< Tilbake til oversikten

Hvor flink er du til å mosjonere?

Kanskje sa for siden:

Hvor flink er du å trene/mosjonere?

Jeg er ikke sånn kjempeflink. Prøver å få gått en liten tur hver dag, og har en sånn Abdour twist maskin som skal trene overkroppen, men synes ikke den er så effektiv enda, kjenner mer av vanlige sittups på gulvet hehe.

Men for vektnedgang må man morsjonere ... så jeg får ta meg sammen. Er bare ikke så lett i snø, slaps og is .....

Tunrida sa for siden:

Jeg trener roller derby fast to ganger i uka, 7 timer til sammen. Ellers går jeg til og fra jobb, 20 min hver vei.
Nå skal jeg starte på Jillian Michaels 30 day shred workout i tillegg, så får vi se hvordan det går :)

ftdmia sa for siden:

Jeg er blitt ganske flink i det siste, trener styrke ca. 30-45 minutter tre ganger i uken. Det hjelper å ha et fast program som du holder deg til!

Jeg prøver også å legge til litt cardiotrening men det er ikke like gøy :P

Kamilla sa for siden:

Vil si jeg er ganske flink! :) Det viktigste er å sette seg mål, slik at du kommer deg ut. Dørstokkmila er alltid den hardeste. :P
Jeg setter gjerne opp et treningsprogram for 1-3 uker av gangen, der jeg setter opp når, og hva jeg skal trene. Det hjelper veldig mye, når du allerede har planlagt å dra, må du jo nesten det!
Et annet tips er å få en fast treningspartner, slik at du må komme for å møte personen. Jeg spiller selv innebandy, og den lagfølelsen man får er en veldig god drivkraft. Jeg kommer på alle treninger, om jeg ikke er syk eller av andre gode grunner ikke kan komme.

Også er det jo svært viktig å gjøre en aktivitet du synes er gøy, slik at du ikke blir lei. :)

Kanskje sa for siden:

trening og slikt er for meg veldig negativt ladet (gymtimene på skolen og slikt ...), så jeg har en tendens til å unngå det så godt som jeg kan.

Men kanskje jeg skal prøve meg på 30 days shred,. hvis noe er for tungt så får jeg prøve å bytte ut med noe annet. Det er ikke bare bare å hoppe og sprette når man veier over et tre sifret tall på vekten :rodme: .

Tur er mer realistisk. Og så har jeg veldig lyst til å begynne å ri igjen. Men det er liksom ikke så lett å få til, ingen ridesenter eller rideskoler her ... selv om det ikke mangler hester. Ridning strammer virkelig opp hele kroppen ! og det er gøy.

Fofa sa for siden:

Jeg synes du skal prøve ut 30 day shred uansett, jeg! Det er strålende trening!! Og du gjør det du klarer, værre er det ikke. Men prøv å pushe deg selv litt;) Jeg var 137kg på mitt tyngste, så jeg er fullstendig enig med deg, altså!!:D Men prøv! Det kan hende du overrasker deg selv! Jillian har 2 damer som trener sammen med seg på dvd'n. Hun ene gjør øvelsene litt forenkla, så prøv å følge henne til å begynne med:)

Photobscura sa for siden:

Må man? :snill:.
Hehe, nei, nå skal ikke jeg si at trening ikke er bra, altså, for det er det selvfølgelig for ledd og muskler og what not, og over tid så hjelper det på forbrenninga også. Men man kan fint gå ned i vekt uten å trene også. Jeg er ikke noe flink til å mosjonere, annet enn at jeg bor såpass sentralt i Oslo, at jeg stort sett går dit jeg skal, men det kan vel strengt tatt ikke kalles mosjon, men selvtransportering :p.
Jeg trener litt yoga dann og vann, men det er mest for ryggen, for det er mye ryggproblemer i min familie som jeg selv har kjent litt på, men fint går klar av så lenge jeg får trent yoga i hvert fall et par ganger i uka. Og så har jeg ca hvert år en visjon om å kjøpe klippekort til Tøyenbadet for jeg elsker å plaske rundt i vann, men det blir alltid med tanken :_plystre:

Rin sa for siden:

Nåh, jeg har ME og kan ikke trene, men jeg har da gått ned 26 kilo likevel. :cool: Jeg liker å gå en bedagelig tur når jeg kan, men det siste halvåret i alle fall har jeg knapt gjort dét heller, siden jeg fikk trøbbel med beinet. Vekttap har det blitt uansett.

