Idamor sa for siden:
Kom over en artikkel på Nettavisen nå nettopp, hvor Annika snakker om de nye kostrådene i Norge.
Der står det blant annet at hun skal være med på "Debatten" på NRK kl. 21.30 i kveld!
Idamor sa for siden:
Kom over en artikkel på Nettavisen nå nettopp, hvor Annika snakker om de nye kostrådene i Norge.
Der står det blant annet at hun skal være med på "Debatten" på NRK kl. 21.30 i kveld!
MAR sa for siden:
Planlegger herverd å benke meg foran tv'en i kveld. Tusen takk for tipset! :D
Idamor sa for siden:
Bare hyggelig! Regnet med at dette var noe som flere vil få med seg! :-)
Adeleide sa for siden:
Det går an å være publikum på debatten også! Bare å dukke opp på BI i Nydalen i Oslo klokka 21.
Supera sa for siden:
Oooh, takk for tips. Det må jo sees.
biggy sa for siden:
Frustrerende debatt. Det er jo så enkelt, man kan ikke spise mer enn man forbruker. Fett gjør meg mindre sulten, og dermed spiser jeg mindre og går ned i vekt. Karbo kan jeg bare spise og spise og spise av..og så plutelig veide jeg dobbelt opp av det som er sunt.
Kjempefint for de som greier å forbrenne de karboene de spiser, men de fleste klarer jo ikke det og dermed har vi fått et overvektsproblem i hele vesten.
Greddy sa for siden:
Ikke bare det, men man klarer ikke å lagre fett uten insulin.
En av de første symptonene til en diabetes type 1 er nemlig vekttap. At de har ikke det i huet... /facepalm.
Energi kan komme i forskjellige måter og forvaltes likeså.
Veggpryd sa for siden:
Jeg kom akkurat hjem fra jobb, og fikk se 3 minutter i kantina på jobben. Her er linken til Debatten på Nett-TV hvis noen ikke har sett programmet. :)
PrøveKanin sa for siden:
"Jeg syns råda er gode fordi det er ett balansert kosthold"
Er så lei av dette argumentet...
Supera sa for siden:
Haha, han ene avviste jo at mye karbohydrater er en dårlig idé til diabetikere. :rulleøyne Og det tullet om at det er til den generelle befolkningen og så sier de i neste sekund at det er over 50% som ikke går under den betegnelsen. Gi meg styrke!
PrøveKanin sa for siden:
Jøran Hjelmeseth hadde jammen ikke ett eneste argument til Svihus ang karbohydrater/diabetes 2 enn "du tar feil og jeg har rett"
lifejack sa for siden:
Dette må da være noe av det morsomste/mest tragiske jeg har sett på lenge. Gullkornene kom på rekke og rad.
Når Annika Dahlquist "angriper" Jøran Hjelmesæth og påstår at rådene han har gitt til de overvektige og de med dia2 i alle år ikke fungerer:
Jøran: "Vi har jo fedmekirurgi, da"
BESTE:lol:
Supera sa for siden:
Ja, det er imponerende at en som liksom skal være overvektsspesialist klarer å lire av seg noe slikt.
Slegg sa for siden:
Spis masse karbohydrater. Finner vi ut at det ikke er bra for deg setter vi kniven i deg og du kan kun spise mikromåltider resten av livet.
Sier litt om holdningene Hjelmesæth &Co. Banna gærninger hele lurven!:mad:
marjusen sa for siden:
Men, nå synes jeg ikke akkurat at Dahlqvist gjorde en veldig bra figur heller. Det funker dårlig å sitte på TV og si at dere har alle tatt feil. Alt dere sier er "skrep". Tror ikke de som ikke er noe for LCHF ble så veldig mye mer overbevist av utsagnene hennes. hehe
marjusen sa for siden:
Husk også at det er nettmøte med Dahlqvist på nrk.no klokka 11 i dag:)
Frøken Scott sa for siden:
Det sitatet som har brent seg inn hos meg er: "Sukker og karbohydrater er ikke noe farligere for diabetikere enn andre". Dette fra representanten for Senteret for sykelig overvekt i Tønsberg, Hjelmeseth.
Nå har jeg personlig erfaring med dette senteret, og jeg blir enda mer overbevist om at det var riktig å be dem dra åt skogen.
Det han sier er altså at du skal fortsette å spise det som gjør deg syk. Og blir du syk nok, så "har vi jo alltids fedmekirurgi".
