< Tilbake til oversikten

Perfekt sjokoladekake, nam nam

Alynna sa for siden:

I går, etter å ha handlet min første sukrinpose, fikk jeg skikkelig lyst til å se om jeg fikk til noe som minnet om sjokoladekake. Jeg har ikke spist kake på et halvt år nå.

Jeg tenkte at det kom til å bli beskt, ikke søtt nok, eller for tungt siden det kunne være vanskelig å binde kaken sammen med slikt som inneholder mye proteiner og fett. :confused:

Etter å ha lest gjennom utallige oppskrifter, der noen har virket for mørke, noen for fete, sure, etc, så kom jeg frem til at malte mandler måtte være genialt pga konsistensen som jeg kjenner fra andre kaker. Jeg valgte å male mandler selv med skallet på, pga at fiberet gir stabilitet og holder på væske, og det er mye billigere enn mandelmel (hele mandler i løsvekt koster 38 kr/kg på Rimi). en annen fordel er at mandler har en slags "naturlig sødme" i seg.

Egg var en selvfølge pga bakeegenskaper...

Jeg har ikke skjønt hvorfor folk bruker sjokoladeplater i lavkarbokaker. Ok, sjokolade smaker mye mye bedre enn kakao i rå form. Og, ja, sjokoladeplater har en hensikt i normale kaker som er tørrere, der sjokoladen godt kan ha samme bakefunksjon som smør, i tillegg til smaken (fettet gjør kaken mer saftig). Her strever jeg etter det motsatte. Jeg kan bruke så mye smør jeg bare vil, men trenger noe som har bakeegenskaper mer som mel. I tillegg har kakao mye, mye mindre karbs enn sjokolade, og det gjør at vi kan spise mer kake! :D

Smakstilsetninger: Sjokolade inneholder vanilje, jeg ville ha noen vaniljedråper (evt. ekte vare om du har det inne). Synes også kaffe gir god smak. Og jeg brukte litt melk for å mildne det hele (blir litt voldsomt med fløte når jeg har både fete mandler og smør i oppskriften :eek:)

Smør... også en selvfølge i lavkarbokaker mener jeg, i alle fall når jeg tenkte å lage en kake som blir litt "stiv" sånn som brownies når den får stå. Og det smaker godt!

Søtning: Sukrin synes jeg fungerte svært godt, det har en litt glatt, men ikke bitter smak, som kamufleres av sjokoladen, og så hadde jeg oppi natreen for å få litt sterkere søtsmak uten at det ble for "kaldt", samtidig trengte jeg ikke så mye natreen at det ble beskt. Sukrin er greit pga bakeegenskapene som minner om sukker også.

Annet: Jeg var engstelig får at kaken ikke skulle sette seg, men bli en flytende "eggekrem" selv med mandlene, så jeg har tilsatt fiberhusk for tekstur, og JBK/xanthan for å gjøre røren tykkere så den holder på bakepulveret og luften. Jeg har jo hatt oppi litt væske.

Dermed ble oppskriften:

100 g finmalte mandler
100 g sukrin
1 ss flytende natreen
120 g smør
20 g kakao (ca 2 ss)
3 egg
5-6 dråper vaniljeessens
2 ts bakepulver
1/2 dl sterk kaffe
1/2 dl melk
1 ts fiberhusk
1 krm JBK
1 krm Xanthan gum

175 grader, 35-40 min, bruk en form som gjør at røren står ca 3 cm opp i formen

Resultatet ble over alle forventninger. Jeg kunne ikke smake at det ikke var sukker eller mel oppi. Alt var bare bra. Ikke for tamt, ikke for mørkt. Passe søtt. Pappa trodde ikke på meg da jeg sa at dette var slankemat. :p Hele kaken inneholder bare 13,8 karber, regnet fra kakao, mandler, melk og egg, og du har ikke sjanse til å spise mer enn en fjerdedel, kanskje en halv om du fordeler utover en dag.... Den kan også helt fint fryses.

