< Tilbake til oversikten

Jeg fant en liten larve i selleriroten min

marjusen sa for siden:

Heisann.

Skal lage meg sellerirot til middag idag, og når jeg skrella den fant jeg en bitte liten levene larve. Kanskje 1,5 mm lang. Så ingen flere.
Selleriroten så veldig fin ut ellers.

Er ikke farlig å spise denne likevel? Skal jo kokes i 20 min, så da dør vel de fleste? Dessuten delte jeg den opp i terninger og fant ingen flere.

Marius

Charlott sa for siden:

Bare å spise ;) Når jeg var yngre var vi med å tok opp både kålrot, gulrot og poteter. Larver ble plukket av og vi gumlet videre ;)

Nero sa for siden:

Marjusen, da.............! :o

Jeg har kjøpt sellerirot i dag fordi jeg vil prøve en av oppskriftene som er lagt ut her de siste dagene med nettopp sellerirot.

Nå mista jeg helt lysten på det.......... :nei:

mallilen sa for siden:

Bare å ete. Masse proteiner i slike små greier :D

Gracella sa for siden:

Det er da ikke farlig i det hele tatt - ikke at jeg ville spist larver, men de er helt harmløse og bare å pille vekk.

Da jeg hadde skolekjøkken, lærte vi at blomkål skulle ligge en halvtime-20 min i lettsaltet vann slik at alle snegler ville krype ut! DET var mat for fjortissene som vi var på den tiden :D

-Og jeg har aldri giddet å legge de i vann siden, enda jeg har funnet snegler på blomkålen :p

lifejack sa for siden:

Som mallilen sier så er det bare bonus med litt ekstra proteiner;)
Og ang om det er farlig: Jeg tror det er mye farligere å spise mat som småkryp IKKE vil krype på. Det er én (noe usikker) måte å sjekke om soppen man finner i skogen er giftig eller ikke:)

marjusen sa for siden:

Den smakte alldeles nyyyydelig.

Moste den sammen med blomkål og brokkoli. Ble en herlig skikkelig GRØNN og fin pure. Helte oppi litt fløte og masse smør. Nykverna pepper og litt salt. jiises, så utrolig deilig altså.

hadde den inntil kylling med kremet soppsaus som er hjemmelaget såklart.

For ett måltid!!!! Tusen millioner bedre enn kylling og ris!

ada-emilie sa for siden:

Jeg fant en larve i en vanlig løk for litt siden. Det har jeg aldri sett før. Den lå innenfor skall nr to telt fra utsiden. Det som kan være litt mykt. Er det tegn på at våren er på veg?;)

Ignite sa for siden:

Er den fet? Hvis ikke kan du eventuelt kompensere med smeltet smør eller majones. Smaklig måltid :ja:

sylwester sa for siden:

I følge denne så spiser hver og en av oss som spiser mat som er prossesert, slik som hermetiske tomater, i oss 500g insekter hvert år (se 3m55s). Ikke nok med det. Har du noen gang sett at det står f.eks. protein som ingrediens i hamburgere? Det er enten Soya (og da somregel spesifisert) eller larver.

Youtubevideoen er forrerstn verdt å se i sin helhet :)

mallilen sa for siden:

Uuurk, det er sånt man allerhelst ikke vil vite, det der, Sylwester :s

Kanskje sa for siden:

:eek: Æææææææsj :eek: jeg har panikk for sånt, nå fikk jeg definitivt IKKE lyst på grønnsaker spy

melon sa for siden:

NEWSFLASH! Alle grønnsaker, frukt og bær vokser ut av jord, og er derfor i nær omgang med larver, insekter og annet småtteri i hele sin grotid.

:p

Photobscura sa for siden:

Men reker og scampi spiser vi :rolleyes:.

LineJM sa for siden:

:lol: jepp. Godt er det også. :D

Iset sa for siden:

Sjøens larver. :knegg:

LineJM sa for siden:

:lol:
Men hvis man tenker på hva reker spiser så er det nesten mere merkelig at vi spiser det og ikke grønnsakspisende larver.......

lifejack sa for siden:

Har aldri smakt en reke i hele mitt liv, men småkryp har jeg nok fått i meg opp igjennom:p

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.