Jeg bruker A. Dahlqvists uttrykk; dette er en skandale :mad:
marjusen sa for siden:
Det som er litt rart også, er at han sier 99% av alle som forsker på diabetes i verden mener akkurat det samme som han. Og at all dokumentasjon og forskning han har sett sier det samme. Jeg fatter ikke at det er mulig.
LiMe sa for siden:
Det kan virke som om Annika Dahlqvist var litt dårlig forberedt? Hun burde argumentert sterkere og henvist til mer konkrete forskningsresultater og erfaringer.
marjusen sa for siden:
Dette her er kun gjetning fra min side, men jeg synes det så ut som hun ikke helt forsto alt som ble sagt. Det er sikkert mange uttrykk som ikke er så lett å skjønne når du er svensk. Flere av de i panelet hadde jo også dialekt.
Virka som hun var så usikker hver gang hun fikk ordet. Hun sa bare: "Dere har alle tatt feil i 40år, også smilte hun og sa ingenting mer".
Marius
Bombus sa for siden:
Er enig med Marjusen, hun kunne argumentert bedre. Hver gang hun får ordet når det er snakk om karbohydrater, sier hun noe om fett. Det gjør debatten forvirrende for folk som ikke er inne i disse sammenhengene (slik som vi er;)). Og dette at hun bare hamrer fast at "alle tar feil, jeg har rett". Lite overbevisende. Hun er nok av programleder ansett som en outsider, og får derfor veldig kort tid, og hun blir hektisk. Man kan ikke forklare disse kompliserte sammenhengene med får ord. Jeg synes potetdama får eller tar for mye plass, hun representerer en næring og det er galt at hun skal ta så mye tid, selv om hun sier mye vi kan være enig i. Kokkedama Finckenhagen er jo fornuftig, synes jeg - fram for smør og fløte!
Jeg legger merke til at når det klappes i salen, er det oftest når argumentene for lavkarbo blir uttalt. Tror det er mange lavkarbere i salen. Jeg sitter og ser på debatten på nettTV nå, derfor skriver jeg i presens.
marjusen sa for siden:
Eneste som virkelig kan forvirre folk er jo de som sier vi skal bruke smør, fløte, helmelk osv og i TILEGG masse karbohydrater. Det blir vel litt feil. Spiser du over 72 kh i døgnet så må man passe på å minske mengde fett iflg. lutz.
Virka som alle i panelet var enige om at margarin var noe svineri, men er det ikke anbefalt myke margariner i de kostholdstipsa??
Og hadde dem spurt publikum om dem ville stekt biffen sin i melange eller tine meierismør ETTER dem var enige om at margarin var ut så hadde sikkert alle som ikke levde lchf svart melange. For folk flest vet faktisk ikke forskjell!
Marius
Bombus sa for siden:
Jeg leter febrilsk på NRK1 etter nettmøte med Annika Dahlqvist, men finner ikke. Hjelp!
marjusen sa for siden:
www20.nrk.no/meldinger/webmelding.aspx?prosjektid=1604&type=les
Bombus sa for siden:
Takk, Marjusen!
Caramella sa for siden:
Så enig, synes ikke hun gjorde så god figur. Men brenner man for noe har man vel kanskje lett for å bli sånn, man bare MÅ liksom, og da blir det fort bombastiske kommentarer.
Denne morsomme professoren som jeg ikke husker navnet på synes jeg var den som klarte å formidle lavkarbo-filosofien best :)
lifejack sa for siden:
Svihus? Ja, han var stort sett flink.
Men er veldig enig i at Annika ikke gjorde det noe bra. Hun kom med veldig lite konstruktivt, og litt sånn barnehageargumentasjon til tider. Det hjelper ikke alltid å rope "FEL", "SKRÄP" o.l. for å nå frem med et budskap.
Hadde hun hatt formidlingsevnen til Jonas Gahr Støre hadde det liksom ikke vært noe problem;)
marjusen sa for siden:
Sjekk denne folkens :D
Tanita sa for siden:
Jeg må si dr. Dahlquist er meget dyktig, men en mer sjarmløs og bastant figur skal du lete lenge etter, tror hun sliter med det i debatter/forsamlingen. Hørte henne på et fordrag sammen med Skaldemannen og selvom historien hennes er god og hun er dyktig så blir hun litt vanskelig å tro på. Hun klarer ikke å overbevise noen. Blir litt sånn tante Sofie med hevet fing.... skal,skal......
janmesi sa for siden:
Bombus sa for siden:
Takk, har fulgt det en stund nå. Spørsmålene er litt elementære og svarene kan jeg. Har ikke fulgt med på nettmøter før, og ser nå at det er kanskje ikke stedet å være for meg. Kommer ikke på noe å spørre om selv. Bedre å komme seg ut i sola.