Charlott sa for siden:

Denne skal prøves i løpet av helga! Takk for oppskrift :D

Efterår sa for siden:

Det er vist en opskrift der skal prøves af i den nærmeste fremtid - TAK:D

otika sa for siden:

ååå trur jeg må bake i kveld :D

otika sa for siden:

Men gubben merker sukrin med en gang :rolleyes: kjenner du noe til det i denne kaka eller merker du aldri den isingen ? kanskje jeg må safe meg med splenda her :confused:

Bøtt sa for siden:

:sikle:mm...høres deilig ut...

marjusen sa for siden:

For å spare enda mer kh kan man jo bruke mørk sukkerfri sjokolade også. Inneholder 1kh pr 100 gram som regel. Men kakao funker fint.
Også kan du bytte ut melken med fløte.

Hva er Xanthan gum? Aldri hørt om:)

marjusen sa for siden:

Er Xanthan gum litt som JBK? Kan man bruke glutenmel i stede feks?

Wonder woman sa for siden:

Hvordan merker han sukrin?

otika sa for siden:

Tok litt lite søtning ,men unga elsket denne kaka med krem på :D
Denne kaka blir bakt i fremtidige bursdager,takk for flott oppskrift :love:

otika sa for siden:

Den iser litt i munnen

Alynna sa for siden:

Ja, det er faktisk brukt mest som glutenerstatning for de som må bake glutenfritt

www.gumtech.com/support/FAQ.php#8

JBKM og xanthan i samme røre gir god viskositet, og gjør blandinger seigere, jeg pisket ikke eggene (manglet mixer) men jeg ser for meg at det vil hjelpe på konsistensen så luften ikke forsvinner.

Ang sukkerfri sjokolade og fløte, så valgte jeg heller melk/kakao/fortykningsmiddel så ikke det bare ble en fettklump, men heller noe som minner om normal kake i strukturen. Men man hadde vel spart noen karber på det, om man tåler maltitol.

marjusen sa for siden:

Jepps, men det er ikke dumt å bruke kakako altså. Spess om det er flere som skal spise den. FOr det er noen som ikke tåler en liten bit engang av malitol, før dem får dritesjuken. Og det kan jo være litt kjedelig. hehe

Men ang melk/fløte så kan man jo blande ut fløte med litt vann. Eller bruke kulturmelk feks.

Marius

noraa sa for siden:

Handlet inn alt jeg trengte til denne, men de hadde ikke Xanthan Gum på helstekosten her. Tror du jeg kan lage kaken likevel? (tilsette mer av noe annet, e.l.)

Har sååå lyst på denne i helga.. ;-)

otika sa for siden:

Jeg brukte bare 1 ts fiberhusk og 1 ts JBKM ,funka fint det :D

otika sa for siden:

Og den minste forma mi som er ca 20 cm

noraa sa for siden:

Ahh, knall! Takk for svar. Da setter jeg i gang med baking her.. ;)

otika sa for siden:

Trur jeg skal bake denne i dag også :eek: men ha røra i muffins former :)

marjusen sa for siden:

Denne skal jeg bake også. Skal i dåp på søndag. Litt greit å ha en liten kake jeg kan kose meg med til kaffen:D

marjusen sa for siden:

Fader rullan, jeg har bare 2 egg igjen. Satser på at det går bra jeg;) haha
bruker bare pittelitt mindre av alt det andre og:p

eller er det noe smart som kan erstatte litt egg? vært på butikken 2 ganger alt i dag og gidd ikke ut igjen. men vil prøve denne kaka i dag. Så jeg event rekker å lage noe anna i morra om det blir fiasko;)

otika sa for siden:

Aner ikke om noen som kan erstatte egg,men jeg hadde bare brukt litt mindre av alt og kanskje brukt muffins former ? blir forma for stor så blir kaka lavere og sikkert litt tørrere

otika sa for siden:

Noen kan sikkert erstatte egg :rolleyes: men noe veit jeg ikke....lurer på hva jeg tenker med assa :D
Har du ikke noen snille nabo`r ?

marjusen sa for siden:

hehehe, skriver så fort selv jeg, at det ofte sniker seg inn noen feil her og der. Men så leser jeg ofte feil også, så jeg tenkte ikke over at du skrev feil:P hahaha

Mjææ, bor liksom midt i byen, og er ikke så vant til å låne egg. Der jeg vokste opp, midt på bygda, der løp alle rundt og lånte av alle en stund:D hehehe

Men tenker jeg gjør som du jeg, lager bare muffins av dem i stede. Like greit det egentlig.

