Jeg regner med at de fleste i dette landet har fått med seg alt styret rundt "Tine-saken" og at Tine erfarer at salget raser - mens Synnøve Finden har gode dager. Dette gjør at jeg lurer litt..... Har denne saken endret dine handlevaner? Er du av de som "boikotter" Tine som best du kan nå - eller tenker du ikke over dette? Eller kanskje du er av de som I HVERT FALL skal støtte opp om Tine nå?
Jeg kjøper coop sin kilos pakke hvit ost,men alt det andre kommer fra Tine.Handler osten fordi den er mye billigere og smaker som Norwegia,er litt skeptisk til nye oster osv. Q meieriene fører vi ikke..Men ja,har lagt ,merke til at Synnøve selger adskillig mer nå,og Tine sliter.Noen av kundene sier det er et bevisst valg de har tatt og kjøper melk annet sted hvor de har Q-melka.
Noen ledere i Tine har sannsynligvis gjort noe dumt.
Men dessverre er det sånn at hvis vi boikotter Tine går det ut over folket "på gølvet", som i værste fall mister jobben. Direktørene tar seg bare videre til nye spennende oppdrag med solid fallskjem på ryggen.
Velg det produktet du syns er best, mht pris og/eller smak. Tine har lært.
Man må jo kjøpe det man liker best!
Og ikke glemme at Tine får melka si ++ fra mange norske bønder..så det er jo ikke sjefene i Tine det går utover, men en ganske stor del av det norske landbruket som får seg en real støyt nå.. ikke at jeg er så veldig engasjert..men bare en solidarisk tanke til de som melker kuene og selger den til tine-produksjon og ikke synnøve.
hm... :rolleyes: Jeg håper jeg får en sønn. Tror jeg. Han kan hete Truls.
Nei, dette engasjerer jeg meg ikke i. Har andre ting å bruker energien min på. Også spiser jeg ikke gulost..... Kjøper det vi liker og bryr meg ikke om hvem som har lagd det, bare det har lite nok karber !! :)
Støtter norsK landbruk så godt jeg kan. Hvis det blir slik at Synnøve skal leie Tine til å produsere osten for seg så blir det jo en Vinn, Vinn Situasjon. Kjøp mer norsk ost !
Tine har fått ufortjent mye negativ oppmerksomhet i saken. Før saken kom opp fikk vi vite gjennom media at det er helt normalt at produsentene betaler for hylleplass og Tine har selv opplevd å ikke få plass til nye produkt. Konkuransetilsynet ransaket Tine men fant ingenting. Denne power point presentasjonen som Ica hadde forespurt hadde konkuransetilsynet fra før.
Tine har som oppgave å foredle norsk melk og ivareta norske bønders interesse. Synnøve produserer med norsk melk og myndighetene har bestemt at vi skal ha konkuranse, derfor har tine ingen interesse av å skvise ut synnøve finden.
Hvis tine skviset ut synnøve så ville dette bare åpne for at utenlandske aktører kom på det norske markedet med produkter som ikke var laget av norsk melk.
Jeg vil si at konkurranse ikke er noe som myndighetene har bestemt, men noe forbrukerne forlanger. For oss forbrukere er det ett fett om osten kommer fra TINE eller Synnøve så lenge den smaker godt, er fri for skadelige stoffer og sykdom, og ikke minst har en riktig pris. :)
Jeg handler mest Finden produkter, men det har ikke noe å gjøre med den boikott-saken Tine VS Finden. Jeg kjøper de økopakkene med ferdigoppskjært gulost fra Finden, for den er billigere enn å kjøpe 2 av Tine's enkeltpakker. Også LIKER vi best Findens brunost (OPS! Brunost?? Spiser vi det vi da?? Nei, vi spiser ikke det vi.... :rolleyes: :o
[font=Verdana][/font]
Melk kjøperr jeg KUN ffra Gausdal Jæren meierei. Men KUN av den grunn at de har skru-kork! Enkelt og greit... :)
[font=Verdana][/font]
[font=Verdana][/font]
Yoghurt kjøper jeg Danonino med fruktose til unga og Yoplait 0,1% til meg selv. (Til meg selv?? Spiser jeg mat jeg da? Hmm... Ja jeg gjør vist det for jeg kjøper jo yoghurt, og det forsvinner jo...) :cool:
[font=Verdana][/font]
Rømme kjøper jeg fra Gausdal/Jæren.... Ikke for å boikotte Tine, men for å støtte opp om et lite meierei som trenger kunder.....
[font=Verdana][/font]
Det jeg kjøper fra Tine blir smøreoster, kanskje?
Og meierismør da!!! :D
[font=Verdana][/font]
Også appelsinjuice en gang i blandt.... Men egentlig så er ikke Tine sin juice så veldig god, så jeg vet ikke hvorfor jeg kjøper den egentlig...... :rolleyes:
[font=Verdana][/font]
Las du ikke siste linjen da HP. Hvis Tine skviser ut de norske konkurentene så får vi inn utenlandske konkurenter istedenfor og det er vel ingen norske melkeprodusenter interisert i.