Men jeg vurderer å prøve noe yoga, og håper at jeg kanskje får tilbud om typ varmtvanns-trening etterhvert. Nå som jeg er mange kilo lettere har jeg nemlig veldig lyst til å trene kroppen min, om enn det er vanskelig. :p

Kamilla sa for siden:

Vet at det kan være litt tungt i begynnelsen, men mye av sperrene sitter faktisk i hodet. Bare å få kroppen til å forstå at trening skal gjøre litt vondt, iallefall når man følger et program som 30 days shred.
Jeg veier også tresifret, og skal love deg at det var tungt i begynnelsen, men etter et halvt år med innebandy, løper jeg like mye som de fleste andre. Det går rett og slett på viljen, for jeg synes jo det er utrolig gøy.
En kamp varer i 60 min (3 omganger x 20 min), og jeg har faktisk klart å spille en hel kamp uten å bli byttet ut.
På en vanlig trening forbrenner jeg 900-1100 kcal, og på kamp ca. 1500 kcal. Veldig motiverende å skaffe seg pulsklokke, for du ser forbedringen så mye fortere! :)

Kari Marita sa for siden:

Jeg er veldig flink til å trene,spesielt løping og endel styrketrening.Det har blitt en livsstil,trena i mange år nå,vært med på endel løp.Det er en fordel og trene ved slanking ,både for fortere nedgang og bevare muskelmasse.Men, det er ikke alle som kan trene.Da er det fint med gå turer.Du går ned i vekt om du ikke trener også. En fordel er det jo helsemessig også og trene regelmessig, ikke bare når en slanker seg.:)

-Cilia- sa for siden:

Jeg har gått ned uten å trene i et par måneder. For ca to uker siden begynte jeg å innse at det gikk saktere nedover, og at jeg nok bare måtte komme meg på tredemølla igjen om jeg skal fortsette å få så gode resultater som jeg har fått tidligere. Nå har jeg trent tre dager denne uka, og tar en runde på søndag også. Hva gjør man vel ikke for å se lekker ut i sitt eget bryllup? :D Nå har jeg den store fordelen av at jeg har tredemølle hjemme da, så jeg bare ser på en serie mens jeg går meg en tur i oppoverbakke. Blir varm og svett da ja! Og det er så utrolig effektivt! :O Nå raser jeg nedover igjen!

gunlan sa for siden:

Jeg trener forholdsvis mye.

Har 5 økter i uka som fordeler seg mellom intervalløkter med løping og langkkjøring med løping eller ski + styrkeøkter.

Det er for mange veldig tungt å komme igang med trening - slik var det med meg også. De første ukene er tøffe, men etterhvert blir det rett og slett en livsstil - og nå er iallefall jeg blitt helt avhengig av å trene både fysisk og mentalt.

Noe som kan hjelpe er å finne en treningsform som du liker - og det å begynne med å gå tur er ypperligere. All bevegelse teller - og om du i tillegg tar i litt ekstra i oppoverbakkene så du får opp pulsen er dette også et pluss.

Kamilla sa for siden:

Helt enig. Første ukene er pyton, men nå er alt veldig deilig. Er nesten sånn at jeg har lyst til å dra og trene i dag, selv om jeg har satt av dagen som fridag.

Ingenting kan sammenlignes med følelsen du får etter endt treningsøkt. Ja, du er sliten, men tenk på alt det gode du har gjort for kroppen din! :)

Jabba sa for siden:

Jeg har gått ned 38 kilo uten å trene så det at man må er bare tull....... :-)

Kamilla sa for siden:

Nei, man trenger så absolutt ikke trene for å gå ned i vekt! Men man får jo gjerne en fastere og penere kropp av å øke muskelmasse ved siden av å gå ned i vekt. :)
Jeg drømmer om en slank OG muskuløs kropp, og da må man trene.
I tillegg får man så mye igjen for treningen. Helsen blir bedre, man får mer energi i hverdagen, og det er faktisk bevist at jevnlig trening minsker faren for demens! :)

Hvis jeg ikke trener, blir jeg slapp og er trøtt hele tiden, nå har jeg alltid overskudd av energi og orker å gjøre mer i løpet av en dag. Husarbeid er ikke så slitsomt som ellers.

Når det gjelder demens, går dette på aerob trening, altså å forbedre oksygenopptaket i kroppen. Dette gjelder også for hjernen, og når hjernen ikke får nok oksygen, vil den ikke fungere like bra. Hjernen trenger rett og slett mye mer tid på å hente frem info, altså både hukommelse og når man jobber med ulike oppgaver.

Så trening er bra, både for kropp og sinn! :) Ingen har vondt av litt trening.

Jabba sa for siden:

Jada - vet det og er helt enig med deg......men man MÅ ikke.....det er det som er poenget....:D

Minnepinna sa for siden:

Jeg begynte med sirkeltrening i fjor (oktober), og det er helt fantastisk. Jeg har endelig funnet min form for trening. Og jeg har sittet i sofaen i 10 år!

Har ikke gått så mye ned pga. treningen, det er nok dietten. Men jeg har krympet 7 cm. i midjen - stooor takk til rockeringen! :w00t:

Det er kjempetungt å begynne å trene når man er bedagelig anlagt, som jeg. Det viktigste er å finne noe som man synes er gøy, for da fortsetter man. Jeg ble til slutt så kvalm av meg selv, lat og dorsk og sofasliter som jeg var (er), og det fikk meg til å ta meg selv i nakken og sparke meg selv ut av døra til slutt. Har ikke angret et sekund!

.

