Har akkurat kommet tilbake til kontoret etter en lunchøkt på SATS. Sjefen får ha meg unnskyldt at jeg bruker 10min av hennes tid til å prøve å få igang en liten debatt :)
Jeg er 39 år og har vært overvektig i mange av disse. Jeg fikk en ny start på livet i høst da min flotte kone kjøpte meg et 12 ukers treningsprogram hos [url]www.MyRevolution.no[/url] som leverer massevis av artikler om kosthold og trening samt selger kosttilskudd i webshop. (Tipper kona var lei av å høre om hvor deppresivt det var å være på stranda i Spania med hengemage og ølpupper :)
Jeg var en pastaholiker og spiste i tillegg alt som søtt var. Det bare gikk ned på høykant. Lavkant også for den saks skyld. Nå derimot, etter lange tak på PSMF diett og etterhvert et mer normalisert inntak av mat (dog med streng karbohydrat regulering).
Min lille tanke er jo at karb er et viktig drivstoff, men om man titter på evolusjonen som pågår så er det jo riktig å si at vi trenger mindre av det enn vi gjorde for 50 år siden da vi enda jobbet med kroppene våre. Nå er det kontorstolen som teller og da bør vi også telle kalorier fra karb og fett.
Mitt spørsmål til dere er egentlig. Hvor mye karb mener dere man skal ha når man kjører si 4 harde, men intensive treningspass per uke (vekter) og 4 (cardio sessions a 20-45min alt fra intervaller til langkjør) pr uke.
Er dere og enig i at det er viktig å time inntaket av karb til si et vindu på 2t før til 2t etter treningsøkt? Det har nemlig fungert helt usedvanlig bra for meg. Ellers spiser jeg mest protein og PSMF alike.
Setter pris på deres tanker slik at vi kan få frem en metodikk som sparker rumpe og fett.
Dette er nok veldig individuelt og jeg hadde fokusert på totalt næringsinntak fremfor akkurat hvor mye karbohydrater.. Få i deg nok fett og nok protein og se om det går bra. Hvis ikke så kan du jo adde litt karbs for fuel. Jeg takler ikke styrketrening når jeg spiser veldig lite karbohydrater, men mange merker ingen forskjell. Ellers så lurer jeg veldig på hva du mener med
Ellers spiser jeg mest protein og PSMF alike.
Myrevolution anbefaler vel ikke akkurat såpass mye trening som du snakker om her, på PSMF-diett?
Har du testet MCT-olje? Den gir et energi-boost som karbohydrater gjør, men uten å kunne lagres som fett. Den gjør deg energisk slik at du forbruker energien i den på trening. Du må ikke ha mer karbohydrater bare fordi du trener mye, men grønnsaker er aldri dumt å ha til hvert måltid. Fett er en tryggere energikilde enn karbohydrater ved slanking.
nellie: Det er riktig at de ikke anbefaler så mye på PSMF :) Kjørte ikke så tungt mens jeg gikk på det fullt ut. Da holdt jeg meg til 3 superkorte økter i uka og ingen kardio. Nå når jeg kjører mer godt og blanda så blir det mer, mye mer :)
Jeg forstår godt du lurer på min lille forkortelse der. Det jeg gjør er at jeg spiser i snitt 125g karb om dagen (og ja, for meg er dette lite). Jeg spiser dog si 5 måltider per dag, og den karben jeg inntar den prøver jeg å legge til et vindu 2t før til 2t etter at jeg er ferdig med treningsøkta. Jeg ønsker med dette å tilse at musklene får i seg den næringen de trenger og at det ikke er for mye "extra kalorier" i systemet. Utover dette vinduet spiser jeg mest kjøtt/fisk med grønnsaker. Jeg anpasser ellers karbinntaket så godt jeg kan :) Når jeg kjenner jeg blir trøtt spiser jeg kanskje et eple. Er jeg ikke litt piggere etter 20min så tar jeg kanskje en frukt til osv. Det er faktisk ganske godt å kjenne energien spre seg i kroppen da :) Nesten litt kinky.
ada-emilie: Jo jeg brukte MCT en periode og det funket vel greit for meg. Jeg kjøpte denne her myrevolution.no/nettbutikk/mct-olje-300ml Jeg kombinerte den med omega 3 olje som de og selger der. Det funket som fjell for meg. Jeg prøver dog å være litt variert i kosten og har ikke et antichrist forhold til karb. Når det er sagt så kan det godt hende jeg sier noe helt annet om 1. år dersom jeg skulle være "uheldig" å legge på meg igjen hehe.
Gunnaldo going good
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.