestanddeler i melkeproduktene man reagerer på - dette tilskuddet inneholder melkesyrekultur og enzymer som hjelper til med nedbryting av melkeproteinet. Verdt et forsøk om du ikke ønsker å leve meierifritt, kanskje?
Helt siden da jeg var liten har jeg vært allergisk mot melkeprotein, riktignok i "perioder"(perioder da jeg ble litt eldre. Men jeg var allergisk mot, hva skal jeg si, det meste, fra jeg var liten og godt uti barneskolen. Uansett allergisk da,(rettere sagt hyperallergisk, og ikke bare melk. Men det var jo det største problemet for min stakakrs mor da jeg var allergisk mot morsmelk, morsmelkerstatning og melkeprodukter...). Men i de senere årene har reaksjonene, på meieriprodukter, artet seg litt annerledes i forhold til tideligere. Det forandret seg for 3-4 år siden. Da jeg snakket med min daværende lærer i kost og ernæring, sa han at de reaksjonene jeg hadde nå, lignet mer på laktoseintoleranse, enn melkeallergi. Hadde vært fint å hatt noe som hjalp på reaksjonen, men siden det sikkert er intoleranse, har det vel ingen effekt på meg..? :(
Har dere motforestillinger mot matoljer da? Det er jo en lett sak å lage salatdressing med masse deilig valnøtt- eller olivenolje, og å bruke raust med olivenolje i en grønnsakpanne. Hvis dere liker oliven er det også super mat, nesten ikke karbohydrater og masse fett.
Jeg vil også anbefale paranøtter – lite karbo og MASSE sunt fett. Andre nøtter er også bra, men ingen slår paranøtter når det gjelder forholdet mellom karbohydrater og fett.
Hvis dere begynner middagen med en salat med avokado, nøtter og masse olje, tror jeg i grunnen ikke hovedretten trenger å være spesielt fet. :)
Skal innrømme at alle de nøttene, spesielt paranøtter, valnøtter mm. er de verste nøttene for meg, men de beste nøttene om man skal ha nøtter, men minst mulig karbohydrater. Som sagt er jeg veldig sær i matvegen, selv om det ikke er min feil at jeg er hyperallergisk mot nøtter. ;)
Men oliven derimot, namme! Kjøpte noen feite, og faktisk KJEMPEGODE grønne oliven her en dag. :) Er ikke alltid man får gode oliven her i norge. Hvertfall ikke når du har smakt hvordan ekte oliven smaker i opprinnelseslandet. :p
Og oljer bruker vi en god del av. Har ikke kjøpt ghee, så om jeg steker kjøtt(som andre enn jeg skal spise) stekes det i olje :( Eller cocosa. Men tror ikke jeg skal prøve meg på valnøttolje da :) Har foressten begynt å shotte olivenolje, bare for å øke mengde fett i løpet av en dag. Regner som besatt, finner frem oppskrifter, setter sammen måltider for å få den optimale fordelingen av fett/proteiner/karbohydrater.
Så kjedelig med nøtteallergi. Er du så allergisk at ikke moren din kan spise dem heller? Siden hun ikke vil spise for mye kjøtt kunne jo nøtter løst noe av problemet for henne, men det er kanskje ingen god idé hvis du er hypersensitiv.
Dere får leve av oliven og laks med rømmesaus, da, jeg ser ingen annen råd... :p
Tss.. Til tross for alt som jeg ikke kan spise/hun ikke kan eller vil spise har vi faktisk et ganske variert kosthold. Problemet er liksom bare det å få inn litt mer fett her og der.. Men nå har jeg da fått en god del tips, så får vi prøve så godt vi kan
Ja, det blir jo mye jobb i starten med prøving og feiling og beregninger og what not, men trøsten er vel at det kommer til å gå bedre etter hvert når dere kommer mer inn i det, og finner ut av hva som fungerer for dere:)
Jo, i pakningsvedlegget står det proteinintoleranse også :) Vet ikke om det har noen effekt mot laktoseintoleranse (reaksjon på melkesukkeret), men det har åpenbart en effekt for mannen min som reagerer på proteinet.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.