Marius

otika sa for siden:

Bor på bygda jeg og her låner vi titt og ofte,lånte faktisk bort boksåpneren forrige dagen ;) kjekt å kjenne sine nabo`r ...smell røra sammen og hiv dem i muffins former du,så kan du fryse og tine dem fort også...har du noen tips til sjokolade smør krem ? lurte på noe fuktig på toppen :rolleyes:

marjusen sa for siden:

Tja, ville vel laget den noe alla dette:

175 g romtemperert smør
2 dl splenda + 2-3 ss sukrinmelis
100 g mørk sukkerfri sjokolade eller 2ss bakekakao
1 ss sterk kaffe
4 eggeplommer

Visp sammen smøret og søtningen til en javn fin blanding. Smelt sjokoladen og tilsett eggeplommene en og en og visp godt mellom. Eller visp sammen plommen + bakekakao. En og en plomme da også. Så blander du inn smør+søtningmassen i eggeplomme+sjokolademasssen og tilsetter kaffen til slutt:) Også er det bare å smøre den utover kaka:D

Kan bruke lys sukkerfri sjokolade også om du vil ha en lys sjokokrem i stede.

Tror denne kunne blitt ganske så god

otika sa for siden:

Tusen takk :)

misslinda sa for siden:

Erstattet dere xantan gum med JBKM?? xantan er ikke godt for folk med atferdsforstyrrelser, så jeg har styrt unna på grunn av mini..
Han har bursdag neste helg, så hadde vært greit å ha en lovlig kake ;) Kanskje jeg skal prøve meg på denne i helga ;)

otika sa for siden:

jeg brukte 1 ts fiberhusk og 1 ts JBKM, kaka ble perfekt den :D aner jo ikke om den hadde blitt annerledes med denne xantan saken,aner ikke hva det er heller :rolleyes:

noraa sa for siden:

Hmm, røra ble veldig klumpete (på grunn av smøret), burde jeg ha smelta smøret først? Eller kanskje jeg kan kjøre det i kjøkkenmaskina?

Hvordan bør konsistensen være på røra til slutt, forresten? Min er ganske flytende, tok 1/2 dl av melk og kaffe litt på feelingen, har ikke noe bra desilitermål.

Og forresten, det skulle vel være kaffe i væskeform? Ikke pulver? :p

otika sa for siden:

Jeg smelta smøret for når den kommer i røra til slutt så stivner den litt ;) og jeg brukte kaffe i væske form ,min røre ble sånn som sjokolade kake røre skal bli,passe tykk...

marjusen sa for siden:

aah, gleder meg til å lage den. skal begynne om 2 minutt:D hehe

TrineG sa for siden:

Hvordan går det ? :D Jeg må prøve denne en gang jeg også. Men akkurat nå har jeg ikke lov, hehe. Må vente noen uker til tror jeg :)

otika sa for siden:

Jepp, jeg har akkurat lagd bløtkake jeg :D med vaniljekrem og bringebær,skal straks smake og håper den blir bra

noraa sa for siden:

Ahh, ser ut som jeg burde gjort det samme.. :p Er det noen som har noen forslag til hva jeg kan gjøre? Kan jeg varme opp røra slik at smøret smelter f.eks? (sette bolla inn i ovnen et par minutter?)

marjusen sa for siden:

har du stavmikser? kjør røra glatt med den.

marjusen sa for siden:

Himmel og hav. Dette her blir jo heeelt sjef. Smakte på røra, og jeg ELSKER mandler og sjokolade altså. Dette her så heeelt utrolig ut.

