< Tilbake til oversikten

Chips!

Jannik16 sa for siden:

[CENTER]MED BILDER:

jannikej.blogg.no/?c=1296558231
[/CENTER]

Kven sa at ein trengte å halde seg unna chips på lavkarbo? Denne heimelaga chipsen ala Jannike kan du faktisk ete litt av!

[CENTER]SELLERIROT- OG PERSILLEROTCHIPS![/CENTER]
[CENTER]200 g sellerirot.
200 g persillerot.
Salt.
1 l Solsikkeolje.[/CENTER]
[CENTER]Skrell sellerirot og persillerot.
Kutt røttene i millimetertynne skiver med ein tynn ostehøvel.
Ha oljen i ei panne og varm opp til 140 grader og friter litt og litt av grønnsakscipsa til dei er lysebrune og sprø.
Når chipsa ikkje lenger "fresar" i oljen og er lysebrune, er dei ferdige.
Ta dei ut med ei klype og legg dei på kjøkkenpapir for å la oljen trekkje vekk.
Ha i ein bolle og dryss på salt![/CENTER]

marjusen sa for siden:

hmm, klarer ikke få selleriroten sprø jeg. prøvd å fritere i frityrkoker, panna og ovnen. Men like slappe er dem uansett. Utrolig digge da, men funker dårlig som chips:D hehe

PS! Persillerota har over 7kh pr 100 gram

Jannik16 sa for siden:

eg veit kor mykje karbo det er i persillerota, men det er halvparten av poteta og du ete ikkje so mykje chips av dette som du ville gjort av vanleg potetgull!

Eg er i ketose og går ikkje ut av ketose av denne gode kosen so då funka d for meg ;)

lifejack sa for siden:

De ser sprøe nok ut på bildet i hvert fall;)

Augustina sa for siden:

Ja, ble de sprø? :) Ser så utrolig gode ut.

Uansett er det jo ikke alle som lever under 30 karbo per dag heller, og det er fint med oppskrifter som kan tilpasses etter behov :) Stå på Jannike!

Tiki sa for siden:

Såg spennende ut. :)

SusanG sa for siden:

Lagde disse, de ble kjempegode! :D

Coockie sa for siden:

Heisann.

Jeg og er i gang med å prøve ut noen lavkarbovarianter av chips og har følgende info om varene:

Sellerirot
Karbo/100g rå: 2,8 g
Vann: 87 g
Karbo/100 uten vann: 21,5

Persillerot
Karbo/100g rå: 7,3 g
Vann: 84 g
Karbo/100 uten vann: 45,3

Her har jeg regnet vekk alt vannet, så dette er på en måte worst case scenario. Vanligvis er det nok litt vann igjen. I tilegg vil nok råvaren trekke til seg litt olje. Men kan være en grei målestokk å veilede seg ut ifra :)

Ps. Er ikke 100% sikkert jeg har regnet riktig heller... Bare så det er sagt, hehe.

marjusen sa for siden:

Jeg veier allti opp i rå tilstand. Da vet jeg hvor mye det blir uansett forhold etter den er ferdig:)

Tiki sa for siden:

Kan jeg bruke rapsolje i stede for solsikkeolje her?

Tiki sa for siden:

Å dette var bare helt digg nå. :) Mine ble sprøe som potetgull. Kluet er at de ligger i pannen til de slutter å bruse. Kjøpte solsikkeolje da, forde om det sikkert ikke er det beste, men dette blir jo ikke værdagskost.

Jeg laget av sellerirot og jordskokk. Ikke så ulik i smak, begge deler litt søtere enn vanlig potetgull, kanskje jordskokken ble enda mere som potetgull.

Tusen takk for en super ide.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.