Zillah sa for siden:
Det er jo ikkje heilt feil da ... viss du tar utgangspunkt i at sukker er farleg for alle. ;)
Men ellers er eg fullstendig sjokkert.
PrøveKanin sa for siden:
Skjønner ikke all denne kritikken mot Dahlqvist. Hadde dere forventet dere Messias ?
Dahlqvist og Svihus fikk frem sine poeng, var de eneste som mottok applaus og vant enkelt og greit debatten - og Svihus har absolutt døra på gløtt til lavkarbo.
Zillah sa for siden:
Ja eg syns Svihus gjorde ein god debatt.
Eg har lite til overs for Robin Kåss. Usj, han er så stressande å sjå og høyre på.
Øystein sa for siden:
Synes du Dahlqvist klarte seg bra i debatten?
Jeg synes ikke hun fikk frem gode nok motargumenter.
Det var nok av latterlige utsagn hun kunne slått ned på.
Har stor respekt for hennes arbeid, men det er ikke første gang hun kommer til kort i en ernæringsdebatt.
LenaBeatrice sa for siden:
Jeg synes Dahlqvist klarte seg bra jeg, helt ærlig.
Godt mulig hun ikke har klart seg like bra tidligere, men jeg ser ikke helt hvilke "feil" hun gjorde denne gangen.
Joda, det er sikkert mer hun kunne ha sagt, om både det ene og det andre, men hun kan jo ikke alene legge frem hele "budskapet" i enenkelt tv-debatt, hvor mange flere også skal snakke, særlig ikke siden enkelte tok opp ganske mye tid til andre ting, som å presnetere nye matvarer.
Man kan jo også tenke på at dette ikke var en ren lavkarbo/høykarbodebatt, det var de nye kostrådene som skulle diskuteres, og de inneholder jo mere enn bare temaet lavkarbo/høykarbo.
h7o sa for siden:
Fikk sett debatten først nå, er enig med de som syns Annika ikke var så heldig med denne debatten. Jeg savnet Dag Viljen Poleszynski, han syns jeg ofte gjør en svært god figur i slike debatter. Det handler om å komme med overbevisende og fornuftige argumenter som folk kan forstå og være enig i, enda bedre hvis argumentene i tillegg er ispedd litt humor og kjappe poenger. Annika var ikke der, hun ble altfor klagende, ropte skräp, kom med litt flåsete uttalelser som "Jeg har rett alle verdens forskere tar feil" osv. Det maner ikke til troverdighet når det sies på den måten og det er svært vanskelig for "menigmann" å akseptere.
Nå kjenner jeg ikke selv så godt til arbeidet til Annika Dahlquist, har ikke lest noen av hennes bøker, men jeg vet allikevel hvem hun er og har hørt om LCHF. Har lenge tenkt at jeg skulle kjøpe bøkene hennes, men har ikke blitt sånn enda. For å være helt ærlig må jeg nok dessverre innrømme at jeg ikke ble spesielt motivert til å kjøpe bøkene etter debatten heller. Jeg vil anta at spesielt de som ikke kjenner så godt til dette fra andre kilder, antagelig vil føle det samme.
Jeg har uansett lest svært mye annen litteratur og jeg kom inn på temaene via. Westonaprice sine sider. Har feks lest bøkene til Mary G. Enig og Anthony Colpo som går i dybden på hvorfor hele lipid hypotesen og fetthysteriet er noe fullstendig vås. Det jeg ikke kan fatte å begripe er hvordan seriøse forskere kan fortsette å uttale at fett er farlig, det er liksom noe fundamentalt som ikke henger på greip. Jeg skulle ønske meg egentlig å høre hva de mener om feks det faktum at det har vært svært mange kliniske studier som faktisk viser det motsatte av lipid hypotesen. Jeg blir så frustrert når jeg hører sånne debatter, og noen ganger lurer jeg på hva som er de virkelige begrunnelsene til at de sier det de sier. Det er jo forhåpentligvis smarte mennesker så de må jo begrunne det de sier på noe.