Regna på det, og hele kaka mi har 11 kh. Det er jo nesten for godt til å være sant:P hahaha. (Jeg hadde bare 2 egg så da tok jeg også 65 gram med mandelmel i stede for 100. Og litt mindre av det andre også. Derfor 11kh i min kake:D)

Jeg bruker mandelmel i stede for hakka mandler da. Også brukte jeg nescafe espresso kaffe som den sterke kaffen:D nam nam nam

Jeg har en kenwood kjøkkenmaskin, så var ikkeno probl å kjøre smøret glatt i klumper. var rom tempt da:D

TrineG sa for siden:

:eek: Du er slem !! He,he. Høres himmelsk godt ut !!! :D:D Spørs om jeg må unne meg litt kake på bursdagen min neste helg !! :engel_ikk

Minnepinna sa for siden:

Det kan brått skje at det blir kake på oss neste uke...:rulleøyne

.

marjusen sa for siden:

Aaaah, det blir VANSKELIG å spise bare ett stykke nå altså. Den var siiinnsyk god!!!! Nam nam nam... tenker jeg lager en sjokoladekrem og har oppå i morra.

otika sa for siden:

Av sånne grunner er det fint å ha 3 unger hahaha,jeg fikk 1 bit :rolleyes: Fikk 2 små av bløtkaka jeg også lagde :)

Begge kakene var en suksess og skal bakes fast i bursdager etc

misslinda sa for siden:

Mmm.. takk for denne, kanskje jeg lager en prøve kake i morra kveld, så kan vi ha denne i bursdag neste helg ;)
:D:D:D Nå gleder jeg meg til bursdag selv. kan spise noe godt jeg og ;) :D

Alynna sa for siden:

Oi, ble litt stolt over at dere likte kaken, siden det var den første lavkarbo-kaken min noensinne. Er litt "matnerd" og derfor så skrev jeg litt om hvorfor jeg valgte ingredienser og hvordan det påvirker utfallet.

Ang. smør så smeltet jeg det og tenkte ikke noe videre på å skrive det ned. Det eneste jeg ville gjort annerledes er nok å vispe egg/sukrin, og røre resten nedi (ikke for varmt smør) om jeg hadde en mixer tilgjengelig.

Ang. det å erstatte xanthan med jbkm så går det nok helt fint. Det er ganske like produkter - det eneste er at jbkm og xanthan virker bedre sammen enn hver for seg. Tror ikke det har mye å si i denne oppskriften.

Røren skal være som en mellomting mellom grøt og suppe, ca som normal kakerøre.

Alynna sa for siden:

Tipper det hadde vært syyyykt godt å lage en krem med 1 plate sukkerfri melkesjokolade, 1 dl fløte og 2 ss sterk kaffe og mikset og hatt oppå....

marjusen sa for siden:

Helt fantastisk Alynna! Denne var virkelig saftig og god. Smakte skikkelig mørk sjokolade. Nam nam nam.

Min røre ble nesten litt som krem. Smørte den utover kakeforma. Men det er jo akkurat slik den skal være altså. Helt nydelig.
Virkelig en god oppskrift.

Bruker du mandelmel, eller maler du mandler selv? Mandelmel var virkelig bra å bruke her altså. Må si jeg er imponert om dette er din første oppskrift.

Men tipper du har litt erfaring og vet hva de forskjellige tingene gjør, som du beskriver i første innlegg.

Konge kake!

marjusen sa for siden:

Å herre jemini, jeg lagde meg sjokoladesmørkrem som jeg tok mellom og over halve kaka.
Jeg delte den siste halvdelen som ble igjen fra i går.

Også lagde jeg smørkrem på følgene måte:

100 gram meierismør i terninger, romtemprert
60 gram sukrinmelis
1 ss flytene natreen
0,5 ts vaniljepulver
2 ss bakekakao

Blandet alt dette godt med en miksmaster til ordentlig smørkrem. Du hjelpes, den var så god at jeg har regna på karboinnholde 20 ganger for å sjekke om det virkelig er lovlig. Men i smørkremen er det jo bare smøret som har 1 kh og kakaoen som har bittelitt.

Smurte så denne mellom og over den halvparten jeg delte. Du dæven hølje meg du. Det smakte så deilig sjokoladekake, at jeg fatter ikke at den er sukkerfri:D heheh

marjusen sa for siden:

Kaka + smørkrem blir totalt 15 kh. Om du deler den på 8 realle stykker, og da er det skikkelig realle biter altså, haha. Så er det UNDER 2 kh pr stk. Jøje meg, er nesten så jeg ikke fatter at det blir laga sånne typer sjokoladekaker med sukker.