Lotski sa for siden:

Trener på treningssenter tre ganger i uken. De andre to dagene går jeg en rask tur på 45 min ca. (eh, for meg med dårlig kondis er den rask :p).
Lørdag og søndag gidder jeg ikke trene ;p

aktivjente sa for siden:

Jeg har trent mye ( minst 5 X i uka) i årevis UTEN å gå ned i vekt... men nå går jeg ned i vekt og får en stram og fin kropp :p - etterhvert...

Treninga gir godt humør, velværefølelse, mer energi, sosialt samvær og en svært god grunn til å prioritere seg selv (som er kjempeviktig). Ingen ville få meg til å droppe det!!

Señora sa for siden:

Trener Zumba to ganger i uka, samt slyngetrening to ganger i uka.

Fredrikke07 sa for siden:

Nå som jeg er høygravid trener jeg tre dager i uken, styrke og sykling/spinning.
Ellers trener jeg 5-6 dager i uken, går turer, sykler/spinning og mye styrke:)!

Finnes ikke noe som er mer effektivt mot hjerte-og kar-sykdommer (blant annet), kan jo være tynn som ei flis, men ha mega-dårlig helse alikevel, så jeg setter stor pris på treningen og alle dens gevinster:)!

ftdmia sa for siden:

Hva er slyngetrening?

Nysgjerrig! :)

ekenna sa for siden:

Åh så flinke dere er! Jeg må innrømme at jeg er skitmisunnelig på dere... Det siste halve året har jeg ikke fått gått en eneste tur, bare på grunn av at jeg har foten fra helv...! :( Som tydeligvis ikke vil bli god :mad: Men jeg hopper rundt på krykker hver dag, og har etter hvert fått noen sinnsyke muskler i armene! :D (Viktig å se det positive i ting vettu... ;))

Minnepinna sa for siden:

Etter å ha vært her inne en ukes tid har jeg konstatert at mine 3 ggr. pr. uke er småtteri... :p

marjusen sa for siden:

Trener 3 ganger i uka på toten treningsenter. Blir fort 2 timer hver gang.
Også har jeg en hund jeg går tur med tre ganger om dagen. Men det er vel bare 20 min ca hver gang. hehe

Kamilla sa for siden:

Blir iallefall 4 økter i uka, der det som regel er 2 innebandytreninger på 1,5 timer, og 2 styrketreningsøkter på 1-1,5 time.
I tillegg har jeg kamper i løpet av vinterhalvåret, og liker å ta en tur på ski/isvømmehallen osv. Så 4-6 økter i uka! :)

Hadde aldri trodd jeg skulle få til det for ett år siden, men det er som sagt dørstokkmila som er værst. Sett deg et greit mål, som du vet du kan klare, og øk heller etterhvert.
Jeg trodde jeg var litt vel optimistisk med februarmålet, i antall minutter, men det går jo aldeles strålende! :D

prøvermegfram sa for siden:

Jeg er skikkelig dårlig på å mosjonere desverre, men vil gjerne komme igang med litt arrangert trening. Jeg har en veldig aktiv jobb, og der går det i ett fra jeg kommer til jeg går, sitter ikke stille ett minutt, er mange tunge løft, løping og klatring, så jeg er som regel søkk svett halvveis i dagen, så føler jeg får masse trening bare utifra det da.. er som regel helt utslitt når jeg kommer hjem og klarer ikke løfte en finger etter at ungene er i seng... Så går jeg til jobb så ofte været tillater det og det er ca 25 min rask gange...

men nå skal jeg ganske snart skifte til en annen jobb, og det blir kontor jobbing og litt mer sitte stille, så da MÅ jeg komme i bevegelse... Jeg håper jo at med en roligere arbeidsdag så vil jeg ha mere engergi når jeg kommer hjem fra jobb, og klarer å trene... nå har jeg ingen overskudd i det hele tatt, er bare såååå sliten og lei....

Jeg har en ellipsemaskin stående å støve ned... Egentlig elsker jeg å trene på ellipse maskin, føler at jeg får med meg alle muskler og blir skikkelig svett og sliten uten å bli stiv og støl etterpå... Håper å komme igang med trening på den når jeg bytter jobb, og så vil jeg fortsette å gå til jobb så ofte som mulig... (litt vanskelig når ungene går i forskjellige barnehager med laaaang avstand mellom, så det blir nok en del kjøring i alle fall til vi får de inn i samme barnehage)

Oregano sa for siden:

Jeg trener lavintensitet (rask tur/styrketrening) hver dag - som oftest mellom 30 minutt og 1 time, noen ganger opp mot to timer. Jeg er mye mer fornøyd både fysisk og psykisk når jeg er i aktivitet. Etter at jeg begynte med lavkarbo har jeg fått enda mer energi til å trene. :D

kirami sa for siden:

Jeg trener 3-5ganger i uka med ganske så intens styrketening og litt cardio. Cardioen vil øke f.o.m neste uke da jeg skal begynne å trene til iform løpet:D Elsker å trene og er glad i å være ute og gå tur, gå på ski osv:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.