Forbrukerne forlanger konkuranse og derfor har politikerne bestemt at det skal være konkuranse. I Norge har vi importvern som begrenser importen av melkeprodukter til Norge. Om vi mistet de norske konkurentene så ville myndighetene åpne for utenlandsk konkuranse på grunn av at det er vedtatt at det skal være konkuranse.
Det er jo ikke noe stort problem for den enkelte av oss, men jeg blir stadig forbauset over at folk flest mangler evne til å lese imellom linjene. Mediene har banket det samme budskapet over oss gang på gang uten å lete etter nyanser. Dette har ført til litt svikt i salget hos tine men heldigvis så vet vi at folk glemmer fort. Om tre måneder så er det ingen som husker saken og da har tine sannsynligvis fått tilbake markedsandelen.
Det som var merkelig med årsaksforklaringen din Kristian, var at du skrev at TINE konkurrerer fordi myndighetene har bestemt det, og at konsekvensen om TINE ikke konkurrerer er at importvernet faller.
Det den forlkaringen sier meg, er at TINE er en monopolist i ordets negative forstand - som har blitt et offer som må innordne seg etter det "de andre" sier. :cool: Stakkars :rolleyes:
Den faktiske konsekvensen om TINE skviser ut konkurransen er at de får misfornøyde kunder som vil etterspørre andre varer fra andre leverandører, og dermed vil vi få først en sideimport - så faller importvernet ;)
Konkurranse er i TINEs beste interesse - og konkurranse handler ikke bare om pris.
Kvalitet betyr etterhvert mer enn pris alene :ja:
Har en mistanke om at alle bedrifter helst vil være monopolister, så Tine skiller seg ikke ut i så måte.
Det værste som kan skje er at Tine går konk , hvem skal bøndene levere melk til da?
Nå tror hverken jeg eller noen andre at det faktisk vil skje, men det ville vært en katastrofe for norsk landbruk hvis det hadde skjedd. Og etter min mening svært ugunstig både for forbrukerne og samfunnet generelt.
Melkebøndene får levere melk i norge så lenge nordmenn drikker melk og spiser melkeprodukter. Er det noen som har smakt utenlandsk melk? phy!
Alle bedrifter ser helst at de har alle kundene, men de fleste er klar over at de også er avhengig av konkurransen - uten så blir på produkt og bedrift korrupt :)
Det er ingen problem for svenske, danske og tyske meierier å forsyne østlandsområde med fersk melk til en lavere pris. Hvis vi fikk fri import så ville det bli kroken på døra for halvparten av de norske melkeleverandørene og meieriene. Hvorfor de utenlanske kan levere til lavere pris er på grunn av at de får mer subsidier enn de norske.
Mener du at Tine var mer korrupt før da de hadde mindre konkuranse:confused:
Hva med vinmonpolet, er de korrupt? Ja de har fått seg noen sponsorturer men hva så. De er ikke alene om å ha fått det.
Jeg kjøper "ikke Tine" produkter når jeg kan. (Samme går for Prior og Gilde btw) Hvorfor? For at de andre bedriftene skal få litt mer markedsandel. Jeg liker ikke de monopol situasjonene som har vært i Norge i så mange år. Jeg vil ha mulighet til å velge, og det får vi ikke uten å støtte de mindre.
Dessverre er det få produkter her i bygda som er Ikke Tine... :rolleyes:
Nå har jeg kjøpt Synnøve Findens meierismør. Mildere smak, litt dyrere - men det har jommen Tine sitt blitt også :p
Jeg tror hverken svenskene, danskene eller tyskerne klarer å konkurrere på smak og kvalitet - med unntak av de europeiske varene - som ulike oster - som Tine idag kopierer. Jeg synes ikke Tine er flink med ost. Har det med råvaren å gjøre Kristian? Bare lurer. Jarlsberg, norvegia og gauda er gode - faste oster. De andre smaker bedre fra europeiske land.
Hmm, mente det engelske ordet "Corrupt", og når jeg sjekket med ordboken så finnes det ikke en riktig oversettelse på det. Det jeg mente var at i et monopol uten konkurranse er det lett for at produktet for lavarer - dårligere kvalitet, og virksomheten drives på en dårlig måte.
Vinmonopolet er et monopol uten funksjon mener jeg. Det er instiftet av et prinsipp, og prinsippet er nå borte... Akkurat som her i bygden - vi har ølutsalg, men altså nå har de flyttet butikken slik at den ligger på kjøpesenteret, og det er kortere vei å laste øl inn i bilen fra utsalget enn fra en av dagligvareforretningene - utvalget er også bedre enn i dagligvareforretningene ville hatt. Så mye for prinsipper. Har inntrykk av at vinmonopol og ølutsalg bare opprettholdes for å skrape penger inn i statskassen og kommunekassen. :rolleyes:
Har hørt om q - melk , men man kan ikke frakte melk fra hele landet til et meieri.
( anntar at de har bare et meieri) Finnes ihvertfall ikke i Nordland.
tja,,kjøper den som er billigst jeg:) :) når det gjelder mjølk så kjøper vi q-mjølk,,,,er så kjekt med den skrukorken også er det som regel lengere holdbarhet på den
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.