Må nok engang få takke TS:D

TrineG sa for siden:

Nå tenkte jeg at, Jeg MÅ bake ! Men så kom jeg på at jeg ikke har kjøkkenvekt en gang, hihihihi.. Tror jeg må skaffe meg det ganske fort :D

Adeleide sa for siden:

Denne ble ikke så værst! Hadde ikke den mystiske "gum"-ingrediensen, men det funket bra uten. Serverte den med et tykt lag krem av ca 2,5 dl kremfløte og 100 g Philadefia-ost (skulle vært mascarpone, men butikken var utsolgt), smakt til med sukrin og natreen og en skvett konjakk. Og litt hakket mørk sjokolade og mandler som pynt.

misslinda sa for siden:

OMG!!! Knallgod kake ;) Skal i bursdag i morra.. Den dagen ble akkurat redda ;) Smakte ett lite stykke bare for å smake den.. namme nam..

Laga krem på den med 1 dl fløte, kokte den opp, tok den av plata og hadde oppi en plate med 72% mørk sjokolade ;) Namme nam ;) Hadde holdt med 0,5 dl fløte og 50 gram sjokolade ;) Mindre karbo neste gang ;)

Tuuusen takk ;)

Tok forresten bilde av kaka :D

TrineG sa for siden:

Kanskje jeg skal lage denne istedet. Hadde tenkt å lage snickerskonfekt. Men denne ser veldig god ut. Med den kremen du lagde, nam. Stekte du den i rundform ?

marjusen sa for siden:

Jeg skal feire ettårsdagen til dattera mi i dag. Har baka denne. Men jeg lagde den som muffins da. Fikk 7 SVÆÆRE muffins av denne røra. Dvs ca 2 karb pr stk. Har ikke sjangs til å spise mer enn en:D

Etter de har stått i kjøleskapet i hele natt har de nesten blitt brownies konsistens. Litt kompakt og seig. Men du dæven døtte så god. Nam nam:D I'm lovin this recepie

misslinda sa for siden:

Ja, de var nok knallgode kan eg tenke meg ;) Det var den her og ;) Gikk ned på høykant. Tom de som kom på besøk. Så tok jeg resten med på jobb, så de som er interressert fikk smake og de kunne ikke tro at dette var noe sunt :P hehe..

Stekte den i 24 cm rund form ja :D Ble perfekt høyde på den da for min del ;) Kan nok stekes i mindre og, blir nok høyere da ;)

TrineG sa for siden:

Hvor lenge stekte du de som muffins, og hvor mange grader ?

marjusen sa for siden:

Stekte dem i ca 18-20 minutter. 180 grader midt i ovnen.

Brukte en tannpirker og så at det ikke ble med noe deig opp igjen etter jeg hadde stukket dem:D

Husker når jeg lagde kaka at jeg måtte bruke bakepapir over så den ikke sku bli brent på toppen. Men slapp det på muffinsene.

De ble uuuuuuutrolig gode:D Nam nam nam nam!!! hehe

TrineG sa for siden:

Da skal jeg lage disse. Med glasur av sukkerfri hvit sjokolade og philiadelphiaost:D

surflover sa for siden:

ang den sukrinmelisen: Jeg kjøpte det i tro og håp om at det skulle være greit å bruke. Men så sjekket jeg Kh innholdet og ble megaskuffa! Men ser nå at du bruker det og ikke teller kh-innholdet i det... Er det forskjell på kh av sukkerarter og sukkeralkoholer?