Jeg merker i hvert fall på kroppen hvilken effekt lavkarbo kan ha. Jeg er ikke feit, jeg er faktisk ganske tynn, men det er et par fundamentale ting som gjelder for meg også. Jeg har feks testet å ta blodsukker etter måltider hvor jeg har spist masse karbo med feks mye poteter, øl til maten etc. I værste tilfellet målte jeg faktisk litt over 11 i blodsukker, noe som absolutt ikke er bra over tid. Etter måltider med lavkarbo måler jeg rundt 6.5. Vanligvis ligger blodsukkeret mitt på 4.5. Dette har jeg målt flere ganger så det er ganske deterministisk for meg i hvert fall, og det samsvarer med den basale biologien som Svihus snakker om og som man kan lese i biologiske lærebøker. Så hvordan han der diabetesforskeren kan sitte å si at karbohydratrikt kosthold er bare bra for diabetikere det er beyond me. Jeg kjenner flere som har diabetes og det mest tragiske jeg hører er at de får akkurat de samme rådene som han Jøran Julenisse kommer med. Fortsett å spis akkurat det du har gjort til nå bare ta litt ekstra insulin så går dette bra. Herregud! Bekjente som har diabetes 1 forteller jo at når de spiser mer kaker, poteter, hveteprodukter etc så må de faktisk ta mer insulin fordi blodsukkeret går bananas. Og de dagene da de ikke spiser mye stivelse, ja da øker ikke blodsukkeret og man må ta mindre insulin. Hmmm... merkelig det der, how hard could it be liksom?
Jaja dagens frustrerte utblåsning, takk for oppmerksomheten :)
Megvel sa for siden:
Ojda, jeg trodde at om man noen gang målte 11 eller mer så er man per def diabetiker. Om du er tynn nå ville jeg ha snakka med legen...en som snakker sproget. Det er for eksempel disse fedonklinikkene.
h7o sa for siden:
Jeg fikk selv ganske sjokk når jeg målte så mye. Det har ikke gjentatt seg så jeg regner med det kan ha vært en slenger. Det var forøvrig rett etter maten, en halvtime senere var blodsukkeret 7.3, etter 1 og 1/2 time var det nede i 4.7 igjen. Med andre ord det var en ganske rask respons opp og ned igjen. Hadde jeg ikke målt så direkte etter maten så hadde jeg ikke oppdaget at det var så høyt heller.
Langtidsblodsukkeret er rundt 5.3 og jeg har normalt mellom 4.3-5.3 om morgenen. Har målt konsekvent lenge etter den episoden så jeg vet det er ganske stabilt. MEN som sagt, i og med at jeg målte såpass mye fordi jeg var redd jeg begynte å få insulinresistens eller var i faresonen så fikk jeg også en ganske god oversikt over hvilken mat som ga svingning og hvilken som ikke gjorde det (på meg selv i hvert fall). Spiser man lavkarbo så får man heller ikke blodsukkersvingning, ganske greit.
Supera sa for siden:
Har du ikke hørt på "ekspertene"? Det er jo fett som er synderen! Det er jo bevist! :rulleøyne
Åh, jeg blir så matt av de såkalte "ekspertene" som påstår at fett er årsaken til diabetes. Det er ikke rocket science! Nå sjekket jeg i rapporten for kostholdsrådene, og fett står klassifisert som "mulig årsakssammenheng" for økt risiko for dia2. Hvordan kan de da påstå at det er bevist?!?
Og så fant jeg denne:
"Poteter har en relativt høy glykemisk indeks og er satt i sammenheng med økt risiko for type 2-diabetes (27). Få vitenskapelige studier med god design er imidlertid gjennomført, og resultatene er så langt variable og tillater ikke at man trekker noen konklusjon."
Men så gikk jeg litt lei av å lese. 505 treff på diabetes i rapporten...
Etherena sa for siden:
h7o sa for siden:
USDA har nylig lagt ut sine retningslinjer for hva amerikanerne bør spise også, omtrent prikk like våre surprise surprise. Er en rekke henvisninger til USDA sine råd i vår egen rapport.
For de som liker å å få litt innsikt i de "tunge vitenskapelige" bevis som ligger bak disse rådene, ta en titt på denne siden: rawfoodsos.com/2011/02/04/the-new-usda-dietary-guideline/ Denne dama har peil på statistikk og har som hobby å ta for seg ulike studier og se på om konklusjonene holder vann eller ikke. Her har hun satt søkelyset på USDA rapporten :eek:
Supera sa for siden:
Denise er god! :snill: Likte også hennes gjennomgang av veganerbibelen the China Study. :snill:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.