Hilsen "ferskingen"

marjusen sa for siden:

Stemmer, sukkeralkoholer skal trekkes fra, eller ikke regnes med. Søker du på forumet her står det mye om sukkeralkoholene:)

Og sukrin er ett sukkeralkohol:D

surflover sa for siden:

Nå står kaka mi i ovnen... GLEDER meg til å sette tenna i denne!
Hvis kaka lever opp til forventningene, så skal den få en egen side i oppskriftsboken min, ja! :D

Shadow sa for siden:

Jeg har ikke flytende Natren, er det noen spesiell grunn til at dette er med?

misslinda sa for siden:

Jeg bruker ikke kunstig søtning, så jeg bare droppa det. ble søt nok for meg ;)

TrillTrall sa for siden:

Jeg har en kake stående i ovnen nå, uten natreen for jeg bruker svært lite kunstig søtning. Det lukter knallgodt i alle fall og røra var god! :lol: Er veldig spent på hvordan den blir. :sikle:

Kiro sa for siden:

Lagde dem nå i sted, og var ganske fornøyd. Men... familien de var selvfølgelig ikke enig. "den var ikke god, hadde sikkert vært bedre med sukker"... De er så skeptisk, så skulle aldri ha sagt at det var lavkarbo. :(

Men jeg er fornøyd!

TrillTrall sa for siden:

Lille Gubben er skikkelig søtmons, han syntes kaka var grei nok, men ville gjerne hatt en eller annen søt krem eller glasur. Og jeg er enig. :) Så i morra kjøper jeg en sukkerfri sjokolade som jeg lager sjokoladesmørkrem av og kliner oppå. Det må da bli bra! :sikle: For jeg har mine tvil om smørkrem av sukrin... Sukrin er ikke alltid like godt.

Shadow sa for siden:

Nei du burde ikke si at det er lavkarbo før de andre har smakt, lett å bli forutinntatt hvis man vet at det er noe spesielt. :rolleyes:

Nå skal jeg teste om dette kan bli bursdagskaken min :D

swimzy sa for siden:

skal prøve å lage disse som muffins nå :) Men jeg liker ikke kaffe så kuttet ut det og hadde i litt mer melk

Ildern sa for siden:

Herlig! Jeg har alt som skal til, bortsett fra gummen, men ser at det går bra lell. Da blir det sjokokake i morgen. :)

The Cat sa for siden:

OMG!!! Lagde denne i går, med Marjusen sin smørkrem (en blanding mellom de to oppskriftene i denne tråden). Veeeeeeldig god :p syns både jeg og Mannen (bortsett fra at Sukrinen/sukrinmelisen "svir" litt i munnen...)

Lurer på en ting; kan man bytte ut mandelmel med kokosmel? Min mor tåler ikke mandler, og det hadde jo vært stas med en kake hun også kunne spise...

Gerd sa for siden:

Kryddermål :)

Kanskje sa for siden:

Nå har jeg fått kjempelyst på kake !!! Men det står ikke hvordan man skal lage den:confused:

Hva skal blandes med hva, og tilsettes først og sist, og hva skal varmes, og smeltes og moses og røres og ............:confused:

Jeg har null peiling på slikt, må ha det inn med teskje trinn for trinn :rodme:

Så jeg trenger en oppskrift :)

misslinda sa for siden:

Hiv alt sammen i en skål og rør :P hehehe.. Kan ikke gå galt ;)

r.o sa for siden:

HELT NYDELIG! Lagde denne i brødformen da den er lett å ta med på jobb. Brukte 60 gr mandelmel og 40 gr grovhakkede mandler (litt ekstra fiberhusk og JBM). Saftig og herlig. Kan bruke dette som den er eller som sjokoladekake med fyl!!!!
TAKK!!!

babydoll sa for siden:

Må få rose denne kaken opp i skyene, virkelig! Lagde den til en bursdag sist helg, og det var BRAKSUKSESS! Bortsett fra bursdagbarnet var det ingen lavkarbofolk, men alle likte kaken veldig godt, og den forsvant på et blunk!

Brukte forøvrig Marjusens første tips til fyll på toppen. Det sto også til terningkast 6 :)

Neste gang tror jeg jeg lager dobbel oppskrift og bruker to bunner med fyll mellom og oppå. Den ble litt tynn.

Ashley sa for siden:

Mmm hørtes nydelig ut:D men hva er 1 krm JBK og 1 krm Xanthan gum? hvor får man tak i det?

hva slags sjokoladefyll brukte du på toppen?

Ashley sa for siden:

Kan man kun bruke mer JBK istedtfor xanthan gum? eller gir de samme effekt?

misslinda sa for siden:

Trengte ikke mer, bare kutta den helt ut jeg ;) Ble en saftig og god kake uansett ;)

Ashley sa for siden:

ja for de har vel samme effekt? røren blir tykkere med xanthan gum, eller er det samme tingen? er helt ny på disse 2 varene :p
er jo lettere å jobbe med en tykk røre.

skal også lage fyllet av sukkerfri sjokolade. noen merker å anbefale? vil gjerne ha mørk sjokolade.

misslinda sa for siden:

Ja, deigen min ble stående i en halvtime på disken før den for i ovnen, så min ble helt stiv før jeg satt den i ovnen.. ble helt perfekt.. droppa natreen og, trengte ikke mer søtning.. :D

70 og 82 % sjokolade er god, ellers så bruker jeg cloetta sin melkesjokolade for lysere krem/fyll ;)

misslinda sa for siden:

Til dere som har litt mer peiling enn meg. Denne kaken er vel trygg for diabetikere?? Skal bake til en diabetiker, så eg lurte på å lage denne :D

frøken sa for siden:

Nam, nam..
Bakte denne kaka i dag, og den var knallgod.
Føler meg nesten syndig når jeg spiser den, kjennes ut som den er full av karbo:) Virkelig å anbefale.

frøken sa for siden:

namme namme, har hatt litt dessert etter frokost. Så god at jeg føler jeg må spise i smug ;)

Når jeg la denne inn på diett.no fikk jeg 20 karbohydrater på hele kaka. Da har jeg byttet ut melken med fløte.
Så at det var mandlene og kakaoen som dro opp. Tenkte jeg skulle prøve med sjokolade fra sukkerfritt istedefor kakao.
Noen som har prøvd det?

IdaKristine sa for siden:

Høres fantastisk ut... Brukte du store muffinsformer?? Og hevet de godt i ovenen ( bare tenker i forhold til hvor mye jeg skal fylle opp) ;)

Runner sa for siden:

Jeg serverte denne som dessert til middagsgjester i går. Ingen spiste opp kakestykket sitt... God konsistens, men neste gang vil jeg bake en kake med mindre sukrin og ekte sjokolade - men tusen takk for oppskrift.

tara67 sa for siden:

Må prøves :-)

Nnem sa for siden:

den må jeg lage

Shamu sa for siden:

Denne skal jeg definitivt teste!

Nnem sa for siden:

Den anbefales. Beste sjokoladekaka jeg har smakt:)

kennygirl sa for siden:

Prøvde denne i dag, men brukte bare 1 ss kakao siden jeg ikke er så begeistret for veldig mørk sjokolade...
Hadde røra i muffins former og stekte i 30 min. Syns de smakte litt kjedelig, men hadde sikker vært veldig gode med glasur.
Syns den var en liten anelse svamp-aktig, men tror konsistensen hadde blitt perfekt om jeg hadde stekt de litt lenger.
Uansett - takk for oppskrift :)

Shamu sa for siden:

Jeg bakte denne som muffins i dag, med smørkrem.
Jeg syns den ble ufattelig søt. Glasuren var altfor søt og kaka også.
Men ja, den smakte som ordentlig sjokoladekake, og jeg mistenker at jeg har ett vrengt "smakssyn" nå etter nesten en måned på ketolyse.
Neste gang blir det mindre søtning i.
Jeg byttet ut melk og kaffe med fløte.
Fikk 9 store muffins.

hannedt sa for siden:

Noen som har prøvd å bytte ut sukrin med splenda? Hvor mye brukte dere av splenda da, ser for meg at det blir ekstremt søtt hvis jeg tar 100 g splenda... :p

Paris sa for siden:

Mulig å bruke stevia som en del av søtningen?

hannedt sa for siden:

Jeg synes muffinsene jeg bakte etter denne oppskriften ble veldig kompakte og litt tørre, nesten litt klumpete/smulete. De ble såpass tørre at jeg måtte sitte klar med drikke hver gang jeg tok en bit, hvis ikke fikk jeg ikke til å svelge. Skal prøve å bake de igjen i dag, tror jeg må prøve å øke på smør og fløtemengden, virker som om melet trekker til seg ekstremt mye fuktighet. Noen andre som har bakt muffins som ble tørre?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.